- Liittynyt
- 27 Maaliskuu 2013
- Viestit
- 45,322
Tuli tällainen homma eteen. Kummipoika täyttää heinäkuussa 16 v. ja kuulemma pitäisi kevari hommata. Pojan isä sälytti ideointia ja konsultointia minulle, kun isän kokemukset kaksipyöräisistä moottoriajoneuvoista loppuu Raisuun kasarilla. Kevarikortin haluun taustalla kummittelee ilmeisesti ainakin osittain ukin lupaus lahjoittaa oma Viragonsa, kunhan poika täyttää 18.
Pojalla on nyt uusi mopedi, olikohan Derbi muistaakseni. Uuden mopon sai rippilahjaksi viime vuonna. Nyt haaveilee kevarista, ihan järkevää, jos ison pyörän selkään myöhemmin aikoo. Budjetti on jotakuinkin sitä luokkaa, mitä tuosta vuoden ikäisestä mopedista saa käytettynä myydessä ja ehkä vähän omia säästöjä päälle. Uusi tuollainen mopo taitaa olla n. 3500 e luokkaa, saisiko käytettynä vuoden vanhasta 2500? Syksy oli pitkällä kun sai mopon ja pääkaupungin tutkintoruuhkien takia kortin sai vasta myöhään, nyt on mopolla ajettu vasta n. 500 km. Tuskin monta tuhatta kesällä ajaa, eli melko uudenveroinen varmaan on.
Mutta itse ongelmaan. En minäkään ole kevareiden kanssa touhunnut kuin viimeksi ysärin alussa, kun itselläni oli täysyehoinen Honda NS 125 R2 Rothmans edition. Minkähänlainen pyörä olisi järkevä tuohon hintaluokkaan? Käyttö olisi luonnollisesti kaupunkipyöritystä pääkaupunkiseudulla, mutta ehdottomasti olisi oltava järkevästi ajettava n. 250 km siirtymiä Etelä-Savoon, ainakin osin valtateitä, eli enska on varmaan pois suljettu. Rajoitetuin tehoin matka-ajo on vähän väkinäistä kaiketi pyörästä riippumatta. Onko nykyään kevareina ihan kyykkypyöriä? Kaiketi "matkapyöriä" ei ole. Vai joku supermoto? Tai jotain siltä väliltä, joku bomber? Kyykkypyörän luulisi vähällä tehollaan kulkevan paremmin tien päällä pienemmän ilmanvastuksen takia. Eikä ole mukava hankuuttaa pitkiä matkoja supermotolla pystyssä. Itse en näitä "uusia merkkejä" tunne lainkaan, tekeekö niillä mitään? Oma valinta olisi joku kolmesta suuresta japsimerkistä, mallista ei mitään hajua. Saako tuohon hintaluokkaan ylipäätään huoletonta vähävikaista käytettyä? Korjaamossa remontit joutuisivat teettämään tai sitten pitäisi tuoda minulle korjattavaksi n. 250 km päähän. Perheen moraali ja vanhempien ymmärrys on sitä luokkaa, että mihinkään laittomiin virittämisiin tai rajoittimien poistoon ei voi ryhtyä, hyvä niin...
Asiasta on vasta puhuttu isän kanssa, haluaisin vähän pohjustaa asiaa itselleni, epäilen, että pääsiäsipyhinä saattaa tulla keskustelua.
Nyt saa heittää ihan vapaata asiallista keskustelua aiheesta, pojalla ei ole minkään värisiä silmälaseja asiassa. Minulla on lievä sumekolainen vihersuodatin ja tosiaan "uusista merkeistä" ei ole mitään mielipidettä, en edes tiedä mitä kaikkia niitä on.
Pojalla on nyt uusi mopedi, olikohan Derbi muistaakseni. Uuden mopon sai rippilahjaksi viime vuonna. Nyt haaveilee kevarista, ihan järkevää, jos ison pyörän selkään myöhemmin aikoo. Budjetti on jotakuinkin sitä luokkaa, mitä tuosta vuoden ikäisestä mopedista saa käytettynä myydessä ja ehkä vähän omia säästöjä päälle. Uusi tuollainen mopo taitaa olla n. 3500 e luokkaa, saisiko käytettynä vuoden vanhasta 2500? Syksy oli pitkällä kun sai mopon ja pääkaupungin tutkintoruuhkien takia kortin sai vasta myöhään, nyt on mopolla ajettu vasta n. 500 km. Tuskin monta tuhatta kesällä ajaa, eli melko uudenveroinen varmaan on.
Mutta itse ongelmaan. En minäkään ole kevareiden kanssa touhunnut kuin viimeksi ysärin alussa, kun itselläni oli täysyehoinen Honda NS 125 R2 Rothmans edition. Minkähänlainen pyörä olisi järkevä tuohon hintaluokkaan? Käyttö olisi luonnollisesti kaupunkipyöritystä pääkaupunkiseudulla, mutta ehdottomasti olisi oltava järkevästi ajettava n. 250 km siirtymiä Etelä-Savoon, ainakin osin valtateitä, eli enska on varmaan pois suljettu. Rajoitetuin tehoin matka-ajo on vähän väkinäistä kaiketi pyörästä riippumatta. Onko nykyään kevareina ihan kyykkypyöriä? Kaiketi "matkapyöriä" ei ole. Vai joku supermoto? Tai jotain siltä väliltä, joku bomber? Kyykkypyörän luulisi vähällä tehollaan kulkevan paremmin tien päällä pienemmän ilmanvastuksen takia. Eikä ole mukava hankuuttaa pitkiä matkoja supermotolla pystyssä. Itse en näitä "uusia merkkejä" tunne lainkaan, tekeekö niillä mitään? Oma valinta olisi joku kolmesta suuresta japsimerkistä, mallista ei mitään hajua. Saako tuohon hintaluokkaan ylipäätään huoletonta vähävikaista käytettyä? Korjaamossa remontit joutuisivat teettämään tai sitten pitäisi tuoda minulle korjattavaksi n. 250 km päähän. Perheen moraali ja vanhempien ymmärrys on sitä luokkaa, että mihinkään laittomiin virittämisiin tai rajoittimien poistoon ei voi ryhtyä, hyvä niin...
Asiasta on vasta puhuttu isän kanssa, haluaisin vähän pohjustaa asiaa itselleni, epäilen, että pääsiäsipyhinä saattaa tulla keskustelua.
Nyt saa heittää ihan vapaata asiallista keskustelua aiheesta, pojalla ei ole minkään värisiä silmälaseja asiassa. Minulla on lievä sumekolainen vihersuodatin ja tosiaan "uusista merkeistä" ei ole mitään mielipidettä, en edes tiedä mitä kaikkia niitä on.