Kevari teinille

Viestiketju:
Kevari teinille

LPR

Kytöstelijä
KK Plus ADpack
Liittynyt
27 Maaliskuu 2013
Viestit
45,322
Tuli tällainen homma eteen. Kummipoika täyttää heinäkuussa 16 v. ja kuulemma pitäisi kevari hommata. Pojan isä sälytti ideointia ja konsultointia minulle, kun isän kokemukset kaksipyöräisistä moottoriajoneuvoista loppuu Raisuun kasarilla. Kevarikortin haluun taustalla kummittelee ilmeisesti ainakin osittain ukin lupaus lahjoittaa oma Viragonsa, kunhan poika täyttää 18.

Pojalla on nyt uusi mopedi, olikohan Derbi muistaakseni. Uuden mopon sai rippilahjaksi viime vuonna. Nyt haaveilee kevarista, ihan järkevää, jos ison pyörän selkään myöhemmin aikoo. Budjetti on jotakuinkin sitä luokkaa, mitä tuosta vuoden ikäisestä mopedista saa käytettynä myydessä ja ehkä vähän omia säästöjä päälle. Uusi tuollainen mopo taitaa olla n. 3500 e luokkaa, saisiko käytettynä vuoden vanhasta 2500? Syksy oli pitkällä kun sai mopon ja pääkaupungin tutkintoruuhkien takia kortin sai vasta myöhään, nyt on mopolla ajettu vasta n. 500 km. Tuskin monta tuhatta kesällä ajaa, eli melko uudenveroinen varmaan on.

Mutta itse ongelmaan. En minäkään ole kevareiden kanssa touhunnut kuin viimeksi ysärin alussa, kun itselläni oli täysyehoinen Honda NS 125 R2 Rothmans edition. Minkähänlainen pyörä olisi järkevä tuohon hintaluokkaan? Käyttö olisi luonnollisesti kaupunkipyöritystä pääkaupunkiseudulla, mutta ehdottomasti olisi oltava järkevästi ajettava n. 250 km siirtymiä Etelä-Savoon, ainakin osin valtateitä, eli enska on varmaan pois suljettu. Rajoitetuin tehoin matka-ajo on vähän väkinäistä kaiketi pyörästä riippumatta. Onko nykyään kevareina ihan kyykkypyöriä? Kaiketi "matkapyöriä" ei ole. Vai joku supermoto? Tai jotain siltä väliltä, joku bomber? Kyykkypyörän luulisi vähällä tehollaan kulkevan paremmin tien päällä pienemmän ilmanvastuksen takia. Eikä ole mukava hankuuttaa pitkiä matkoja supermotolla pystyssä. Itse en näitä "uusia merkkejä" tunne lainkaan, tekeekö niillä mitään? Oma valinta olisi joku kolmesta suuresta japsimerkistä, mallista ei mitään hajua. Saako tuohon hintaluokkaan ylipäätään huoletonta vähävikaista käytettyä? Korjaamossa remontit joutuisivat teettämään tai sitten pitäisi tuoda minulle korjattavaksi n. 250 km päähän. Perheen moraali ja vanhempien ymmärrys on sitä luokkaa, että mihinkään laittomiin virittämisiin tai rajoittimien poistoon ei voi ryhtyä, hyvä niin...

Asiasta on vasta puhuttu isän kanssa, haluaisin vähän pohjustaa asiaa itselleni, epäilen, että pääsiäsipyhinä saattaa tulla keskustelua.

Nyt saa heittää ihan vapaata asiallista keskustelua aiheesta, pojalla ei ole minkään värisiä silmälaseja asiassa. Minulla on lievä sumekolainen vihersuodatin ja tosiaan "uusista merkeistä" ei ole mitään mielipidettä, en edes tiedä mitä kaikkia niitä on.
 
Eikö tuota mainittua honda nsr:ää saa vieläkin uutena mutta taitaa nykyään olla nelari-koneella mikä ei sinällään varmaankaan luotettavuuden ja kulutuksen kannalta ainakaan huono asia, sen mitä tuolla crossi ympyröissä pyörinyt, niin itävaltalainen valtamerkki niissä ympyröissä ei kyllä oikein loista luotettavuudellaan

Edit se onkin malliltaan cbr125r eikä nsr tuo nelari-koneinen
 
Viimeksi muokattu:
125 cb honda, 125 mt yamaha jos siis meinaa ajaa muuallakin kuin vain kaupungissa ja vähän edes nauttia ajosta.

Virago on aika hirveä kiikku. 😬 300km ja tietää ajaneensa...


Mulla olis tuossa tallissa nsr:n raato odottamassa. Pitäs kattoa toinen vastaavan moinen että saisi kokonaan kasaan.
 
Viimeksi muokattu:
Naapuri osti just tytölleen jampan MT125.sen.
Varsin vakuuttavan oloinen laite on!
Hondassa ei oo öljynsuodatinta näissä 125cc nelareissa.
 
Tämähän on varsin helppo homma. Ei tarttee pääsiäiseen oottaa valintaa.

1711529028818.png
 
Ottaisin kyllä ehdottomasti nelarin, kun tehotkin rajoitettu.

Naapurin poika vaihtoi mäntiä omaan 2t Jamppiin kassikaupalla.
 
Ei ainakaan mitään vanhaa 2-tahtia jos omistajaporukka ei käsiään rasvaan sotke. (itselläni oli 125cc Cagiva ja ei remontitonta päivää... Toki voimaa oli aivan tajuttomasti peeveen jälkeen ja autoihinkin verraten)
Suuntaisin katseet vähän ajettuun Hondan cbr tai cb:hen kumpi enemmän silmää ja käyttötarkoitusta miellyttää.
 
Ottaisin kyllä ehdottomasti nelarin, kun tehotkin rajoitettu.

Naapurin poika vaihtoi mäntiä omaan 2t Jamppiin kassikaupalla.
Nää on jotenkin käyttäjäkohtaisia juttuja. Aikanaan ajelin muutaman vuoden Hondan MTX:llä eikä siihen vaihdettu mäntiä. Tuli ajettu talvetkin kun oli koulumatkaa hiukan enemmän.
 
Kelpaako nyky teineille custom mallinen pyörä? Ois sellainen tytölle muinoin ostettu sekä lämpimässä äijäluolassa säilötty jouten, Honda Rebel koeajettu 1kr vuodessa ettei jämähdä.
Tämä pyörä tuli kortinajon kylkiäisenä kun just silloin autokoulu uusi pyöriä, tyttö ajoi inssin jälkeen pyörän kotiinsa. Täysin alkuperäinen vaikka museoon 4v päästä eli vm on 1998 ja kaikki on viimesen päälle tikissä, hinta on tonni eikä tinkivaraa ole.
 
Mielipide ja mielipidehän on kuin persereikä, Japsi pyörien voittanutta ei ole?
 
Kyllä tonni on liikaa yli 20 vuotta vanhasta Rebelistä vaikka olisi ajamaton. Toki pyytää saa...
 
Kyllä tonni on liikaa yli 20 vuotta vanhasta Rebelistä vaikka olisi ajamaton. Toki pyytää saa...
Sitten se on. olkoot säilössä edelleen. Kivahan tuota äijäluolan sisätiloissa on katsella, on sisustus elementti.
 
Sanoisin että näillä nykyaikaisilla kaksitahtisilla paljoa tekemistä entisaikojen koneiden kanssa ja kestävyys on tuntuvasti eri tasolla. Meillä on pojalla 2006 yamaha DT ja kelpaa kyllä pidemmällekin matkalle ka varsinkin kaupunkiajossa sen ajoasento on oikein hyvä.
Tuo kevareidrn tehotajoitus on vähän semmonen ettei niillä tahdo satasta päästä.
 
Sanoisin että näillä nykyaikaisilla kaksitahtisilla paljoa tekemistä entisaikojen koneiden kanssa ja kestävyys on tuntuvasti eri tasolla. Meillä on pojalla 2006 yamaha DT ja kelpaa kyllä pidemmällekin matkalle ka varsinkin kaupunkiajossa sen ajoasento on oikein hyvä.
Tuo kevareidrn tehotajoitus on vähän semmonen ettei niillä tahdo satasta päästä.
11kw 125cc. Edellä mainitsemani Rebel on tehty 25kw 250cc ja vain sylintereitä - mäntiä isontamalla. Helppo muutaa tehokaamaksi jos tarvetta ilmenee.
 
Eikö muuten Honda Shadow:stakin ole piikkinen versio olemassa onko peräti sama kone kun tuossa rebelissä vai oliko rebelissä rivikone, tuo shadow on meinaan V2
 
Eikö muuten Honda Shadow:stakin ole piikkinen versio olemassa onko peräti sama kone kun tuossa rebelissä vai oliko rebelissä rivikone, tuo shadow on meinaan V2
Rebelissä on se vanha cb rivikone. Rebel on tehty alunpitäen 250cc, mutta on maita joissa ensipyöräksi ei riitä kuristukset vaan vaaditaan alle 125cc kuutiotilavuutta. Se on tehty samaan alakertaan laittamalla pienemmät sylinterit männät sekä lyhyemmät kiertokanget, tämä mopo on siis muilta osiltaan varmasti jämäkämpi kuin muut kevarit ja sen huomaa kyllä ajossa.
 
Sanoisin että näillä nykyaikaisilla kaksitahtisilla paljoa tekemistä entisaikojen koneiden kanssa ja kestävyys on tuntuvasti eri tasolla. Meillä on pojalla 2006 yamaha DT ja kelpaa kyllä pidemmällekin matkalle ka varsinkin kaupunkiajossa sen ajoasento on oikein hyvä.
Tuo kevareidrn tehotajoitus on vähän semmonen ettei niillä tahdo satasta päästä.
Ääni enskalle (tai supermotolle) täältäkin kahden enskan (KMX125 & DL650) kokemuksella. Välissä oli kaksi katupyörää, joten niistäkin on kokemusta. Enduroilla oppii ajamaan, ovat helppoja hallita jne. Juurikin vaikka joku DT Jamppi jos sellaisia vielä löytyy.
 
Ääni enskalle (tai supermotolle) täältäkin kahden enskan (KMX125 & DL650) kokemuksella. Välissä oli kaksi katupyörää, joten niistäkin on kokemusta. Enduroilla oppii ajamaan, ovat helppoja hallita jne. Juurikin vaikka joku DT Jamppi jos sellaisia vielä löytyy.
Dt:ss on vain syytä varmistaa pakoaukonsäätimen toiminta.
 
Takaisin
Ylös