Tämä palsta kun on viimeaikoina tuntunut olevan pelkästään "Pimp my diesel injector" -tuubivideoiden mekka, niin raotan nyt salaisuuden verhoa. Yhtä ehkä Porschen voimantuotannon avainkomponenttia.
Harmi kun ei tullut mitään mittasuhteita kuviin, no selostettakoot ne tämän ekan kuvan alla:
Näytä liitetiedosto 57873
Pökäle itsessään on reilu 10cm pitkä. Isoin mutterikanta (oikealla) 27mm, seuraava 24mm ja vasen pieni 19mm. Banjossa hollilla olevan pultin kanta 10mm.
Vasemmasta päästä tulee pumpulta paine sisään, oikea pääty kannen kammiossa ja paluulinja lähtee messinkisen banjon päästä. Suutin on siis kierrettynä kanteen kuin sytytystulppa.
Sitten pieni anatomian luento:
Näytä liitetiedosto 57874
Vasemmalta kun lähdetään laskemaan, niin:
- kartiomutteri paluulinjan banjolle
- messinkinen paluulinjan yksipuolinen banjo - huom, tämä tiivistyy suuttimen tasopintaan (tuossa voi havaita nuo kaksi rinkulaa), erillisiä tiivisteitä ei ole
- ylempänä suuttimen runko, jonka alla shimmiprikka ja jousi
- hienompia termejä kun en tiedä, niin seuraavana on joku nippeli ja sen vieressä isompi nappeli
- oikea reuna ylhäältä alas: suuttimen kuori ja suutinkärki neula irroitettuna
Noiden suuttimien kanssa on kautta aikain ollut jonkun verran tiiveysongelmaa. Etenkin tuo paluulinjan tiivisteetön banjo tuppaa kostuttelemaan paikkoja (vaikka siihen kyllä tämä traktori ja kuski riittää ilman polttoainevuotoja). Nuo banjot jätetään kasausvaiheessa luonnollisesti auki ja liitetään kovaputkitettuun paluulinjaan. Ei tarvitse olla siis iso vääntö niin tiiveys kärsii.
Koko setti menee pilkottuna uä-pesuun ja paluulinjan lelut pulttia lukuunottamatta tulee uutta. Suutinkärjet on ehkä 20h ajetut, joten tuskin niitä vaihdan. Tai sit vaihdan, enkä kerro.
Vielä pitäisi keksiä joku puolueeton suutinpaineiden huoltoonkin erikoistunut taho. Oon alustavaa keskustelua kyllä jo käynyt erään tahon kanssa, mutta pelottaa, että kyseisellä pajalla on oma nuffi ojassa...