Foorumi kun hiljeni muuten kohtalaisen täysin, niin nyt lie hetki aikaa kirjoitella etenemisistä.
Pitkästä aikaa pääsin tänään käyttämään useamman tunnin Porschen parissa. Ajatuksissa oli josko saisi jakopään vihdoin auki. Sen verran kuitenkin m.lkku rakenne tuo jäähdytinpuhallin, että en alkanut edes yrittää purkaa sen takana olevaa koteloa. Puhallin kun on ilmeisesti pitkällä noin 4mm putkisokalla akselissaan kiinni, eikä ollut mitään järkevää työkalua lyömiseen.
Päätin sitten edistää muita asioita. Koneessa on ollut jonkin verran kierrossäätimestä johtuvaa ämpyilyä etenkin tyhjäkäynnillä, ja nyt rempan edetessä tämä ei ole mikään ihme. Tuossa koko kaasuvipu-säädin-pumppu kuviossa on sen miljoona komponenttia, jotka kaikki on puolen sentin pikikerroksen peitossa ja kaikki pallonivelet useamman millin välyksellä. Otin pumpun ylös, jotta tuohon säätimen vivustoon pääsee paremmin kiinni. Vivustoa purkaessa täydellisyyden kotikunnassa Römpsöössä pumpun ja säätimen välisen tangon kiinnityssokka olisi otettu nätisti irti. Mutta mulla ei nyt ole v.tunkaan käsitystä missä kyseinen tappi on.
Tuossa paljastui muutenkin taas lisää huollettavaa, ja kävi jopa mielessä josko laittaisi traktorin katkaisuhoitoon. Siihen on enää matkaa hyden linjat, kaasutanko ja startin johtosarja sekä ohjaustanko. En toisaalta keksi mitä tuo helpottaisi paitsi ehkä mahdollistaisi hieman mukavammat työtilat, mutta ei sekään itsestään selvyys olisi.
Tuli nyt myös purettua kannet. Venttiilikopathan tässä on osana venttiilikoneistoa, eli vasta venttiilien irrottamisen jälkeen kannet ja kopat saa erilleen. Imukanava kulkee venttiilikopassa, pyörrekammio ja pakokanava on kannessa. Tuolla sektorilla on myös liitospinnoissa odotetusti öljyvuotoja tiedossa korjattavaksi, mikä ei ole niin kiva uutinen.
Vähän alkaa tällä hetkellä mietityttää osien tarve ja saatavuus. Peruskoneen nyt saa läjättyä, siinä ei ole ongelmaa, mutta paljonko tässä tulee kaikkea pientä nippeliä vastaan joihin pitää jotakin löytää...? Säädinkoneisto on monelta osaltaan purkamatta ja en ole täysin varma sen purettavuudesta, esim. eräs akselitappi tuntuu olevan jumissa. Onko vai pitäisikö lyödä lujempaa?
Sääntömestari
@jusape mites nää kanavien kairaamiset, kai oli pieni viilankäyttö sallittu tässä kaavaillussa porsche-setka-nöösi -luokituksessakin? Vai alkaako puntti tutista?
Mietin vaan kun pakopuolen tiiviste ja kanava näyttää tältä (kanava tulee vasemmalta alhaalta):
Tuo aukko tiivisteessä on ehkä sellainen vähän pyöristelty colt-sytkäri. Pakosarja itessään on leveillä H-profiilisilla kiinnityksillä tuossa kiinni (näkyy tiivisteessä jos tajuaa), että sillä puolella "gasket match" sovitus on ihan p.rseestä. Menee kuintenkin kahden erillisen sylinterikannen kesken tuo pakosarjan sovitus, joten pelivaraa pitää olla.