Porsche Diesel Standard Star (219)

Viestiketju:
Porsche Diesel Standard Star (219)

kymi

Rahtari
KK Plus ADpack
Liittynyt
19 Toukokuu 2018
Viestit
20,526
Muoks: Jäi otsikosta. VM 1961

Jokaisen pikkupojan unelma: Punainen avo-Porsche, perinteisellä ilmajäähdytetyllä koneella. Tai sellaista se oli ainakin omassa nuoruudessani. Pahoittelut pitkähköstä alkustoorista, koitin tähän tiivistellä stooria alusta nykyhetkeen asti.

upload_2019-12-20_20-0-46.png


Pieni disclaimer näin yleisesti. Tätä topiccia seuraa ehkä myös foorumin ulkopuoliset ihmiset, joilla saattaa olla kosketuspintaa nimenomaiseen valioyksilöön. Foorumilla on tiettyjä vääräleukoja, jotka todennäköisesti jo ensimmäisellä sivulla esittäytyvät teille (jos kaikki mahtuvat). Kaikkea tässä ketjussa esitettyä ei kannata ottaa todesta, jotkut asiat saattavat olla vinoilua puolin ja toisin ja kuten tunnettua, jos legenda ja totuus ovat ristiriidassa keskenään, kirjoitetaan muistiin legenda.

Lyhyt Porsche diesel traktorien historia:
Saksassa aikoinaan oli halu ja tarve luoda ihmisille auto ja työkone. Kansan auto ja kansan traktori. Sodan rajoittaessa resursseja vain autoa (Kupla) päästiin tuottamaan, mutta sotien jälkeen myös työkonepuoli lähti etenemään. Traktorin konstruktio oli hyvin pitkälti modulaarinen, eli pienten ja isojen traktorien osat olivat pitkälti vaihtokelpoisia keskenään. Traktorit olivat 1-4 sylinterisiä.

Tämän traktorin historiaa:
Traktori on ostettu/rekisteröity alunperin Kuopion seudulla (rek. K). Traktori on hankittu äitini kotitilalle käytettynä 70-luvun alkupuolella tilan kakkostraktoriksi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana, setorikaupassakin on ollut laatua tarjolla, traktorin myyjä nimittäin oli Moto-Zetor. Yhtenä isona alun roolina on ollut viljankuivaajan pyörittäminen sähköttömällä maatilalla. Traktori on toiminut pienen maatilan monipuolisena työkoneena kohtalaisen laidasta laitaan. Käytännössä täydellisenä kamppeena tuo on piessyt mennen tullen vanhemmat ja uduemmatkin "ykköstraktorit".

Maataloustoiminnan loppumisen jälkeen käyttö on ollut satunnaisempaa, mutta väkivahvan koneen avulla on hoidettu muunmuassa tilan metsätyöt, lanattu tiet, jne. Ja näin kauempana asuvana sukulaisena tuolla on tullut ajettua juhannuskokkotarpeet heti kun jalat on yltäneet polkimille (ja vanhempien sylissä sitä ennen).

Traktorille ei valitettavasti ole aina ollut asiallista sijoituspaikkaa, ja Hän on toisinaan joutunut alistumaan taivasalla olemiseen. Tuo on hieman aiheuttanut ennenaikaista kulumaa. Muunmuassa vaihdekepin kumi on pettänyt ja tämä on ollut itseasiassa lähtökohtana traktorin ensimmäiselle loppuelämälle.

upload_2019-12-20_20-3-27.png

Kuntoradalla mopolla ajo kielletty - täähän ei oo mikään mopo...

Omaa historiaa:
Traktori oli lähes jarruton kun sen ostin. Moottorin käynnistysongelmien lisäksi tämä alkoi vaikuttaa saattohoidolta ja olisi ehkä ollut kuukausien kysymys tämän jalometallin päätyminen sulatukseen. Sen isommin suunnittelematta päädyin ostamaan Porschen itselleni vuonna 1995. Vaikea oli luoda uskottavuutta millekään keskustelulle - mitä maatilaton teini tekee p.skana olevalla traktorilla, etenkin kun traktori on muiden mailla 500km päässä kotoa eikä kuskilla ole edes korttia.

Porschen saaminen omiin käsiin oli vielä oman pienen vaivan takana, etenkin kun aikakautena oli vain ne lankapuhelimet, ja netti tai sähköposti oli miltei kaikille tuntemattomia käsitteitä saati että moisia olisi käytetty. Onni onnettomuudessa oli tuolloin vahvasti voinut Putajan Maatalous- & Maansiirtomuseo, jonka tietyn aktiiviporukan reunalle isäni ja minä oltiin päästy. Tapahtumapäivissä mukana oli aivan älytön vanhojen koneiden "guru", valitettavasti nyt jo edesmennyt Veikko Heinonen. Hänellä oli kuljetuskalustoa ja kuljettajia, joilla liikutettiin muutenkin koneita ympäri Suomen.

Traktori tuli sitten mukavasti rahtina mökille ja sijoitettiin alustavasti naapurin riiheen. Aluksi lähdettiin korjaamaan tuota jarruongelmaa. Molempien akselien stefat oli pettäneet ja päästäneet vaihteiston ja perän öljyt rumpujarruille. Yhdysrakenteisen perän ja vaihteiston öljytilavuus (täyttömäärä) on 17l, ja tuolta tuli jätteeksi ulostetta vajaa 30l. Uloste oli kermakahvin väristä, aika lirua, eli käytännössä siis about puolet vettä. Tuossa on suorat akselit, eli siis yhtenäinen pyörän laipasta perämurikan sisälle. Rumpujarrut on suoraan vanteiden takana.

90-luvun remppahommiahan voisi nykypäivän vinkkelissä pitää ihan uskomattomina, enkä ehkä itsekään välttämättä haluaisi kyseisin tavoin tehdä asioita nykyään. Puhutaan kuitenkin 90-luvun alun jonkin lama-ajan vitsauksista, kaikki on kallista, saatavuudet huonoja eikä toisaalta koulunkäynnillä mitään rahaa mistään ansaitse. Traktorista vedettiin takapyörien jarrut auki savisella ja vetisellä mökkipihan maalla. Jotain vanhojen autojen mukana tulleita nurkkiin jääneitä saksitunkkeja, kakkosnelos-rakennelmia jne apuna. Lenkkiavaimia piti hommailla vähän tarpeen mukaan kun autojen mukana tulleet lelusarjat ei ihan riittäneet tuonne yli 20mm kokoluokkaan.

Traktori saatiin kuitenkin tuosta jarrulliseen kuntoon. Käynnistyvyyttä helpotettiin hehkujen vaihdolla ja muutenkin hehkujärjestelmän kunnostuksella (tähän on toki myöhemmin selvinnyt "pari muuttujaa"). Syksy alkoi jo koittaa, joten oman traktoritallin rakennus alkoi välittömästi tai jo osittain jarrurempan yhteydessä. Porschen kuntoonsaamisen jälkeen mökin naapurin maatilalta saatiin takakauha lainaan, joten sillä päästiin siirtämään hiekkaa uuden traktoritallin pohjiksi. Traktori saatiin talveksi pois muiden nurkista ja henkisesti iso sivu kirjassa käännettyä.

Vuosia tuon kanssa meni, monta hehtaaria peltoa on tullut äestettyä ja kynnettyä, tuhansia pikkupaaleja ajettua kärryllä suuleihin, sirkkeli-ruuvi yhdistelmällä tehty muutaman vuoden polttopuut, niitetty heinät jne jne. Osa hommistahan ei toki ole ollut oman mökin juttuja, mutta hommia joissa oli tullut pyörittyä jo ennen omaa traktoria. Samoina vuosina toki tuli käytyä Putajan Maatalous- & Maansiirtomuseon tapahtumissa, ajamalla joka päivä (~30km per suunta), esittelemässä kapinetta ja olemassa vähän apuna tapahtuman järjestelyissä.

Vähän tuossa mökin naapurin maatilan maatalouspuolen hiipuessa ja samaan aikaan meikäläisen teinivuosien jäädessä taakse oli intressit jossain muualla kuin vanhoissa traktoreissa. Traktori sinällään ei ollut unohtunut, mutta seissyt aikoja rauhassa tallissaan. En tiedä mistä nousi 2015-2016 talvella fiilis vähän perusparannuksiin traktorin osalta seuraavalle kesälle. Oli jotain youtube-videoita ja muuta tullut vastaan, joista tuli siihen pyhään Mieleen, että voisi tuolla traktorilla sanoa *narsk*. Tuolloiset ongelmat oli tiedossa, eli suutinkärjet vaihtoon ja samalla uudet hehkut, hehkujen johdotuksen tarkistus, hehkun merkkivastuksen uusinta ja kytkennän tarkistus vastaamaan 12V hehkujärjestelmää (vahva arvaus oli pieni väärinkytkentä, joka siellä sitten olikin).

Eka käynnistysyritys tuon jälkeen oli koskettava. Ei v.ttu elettäkään. Starttimoottori oli lähes mykkä. Vauhtipyörän hammaskehästä pyörittäen moottori pyörii, eikä mitään paikoilleen ruostumista (pykälää) tuntunut olevan. Helppona vaihtoehtona tässä kohtaa tuli tilattua uusi yhteensopiva starttimoottori tilalle. Konehan alkoi kehrätä kuin kissa ja uusien suutinkärkien myötä myös käynti vaikutti kohtuu tasaiselta. Vanha startti on toki edelleen nurkissa ja mieluusti tuon vanhan vielä kunnostan. Uudessa on tiettyjä rakenteellisia eroja, josta syystä etenkin en siitä pidä.

Nyt traktorilla on käyty melkein kaksilla Paukepäivillä. Melkein 2018 ja melkein 2019. Aina on tullut jokin show-stopper ihan lähdön hetkellä.

upload_2019-12-20_20-15-1.png
Lähdössä toistaiseksi viimeiselle kyläkierrokselle

Pieniä perusparannuksia viimeisten vuosien aikana on tullut tehtyä, mm. takavalot on joskus korvattu väärän mallisilla, mutta nyt internetin ihmemaasta satuin löytämään aidon malliset pidikkeet ja alkuperäistyylin valaisimet. Muutenkin varaosatilanne vaikuttaa nykyään olevan kohtalaisen hyvä. Saksassa toimii useampikin puulaaki, joilla on sekä ilmeisesti alkuperäisiä varastojämiä, uustuotantoa, replica-osia sekä purkuosia traktoreista. Itse kun en ole koskaan saksaa lukenut ja kielitaito riittää kurkun kostuttamiseen, niin tässä ollaan voittajien puolella. Zum Teufel!

Kun kerran osien saatavuus on loistava, olin jo varautunut siihen, että tuo moottori olisi jossakin vaiheessa kiva avata ja käydä läpi. Startit on vähän pitkiä vaikka käynnistysvarmuus nykyään on hyvä. Nyt kun käynnistyvyys myös pakkaskeleillä on ollut ihan ok, on kylmänä käynnistyksen jälkeen koneessa ollut poikkeuksellisen kova metallinen ääni. Toki Porschen kone on aina terävä-ääninen, mutta tämä ääni on vähän särähtänyt korvaan.

Syyskuun lopussa mökkeillessä ajattelin käydä pyörähtämässä kylillä ja samalla voisi vähän katsella miten Porsche jakselee. Oli jotain pienempiä juttuja vielä mielessä hoitaa kuntoon ennen talvea. Hommahan ei mennyt mitenkään mallikkaasti. Kolmisen kilsaa mökiltä pääsin kun täydessä laukassa moottorista alkoi kuulua ihan kunnon takomisen äänet. Ääni kuitenkin katosi pienillä kierroksilla, joten nilkuttelin leppoisasti takaisin mökin pihaan.

Availin kampikammion huoltoluukut ja yritin koittaa välyksiä, mutta alakerta vaikutti ihan kunnossa olevalta. Venttiilikoneistossa kaikki oli sinänsä ihan kunnossa. Venttiilivälyksiä oli v.tusti mutta ruuvailin ne nyt lihalaatikko rakotulkkina sinne parin kympin ohjearvoihin. Traktori takas talliin, sihi auki ja aivoriihi käyntiin.

Koska mökillä traktorin huolto-olosuhteet on olemattomat. Traktoritalli on sen verran ahdas, että sinne peruuttaminen toimii kyllä hyvänä alkometrinä. Muutenkin mökillä käyminen rajoittuu tuonne huhti-syyskuiden välisiin viikonloppuihin, niin jotain piti keksiä. Nyt kotipihaa koristaa pressutalli ja siellä majoittuu Porsche, vielä sen isommin koskematta. Tarkoitus olisi nyt ennen kovia pakkasia (tai vaikkei tulisikaan) aukoa tuo kone. Siinä olisi sitten pakkasjakson aikana aikaa logistiikalle ja koneistamoreissuille ja joskus maaliskuun seutuun jos pääsisi niputtamaan. Alustava tavoite ois käydä Syökerin sauhuilla omin voimin. Katsotaan jos eräs setkakin "poikkeais" siellä.

upload_2019-12-20_20-19-52.png

Nykyisessä majoitteessaan, toivottavasti kotiutuu...


Jos nyt etukäteisesti jotakin pitäisi veikkailla, niin kakkospytty ja kansi eivät enää ole parhaita tovereita keskenään. Samoin männänrenkaissa taitaa olla määrällisesti lisääntymää ja rengas lie väärä sana kuvaamaan mitä männän kyljestä ulos tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan olis pinkkinä oikein hieno...

Toi konepelti alkaa menettää väripigmenttiä aika huolella. Mitä vähemmän siinä on maalia, sitä pinkimmältä se vaikuttaa. Noi kuvat ei ehkä tee ihan oikeutta sävyille. Ota karhunkieli mukaan 2020 paukkeille ja käy jynssäämässä kun kukaan ei nää? Tää taas varmaan melkein osallistuu...
 
"Melkein" sanaa on tuossa alussa jo toistettu riittävän monta kertaa, ettei sitä sanaa riitä enää jatkoviesteihin kylvettäväksi ......
Tuo on kyllä tosi, että -80 ja -90 luvuilla, sekä vielä -00 alkupuolellakin, moniin näihin vanhoihin -40, -50 -60 ja jopa -70 alkupuolenkin ikäisiin "harrastepeleihin" osasaatavuus on ollut joko heikkoa tai olematonta.
Mutta merkillisesti vaan viimeisen 20v aikana on alkanut uusio-osaa tulemaan markkinoille, vähän merkkiin kuin merkkiin, hyvinkin kattavalla tarjonnalla ...
 
"Melkein" sanaa on tuossa alussa jo toistettu riittävän monta kertaa, ettei sitä sanaa riitä enää jatkoviesteihin kylvettäväksi ......
voi olla helpompi että ottaa kuvat ja tuo ne paukkeille :rolleyes:
 
Noi porsset on kuulemma haluttuja saksan puolella ja jos sattuu oleen täysin alkuperäinen hyväkuntoinen yksilö niin hintaakin on. Sakemannit tietäen niin täytyy sitte olla kuin linjalta tullut. Saattaa olla vaikutusta tuohon nykyiseen varaosapolitiikkaan,.

Foorumilla on tiettyjä vääräleukoja, jotka todennäköisesti jo ensimmäisellä sivulla esittäytyvät teille (jos kaikki mahtuvat). Kaikkea tässä ketjussa esitettyä ei kannata ottaa todesta, jotkut asiat saattavat olla vinoilua puolin ja toisin ja kuten tunnettua,
:rolleyes:Täällä mitän vinoilla tai leukailla vaan ohjtaan ja opastetaan :oldtimer: Eipä ku :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl: vinoilun kun jättää pois niin melko lyhkäsiä oli keskustelut.
No eiköhän tälläkin porssella muutamat nuffit häpästä :virne:
 
:rolleyes:Täällä mitän vinoilla tai leukailla vaan ohjtaan ja opastetaan :oldtimer: Eipä ku :rotfl::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl: vinoilun kun jättää pois niin melko lyhkäsiä oli keskustelut.
No eiköhän tälläkin porssella muutamat nuffit häpästä :virne:

Pitäs joo vissiin tuolle suvulle ilmoittaa linkiksi sivu 4, kun päästään ehkä asiaan jaskanpauhannalta.
 
Kattelin että on vähän kaukana Tsekkoslovakiasta toi Porkken syntymäpaikka. Mites se nyt osallistuu itäblokin vehkeiden vetokisoihin Zetoria ja Skodaa vastaan.
:beatdead:
 
Raumalla noita porsche traktoreita on yli kolmekymmentä yhdessä pihassa ja hallissa kunnostavat ja vievät ilmeisesti saksaan
 
Tuossa naapurustossa oli pihakoneena Porsche, se oli pienempi sekä siromman näköisempi. Tankki ei ollut noin näkyvillä eikä jäähdytysreikiä ollut etumaskissa. Onko muuten vanhat ilmajäähdyteiset Deytsit Samoista palikoista kasattuja?
 
Tuossa naapurustossa oli pihakoneena Porsche, se oli pienempi sekä siromman näköisempi. Tankki ei ollut noin näkyvillä eikä jäähdytysreikiä ollut etumaskissa. Onko muuten vanhat ilmajäähdyteiset Deytsit Samoista palikoista kasattuja?

Näitä on ollut kokoluokissa aina lyhyitä ja pitkiä akselivälejä. Se mitä Suomeen on tuotu on vuosittain päätetty yksi malli kustakin kokoluokasta. Ennen Standard Staria Suomeen tuotiin Standardia, joka on lyhyt. Kolmipyttysissä mallina on ollut Super, joka on lyhyt (Super Export pitkä).

Lyhyissä moottori on sijoitettu mahdollisimman taakse, tankki ja akku on päällekkäin edessä, konepelti aukeaa edestä ylös, tankataan pellin alta. Pitkissä moottori on etuakselin päällä/edessä ja akku ja tankki peräjälkeen moottorin takana, konepelti aukeaa eteenpäin.

Deutzit on hyvin pitkälti omiaan. Jotain yhdennäköisyyksiä on, mutta pitkälti eri. Mutta toisaalta tiettyjä yhtäläisyyksiäkin löytyy, mm. tuosta omastani. Tuossa oleva hydrauliikka ja vaihteisto on Deutz D25.2 mallin kanssa sama.
 
Harmittaa vieläkin kun isä myi Superin joskus 80-luvun alkupuolella. Oli pikkupojan silmin paljon hienompi kuin naapurien Deutz, Nuffield tai Majori. Isä oli aikoinaan ostanut Porschen liki uutena ja ajoi puuta monena talvena. Oli kuulemma ollut paljon kovempi peli vetämään kuin yleisempi Majori tai kolmos Nuffi. 70-luvun oli ollut lähinnä satunnaisessa käytössä pellolla, metsässä ja lumitöissä. Joku sen haki vaihtolavalla sen jälkeen kun toinen takakumi meni puhki. Kotikylän vanhoista traktoreista ei enää taida olla jäljellä kuin oranssi Deutz ja Nuffi alustainen kaivuri.
 
Kyllähän se pikku Porsche mielestäni on 1950 luvun traktoreista kaunein, anteeksi vaan mutta tämä Standard Star ei taas miellytä silmääni. Mutta kauneushan on katsojan silmässä, se on maku asia.
 
Pitkissä moottori on etuakselin päällä/edessä ja akku ja tankki peräjälkeen moottorin takana, konepelti aukeaa eteenpäin.

Kas näin:
upload_2019-12-21_16-25-58.png

Etuakseli on siis suurinpiirtein pyttyjen välissä.


Saa täällä mielipiteitä olla ja esittää. Itelle tuo on miellyttänyt aina silmää, tuo keulan verkotus, sivulle puhaltava pakoputki, tuo pitkä runko-osuus kytkimen ja vaihteiston välillä, jne. Toki tää on mulle tullut äidinmaidossa ja kesien kohokohta oli juhannuskokkotarpeiden keräily Porschella (josko muun serkkukatraan vuoksi pääsi ees ajamaan).
 
Onkohan tuota tehdessä ajateltu alle kiinnitettäviä työkkaluja, kun on noin korkeaksi ja hoikaksi tuo keskiosa tehty.
 
Hyvä vain kun suvaitaan kauneus arvostelua, jaa että 2-pyttyinen päxteri kyseessä. Sanoisinko että aika paljon on tyhjää tilaa moottorin / vaihteiston välissä, mitenkä lienee varaosien saatavuus?
 
Takaisin
Ylös