Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Porsche Diesel Standard Star (219)

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja kymi, 20.12.2019.

  1. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    6 482
    Saadut tykkäykset:
    1 277
    Pressutallissa kunnostin muinoin yhden Fordson Dextan, oli vain niin pirun pakkas talvi niin ei meinannut tareta millään. Lämmitimenä oli valox valopetrooli kamina jonka päällä sai näpit aina toimintakuntoon, en kyllä enää rupeasi moisessa tilassa tuhraamaan mutta eihän tuota kunnon talvea taida enää nykyisin tullakaan.
     
  2. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 689
    Saadut tykkäykset:
    581
    No @Josva sun työtahdillasi tuollaisen Dextan kunnostukseen ei montaa päivää kulu, mitä tässä on muita projektejasi tullut ihmeteltyä.


    Oon positiivisesti yllättynyt miten hyvin tuolla on tullut pärjättyä. Mullahan on se 20kW pööpuhallin hankittuna nimenomaisesti tätä tallia varten, mutta en ole sitä vielä edes pressutalliin kantanut. Päällä mulla on yleensä verkkariasu ja niiden päällä kevyesti topattu haalari. Plussakeleillä pipo lähtee päästä vartin jälkeen. Hanskoja en nyt muutenkaan osaa käyttää. Pärjään kyllä yleensä aika viileässä, mä vedän ihan normisti shortseissa ja t-paidassa kun pihalla on +10C tai enemmän.

    Tallissa puuhaamisen aikaan kylmin keli on tainnut olla -10C pihalla. Ainut haaste tuolloin on ollut se, että naamakarvoitus kerää hengitysilmasta kosteutta ja sitten kun ne ottaa kiinni traktorin runkoon tai johonkin niin siinä ollaan turpajouhet traktoriin jäätyneinä. Tässä olen myös miettinyt, että ehkä pieni pakkanen olisi parempi kuin tämä +5C sateinen kostea keli. Alkaa tuo savimaa olla aika vahvasti savea jo pinnasta kun tuolla steppaa.

    Mullahan oli ajatuksena sisäpressuttaa tuota paremminkin, mutta näillä näkymin nykyinen pelkät vesiroiskeet eristävä välikatto-pressu saa tämän talven osalta riittää. Traktoriprojekti on nyt siinä mallissa, että jos huomenna puskee -30C kelit niin pystyn elämään sillä. Nykyiset irrallaan olevat osat saan puolilämpimään pienehköön autotalliin loppututkailua varten ja suuntaa-antavaa osatilausta voisin laittaa jo nyt kauppoihin sisään. Jotain toki saattaisi jäädä tekemättä, odottamaan myöhempiä aikoja.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  3. Hulpio

    Hulpio Ropottitieteen noviisiaatti
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    946
    Saadut tykkäykset:
    126
    Eikös @kymi ssä ollut grillimestarin vikaa. Sulla on niin julmat myrkyt aina koneessa, että ei tule edes kylmä...
    Vaimo osti yhdelle pojista joululahjaksi Tabascon Buffalo soossia. Nyt oon sit katellu jenkeistä 1/2gal pönttöä amazonin ja ebayn kautta... Rahti vaan yli 30€
    Oli hyvää tuo soossi!
     
  4. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 689
    Saadut tykkäykset:
    581
    Grillattua tulee aika paljon ympäri vuoden ja kesällä ruuanlaitto tapahtuu miltei pelkästään grillissä. Lisäksi chiliä ja valkosipulia tulee lotrattua ravintoympyrään reilusti. Enkä nyt voi väittää jottako joskus ei tulisi oltua ihan muuten vaan sooseissa...
     
  5. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    6 210
    Saadut tykkäykset:
    577
    ^ Jatkuva sisäinen polte niin ei lisälämmittimiä tartte :D
     
  6. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 689
    Saadut tykkäykset:
    581
    Joo ja annas olla kun tuut torppaan kädet kyynerpäitä myöden dieselin hiessä haisten enemmän siltä kuin itseltäs, niin eukko käy ihan kuumana. Tummaa miestä tarjolla joka ei tuoksahda siltä omalta "kullalta", p.skan, hien ja vanhan viinan sekoitukselta.
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Eukossa kehittämisen ja jatkojalostamisen tarvetta vielä .......
     
  8. Hulpio

    Hulpio Ropottitieteen noviisiaatti
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    946
    Saadut tykkäykset:
    126
    :facepalm::virne::rotfl:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  9. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    14 155
    Saadut tykkäykset:
    2 082
    Su tarttee alkaa käyttää dieseliä partavetenä ja sipasta kainaloihinkin kunnon kouralliset.
    Grilli- ynnä muunkin ruuan hyvä voimakas maustaminen on taitolaji, jota ei kaikki kyllä osaa, en itsekkään sitä hallitse, tai sitten on vaan harjoituksen puutetta.
    Erään voimakasmaustettujen ruokien ystävä kertoo maustamisen olevan kohdillaan, kun seuraavana päivänä perse vaatii bepanthenia pytyllä käynnin jälkeen...
     
  10. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 689
    Saadut tykkäykset:
    581
    Tervanjuontia.

    Ei nyt oikein etene, on välillä vähän rajotteita työkalujen kanssa ja milloin taas dementiaa ym. Sain nyt sentään eilen hankittuja työkaluja revittyä pakkauksistaan irti ja yhden 14mm kannalla olleen lyhyen pultin irti. Siihenpä se sitten tyssäsi tämän päivän osalta ja siirryin sisätiloihin nauttimaan tölkitettyä motivaatiota. Jos huomenna...
     
  11. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    6 482
    Saadut tykkäykset:
    1 277
    Välillä se aina kehtuuttaa, mutta harrastekone kyllä vuottaa. Sitten kun joskus oikein intoutuu sepittämään ei meinoo malttoo lopettoo!
     
  12. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 689
    Saadut tykkäykset:
    581
    Foorumi kun hiljeni muuten kohtalaisen täysin, niin nyt lie hetki aikaa kirjoitella etenemisistä.

    Pitkästä aikaa pääsin tänään käyttämään useamman tunnin Porschen parissa. Ajatuksissa oli josko saisi jakopään vihdoin auki. Sen verran kuitenkin m.lkku rakenne tuo jäähdytinpuhallin, että en alkanut edes yrittää purkaa sen takana olevaa koteloa. Puhallin kun on ilmeisesti pitkällä noin 4mm putkisokalla akselissaan kiinni, eikä ollut mitään järkevää työkalua lyömiseen.

    Päätin sitten edistää muita asioita. Koneessa on ollut jonkin verran kierrossäätimestä johtuvaa ämpyilyä etenkin tyhjäkäynnillä, ja nyt rempan edetessä tämä ei ole mikään ihme. Tuossa koko kaasuvipu-säädin-pumppu kuviossa on sen miljoona komponenttia, jotka kaikki on puolen sentin pikikerroksen peitossa ja kaikki pallonivelet useamman millin välyksellä. Otin pumpun ylös, jotta tuohon säätimen vivustoon pääsee paremmin kiinni. Vivustoa purkaessa täydellisyyden kotikunnassa Römpsöössä pumpun ja säätimen välisen tangon kiinnityssokka olisi otettu nätisti irti. Mutta mulla ei nyt ole v.tunkaan käsitystä missä kyseinen tappi on.

    Tuossa paljastui muutenkin taas lisää huollettavaa, ja kävi jopa mielessä josko laittaisi traktorin katkaisuhoitoon. Siihen on enää matkaa hyden linjat, kaasutanko ja startin johtosarja sekä ohjaustanko. En toisaalta keksi mitä tuo helpottaisi paitsi ehkä mahdollistaisi hieman mukavammat työtilat, mutta ei sekään itsestään selvyys olisi.

    Tuli nyt myös purettua kannet. Venttiilikopathan tässä on osana venttiilikoneistoa, eli vasta venttiilien irrottamisen jälkeen kannet ja kopat saa erilleen. Imukanava kulkee venttiilikopassa, pyörrekammio ja pakokanava on kannessa. Tuolla sektorilla on myös liitospinnoissa odotetusti öljyvuotoja tiedossa korjattavaksi, mikä ei ole niin kiva uutinen.

    Vähän alkaa tällä hetkellä mietityttää osien tarve ja saatavuus. Peruskoneen nyt saa läjättyä, siinä ei ole ongelmaa, mutta paljonko tässä tulee kaikkea pientä nippeliä vastaan joihin pitää jotakin löytää...? Säädinkoneisto on monelta osaltaan purkamatta ja en ole täysin varma sen purettavuudesta, esim. eräs akselitappi tuntuu olevan jumissa. Onko vai pitäisikö lyödä lujempaa?


    Sääntömestari @jusape mites nää kanavien kairaamiset, kai oli pieni viilankäyttö sallittu tässä kaavaillussa porsche-setka-nöösi -luokituksessakin? Vai alkaako puntti tutista?

    Mietin vaan kun pakopuolen tiiviste ja kanava näyttää tältä (kanava tulee vasemmalta alhaalta):
    upload_2020-2-16_0-41-27.png

    Tuo aukko tiivisteessä on ehkä sellainen vähän pyöristelty colt-sytkäri. Pakosarja itessään on leveillä H-profiilisilla kiinnityksillä tuossa kiinni (näkyy tiivisteessä jos tajuaa), että sillä puolella "gasket match" sovitus on ihan p.rseestä. Menee kuintenkin kahden erillisen sylinterikannen kesken tuo pakosarjan sovitus, joten pelivaraa pitää olla.
     
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Kanavien siistiminen ja hierominen on ihan OK, niiden valukannasten ja röpöjen poistamiseksi, tai saamiseksi tiivisteen reikää vastaavaan muotoon. ( mahdollisen viritysvilpin / protestin / tuomaristopäätöksen takia kisapaikalla suoritettavan moottorin tarkastuavauksen kannalta, on suotavaa, että mukana on kaiken varalta esim tarviketiivistesarja, avaamattomassa pakkauksessa, josta tiivisteiden kanavamitat voidaan tarkistaa :D )
     
  14. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 689
    Saadut tykkäykset:
    581
    Nyt purkaneena voin sanoo, että kohtuu mulkku homma tuo kansien tarkistus.

    Mutta sarjan osallistujat huomioiden (mulkkuja kaik muut paitsi ite), täällähän ollaan mittaamassa yksittäisten mutterien painoja ja muuta "olennaista", voittona joku 15€ pikkurälläkkä. Mut se lie tän pelin henki, jes!
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    :D

    Viilaa kanavia minkä tykkäät, kunhan moottorin osat kaikkineen ovat vakioita. Sehän pullinkipuolellakin vähän on, "hienosäätö" on sallittua, mutta kaikki osat oltava " mallisarjan puitteissa alkuperäisiä osia"
    ( lohko, kansi, kampiakseli, kookoot, männät ja nokka-akseli , venttiilijousien vaihto sallittua, samoin työntötangot voi vahvistaa, sekä itse keinuvipukoneistoa voi vahvistaa = esim billet alumiini special rullakeinut, muutetulla vipasuhteella )
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Jaapa muuten, oliko-tuliko täs nyt eräs ropleemi ..... Setkassahan ei ole edes normaalia traktorityyppistä vetokoukkuakaan ????
     
  17. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 689
    Saadut tykkäykset:
    581
    No se vetää vaikka paalinarulla eikä saa sitäkään poikki...
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Niin .... Jos sitä keväämmällä edes käyntiin saa, liekkö jo kondensoitunut hikoiluvettä mukit täyteen ja kone on umpijumissa ........
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1

Jaa tämä sivu