Kevari teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LPR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dt:ss on vain syytä varmistaa pakoaukonsäätimen toiminta.
Jotenkin luulen, ettei sillä noissa kurjistetuissa 11 kW versioissa ole enää niin suurta merkitystä kuin niissä täystehoisissa aikanaan oli. Tietysti jos se on jumittanut kiinni-asentoon, niin sitten voikin olla.

Kiinni asentoon jos jumii on kyllä alavääntöjä muttei kulje mihinkään. Aiheuttaa lisää karstaa.

Jos on pois pelistä eli kokonaan auki ei alavääntöjä ole ollenkaan, mutta kiihtyy hyvin kierroksilla. Mahdollisuus polttaa mäntän reijän.

Tuollainen ehdotettu jammu mt vois olla kyllä varsin mainio, pystympi ajo-asento kun kyykyssä, mutta kuitenkin matalampi kuin enskassa tai supermotossa, tuollainen kyykky ei ole kuitenkaan mukavimmasta päästä ajaa pitkää matkaa kun koko yläkropan paino on käytännössä käsien varassa.

Jos taas jotain enskaa tai supermotoa tahtoo, niin jammu wr olis minun ehdotus

Itse ajoin DT:llä varmaan kuukauden ja vaihdoin katupyörään. Ei ne ole tien päälle tehtyjä. Joku MT Jammu vois olla tai CB Honda. Pitää pojan kanssa jutella pääsiäisenä, jos tulevat käymään.

Mie ostin pojille käytetyn KTM Duken. Mittarissa oli muistaakseni alle 10 tkm ja meiltä lähtiessä siinä oli yli 40 tkm. Ensin vanhempi poika ajoi sillä 2 vuotta (ekana kesänä lähes 10tkm) ja sitten nuorempi seuraavat 2 vuotta. Sekä pojat että iskä oli varsin tyytyväisiä valintaan. Iskä etenkin siksi että se oli luotettava peli. Ja tietääkseni se on edelleen ajossa, Suomenniemellä. Mittarissa lienee jo varmaan 80tkm. Meillä ollessa ei moottoriin tarvinnut kajota, kulutus osia vain.

Vähä kesemmällä raportoin kuinka 2008 Aprilia RS125 rokkaa. Meillä on niitä pari tallissa. Toisella pikku mälli ajettu ja toinen ei ole vielä kymppitonnia rullannut. Sylinteri ja mäntä kuulemma vaihdettu varmuuden vuoksi. Tuommoisen pitäisi olla aika ok ajaa maantielläkin ja sit ne mutkatiet. Sinne tuo on tehty.

Eikö se kuristetussa ole eliminoitu pois käytöstä ja jumitettu nimenomaan kiinni asentoon
Se voi olla lukittu ala-asentoon, rajoitettu avautumista kokonaan auki, poistettu servomoottori vaijereineen tai sitten tehdaskurit jolloin ypvs on toiminnassa mutta pakoputken alkukäyrässä on "prikka".

Ypvs akselit heloineen maksaa +300 euroa jos on lukittu ja on muutoinkin tyyppivika herkkä. Ilman toimivaa servomoottoria ei kannata mennä sotkemaan käsiä.

Dt:ss on vain syytä varmistaa pakoaukonsäätimen toiminta.
Vakiona se on pois käytöstä mutta sen saa kyllä palautettua toimintaan helposti ja pyörän olemus muuttuu ratkaisevasti parempaan suuntaan. Pois käytöstä ollessaankin se joka startissa liikuttaa sitä säädinakselia laidasta laitaan mutta ei avaa sitä kierrosten noustessa. Samalla pitää muistaa suutinta isontaa.
Plussaa yamahassa on sylinteri valurautaputkella ja ylikokoon poraus onnistuu. Toisin kuin pinnoitetut sylinterit on liikaa kuluneena käytännössä roskiskamaa.
Ongelma tuollaisen 10-20 vuotiaan kevarin kanssa on löytää ehjä ropeltamaton yksilö.

Tuo ajoasento taas on sen verran henkilökohtainen juttu. Sen mitä tällä meidän DT:llä ajanut niin kyllä sillä tankkausta välin ajaa pysähtymättä ja ajoasento keskikokoisille kuskille on hyvä. Vakiona huippunopeus sen verran alhainen ettei ilmanvastuksesta vielä ole mitään tietoa.

Viimeksi muokattu:
Vakiona se on pois käytöstä mutta sen saa kyllä palautettua toimintaan helposti ja pyörän olemus muuttuu ratkaisevasti parempaan suuntaan. Pois käytöstä ollessaankin se joka startissa liikuttaa sitä säädinakselia laidasta laitaan mutta ei avaa sitä kierrosten noustessa. Samalla pitää muistaa suutinta isontaa.
Plussaa yamahassa on sylinteri valurautaputkella ja ylikokoon poraus onnistuu. Toisin kuin pinnoitetut sylinterit on liikaa kuluneena käytännössä roskiskamaa.
Ongelma tuollaisen 10-20 vuotiaan kevarin kanssa on löytää ehjä ropeltamaton yksilö.
Tässä minun kummipojan tapauksessa varmaan tulee kyseeseen uudempi pyörä mutta itse olen yrittänyt etisä itselleni kasarin lopun täystehoista katupiikkiä. Mieluiten samanlaista Hondaa kuin itselläni oli. Ei muuten ole helppo homma löytää edes jotakuinkin ehjää ja ennenkaikkea alkuperäiskuntoista pyörää. Niistä harvoista ehjänä säilyneistä sitten pyydetään huimia hintoja.

Nyt kannattaa muistaa ettei kuristet ole vakioita. 🤷
Kyllä ne on 2000-luvun pyörissä ihan tehdasasenteisia, on toimitettu A1 pykälät täyttävällä moottorila uutena. Ne itse tehdyt viritykset löytyy vanhoista kasarin-ysärin pyöristä, mitkä on joku kyläseppä kuristanut.

Kyllä ne on 2000-luvun pyörissä ihan tehdasasenteisia, on toimitettu A1 pykälät täyttävällä moottorila uutena. Ne itse tehdyt viritykset löytyy vanhoista kasarin-ysärin pyöristä, mitkä on joku kyläseppä kuristanut.
2000-luvun rajoittimet perustuvat koneissa pääosin elektroniikkaan ja niiden ohjelmointiin alueellisen myynnin mukaan.

Ja tuota ennen rajoittaminen tarkoitti naurettavimmillaan sitä että pakoputken alkupäähän oli hitsattu prikka, jossa pieni reikä keskellä. Oli "hieno" luonne moottorilla.

Ja tuota ennen rajoittaminen tarkoitti naurettavimmillaan sitä että pakoputken alkupäähän oli hitsattu prikka, jossa pieni reikä keskellä. Oli "hieno" luonne moottorilla.
Ne omatekoiset A1 viritykset oli vähän sellainen siirtymäkaidet ilmiö. Aika äkkiä korvaantuivat paremmin toimivilla tehdastekoisilla pienempitehoisilla moottoreilla uusien pyörien myötä. Niissä ei ollut pelkkää pakopuolta kuristettu, oli myös pienempää kaasaria ja vähemmän aukeavia läppiä, ym.

Itse lähestyisin pyörän valintaa käyttötarkoituksen, sekä ihmisen koon mukaan. Esimerkiksi ei hankittu 160cm,n tytölle korkeaa enduroa vaan matala satulainen custom jossa kummatkin jalat yltää maahan.

Itse lähestyisin pyörän valintaa käyttötarkoituksen, sekä ihmisen koon mukaan. Esimerkiksi ei hankittu 160cm,n tytölle korkeaa enduroa vaan matala satulainen custom jossa kummatkin jalat yltää maahan.
Tämä onkin juuri tarkoitus. Tällä keskustelulla hankin vähän taustatietoa missä mennään nykypyörissä. Pitää pojan kanssa keskustella käyttötarpeesta. Mikään pienikokoinen poika ei ole kyseesä, varmaan loppukesästä on jo 180 cm pituutta ja urheilee aktiivisesti, niin luhasmassaakin löytyy. Käytöstä sen tiedän, että tarve on joskus pääkaupunkiseudulta tänne Etelä-Savoon ajella viikonloppuisin n. 250 km matkoja. Teini-ikä välillä kiristää pojan ja äidin välejä, niin haluaa tarvittaessa ajella mummolaan tai meille rauhoittumaan.

Pitkän matkan ajoon 250km/siivu, niin ehdottomasti valitsisin nelarin ja tankin koon olisi suotavaa olla parikymmentä litraa.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin