Porsche Diesel Standard Star (219)

Viestiketju:
Porsche Diesel Standard Star (219)

Pressutallissa kunnostin muinoin yhden Fordson Dextan, oli vain niin pirun pakkas talvi niin ei meinannut tareta millään. Lämmitimenä oli valox valopetrooli kamina jonka päällä sai näpit aina toimintakuntoon, en kyllä enää rupeasi moisessa tilassa tuhraamaan mutta eihän tuota kunnon talvea taida enää nykyisin tullakaan.
 
No @Josva sun työtahdillasi tuollaisen Dextan kunnostukseen ei montaa päivää kulu, mitä tässä on muita projektejasi tullut ihmeteltyä.


Oon positiivisesti yllättynyt miten hyvin tuolla on tullut pärjättyä. Mullahan on se 20kW pööpuhallin hankittuna nimenomaisesti tätä tallia varten, mutta en ole sitä vielä edes pressutalliin kantanut. Päällä mulla on yleensä verkkariasu ja niiden päällä kevyesti topattu haalari. Plussakeleillä pipo lähtee päästä vartin jälkeen. Hanskoja en nyt muutenkaan osaa käyttää. Pärjään kyllä yleensä aika viileässä, mä vedän ihan normisti shortseissa ja t-paidassa kun pihalla on +10C tai enemmän.

Tallissa puuhaamisen aikaan kylmin keli on tainnut olla -10C pihalla. Ainut haaste tuolloin on ollut se, että naamakarvoitus kerää hengitysilmasta kosteutta ja sitten kun ne ottaa kiinni traktorin runkoon tai johonkin niin siinä ollaan turpajouhet traktoriin jäätyneinä. Tässä olen myös miettinyt, että ehkä pieni pakkanen olisi parempi kuin tämä +5C sateinen kostea keli. Alkaa tuo savimaa olla aika vahvasti savea jo pinnasta kun tuolla steppaa.

Mullahan oli ajatuksena sisäpressuttaa tuota paremminkin, mutta näillä näkymin nykyinen pelkät vesiroiskeet eristävä välikatto-pressu saa tämän talven osalta riittää. Traktoriprojekti on nyt siinä mallissa, että jos huomenna puskee -30C kelit niin pystyn elämään sillä. Nykyiset irrallaan olevat osat saan puolilämpimään pienehköön autotalliin loppututkailua varten ja suuntaa-antavaa osatilausta voisin laittaa jo nyt kauppoihin sisään. Jotain toki saattaisi jäädä tekemättä, odottamaan myöhempiä aikoja.
 
Eikös @kymi ssä ollut grillimestarin vikaa. Sulla on niin julmat myrkyt aina koneessa, että ei tule edes kylmä...
Vaimo osti yhdelle pojista joululahjaksi Tabascon Buffalo soossia. Nyt oon sit katellu jenkeistä 1/2gal pönttöä amazonin ja ebayn kautta... Rahti vaan yli 30€
Oli hyvää tuo soossi!
 
Grillattua tulee aika paljon ympäri vuoden ja kesällä ruuanlaitto tapahtuu miltei pelkästään grillissä. Lisäksi chiliä ja valkosipulia tulee lotrattua ravintoympyrään reilusti. Enkä nyt voi väittää jottako joskus ei tulisi oltua ihan muuten vaan sooseissa...
 
^ Jatkuva sisäinen polte niin ei lisälämmittimiä tartte :D
 
Joo ja annas olla kun tuut torppaan kädet kyynerpäitä myöden dieselin hiessä haisten enemmän siltä kuin itseltäs, niin eukko käy ihan kuumana. Tummaa miestä tarjolla joka ei tuoksahda siltä omalta "kullalta", p.skan, hien ja vanhan viinan sekoitukselta.
 
Eukossa kehittämisen ja jatkojalostamisen tarvetta vielä .......
 
Joo ja annas olla kun tuut torppaan kädet kyynerpäitä myöden dieselin hiessä haisten enemmän siltä kuin itseltäs, niin eukko käy ihan kuumana. Tummaa miestä tarjolla joka ei tuoksahda siltä omalta "kullalta", p.skan, hien ja vanhan viinan sekoitukselta.
Su tarttee alkaa käyttää dieseliä partavetenä ja sipasta kainaloihinkin kunnon kouralliset.
Grilli- ynnä muunkin ruuan hyvä voimakas maustaminen on taitolaji, jota ei kaikki kyllä osaa, en itsekkään sitä hallitse, tai sitten on vaan harjoituksen puutetta.
Erään voimakasmaustettujen ruokien ystävä kertoo maustamisen olevan kohdillaan, kun seuraavana päivänä perse vaatii bepanthenia pytyllä käynnin jälkeen...
 
Tervanjuontia.

Ei nyt oikein etene, on välillä vähän rajotteita työkalujen kanssa ja milloin taas dementiaa ym. Sain nyt sentään eilen hankittuja työkaluja revittyä pakkauksistaan irti ja yhden 14mm kannalla olleen lyhyen pultin irti. Siihenpä se sitten tyssäsi tämän päivän osalta ja siirryin sisätiloihin nauttimaan tölkitettyä motivaatiota. Jos huomenna...
 
Välillä se aina kehtuuttaa, mutta harrastekone kyllä vuottaa. Sitten kun joskus oikein intoutuu sepittämään ei meinoo malttoo lopettoo!
 
Foorumi kun hiljeni muuten kohtalaisen täysin, niin nyt lie hetki aikaa kirjoitella etenemisistä.

Pitkästä aikaa pääsin tänään käyttämään useamman tunnin Porschen parissa. Ajatuksissa oli josko saisi jakopään vihdoin auki. Sen verran kuitenkin m.lkku rakenne tuo jäähdytinpuhallin, että en alkanut edes yrittää purkaa sen takana olevaa koteloa. Puhallin kun on ilmeisesti pitkällä noin 4mm putkisokalla akselissaan kiinni, eikä ollut mitään järkevää työkalua lyömiseen.

Päätin sitten edistää muita asioita. Koneessa on ollut jonkin verran kierrossäätimestä johtuvaa ämpyilyä etenkin tyhjäkäynnillä, ja nyt rempan edetessä tämä ei ole mikään ihme. Tuossa koko kaasuvipu-säädin-pumppu kuviossa on sen miljoona komponenttia, jotka kaikki on puolen sentin pikikerroksen peitossa ja kaikki pallonivelet useamman millin välyksellä. Otin pumpun ylös, jotta tuohon säätimen vivustoon pääsee paremmin kiinni. Vivustoa purkaessa täydellisyyden kotikunnassa Römpsöössä pumpun ja säätimen välisen tangon kiinnityssokka olisi otettu nätisti irti. Mutta mulla ei nyt ole v.tunkaan käsitystä missä kyseinen tappi on.

Tuossa paljastui muutenkin taas lisää huollettavaa, ja kävi jopa mielessä josko laittaisi traktorin katkaisuhoitoon. Siihen on enää matkaa hyden linjat, kaasutanko ja startin johtosarja sekä ohjaustanko. En toisaalta keksi mitä tuo helpottaisi paitsi ehkä mahdollistaisi hieman mukavammat työtilat, mutta ei sekään itsestään selvyys olisi.

Tuli nyt myös purettua kannet. Venttiilikopathan tässä on osana venttiilikoneistoa, eli vasta venttiilien irrottamisen jälkeen kannet ja kopat saa erilleen. Imukanava kulkee venttiilikopassa, pyörrekammio ja pakokanava on kannessa. Tuolla sektorilla on myös liitospinnoissa odotetusti öljyvuotoja tiedossa korjattavaksi, mikä ei ole niin kiva uutinen.

Vähän alkaa tällä hetkellä mietityttää osien tarve ja saatavuus. Peruskoneen nyt saa läjättyä, siinä ei ole ongelmaa, mutta paljonko tässä tulee kaikkea pientä nippeliä vastaan joihin pitää jotakin löytää...? Säädinkoneisto on monelta osaltaan purkamatta ja en ole täysin varma sen purettavuudesta, esim. eräs akselitappi tuntuu olevan jumissa. Onko vai pitäisikö lyödä lujempaa?


Sääntömestari @jusape mites nää kanavien kairaamiset, kai oli pieni viilankäyttö sallittu tässä kaavaillussa porsche-setka-nöösi -luokituksessakin? Vai alkaako puntti tutista?

Mietin vaan kun pakopuolen tiiviste ja kanava näyttää tältä (kanava tulee vasemmalta alhaalta):
upload_2020-2-16_0-41-27.png


Tuo aukko tiivisteessä on ehkä sellainen vähän pyöristelty colt-sytkäri. Pakosarja itessään on leveillä H-profiilisilla kiinnityksillä tuossa kiinni (näkyy tiivisteessä jos tajuaa), että sillä puolella "gasket match" sovitus on ihan p.rseestä. Menee kuintenkin kahden erillisen sylinterikannen kesken tuo pakosarjan sovitus, joten pelivaraa pitää olla.
 
Kanavien siistiminen ja hierominen on ihan OK, niiden valukannasten ja röpöjen poistamiseksi, tai saamiseksi tiivisteen reikää vastaavaan muotoon. ( mahdollisen viritysvilpin / protestin / tuomaristopäätöksen takia kisapaikalla suoritettavan moottorin tarkastuavauksen kannalta, on suotavaa, että mukana on kaiken varalta esim tarviketiivistesarja, avaamattomassa pakkauksessa, josta tiivisteiden kanavamitat voidaan tarkistaa :D )
 
Nyt purkaneena voin sanoo, että kohtuu mulkku homma tuo kansien tarkistus.

Mutta sarjan osallistujat huomioiden (mulkkuja kaik muut paitsi ite), täällähän ollaan mittaamassa yksittäisten mutterien painoja ja muuta "olennaista", voittona joku 15€ pikkurälläkkä. Mut se lie tän pelin henki, jes!
 
:D

Viilaa kanavia minkä tykkäät, kunhan moottorin osat kaikkineen ovat vakioita. Sehän pullinkipuolellakin vähän on, "hienosäätö" on sallittua, mutta kaikki osat oltava " mallisarjan puitteissa alkuperäisiä osia"
( lohko, kansi, kampiakseli, kookoot, männät ja nokka-akseli , venttiilijousien vaihto sallittua, samoin työntötangot voi vahvistaa, sekä itse keinuvipukoneistoa voi vahvistaa = esim billet alumiini special rullakeinut, muutetulla vipasuhteella )
 
Jaapa muuten, oliko-tuliko täs nyt eräs ropleemi ..... Setkassahan ei ole edes normaalia traktorityyppistä vetokoukkuakaan ????
 
Niin .... Jos sitä keväämmällä edes käyntiin saa, liekkö jo kondensoitunut hikoiluvettä mukit täyteen ja kone on umpijumissa ........
 
Aika on päässyt melkein kääntämään jo seinäkalenterista maaliskuun Porschen kuvan esille, joten piti ottaa niska&pers otteella tätäkin projektia taas käsittelyyn.

Mähän siis jossain kohtaa päätin, että vedän tuosta myös jakopään auki nyt samalla kertaa. Helpottaa hieman osien putsailua ja saisi toivottavasti hieman järkeistettyä säätimen toimintaa. Säädin kun tässä välillä heittelee kierroksia miten sattuu niin joutuu turvallisuuden nimissä pitämään tyhjäkäyntiä tarpeettoman ylhäällä. Osa johtunee mömmön seassa olevista jousista, osa taas välyksellisistä pallonivelistä. Hommassa vaan alkoi epätoivoiselta vaikuttaa tuo jäähdytystuulettimen irrotus.

Nyt tämän illan kolmituntisen jälkeen en kadu päätöstä vaikka sitä pari viikkoa olen kiroillut saamatta "mitään" aikaiseksi. Isoin ongelmahan oli siis se, että tuossa on laturille ja jäähdytyspuhaltimelle jakopäässä erillinen akseli. Tässä akselissa on putkisokalla kiinni palikka, joka pyörittää jousen välityksellä laturia, ja puhallin on sitten palikan takana. Putkisokka oli ihan huolella jumissa ja puhaltimen siipien vuoksi sinne ei päässyt suoraan lyömään. Pitkällä ohuella meisselillä lyödessä putkisokan pää vaan halkesi uudesta kohtaa. Lyöntituurnaa ei siivistä johtuen saanut riittävän suoraan.

Vähän säätämällä, kikkailemalla ja omavalmiste-lyöntitapeilla ja "adaptereilla" sain sokan ulos. Selvisi myös miltei samalla miksi ongelmia oli. Myös puhallin on jousivetoinen, mutta tässäpä tuo puhallin oli jumissa liukulaakeripintaansa. Jos tuo olisi ollut irti niin tuonne olisi päässyt helpolla lyömään suoraan kun puhallinta olisi voinut kääntää suhteessa akseliin.

Availin nyt tietääkseni kaikki jakopään kotelon pultit. Öljyjäähy pitänee vielä ilmeisesti irroitella jotta kotelo pääsee liikkumaan. Tuossa pultteja availlessa tuli huomattua, että isoin osa pulteista oli öljystä märkiä ja muutama on vuotanut myös ulos ihan huolella. Tiivisteestä lie jäljellä siis muisto vain. Vaikea sanoa onko tuolle jakopään kotelolle joskus koitettu tehdä jotain, löytyi liiskaantuneita prikkoja ja parissa pultissa useampi prikka.

Jatkuu kun taas jatkuu, toivottavasti jo huomenna. Jahka jakopää ja vähän leluja on availtu niin alkaa liuotushoito ja osien tilaus. Vielä kun tietäis missä mun uä-pesuri on (pieni, mutta siitä huolimatta halpa), ei tarvitsis jokaista nippeliä käsin putsailla. Niin ja tankki pitäis tyhjentää jotta saa pa-linjat irti ja pumpun tsekkailtua läpi.
 
Uusi Aika on päässyt melkein kääntämään jo seinäkalenterista maaliskuun Porschen kuvan esille, joten piti ottaa niska&pers otteella tätäkin projektia taas käsittelyyn.
Itellä tuo talohomma tuli väliin, niin tuo MG on levänny laakereillaan, tai siis ilman niitä, jo parisen vuotta. Nyt pitää kiireellä ennen keväthommia yrittää saada sitä kukonaskel eteen päin.
 
Takaisin
Ylös