Dextan liikkellelaittoa kolmannelle kierrokselle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sytem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saapas kuulostaa aika hyvältä. Kun rukkasen tai peltipurkin saattaa tuuli viskata pois huonolla tuurilla. Saapasta tuskin, kun on sen verran massaa.
 
Vetokolmion tein jostain vanhasta auton vetokoukusta. Poikkipalkin katkaisin sopivan mittaiseksi ja hitsasin tapit päihin ja keskelle 50 mm putkipalkki pystyyn työntövartta varten.
 
No ei oo pahan hintanen mut mulla on monitoimilaitteen se kun on irrotettava vaakapuomi ja sähkövinssi...
 
Tein kolmipiste vetolaitteen hajonneen raju perälevyn aihioon, nuppi tulee vielä 300mm,ä vetovarsien silmävåliä taaemmas niin kuin oli tarvekkin. Pää asiallinen käyttö on veneen traileri, tällä voi ajaa linkkuun sekä muuttaa trailerin kulmaa nostaen nuppia ylös/alas. Nuppi sellainen yhdistelmä malli, että saa tapilla traktorikärryn kiinnitettyä, metsä ajossa tämä on myös erittäin hyvä ahtaissa väliköissä kun saa 180˚ vekslata.
 
Toinen ( järeämpi ) noista omista. Koukun kiinnikepultit vois vaihtaa pidemmiksi ja 50*50*5 rhs palkista pien korokepala väliin olis ihan jeba....

IMG_20211121_155600.webp
 
Tein kolmipiste vetolaitteen hajonneen raju perälevyn aihioon
itellä on kanssa vanhan takalanan vetokolmioon tehty kuulavetolaite. Johtuen raudan määrästä, vetolaite varmasti kestää ihan mitä vaan, mutta haittapuolena se on massallinen. Välillä pohtinut että pitäisikö hommata tollanen IKH tyylinen kevyempi sovellus, mutta toistaseks jäännyt kauppaan kun käyttöä on niin vähän (todnäk osin senkin vuoksi että tuota ei viitsi pistää perään ihan pikkuhomman vuoksi).
 
Joka kevät rakennan veden päälle ja puran syksyllä, tässä hommassa tämä kuvan vetokolmio on erinomainen.
2A7966FE-5AAF-4677-8124-5052036BB876.webp

Kuljetetaan Palju rantaveteen, aisan korkeudella säädetään vetokulmaa ja taipuu jyrkän kulmaan
E6EFDEBF-89DF-4594-9CA1-F511DAA8430E.webp

Laituri - Palju zydeemit kasattuna
D2AE0E45-732A-4465-913F-837209933FD0.webp

Ja talveksi laituri vedetään kuiville
4FFFFD58-99DE-4F60-8274-8F593C320E14.webp
 
Tosta laiturin kuivillevedosta, erään puolitutun laituri on ponttoonilaituri, mutta ihmettelin laiturin päätylevennyksessä sivuilla näkyviä putkenpäitä, jotka epäilyttävästi muistutti akselinpäitä laippoineen ja sokanreikineen. Noo niinhän ne olikin, oli vanhan hevosvetoisen haravakoneen pyörät hieman modannu keskiöistään, sopiviksi siihen putken päälle, hiekkapuhalluttanut ja polttomaalattu. Laiturin rannanpuolessa rungossa "tupet" kun metallirunkoinen koko laituri on. Näihin tuppiin vetoaisa, pari sokkapulttia pudottaa reikiin, laiturinpään putkiakseleihin ne heinäharavan pyörät ja sitte saakin tunkilla nostaa rannanpäätä ylös ja mönkkäri peruutella paikoilleen ja kiskaista laiturin kuiville....ei hankaudu ponttoonit rantakivikkoon, on aika teräväsärmäistä kivee sillä tontilla ihan riittävästi...
 
Tulipa pohdittua tapaa tehdä tämä hitsaamatta ns. kuormaa kantavia rakenteita. Tallessa kun on orginaali vetopalkki, jos siihen pulttaisi pätkän L-profiilia johon voisi sit pultata sivusta kiinnitettävän, L-mallisen vetokuulan. Ja tästä profiilista sitten voisi olla hitsausharjoitustyönä ylöspäin työntövartta varten lähtevä putki/profiiili tms. Nollasta en uskaltaisi tälläistä lähteä ensimmäisenä hitsaushommana tekemään, mutta tälläisenä versiona voisi toimia.

Hitsaamisen opettelu kun on ollut ämpärilistalla jo hyvän aikaa, asioita jotka on jäänyt peruskoulusta harmittamaan kun ei metallitöitä valinnaisena kurssina ottanut… Hacklabilla olisi vehkeet tarjolla ja kunhan koronasta päästää, myös neuvojia paikalla.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös