Minä lähden Pohjois-Karjalaan. Parit aiemmin tässä yhteisössä syntynsä saaneet novellit yhdistettynä yhdeksi teokseksi, tässäpä kesälukemista ken sitä kaipaa.
Esipuhe Keväällä 2025.
On kulunut yli 100v ensimmäisestä maailmansodasta ja 100v sitten alkoi myös toisen maailmansodan päähenkilöiden esiinmarssi, Kevät 2025 enteilee jotain samantapaista tulevaksi?
Talvi on ollut leuto, sitä selitetään ilmastonmuutoksella. Viimeiset vuodet on poliitikot pelotelleet nuorisoa maapallon tuholla, he eivät tee enää lapsia näkevät tulevaisuuden vain harmaan mustana. Pitäisi ostaa vain vihreää ekologisesti kestävää, mutta millä rahalla?
Narsistit on saaneet vallan maailmanpolitiikan näyttämöillä, Putin Trump Xi Jinping. Suomessa Kansa elää niin kuin ennenkin, ei puhuta että olisi Lama. Edessä on kai viimeinen Kesä vanhanmallisen elämäntyylin vietossa, uusi tuntematon aika on alkamassa.
Ihmisten elo on kutistunut näyttöpäätteiden armoille, kaikki alkaa olla virtuaalista. Tekoäly totuus löytyy aina Wikipediasta - netistä, asioista ei voi enää keskustella kun puhutaan vain keskustelun tukahduttavia totuuksia. Osa keski-ikäisistä - seniorit on pudonneet digitalisoinnin johdosta kelkasta, kukaan ei edes yritä auttaa heitä.
Ihmisillä on kädessään lasilevyn palanen jota he alati tuijottavat sitä hivellen, ympäröivä maailmanmeno on poissuljettua. Tämän johdosta kasvotusten käytävän sosiaalisen kanssakäymisen taidot ovat kadonneet, mielenterveysongelmat tulevat räjähtämään radikaalisesti mutta saavatko ihmiset enää apua?
Menneessä maailmassa olisi jo eläkkeellä, nyt ei tiedä pääseekö edes koskaan. Ennen on ollut elämässään aina suunta - tavoite, nyt tuntemuksena on hukassa olo. Hyvin on pysytty tähän asti ajan kelkassa, mutta nyt muutokset ovat tapahtuneet aivan liian nopeasti. On tehty lomalla tulevan talven polttopuita, kannolla istuen palavaa oksaroviota katsoen tuntee olevansa ‘ulkona kaikesta’. Koska ympäröivä maailma tuntuu tulleen hulluksi, ihan niin kuin maailmansotien aikaan ihmisten elämällä ei ole enää arvoa. Vallan hulluus on vain voimissaan.
Jotain mieltä ylentävää on pakko saada aikaiseksi, parit tulevan kevään sosiaaliset tapaamiset jotka piti alun perin jättää väliin on nyt kyllä käytävä kokemassa. Kun elämän tahti on kiivas tahtoo mieli vain yksityisyyttä rauhaa, mutta jo parin viikon jälkeen mielii taas hulabaloota.
Kirvestä ei ole heitetty kaivoon, kevät on uuden kasvun aikaa. On alettu kasvattaa tulevan kesän taimia kevätahavan kuivattaessa jo tehtyjä polttopuita, maailma jatkaa menoaan joten eletään sen mukaan miten mukana pysytäänkään. Nyt aloitellaan tarinaa, hulvaton tarina kertoo, että mieli on virkeä ja tällainen apaattinen alkupuhe taas mielen olevan tumma.
Aikakausi.
Suuriksi ikäluokiksi kutsutaan sotiemme jälkeen syntyneitä, sodasta selviytyneet saivat lapsia tiuhaan tahtiin jopa joka vuosi. Lasten kirmailu ja äänet täytti kylät ja kaupungit kuin maaseudunkin metsät ja pellot, Itse edustan sen viimeisimpiä vuosikertoja.
Tämä sukupolvi rakensi Suomalaisen hyvinvointivaltion vuosituhannen loppuun mennessä, he kokivat autoistumisen sähköistymisen nuorisokulttuurien esiinmarssin.
Työn saralla teollistumisen rakentamisen maa - metsätalouden koneellistumisen.
Raskas työ vaati huveja, syntyi tanssilavoja baareja ravintoloita. Perustettiin urheiluseuroja,,, yhdistyksiä syntyi melkein joka elämän alalle. Yksittäisiä henkilöitä nostettiin tähdiksi, Olavi Virta Vesa Matti Loiri… Muun Maailman genret rantautuivat suomeen rock n roll disko punk sekä hippiliike, kiihkeä tempoista touhua oli jokaisella elämän saralla.
Tämä sukupolvi eli Suomettuneessa Suomessa ja sen keulakuvana oli Urho Kekkonen sekä Ahti Karjalainen, hillittömän köyhyyden poistuttua ostettiin auto sekä soputeltta. Kalevi Keinänen perusti keihäsmatkat joilla lennettiin Mallorcalle, markalla Mallorcalle kahdella Teneriffalle. Omalle jälkikasvulle ei siirretty Isiemme syntejä, he saivat muotivaatteita käyttörahaa koulutusta eikä remmiä enää käytetty kurinpalautukseen, heistä muodostui uusi vapaan kasvatuksen sukuolvi.
Tarinat ajoittuvat tähän menneeseen aikaan sekä sen aikaiseen elämänmenoon Suomalaiselle pienviljelystilalle Pohjois- Karjalan maaseudulle
1960 luvun harmaus on poistunut kun värit räjähtävät oranssiksi keltaisiksi sinisiksi punaisiksi,,, muotoilu yksinkertaistuu selkeiksi graafisiksi linjoiksi. Uusi materiaali muovi valloittaa materiaalina, värit tulevat myös valokuviin sekä televisioon.
Suurten ikäluokkien ensimmäiset edustajat ovat kasvaneet nuoriksi aikuisiksi. Pientila ei elätä kaikkia, joten suurin osa jälkikasvusta on muuttanut työn perässä kaupunkeihin pois kotipesästään. Tilalle jääneet sisarukset ovat nuoria tai ihan lapsia vielä, sisarrakkaus kuitenkin kestää joten vanhemmat sisarukset käyvät kotonaan - kotiseudullaan aina kun siihen on vain mahdollisuus.
Miljöö.
Pienen kylän tapainen yhteisö oli muodostunut korvesta raivaamalla, sen raivasi sodasta hengissä selvinneet seitsemän veljestä. Kahdeksannesta veljeksestä oli tullut sankarivainaja, synnyinseutu jäi heiltä rajan taa. Veljesten vanhemmat sai siirtolais- palstan johon rakennettiin porukalla uusi koti, eihän siihen koko veljes lauma enää mahtunut elämään kun tyttö päitä alkoi ilmaantua rinnalle vaimokkeiksi. Tämän päätilan viereisiltä palstoilta neljä veljestä hankki omansa pientilan paikan yksi kauempaa ja pari nuorinta jäi päätilalle.
Veljekset taas rakensivat ja raivasivat pystymetsästä omat peltonsa talot navetat, elämä oli rankkaa raatamista. Lapsia alkoi sitten syntyä joka torppaan, vuosi vuodelta pääluku kasvoi entisen korpi seudun muuttuessa lasten kantavien äänien valtaamaksi. Lapsikatraiden kasvaessa alkoi yhteiset leikit koulunkäynti elämä valtasi seudun, ei heidän touhujaan vanhemmat joutaneet vahtimaan. Näinpä sitten alkoikin tapahtua kaikenlaisten päähänpistojen tuomia tapahtumia, sanotaankin että joukossa tyhmyys tiivistyy.
Tämän yhteisön elämä alkoikin pian herättää paikallisessa kantaväestössä erinäisiä tunnetiloja, siirtolaisten penskoiksi heitä kutsutiin. Kun ja jos jotain ei suotavaa pää kylällä tapahtui katseet syytävine sormineen kääntyi tähän kohti taivasta, muidenkin möhlimiset meni samalla heidän piikkiinsä.
Kun väkimäärä kasvoi oli rakennettu kouluja sairaaloita tanssilavoja, huoltoasemat baareineen ilmestyivät maalikylille. Pienissä kylissäkin oli omat kyläkaupat kun liikkuminen oli polkupyörien - mopedien varassa, tienvarsilla oli maitolaitureita joista myytävää maitoa tonkissa kuljetettiin pää kylien meijereihin. Nämä laiturit oli nuorison tapaamispaikkoja ‘pussauskoppeja’ kuin kesäviikonloppuisin kylien tanssilavat, piirit oli suppeat ennen nuorison autoistumista. Uittomiehet tukkijätkät kesärengit toivat uusia kasvoja seuduille.
Kylien tapahtumia oli Juhannustanssit kuin muut Lauantaitanssitkin, tango oli lyönyt voimalla läpi.
Urheilukentillä pidettiin paikallisia kuin piirinmestaruus kilpailuja, pää kylillä pidettiin syys sekä kevätmarkkinat. Syksyllä oli hirvipeijaiset, rallikilpailut mutkaisilla - mäkisillä kyläteillä alkoivat yleistyä omine sankari hahmoineen. Tapahtumissa miesväki joi viinaa, yleensä korven kyyneltä ‘pontikkaa’, keskioluen vapautuminen toi mukanaan kyläbaari kulttuurin.
Vähäisen vapaa ajan viettotavat määrittelivätkin yksilön sosiaalista asemaa, kylän paras
hiihtäjä juoksija tai kaljaa kittaava peräkammarin poika. Työn sankaruus oli hyve kuin laiskan sutjakuus pahe, tyhmimmät oli käyneet apukoulun normaalit kansakoulun ja
älykkäimmät keskikoulun josta voi valmistua ylioppilaaksi. Tämä koulutus järjestelmä
muuttui sittemmin tasa-arvoisemmaksi peruskouluksi, kansakoulunopettaja pappi poliisi
olivat kirkonkylien merkkihenkilöitä kuin pankkiiri kunnanjohtaja lääkäri ja apteekkari.
Sähköjä ei ollut vielä joka taloudessa, radio löytyi jokaisesta ja televisio vain
sähköistetyistä talouksista. Kylässä käytiin uurasti jo television katsonnan kannalta.
Tällainen on tarinoiden ympäristö – aikakausi.
Yhteisö.
Klaani oli kasvanut niin että sen vanhimmat nuoret aikuiset alkoivat etsiytyä omiin ammatteihinsa, käytiin autokoulu hankkien joku käytetty halpa auto. Se se vasta oli pelien peli oikein perheen ylpeydenaihe pyhä lehmä, auto loi mahdollisuuden käydä kaupungeissa sivistymässä. Näillä reissuilla se oli aina jokaista istuin sijaansa myöten täynnä, Marlboro paloi ja kyynärpään luuta ulkoilutettiin sivuikkunasta.
Viikonloppuisin sillä autolla mentiin ‘kartsalle’ rinkiä kirkonkylälle ajamaan tois sukupuolisia tyyppejä etsiskelemään sekä muutenkin kavereiden kanssa seurustelemaan.
Joskus kosla lähti lapasesta niin kuin Vökellä. Liian kovaa tultiin oikeanpuoleiseen kurviin jotenka kosla meni katonkautta ympäri, mitään muuta vammaa ei tullut kuin henkinen kolaus sekä vasemman käden sormet murtui kun se luu oli ulkona ja näpit oli kiinni auton katon vesikourussa auton ympäri mennessä.
Ali taas lennätti isänsä Vännin Anglian humalapäissään soramonttuun katolleen aivan kuin Suomalaisen iskelmälaulun Teuvo maanteiden kuningas.
Remakin pyyhkäisi Sokottansa katolleen, rajoja piti kokeilla aina äärirajoille asti. Sitten niitä autoja tee se itse korjattiin kun uutta ei ollut varaa hankkia ja entinenkin saattoi olla maksamatta.
Tarinoiden Rema on suurten ikäluokkien ensimmäisiä edustajia, nykyisin vanhimpia.
Rape on taas sen myöhäisintä katrasta, edustaen nykyisin suurten ikäluokkien nuorinta ikäpolvea.
Aikamatka Reman ja Rapen seurassa Värikkäälle seitsemänkymmentä sekä Ruskealle kahdeksankymmentä luvulle voikin näiden alkuhöpinöiden jälkeen alkaa.
Esipuhe Keväällä 2025.
On kulunut yli 100v ensimmäisestä maailmansodasta ja 100v sitten alkoi myös toisen maailmansodan päähenkilöiden esiinmarssi, Kevät 2025 enteilee jotain samantapaista tulevaksi?
Talvi on ollut leuto, sitä selitetään ilmastonmuutoksella. Viimeiset vuodet on poliitikot pelotelleet nuorisoa maapallon tuholla, he eivät tee enää lapsia näkevät tulevaisuuden vain harmaan mustana. Pitäisi ostaa vain vihreää ekologisesti kestävää, mutta millä rahalla?
Narsistit on saaneet vallan maailmanpolitiikan näyttämöillä, Putin Trump Xi Jinping. Suomessa Kansa elää niin kuin ennenkin, ei puhuta että olisi Lama. Edessä on kai viimeinen Kesä vanhanmallisen elämäntyylin vietossa, uusi tuntematon aika on alkamassa.
Ihmisten elo on kutistunut näyttöpäätteiden armoille, kaikki alkaa olla virtuaalista. Tekoäly totuus löytyy aina Wikipediasta - netistä, asioista ei voi enää keskustella kun puhutaan vain keskustelun tukahduttavia totuuksia. Osa keski-ikäisistä - seniorit on pudonneet digitalisoinnin johdosta kelkasta, kukaan ei edes yritä auttaa heitä.
Ihmisillä on kädessään lasilevyn palanen jota he alati tuijottavat sitä hivellen, ympäröivä maailmanmeno on poissuljettua. Tämän johdosta kasvotusten käytävän sosiaalisen kanssakäymisen taidot ovat kadonneet, mielenterveysongelmat tulevat räjähtämään radikaalisesti mutta saavatko ihmiset enää apua?
Menneessä maailmassa olisi jo eläkkeellä, nyt ei tiedä pääseekö edes koskaan. Ennen on ollut elämässään aina suunta - tavoite, nyt tuntemuksena on hukassa olo. Hyvin on pysytty tähän asti ajan kelkassa, mutta nyt muutokset ovat tapahtuneet aivan liian nopeasti. On tehty lomalla tulevan talven polttopuita, kannolla istuen palavaa oksaroviota katsoen tuntee olevansa ‘ulkona kaikesta’. Koska ympäröivä maailma tuntuu tulleen hulluksi, ihan niin kuin maailmansotien aikaan ihmisten elämällä ei ole enää arvoa. Vallan hulluus on vain voimissaan.
Jotain mieltä ylentävää on pakko saada aikaiseksi, parit tulevan kevään sosiaaliset tapaamiset jotka piti alun perin jättää väliin on nyt kyllä käytävä kokemassa. Kun elämän tahti on kiivas tahtoo mieli vain yksityisyyttä rauhaa, mutta jo parin viikon jälkeen mielii taas hulabaloota.
Kirvestä ei ole heitetty kaivoon, kevät on uuden kasvun aikaa. On alettu kasvattaa tulevan kesän taimia kevätahavan kuivattaessa jo tehtyjä polttopuita, maailma jatkaa menoaan joten eletään sen mukaan miten mukana pysytäänkään. Nyt aloitellaan tarinaa, hulvaton tarina kertoo, että mieli on virkeä ja tällainen apaattinen alkupuhe taas mielen olevan tumma.
Aikakausi.
Suuriksi ikäluokiksi kutsutaan sotiemme jälkeen syntyneitä, sodasta selviytyneet saivat lapsia tiuhaan tahtiin jopa joka vuosi. Lasten kirmailu ja äänet täytti kylät ja kaupungit kuin maaseudunkin metsät ja pellot, Itse edustan sen viimeisimpiä vuosikertoja.
Tämä sukupolvi rakensi Suomalaisen hyvinvointivaltion vuosituhannen loppuun mennessä, he kokivat autoistumisen sähköistymisen nuorisokulttuurien esiinmarssin.
Työn saralla teollistumisen rakentamisen maa - metsätalouden koneellistumisen.
Raskas työ vaati huveja, syntyi tanssilavoja baareja ravintoloita. Perustettiin urheiluseuroja,,, yhdistyksiä syntyi melkein joka elämän alalle. Yksittäisiä henkilöitä nostettiin tähdiksi, Olavi Virta Vesa Matti Loiri… Muun Maailman genret rantautuivat suomeen rock n roll disko punk sekä hippiliike, kiihkeä tempoista touhua oli jokaisella elämän saralla.
Tämä sukupolvi eli Suomettuneessa Suomessa ja sen keulakuvana oli Urho Kekkonen sekä Ahti Karjalainen, hillittömän köyhyyden poistuttua ostettiin auto sekä soputeltta. Kalevi Keinänen perusti keihäsmatkat joilla lennettiin Mallorcalle, markalla Mallorcalle kahdella Teneriffalle. Omalle jälkikasvulle ei siirretty Isiemme syntejä, he saivat muotivaatteita käyttörahaa koulutusta eikä remmiä enää käytetty kurinpalautukseen, heistä muodostui uusi vapaan kasvatuksen sukuolvi.
Tarinat ajoittuvat tähän menneeseen aikaan sekä sen aikaiseen elämänmenoon Suomalaiselle pienviljelystilalle Pohjois- Karjalan maaseudulle
1960 luvun harmaus on poistunut kun värit räjähtävät oranssiksi keltaisiksi sinisiksi punaisiksi,,, muotoilu yksinkertaistuu selkeiksi graafisiksi linjoiksi. Uusi materiaali muovi valloittaa materiaalina, värit tulevat myös valokuviin sekä televisioon.
Suurten ikäluokkien ensimmäiset edustajat ovat kasvaneet nuoriksi aikuisiksi. Pientila ei elätä kaikkia, joten suurin osa jälkikasvusta on muuttanut työn perässä kaupunkeihin pois kotipesästään. Tilalle jääneet sisarukset ovat nuoria tai ihan lapsia vielä, sisarrakkaus kuitenkin kestää joten vanhemmat sisarukset käyvät kotonaan - kotiseudullaan aina kun siihen on vain mahdollisuus.
Miljöö.
Pienen kylän tapainen yhteisö oli muodostunut korvesta raivaamalla, sen raivasi sodasta hengissä selvinneet seitsemän veljestä. Kahdeksannesta veljeksestä oli tullut sankarivainaja, synnyinseutu jäi heiltä rajan taa. Veljesten vanhemmat sai siirtolais- palstan johon rakennettiin porukalla uusi koti, eihän siihen koko veljes lauma enää mahtunut elämään kun tyttö päitä alkoi ilmaantua rinnalle vaimokkeiksi. Tämän päätilan viereisiltä palstoilta neljä veljestä hankki omansa pientilan paikan yksi kauempaa ja pari nuorinta jäi päätilalle.
Veljekset taas rakensivat ja raivasivat pystymetsästä omat peltonsa talot navetat, elämä oli rankkaa raatamista. Lapsia alkoi sitten syntyä joka torppaan, vuosi vuodelta pääluku kasvoi entisen korpi seudun muuttuessa lasten kantavien äänien valtaamaksi. Lapsikatraiden kasvaessa alkoi yhteiset leikit koulunkäynti elämä valtasi seudun, ei heidän touhujaan vanhemmat joutaneet vahtimaan. Näinpä sitten alkoikin tapahtua kaikenlaisten päähänpistojen tuomia tapahtumia, sanotaankin että joukossa tyhmyys tiivistyy.
Tämän yhteisön elämä alkoikin pian herättää paikallisessa kantaväestössä erinäisiä tunnetiloja, siirtolaisten penskoiksi heitä kutsutiin. Kun ja jos jotain ei suotavaa pää kylällä tapahtui katseet syytävine sormineen kääntyi tähän kohti taivasta, muidenkin möhlimiset meni samalla heidän piikkiinsä.
Kun väkimäärä kasvoi oli rakennettu kouluja sairaaloita tanssilavoja, huoltoasemat baareineen ilmestyivät maalikylille. Pienissä kylissäkin oli omat kyläkaupat kun liikkuminen oli polkupyörien - mopedien varassa, tienvarsilla oli maitolaitureita joista myytävää maitoa tonkissa kuljetettiin pää kylien meijereihin. Nämä laiturit oli nuorison tapaamispaikkoja ‘pussauskoppeja’ kuin kesäviikonloppuisin kylien tanssilavat, piirit oli suppeat ennen nuorison autoistumista. Uittomiehet tukkijätkät kesärengit toivat uusia kasvoja seuduille.
Kylien tapahtumia oli Juhannustanssit kuin muut Lauantaitanssitkin, tango oli lyönyt voimalla läpi.
Urheilukentillä pidettiin paikallisia kuin piirinmestaruus kilpailuja, pää kylillä pidettiin syys sekä kevätmarkkinat. Syksyllä oli hirvipeijaiset, rallikilpailut mutkaisilla - mäkisillä kyläteillä alkoivat yleistyä omine sankari hahmoineen. Tapahtumissa miesväki joi viinaa, yleensä korven kyyneltä ‘pontikkaa’, keskioluen vapautuminen toi mukanaan kyläbaari kulttuurin.
Vähäisen vapaa ajan viettotavat määrittelivätkin yksilön sosiaalista asemaa, kylän paras
hiihtäjä juoksija tai kaljaa kittaava peräkammarin poika. Työn sankaruus oli hyve kuin laiskan sutjakuus pahe, tyhmimmät oli käyneet apukoulun normaalit kansakoulun ja
älykkäimmät keskikoulun josta voi valmistua ylioppilaaksi. Tämä koulutus järjestelmä
muuttui sittemmin tasa-arvoisemmaksi peruskouluksi, kansakoulunopettaja pappi poliisi
olivat kirkonkylien merkkihenkilöitä kuin pankkiiri kunnanjohtaja lääkäri ja apteekkari.
Sähköjä ei ollut vielä joka taloudessa, radio löytyi jokaisesta ja televisio vain
sähköistetyistä talouksista. Kylässä käytiin uurasti jo television katsonnan kannalta.
Tällainen on tarinoiden ympäristö – aikakausi.
Yhteisö.
Klaani oli kasvanut niin että sen vanhimmat nuoret aikuiset alkoivat etsiytyä omiin ammatteihinsa, käytiin autokoulu hankkien joku käytetty halpa auto. Se se vasta oli pelien peli oikein perheen ylpeydenaihe pyhä lehmä, auto loi mahdollisuuden käydä kaupungeissa sivistymässä. Näillä reissuilla se oli aina jokaista istuin sijaansa myöten täynnä, Marlboro paloi ja kyynärpään luuta ulkoilutettiin sivuikkunasta.
Viikonloppuisin sillä autolla mentiin ‘kartsalle’ rinkiä kirkonkylälle ajamaan tois sukupuolisia tyyppejä etsiskelemään sekä muutenkin kavereiden kanssa seurustelemaan.
Joskus kosla lähti lapasesta niin kuin Vökellä. Liian kovaa tultiin oikeanpuoleiseen kurviin jotenka kosla meni katonkautta ympäri, mitään muuta vammaa ei tullut kuin henkinen kolaus sekä vasemman käden sormet murtui kun se luu oli ulkona ja näpit oli kiinni auton katon vesikourussa auton ympäri mennessä.
Ali taas lennätti isänsä Vännin Anglian humalapäissään soramonttuun katolleen aivan kuin Suomalaisen iskelmälaulun Teuvo maanteiden kuningas.
Remakin pyyhkäisi Sokottansa katolleen, rajoja piti kokeilla aina äärirajoille asti. Sitten niitä autoja tee se itse korjattiin kun uutta ei ollut varaa hankkia ja entinenkin saattoi olla maksamatta.
Tarinoiden Rema on suurten ikäluokkien ensimmäisiä edustajia, nykyisin vanhimpia.
Rape on taas sen myöhäisintä katrasta, edustaen nykyisin suurten ikäluokkien nuorinta ikäpolvea.
Aikamatka Reman ja Rapen seurassa Värikkäälle seitsemänkymmentä sekä Ruskealle kahdeksankymmentä luvulle voikin näiden alkuhöpinöiden jälkeen alkaa.