Kevari teinille

Viestiketju:
Kevari teinille

Juttelin kummipojan kanssa pyörästä. Ihan realistiset ajatukset oli pojalla. Hyvin samantyyliset sekalaiseen ajoon kuin olisin ehdottanut itsekin. Kiinnostavilta malleilta vaikuttaisi KTM Duke tai Yamaha NT.

Minkälaisia kilometrejä nykypiikeillä kärsii ajaa ennen isompia remontteja? Budjettiin jotakuinkin sattuisi n. 5 v. vanha n. 20000 km ajettu pyörä. Sellaisella luulisi vielä olevan huolettomia kilometrejä edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä katoin äkkiä nettimotosta noita jammuja, oli pari yli 40tkm ajettuja ja niihin oli tekstin mukaan tehty koneelle remonttia, ja useampia yli 30tkm ajettuja joissa ei mainintaa remonteista joten luulisi sillä ajelevan sen ainakin liki 40tkm, oli sielä nettimotossa n 3000€ hintaluokkaan pari n 10tkm ajettuakin tarjolla toki vähän vanhempia kuin 5 vuotta, mutta tuskin nuo vähällä käytöllä silti pilalle on menny
 
Huolto ratkaisee eniten, toisena ajotapa. Normaalisti liikenteen mukana ajaen nelitahdille ei yksi 50 000km ole vielä mitään.
 
50000 pitäisi mennä huoletta jos on öljyjä vaihdettu uuraasti sekä muutenkin ylipäätänsä huolettu. Ketjut-rattaat on kulutustavaraa kuten renkaat, rungon jäykkyys on varmasti kärsinyt jos on ollut maastoajossa.
 
Itellä oli se vajaa pari vuotta mopon ja isomman pyörän välissä uutena ostettu yamaha sr 125. Joskus oikein havahtunut omiin ajatuksiinsa, että niimpä niin, sellaisellakin tuli ajettua. Erittäin hajuton ja mauton pyörä, mutta luotettavasti sillä pääsi paikasta toiseen.
Ja laiska. Optimi olosuhteissa 90, ehkä satakin sai vauhtia. Vaan ylämäessä tai kovalla vastatuulella vauhti jäi sinne 70 hujakoille. Näissä tilanteissa tuli mopoa ikävä 😏
No eturengas jäi mieleen. Barum ja ulvoi jarrutuksessa kuin paremmassakin jenkkiläisessä takaa-ajo leffassa. Sateella hengenvaarallisen liukas.
 
Jotenkin jäänyt itselle kuulopuheiden mukaan ktm:mmistä sellainen fiilis että "aja tunti korjaa päivä"
Toki 2t crossikäytössä on eri kuin nelitahtinen kevari tienpäällä...
 
Jotenkin jäänyt itselle kuulopuheiden mukaan ktm:mmistä sellainen fiilis että "aja tunti korjaa päivä"
Toki 2t crossikäytössä on eri kuin nelitahtinen kevari tienpäällä...
KTM = Kevyt Työntää Metsässä ;)
 
Nykytilasta en tiedä, mutta tällä kylällä suht lyhyen ajan sisällä oli kolme kotaria ja kaikki tuntui olevan kirottuja. Vaikka ämpärillä kaatoi rahaa moottoriin, ei ne kestäny 😄
 
Nykytilasta en tiedä, mutta tällä kylällä suht lyhyen ajan sisällä oli kolme kotaria ja kaikki tuntui olevan kirottuja. Vaikka ämpärillä kaatoi rahaa moottoriin, ei ne kestäny 😄
:rotfl:...ne o sitte samanlaisia ku naapurin mönkkärit, akseleita poikki, moottori rikki, toisen mönkkärin runkoo hitsattu 4 kertaa kasaan.....
 
Jotenkin jäänyt itselle kuulopuheiden mukaan ktm:mmistä sellainen fiilis että "aja tunti korjaa päivä"
Toki 2t crossikäytössä on eri kuin nelitahtinen kevari tienpäällä...
Kyllähän kohtuu kireään 2t vehkeeseen saa vaihtaa tämän tästä mäntää, pikkusen harvemmin sylinteriä. Ajetaan sitten missä vain.
 
Kyllä nuo motocross/enduropyörät on ihan eri kuin päivittäiseen katuajoon tehdyt moottorit. Hondan CRF 250 crossinelari joskus 15v sitten oli oikein venttiilinrassaajan unelma. Sanotaan että 10h välein sai vaihdella paloja kun venttiilit painuivat kanteen ja alkoi pakoventtiili kantamaan. Kansiremontin jälkeen pari tuntia ajoa ja sai säätää välyksiä. Ja käyttö oli vielä höntsätasoa. Kuinkahan usein lie SM tason kuskit sai rassata.

2T puolella jotkut piikkikuskit ajoi männällä kymmenkunta tuntia ja vaihtoon.

Ja kuten sanottu, katupyörissäkin ajotyylillä ja perushuollolla on suuri merkitys.
 
Nykytilasta en tiedä, mutta tällä kylällä suht lyhyen ajan sisällä oli kolme kotaria ja kaikki tuntui olevan kirottuja. Vaikka ämpärillä kaatoi rahaa moottoriin, ei ne kestäny 😄
Kotarikin on hiukan kehittynyt niistä alkuajoista. Mulla oli joskus se Duke I ja se kyllä osasi purkaa itse itsensä. Hauska resonanssipiste oli takakilven kohdalla. Kahdesti ravisteli kilven poikki kun ei ollut levyä takana tukemassa. Silloin noissa oli vielä bittipyörämeininkiä jos mekaaniset kolinat loppuivat, niin kohta loppui meno - vaan ei tuosta mitään suurempaa koskaan hajonnut. Yhden laakerin vaihdoin ennakkoon kun sen oli tehdaskin myöhäisempiin malleihin vaihtanut eri malliseksi. Sytkäpuoli hajosi kerran, mutta muuten tuo meni ruuveja kiristelemällä ja kulutusosilla.
 
Ei niin kireällä 24 hv Kawan KMX:llä ajoin 20 tkm, jona aikana koneeseen ei tehty muuta kuin vaihdettu sytytystulppaa.
 
Kuinka lie nuo tehottomat A1 kevarit mahtaa kestää maantie-ajoa kun siellä mennään käytännössä ainakin 100 rajoituksella koko aika tuppi nurin että edes pääsee sitä suurinta sallittua
 
Kuinka lie nuo tehottomat A1 kevarit mahtaa kestää maantie-ajoa kun siellä mennään käytännössä ainakin 100 rajoituksella koko aika tuppi nurin että edes pääsee sitä suurinta sallittua
No, rajoitettujahan noiden tehot on, joten ei niillä tavallaan ikinä täysillä ajeta. Ja kyllä kait tuolla ruuhkasuomessa satasen rajoituksia on. Meillä päin ei ole edes tuolla valtatiellä kuin yhdellä lyhyellä ohituskaistalla. Muuten körötellään kahdeksaakymppiä kesät talvet.
 
No, rajoitettujahan noiden tehot on, joten ei niillä tavallaan ikinä täysillä ajeta. Ja kyllä kait tuolla ruuhkasuomessa satasen rajoituksia on. Meillä päin ei ole edes tuolla valtatiellä kuin yhdellä lyhyellä ohituskaistalla. Muuten körötellään kahdeksaakymppiä kesät talvet.
Kyllä tästä lähti suuntaan ku suuntaan on satasen rajoitus kesällä. Talvellakin sais minun puolesta olla satanen, tuosta pulkkilasta lähtien on muistaakseni talvellakin satasen pätkää ihan korpitaipaletta
 
Kyllä tästä lähti suuntaan ku suuntaan on satasen rajoitus kesällä. Talvellakin sais minun puolesta olla satanen, tuosta pulkkilasta lähtien on muistaakseni talvellakin satasen pätkää ihan korpitaipaletta
Ei ole meillä sellaisia hienouksia, vaikka tuo ihan halki Suomen vievä valtatie onkin. Heti kun muuttuu maakunta/tiemestaripiiri, niin muuttuu rajoituskin sataseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole meillä sellaisia hienouksia, vaikka tuo ihan halki Suomen vievä valtatie onkin. Heti kun muuttuu maakunta/tiemestaripiiri, niin muuttuu rajoituskin sataseksi.
Juu,valtatie on aika vahva nimitys kyseiselle rännille,ainakin Lappeenranta-Mikkeli välillä.
 
Takaisin
Ylös