Mikä ihmeen Donut Lab ja sen solid-state akku??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua harmittaa, ettei ollut hyvä asia totta. Vahingon iloa tai voiton riumua en tunne ollenkaan.
Minua ei oikeastaan edes harmita, koska en missään vaiheessa pitänyt asiaa millään tavoin uskottavana. Jos joku ihme olisi tapahtunut ja puheilla olisi ollut perää ja joku toimiva akkutuote olisi saatu aikaiseksi, olisin toki ollut yllättynyt hyvin positiivisessa mielessä.

Minulle jäi jonkinasteinen myötähäpeä.
Tämä Donut patteri alkaa muistuttaa kovasti tätä matalan lämpötilan ydinreaktori-juttua:

...mutta ompahan sentään kotimainen sekoilu, Suomi maailmankartalle!

:tapu:

Tämä Donut patteri alkaa muistuttaa kovasti tätä matalan lämpötilan ydinreaktori-juttua:

...mutta ompahan sentään kotimainen sekoilu, Suomi maailmankartalle!

:tapu:

Minulle tuli jo heti alkuunsa mieleen Sunny Car Center.

Minua ei oikeastaan edes harmita, koska en missään vaiheessa pitänyt asiaa millään tavoin uskottavana. Jos joku ihme olisi tapahtunut ja puheilla olisi ollut perää ja joku toimiva akkutuote olisi saatu aikaiseksi, olisin toki ollut yllättynyt hyvin positiivisessa mielessä.
No sen huomasin viesteistäsi, melkeipä taisit näin toivoa tapahtuvan

No sen huomasin viesteistäsi, melkeipä taisit näin toivoa tapahtuvan
En toivonut, mutta usko oli täysin olematon. Eniten harmittaa niiden puolesta, ketkä rahansa menettävät. Toki omia rahojaanhan ovat sijoittaneet huhupuheisiin, mille ei mitään näyttöä ollut.

Olen seurannut tuota LENR-tapausta aika tarkasti ja tätä Donut Lab -juttua vähemmän. Olen kyllä aika vakuuttunut, että tieteellinen näyttö noissä LENR-jutuissa on sen verran vahvaa, että siinä on havaittu hyvin merkittäviä uusia asioita fysiikassa. Kokonaan toinen juttu on se, tuleeko siitä uutta energialähdettä ihmiskunnalle. Rossin E-cat on ilmeisesti päässyt lähimmäksi kaupallista tuotetta, mutta mitään oikeasti toimivaa ei ole ja nyt näyttää ainakin rahoittajien usko loppuneen.

Samoja piirteitä on havaittavissa Donut Lab -sekoilussa, ilmeisesti on myös löydetty jotain uutta ja merkittävää koska ainakin muutama noista mukana olevista insinööreistä ovat selvästi ammattilaisia. Tässä on vaan mukana myös tuon Peltolan tapaista "markkinointipelle" -porukkaa, jotka tyypillisesti järjestävät tämäntyyppisiä "kohtauksia", kun jätetään ulos isoista rahoista. Ongelmana tuossa on se, että avainteknologia taitaa olla saksalaisilla.

Pidän kummankin onnistumistodennäköisyyttä alle 10%, mutta EU:lla pitäisi siitä olla kanttia laittaa noihin kunnolla fyffeä (>1000M€ per projekti), kun näissä jutuissa 10% on ihan hyvä todenäköisyys. Edellytyksenä pitäisi tietysti olla, että yritysrakenne pitäisi olla terve (= markkinapellet hemmettiin) ja projekteissa olevat riskit pitää ottaa tietoisesti.

Tässä vertailukohtana Kiinan kommunistipuolue, joka antoi n. 2 Miljardia dollaria Kiinalaiselle yritykselle natriumakun kehitykseen, kun litiumin markkinhinta nousi välillä taivaisiin. Litiumin hinta putosi, mutta ko. rahalla Kiina kehitti nyt tuotannossa olevan natriumakun, joka on tällä hetkellä hyvin kilpailukykyinen teknologia.

Viimeksi muokattu:
Globaalit toimijat investoivat akkukehityksiinsä yhteensä kymmeniä miljardeja. Ei ole tilastollisesti mahdotonta, että joku tekee läpimurron ostetulla teknologialla vanhassa kalakaupassa taskurahoilla, joista osa on kerätty kolehtilla. Mutta on se todennäköisyys kyllä olematon näin mututuntumalla.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin