Porsche Diesel Standard Star (219)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
upload_2020-2-28_22-54-45.webp


Varaosakirjan näkemys kokonaisuudesta. 16 on stefa jakopään kotelossa, joka on vielä paikoillaan.

Numero 9 on jousikiinnike itse akselissa. Numero 15 on puhaltimen liukulaakerin sisäkehä (isoin uloke), joka on myös tuolla samalla sokalla (kuvassa vas) lukittu akseliin. Puhallinsiivessä on tosiaan rasvanippa ja puhaltimen puolen liukulaakerissa on vaseliiniura. Tämä oli ensimmäinen ihmetys kun osien 11&15 ollessa kuin yhtä puuta, sisäkehällä ei näkynyt mitään rasvauraa tai edes reikää vaseliinille.

Numerosta 9 vasemmalle lähtee jousi laturille (jää tuon haarukan sisään), mutta sitä ei tässä kuvassa (laajempanakaan) ole piirrettynä.
 
Tuo jousi toiminee kiertoliikkeen "värinänvaimentimena"tollasessa vajaasylinterisessä epätahtimoottorissa ?
Ikäänkuin kumivaimenteinen "dampperi" remmisiiva ?
 
Tuo jousi toiminee kiertoliikkeen "värinänvaimentimena"tollasessa vajaasylinterisessä epätahtimoottorissa ?
Ikäänkuin kumivaimenteinen "dampperi" remmisiiva ?

Tuo kuva on 3cyl manuaalista kun en jaksanut nousta tästä hakemaan täysin oikeaa kataloogia. Siksi piti rajata kuva kun tuossa yllä ja alla on pidemmät ilmanohjainpellit. Käsittääkseni kaikissa koneissa tuo puhallin+laturi on pyttymäärään katsomatta sama tai saman tyylinen rakenne.

Tuon akselin välitys on käsittääkseni aika jyrkkä, joten tuon puhaltimen (ja miksei laturinkin) kuormitusvaikutus tulee melkoisena voimana kuormittamaan jakopäätä. Diesel kuitenkin käy pienehköillä kierroksilla ja hidastuvuus-kiihtyvyys puristus-työtahdin välillä on aika terävä.

Toisaalta taitaa monissa 90-luvun lopun ja sitä uudempien autojen latureissa olla vapaakytkin (räikkä).
 
Joo, kyllä sen tarvii kohtuudella pyöriä, ehken 4x moottorikierrokset ? Ja "isohko" puhallinsiipi omaa hitausmomenttimassoja, joten aika ryske olisi jakopään rattailla, ilman mitään vaimennusominaisuuksia akselille.
Miten esim 25 setkan moottori mahtaisi käydä, jos siihen moottorin persiiseen pultattaisiin tavallinen , "normaali" painoinen vauhtipyörä, siis painoltaan asetelmineen jokin 25-35kg , sen 150kg limpun sijasta ?
 
Pitää laskea hampaat kun lelut on levällään. Vähän hankala hahmottaa noista varaosakuvista kokoluokkaa kun piirrelty useampiin eri kuviin. Eikä tässä nojatuolin vieressä oo muitakaan huoltokirjoja, pelkästään tuo 3cyl (super export) yksinkertaistettu varaosavihko. Huolto-oppaassa muistaakseni on ajoitusohjeet, jossa vois olla kuva tai pari.

Ei tuo liukulaakerointi ehkä ihan 100% jumissa ollut, eli lie pahimman ryskeen vielä suodatellut siiveltäkin pois. Sen verran kuitenkin takelteli että ilman mäntiä ja pyttyjä pyörii koko kone mukana.

Tuo laakerin sisäkooli lähti ihan siipi vasemmassa kädessä ja vasaralla vajaa kymmenen napautusta tuohon ohkaiseen sisäholkkiin. Lie ihan hyvä kun jollain muovi-teräsharjalla pyöräyttää sonnat pois ja vaihtaa ne vaseliiniin kasatessa.
 
Foorumi kun hiljeni muuten kohtalaisen täysin, niin nyt lie hetki aikaa kirjoitella etenemisistä.

Pitkästä aikaa pääsin tänään käyttämään useamman tunnin Porschen parissa. Ajatuksissa oli josko saisi jakopään vihdoin auki. Sen verran kuitenkin m.lkku rakenne tuo jäähdytinpuhallin, että en alkanut edes yrittää purkaa sen takana olevaa koteloa. Puhallin kun on ilmeisesti pitkällä noin 4mm putkisokalla akselissaan kiinni, eikä ollut mitään järkevää työkalua lyömiseen.

Päätin sitten edistää muita asioita. Koneessa on ollut jonkin verran kierrossäätimestä johtuvaa ämpyilyä etenkin tyhjäkäynnillä, ja nyt rempan edetessä tämä ei ole mikään ihme. Tuossa koko kaasuvipu-säädin-pumppu kuviossa on sen miljoona komponenttia, jotka kaikki on puolen sentin pikikerroksen peitossa ja kaikki pallonivelet useamman millin välyksellä. Otin pumpun ylös, jotta tuohon säätimen vivustoon pääsee paremmin kiinni. Vivustoa purkaessa täydellisyyden kotikunnassa Römpsöössä pumpun ja säätimen välisen tangon kiinnityssokka olisi otettu nätisti irti. Mutta mulla ei nyt ole v.tunkaan käsitystä missä kyseinen tappi on.

Tuossa paljastui muutenkin taas lisää huollettavaa, ja kävi jopa mielessä josko laittaisi traktorin katkaisuhoitoon. Siihen on enää matkaa hyden linjat, kaasutanko ja startin johtosarja sekä ohjaustanko. En toisaalta keksi mitä tuo helpottaisi paitsi ehkä mahdollistaisi hieman mukavammat työtilat, mutta ei sekään itsestään selvyys olisi.

Tuli nyt myös purettua kannet. Venttiilikopathan tässä on osana venttiilikoneistoa, eli vasta venttiilien irrottamisen jälkeen kannet ja kopat saa erilleen. Imukanava kulkee venttiilikopassa, pyörrekammio ja pakokanava on kannessa. Tuolla sektorilla on myös liitospinnoissa odotetusti öljyvuotoja tiedossa korjattavaksi, mikä ei ole niin kiva uutinen.

Vähän alkaa tällä hetkellä mietityttää osien tarve ja saatavuus. Peruskoneen nyt saa läjättyä, siinä ei ole ongelmaa, mutta paljonko tässä tulee kaikkea pientä nippeliä vastaan joihin pitää jotakin löytää...? Säädinkoneisto on monelta osaltaan purkamatta ja en ole täysin varma sen purettavuudesta, esim. eräs akselitappi tuntuu olevan jumissa. Onko vai pitäisikö lyödä lujempaa?


Sääntömestari @jusape mites nää kanavien kairaamiset, kai oli pieni viilankäyttö sallittu tässä kaavaillussa porsche-setka-nöösi -luokituksessakin? Vai alkaako puntti tutista?

Mietin vaan kun pakopuolen tiiviste ja kanava näyttää tältä (kanava tulee vasemmalta alhaalta):
Näytä liitetiedosto 56882

Tuo aukko tiivisteessä on ehkä sellainen vähän pyöristelty colt-sytkäri. Pakosarja itessään on leveillä H-profiilisilla kiinnityksillä tuossa kiinni (näkyy tiivisteessä jos tajuaa), että sillä puolella "gasket match" sovitus on ihan p.rseestä. Menee kuintenkin kahden erillisen sylinterikannen kesken tuo pakosarjan sovitus, joten pelivaraa pitää olla.
Tuohan on jo tehtaalla portattu tupla D- malliin, jo vakiona siis selvää hi- perf- käsittelyä:peukku:
 
Päivän saldo:
upload_2020-2-29_17-35-21.webp


Jakopää on siis auki ja hirveästi tämän enempää ei ole tarkoitus enää purkaa itse moottoria.

Alin pyörä on öljypumpun ja etu-VOA:n pyörä (on muuten pirun leveä ratas), keskellä kampura ja oikeassa yläkulmassa nokka-akseli (nokassa on painimet myös pumpulle). Siinä nokka-akselin rattaan klo 11 on laakeri tuulettimen akselitapille.

Jos nyt en ihan päin p:tä laskenut välityksiä, niin tuuletin ja laturi pyörii hieman vajaan 2.5x kampura.

Kuvasta myös tarkkasilmäisimmät saattavat havaita "pientä" "alkavaa" öljyvuotoa tiivistepinnan alueella klo 11 - klo 7.

Eilispäivää tarkempi analyysi paljasti myös, että noissa kahdessa pinnapultissa on ollut normiprikan lisäksi kupariprikka, ja kahdessa muussa normipultissa on ollut normiprikan lisäksi kupariprikka. Mitään syitä tälle menettelylle en keksi.

Alan myös vahvasti kallistumaan sen kannalle, että teen etupään sähköt uusiksi ja muokkaan hieman alkuperäistä johtosarjaa. Alkuperäisesti akun + tulee yhdellä isolla johdolla startille, josta lähtee varsinaista johtosarjaa pitkin kaksi erillistä johtoa ilman sulaketta (virtalukko ja laturi). Sulakkeet on tässä keksinnössä vasta virtalukon jälkeen. Uusintaa puoltaa myös se, että nykyisen johtosarjan suoja on aika haperoa.

Pääjohtosarjassa on käytännössä koko traktorin johtosarja takapäätä lukuunottamatta. Ajattelin säilyttää uuden johtosarjan ehjänä ja tehdä tarvittavat jatkokset akkukoteloon, jolloin myöhemmin voi johtosarjan vetää tuohon pulpetille asti. Muutoksina jatkossa laturi ja virtalukko saisivat sähkönsä akkukotelossa olevien sulakkeiden kautta.

Toki tästä ensimmäisen vaiheen järjestelystä nyt jää vähän tilapäistä extra-painoa, mutta Sammia ajatellen paino on takarenkaiden etupuolella joten ihan ok.

Tyhjentelin myös tankkia sen mitä äkkiseltään pö-kelpoiseen kannuun mahtui. Pitänee varmaan käydä @klappi'n luona tervehtimässä liekinheitintä kun tankki on edelleen puolillaan. No, osien pesuun menee kyllä vielä litra jos ei kymmenenkin, tarkoitus oli joku ämpäri täytellä ja laittaa semi-isot osat sinne liukenemaan. Tankin joudun tyhjentämään huoltotoimenpiteiden vuoksi joka tapauksessa ja samalla oli tarkoitus vähän putsia sieltä pö-värit pois, suodatin vaihtoon jne.

PS. Kuvassa oikealla ylhäällä oleva musta epämääräinen mötti on ruiskupumppu. Siinä on paikkapaikoin 2-3cm kerros mähmää.
 
Sorry että keskeytin niin röyhkeästi tankintyhjennys puuhat.....sun pitää laittaa ikkuna rättitalliin :rolleyes:
 
Tämä palsta kun on viimeaikoina tuntunut olevan pelkästään "Pimp my diesel injector" -tuubivideoiden mekka, niin raotan nyt salaisuuden verhoa. Yhtä ehkä Porschen voimantuotannon avainkomponenttia.

Harmi kun ei tullut mitään mittasuhteita kuviin, no selostettakoot ne tämän ekan kuvan alla:

upload_2020-3-12_17-51-34.webp


Pökäle itsessään on reilu 10cm pitkä. Isoin mutterikanta (oikealla) 27mm, seuraava 24mm ja vasen pieni 19mm. Banjossa hollilla olevan pultin kanta 10mm.

Vasemmasta päästä tulee pumpulta paine sisään, oikea pääty kannen kammiossa ja paluulinja lähtee messinkisen banjon päästä. Suutin on siis kierrettynä kanteen kuin sytytystulppa.

Sitten pieni anatomian luento:

upload_2020-3-12_17-57-59.webp


Vasemmalta kun lähdetään laskemaan, niin:
- kartiomutteri paluulinjan banjolle
- messinkinen paluulinjan yksipuolinen banjo - huom, tämä tiivistyy suuttimen tasopintaan (tuossa voi havaita nuo kaksi rinkulaa), erillisiä tiivisteitä ei ole
- ylempänä suuttimen runko, jonka alla shimmiprikka ja jousi
- hienompia termejä kun en tiedä, niin seuraavana on joku nippeli ja sen vieressä isompi nappeli
- oikea reuna ylhäältä alas: suuttimen kuori ja suutinkärki neula irroitettuna

Noiden suuttimien kanssa on kautta aikain ollut jonkun verran tiiveysongelmaa. Etenkin tuo paluulinjan tiivisteetön banjo tuppaa kostuttelemaan paikkoja (vaikka siihen kyllä tämä traktori ja kuski riittää ilman polttoainevuotoja). Nuo banjot jätetään kasausvaiheessa luonnollisesti auki ja liitetään kovaputkitettuun paluulinjaan. Ei tarvitse olla siis iso vääntö niin tiiveys kärsii.

Koko setti menee pilkottuna uä-pesuun ja paluulinjan lelut pulttia lukuunottamatta tulee uutta. Suutinkärjet on ehkä 20h ajetut, joten tuskin niitä vaihdan. Tai sit vaihdan, enkä kerro.

Vielä pitäisi keksiä joku puolueeton suutinpaineiden huoltoonkin erikoistunut taho. Oon alustavaa keskustelua kyllä jo käynyt erään tahon kanssa, mutta pelottaa, että kyseisellä pajalla on oma nuffi ojassa...
 
Päivällä visioin, että voisihan tuon mittauksen tehdä itsekin. Porschehan on siitä edistyksellinen traktori, että pumpun ja nokka-akselin välissä on lohkon ulkopuolella vivut, joilla pumppuelementtejä saa painettua. Tämä on tarkoitettu kylmäkäynnistyksen parantamiseen pakkaskeleillä.

Tuohon kun löisi painemittarin normaaliin polttoainelinjaan (jotka olen uusimassa, joten vanhat joutaa muoksittavaksi) niin olisi edukas työkalu tehtynä.

Olen noilla pumpuilla ilmannut suutinlinjoja ja siinä yhteydessä laittanut merkille, että suuttimien narina on erilainen kummallakin suuttimella. Voisi siis kuvitella, että paineissa on sanomista suuttimien kesken, mutta se nyt selvinnee...

....voidaan testata tolla diytesterillä jos suuttimet vaan kestää läjässä :rolleyes:

Eiköhän sielläkin käytetä mittauksia edeltävä viikko kaikenlaisen mittavirheen keksimiseen ja toteuttamiseen. Siksi en uskalla ees painemittaria kysellä lainaan tuohon Porsche-diy-painemittaukseen...

Ja tosiaan säätää todennäköisesti pitää.
 
Aika maltillista edistymistä ollut tämän parissa. Jotain osia putsinut ja suunnitellut osatilausta. Muutakin pitäisi suunnitella. No, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty...

Tuli kuitenkin äiteeltä tänään viestiä, oli jotain suvun valokuva-albumeja selaillut ja löytänyt sieltä "aarteita" (huoh)...

upload_2020-4-17_21-14-3.webp


Isäukon sylissä siinä kaahaamassa. Rekisterikilvenkin olen tajunnut teipata nopeuskameroiden varalta. Kädet ei vielä ihan tuossa iässä yltäneet rattiin eikä jalat polkimille, mutta jaloilla sai sentään ratista ohjattua suuntaa.
 
Tuo meinaa tehä tästä jonku pornosivuston veikkaan mää.....sanois Reinikainen......
 
Tämä palsta kun on viimeaikoina tuntunut olevan pelkästään "Pimp my diesel injector" -tuubivideoiden mekka, niin raotan nyt salaisuuden verhoa. Yhtä ehkä Porschen voimantuotannon avainkomponenttia.

Harmi kun ei tullut mitään mittasuhteita kuviin, no selostettakoot ne tämän ekan kuvan alla:

Näytä liitetiedosto 57873

Pökäle itsessään on reilu 10cm pitkä. Isoin mutterikanta (oikealla) 27mm, seuraava 24mm ja vasen pieni 19mm. Banjossa hollilla olevan pultin kanta 10mm.

Vasemmasta päästä tulee pumpulta paine sisään, oikea pääty kannen kammiossa ja paluulinja lähtee messinkisen banjon päästä. Suutin on siis kierrettynä kanteen kuin sytytystulppa.

Sitten pieni anatomian luento:

Näytä liitetiedosto 57874

Vasemmalta kun lähdetään laskemaan, niin:
- kartiomutteri paluulinjan banjolle
- messinkinen paluulinjan yksipuolinen banjo - huom, tämä tiivistyy suuttimen tasopintaan (tuossa voi havaita nuo kaksi rinkulaa), erillisiä tiivisteitä ei ole
- ylempänä suuttimen runko, jonka alla shimmiprikka ja jousi
- hienompia termejä kun en tiedä, niin seuraavana on joku nippeli ja sen vieressä isompi nappeli
- oikea reuna ylhäältä alas: suuttimen kuori ja suutinkärki neula irroitettuna

Noiden suuttimien kanssa on kautta aikain ollut jonkun verran tiiveysongelmaa. Etenkin tuo paluulinjan tiivisteetön banjo tuppaa kostuttelemaan paikkoja (vaikka siihen kyllä tämä traktori ja kuski riittää ilman polttoainevuotoja). Nuo banjot jätetään kasausvaiheessa luonnollisesti auki ja liitetään kovaputkitettuun paluulinjaan. Ei tarvitse olla siis iso vääntö niin tiiveys kärsii.

Koko setti menee pilkottuna uä-pesuun ja paluulinjan lelut pulttia lukuunottamatta tulee uutta. Suutinkärjet on ehkä 20h ajetut, joten tuskin niitä vaihdan. Tai sit vaihdan, enkä kerro.

Vielä pitäisi keksiä joku puolueeton suutinpaineiden huoltoonkin erikoistunut taho. Oon alustavaa keskustelua kyllä jo käynyt erään tahon kanssa, mutta pelottaa, että kyseisellä pajalla on oma nuffi ojassa...

Taisi olla Porchen suutin minkä laitoin tuohon FE35:een modifikaatiossa, ettei vaan juuri tuo, ainakin on samannäköinen...
 
Taisi olla Porchen suutin minkä laitoin tuohon FE35:een modifikaatiossa, ettei vaan juuri tuo, ainakin on samannäköinen...

Hmm? Nyt alkoi kiinnostaa. Minkälainen modifikaatio? Vai miksi nuo suuttimet ovat yhteensopivat? En ite mf:ää niin paljoa tunne, että nyansseista tietäisin.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös