Kevari teinille

Viestiketju:
Kevari teinille

Itse lähestyisin pyörän valintaa käyttötarkoituksen, sekä ihmisen koon mukaan. Esimerkiksi ei hankittu 160cm,n tytölle korkeaa enduroa vaan matala satulainen custom jossa kummatkin jalat yltää maahan.
Kaikkia muita paitsi customia saa säädettyä istuinkorkeuden osalta nykyään kuljettajan pituuden mukaan. Tehdasvalmisteinen muutoskitti ei edes ole kallis, jollei iskarin oma säätö tunnu riittävän persjalkaiselle.
 
Ei ole hyvä ketju tämä nyt. Juuri nettimotossa katselemassa saisiko Triumphin vaihdettua kotariin...
 
Nuorena minulla oli 125cc Montesacota Trial, ylti jalat maahan mutta matka ajossa oli vähän kuin apinakiikku. sillä sai niin hyvin pyörän tasapainoon että pystyi polttamaan spandun satulassa istuen jalat tapeilla.
 
Pitkän matkan ajoon 250km/siivu, niin ehdottomasti valitsisin nelarin ja tankin koon olisi suotavaa olla parikymmentä litraa.
Eipä taida varteenotettavilla merkeillä uudehkoja kevareita edes olla 2-tahtisena. Noista "uusista" merkeistä en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja saattaa olla vähän tiukassa löytää 20l tankilla saati edes yli 10l tankilla olevia piikkejä. Viragossakin vain 9,5l tankki.
 
Mulla oli muinoin 500cc Vraco se ensimmäinen malli jonka bensatankki oli ilmansuodatin ja itse tankki oli satulan alla öö olikohan 1985vm. Tarkaan piti katsoa reitti onko huoltoasemia, 100km,n välein täytyi löytyä mieli päästä etenemään.
 
Mulla oli muinoin 500cc Vraco se ensimmäinen malli jonka bensatankki oli ilmansuodatin ja itse tankki oli satulan alla öö olikohan 1985vm. Tarkaan piti katsoa reitti onko huoltoasemia, 100km,n välein täytyi löytyä mieli päästä etenemään.
Tervetuloa tälle vuosituhannelle.
 
Kyllä nämä monet tehdastekoiset 2000 luvun A1 on vielä kaasuttimella ja esimerkkinä rajoitus noissa 2006 ja vastaavissa DT:ssä on tehty jo ihan tehtaalla laittamalla pienempi kaasutin ja poistamalla pakoaukonsäädin toiminnasta kierroksilla.
 
Tuommoisille 250km siirtymille itse valitsisiin ehdottomasti jotain missä katteet. Kädet levällään viiman riepolteltavana olo kuuluu mielestäni mopoaikaan.
 
Kyllä kutkabuutsit yms. Rautaperseet ajaa pitkiäkin matkoja.

Luultavasti tässä tapauksessa pitkä siirtymä ei ole montaa kertaa vuodessa.

Kyllä se motovalinta pitää ensisijaisesti mennä käyttäjän toiveiden mukaan. Toki pilvistä joutuu tiputtamaan.
 
Mielipiteeni on ajastaan jääneen ukon höpinöintitä ja se on että mootoripyörän täytyisi olla monikäyttöinen, ei katu kyykky tai pienipyöräinen skooteri millä ei voi ajaa polkuja pitkin eikä myöskään helvetin korkea lautamainen enduro ainakin maaseutuympäristössä oleville. Sekä mielestäni mopolla täytyy pystyä ajamaan myös talvikelissä, se onko sellaisia enää uutena saatavissa on?
 
Mielipiteeni on ajastaan jääneen ukon höpinöintitä ja se on että mootoripyörän täytyisi olla monikäyttöinen, ei katu kyykky tai pienipyöräinen skooteri millä ei voi ajaa polkuja pitkin eikä myöskään helvetin korkea lautamainen enduro ainakin maaseutuympäristössä oleville. Sekä mielestäni mopolla täytyy pystyä ajamaan myös talvikelissä, se onko sellaisia enää uutena saatavissa on?
Onhan noita. Vaikka joku Triumph Scrambler.
 
Sekä mielestäni mopolla täytyy pystyä ajamaan myös talvikelissä, se onko sellaisia enää uutena saatavissa on?
Kyllä tammikuussa 535 Viragolla olen ajanut siinä missä helmikuussa 1200 gessulla tai 650 nt:llä. Joskus on menty kesäkuussa lumisateessa 100km. Sehän on vain asenne kysymys ja kuuluu lajin luonteeseen.
 
Tuo kyykkypyörällä tms. katteiden suojassa ajaminen vs. nakupyörällä tuulen tuiverruksessa ei ole aivan yksinkertainen asia.

Katetulla pyörällä kun vaikuttaa paljon kuskin koko, kypärä yms. huomattavasti siihen, miten suojassa ja mukavaa se kyyti on. Esim. huonolla tuurilla on pää juuri sellaisella korkeudella, mikä on katelasin jättämissä ilmapyörteissä. Helvetinmoinen meteli ja pää heiluu pyörteissä koko ajan, aivan kamalaa. Tuohon riittää huono korkeus ja "epäsopiva" kypärä. Tilannetta voi toki säätää kaikenmaailman tuplakupla-räppänöillä ja kypärävalinnoilla, ajoasennolla ym.

Toisaalta esim. Banditin tyyppisessä ajoasennossa otetaan tuulta vastaan, mutta ajoasento on kuitenkin mukava. Lisäksi esim. tuollainen em. kypärän riepottelu on poissa ja kuuppa on "puhtaassa ilmavirtauksessa".

Toiselle sopii toisenlainen, toiselle ei. Jos mahdollista vaan, kannattaa koeajaa. Kaupunkiräppäilyssä ja pitkällä matkalla voi olla erilaiset tarpeet ja kompromissejä joutuu tekemään.
 
Kypärästä puheenollen. Tämä on varmaan hyvä...


Screenshot_20240328-122159.png
 
Silloin kun tuli paljon kilometrejä, niin hyvin suojaisa Rt bemari oli ihan ok valinta.
Nykyisin kun kelin voi valita vähäisten ajomatkojen kanssa, tuo "naku" on ihan ok.
 
Just kaupan pihalla näin ja ei auta ku ihailla asennetta. Max 160cm pitkä tyväri ja enduro mallinen piikki. Lähtö liikkeitä en nähny mutta oli sillä kuitenki vielä kyytiläinenki matkassa.
 
Kukin kai valitsee muodin mukaan? Muta sillä mopolla ne kumminkin ajaa joskus kuitenkin käyttötarkotusta poikkeavissa ympäristöissä, kun kaverin perässä pitää mennä polulle sliksi kumein kyykyllä.
 
Ne nuo nykyajan mopokuskit/piikkikuskit kyllä tekee ihme juttuja näillä nykyajan mopoilla/kevareilla verrattuna siihen mitä me tehtiin ysärillä :eyepop: ei se kawa kh 125 ihan kaikkeen pystyny....
 
Takaisin
Ylös