Flipperi, No Fear: Dangerous sports

Viestiketju:
Flipperi, No Fear: Dangerous sports

Vähän ollut taukoa No Fearin kanssa kun on erinäisten juttujen takia joutunut varastoimaan asjoita. Ei tuo kone nytkään ihan hyvässä sijainnissa ole, mutta jaloillaan ja pelattavissa (klasia ei mahu ottamaan pois, eli le-fuckup jälkeen pelit oli siinä ja se on kantava seinä mihin pitäisi klasin mentävä aukko väkertää).

Varmaan 2h pelailin menemään. Oli kyllä jotenkin noin puolen vuoden tauon jälkeen ihan mahdoton. Loppupisteet parhaissakin peleissä jossain miljoonissa kun kone alkaa huomioimaan tuloksia vasta kahdessa miljardissa lisäpalloilla. Listan peruspelissäkin tulokset on paria miljardia. Ei yhtään Meet your Maker -tehtävää ja muutoinkin melkoista rämpimistä..

Kone kyllä toimii, että sinällään ihan nautinto pelailla. Ukko vaan on ihan kädetön, mikään lyönti ei osu. Voisi ehkä säätää oikeaa outlanea, mutta se oli kuitenkin ehkä pienin ongelma ja palauttaa kuulaa peliin. Keskeltä menee kuitenkin isoin osa läpi ja melkolailla sukkana.
 
Ei toi kone oo juuri pelaamista kummempaa kaivannut. Ehtoosti tulee vieraita yökylään, joten tossa viikolla vielä eukolle näytin miten homma toimii jos en oo ite vieressä. Pelattiin paripelikin siinä.

Mulla tuli joku etiäinen kun ei tuota lamppumatriisia yleisvalaistuksen ja flasherien osalta tajua. Unohdin sen siinä hetkessä tarkistaa.

Etiäiseni osottautui vääräksi. Mutta pelin kannalta ehkä olennaisin lamppu on nyt sitten viikon pelin ja tän hetken välillä heittänyt veivinsä. Lisäksi varsin k-päisessä paikkaa oleva valo on liian himmeä (vissiin mustunut). Tää ei oo pelin kannalta olennainen mutta hiton hieno efekti kun sen saa toteutumaan.

Ei muuta ku vetämään pelilautaa pystyyn ja ihmettelemään. Lamputkin varmaan hukassa.
 
Eihän tuo tsaageli kaivannut ku vähä hellyyttä. Tuo "rikkinäinen" polttimo on sellasessa apupiirilevyssä vähän kuin jossain auton mittariston takana, kiertää sovitteen siitä irti ja siinä on kannakkeessa lasikanta. En kyllä ottanu ees lasikantaa irti. Yleismittari kun sanoi, että lampussa on ohmeja vähemmän kuin ääretön, niin manuaalista katoin vierestä identtisen mallin kokoonpanon.

Molemmat lamput kannakkeineen pöydälle, vähän putsii siinä kontakteja adaptereista ja piirilevyltä. Kontakteja silleen noin munakarvan verran ylemmäs ja lamput kannakkeineen ristiin takas paikalleen.

Tuo toinen lamppuepäilys osui oikeaan. Mustahan se oli se lamppu. Mutta onneksi ulkopuolelta. Tuo on mallia iso-flasher lamppu, mutta sitä ajetaan myös alijännitteellä pelikentän valaistuksena. Se on asennettuna silleen ehkä näin maallikon sanoen vähän hölmösti kun se on keskellä normilampujen piirilevyä erillisellä kohotetulla apupiirilevyllä koska se on iso flasher-lamppu. Ja alapelikentällä. Mitä on tollasen koneen alapelikentällä? _pö_ly_ä_ Tuo pitää käyttää vielä joskus auki, että putsii sen pelikentän insertin alapuolelta, mutta nyt siihen ei ole aikaa. Jos aikaisempi tilanne oli sellainen 30-40%, niin nyt ollaan heittämällä siellä 70%. Riittää vallan mainiosti tällaiseen harrasteluolaan, jossa koneita ei esitella vaan niitä käytetään ja rangaistaan täysillä.

Yhen testipelin vedin. Ei lainkaan huono tulos siihen, että löysin kyllä kentän kaikki lyötävissä olevat tolpat. Ei nyt voi verrata talvikausien päivittäisen tahkoamisen tuloksiin, mutta jos 1.5h lamppujenvaihdossa koeajolla menee reilu puoli tuntia, niin ei kai se ihan huonokaan ole.

Lamppukätkökin löytyi, ei yhtään sen lähempää kuin flipperin alta.
 
Ikinä en ole näistä uusista flippereistä tykännyt. Aikanaan käytiin tosi paljon pelaamassa yhdessä pikkubaarissa, kun siellä oli vielä sellainen kunnollinen 70-luvun laite, missä pistelaskukin oli niillä pyörivillä numerokiekoilla kuin vanhoisa bensamittareissa.
 
Ohan niissä EM (electro-mechanical) flippereissä oma fiiliksensä, ja jos esim. baarissa tai jossain peliluolassa pitäisi valita, niin voisin todennäköisesti päätyä valitsemaan sellaisen. Toki muutama SS (solid-state) kone on ihan pakkovalintoja (jos ois tilaa ja aikaa, niin ostaisin yhen lisää ja tiedän mikä se on).

Näissä SS koneissa mun mielestä iso etu kotikäytössä on se, että sääntösetti ja peli on paljon laajempi kuin EM:ssä voi olla. Olisi jotenkin sääli ja tylsää omistaa yksi flipperi, jonka pystyt pelaamaan aina "läpi". Kerrytät vain pisteitä niiden ilosta.

Tässä No Fearissa esim. on viisi perustehtävää, jotka pitää suorittaa (satunnaisessa järjestyksessä), ja tämän jälkeen pääset suorittamaan kolme lopputehtävää järjestyksessä (ja nämä suoritettuasi aloitat tehtävät alusta). Näiden rinnalla on paljon pientä ei-pakollista tekemistä, jota voi tehdä tai ainakin edistää yleensä aina. Nopeasti tulee mieleen vuorikiipeily, rata-autoilu, moottoripyöräily useampana versiona, base jump, ambulanssi, sekä näiden lisäksi normaali multiball, joka on tuossa koneessa kohtuu helppo saavuttaa. Lisäksi on sitten vielä tuo erikois-base jump pelitila, joka on äärimmäisen vaikea saavuttaa, ja äärimmäisen vaikea pelattava.

Mielenkiintoa, toisaalta turhautuneisuutta lisää se, että pelattavuudeltaan tuo on hetkittäin haastava ja myös epäreilu. Todella paljon pelissä riippuu siitä, miten kone sattuu arpomaan tehtäviä ja miten saat aktivoitua jonkin pelitilan samaan aikaan multiballin kanssa, jne. Mailojen välistä et kuulaa pelasta jos se sinne osuu, sivuilta menee helposti ulos. Peli on todella nopeatempoinen ja vaatii melko tarkkaa koordinaatiota. Näissä kaikissa toki helpottaa se, että kone on tosiaan täysin sähköohjattu, jolloin käyttäytyminen kerta toisensa jälkeen on tasaisen samanlaista.
 
Tässä No Fearissa esim. on viisi perustehtävää, jotka pitää suorittaa (satunnaisessa järjestyksessä), ja tämän jälkeen pääset suorittamaan kolme lopputehtävää järjestyksessä (ja nämä suoritettuasi aloitat tehtävät alusta). Näiden rinnalla on paljon pientä ei-pakollista tekemistä, jota voi tehdä tai ainakin edistää yleensä aina. Nopeasti tulee mieleen vuorikiipeily, rata-autoilu, moottoripyöräily useampana versiona, base jump, ambulanssi, sekä näiden lisäksi normaali multiball, joka on tuossa koneessa kohtuu helppo saavuttaa. Lisäksi on sitten vielä tuo erikois-base jump pelitila, joka on äärimmäisen vaikea saavuttaa, ja äärimmäisen vaikea pelattava.
No tuo onkin juuri ärsyttävää, kun muuttuu randomisti, eikä peliä voi oppia, eikä ole ennustettavissa.
 
Nuo viisi ensimmäistä tehtävää tulee arvottuna satunnaisessa järjestyksessä, mutta toki tiedät aina mitä tehtävää olet tekemässä ja niille muistaakseni löytyy yhden lauseen mittaiset selitykset koneen päältä suomeksi. Näissä ei myöskään ole mikään pakko onnistua, peli menee eteenpäin kyllä (paljon pisteitä jää toki saamatta). Sama pätee myös noihin kolmeen lopputehtävään, jotka suoritetaan järjestyksessä. Jos vähintään yhden kuulan saat pidettyä pelilaudalla, niin sillä kyllä pärjää vaikka fiiliksellä satunnaisesti räimisi menemään.

Kyllä mä välillä käytän pelaamisaikaa ihan vaan osumistarkkuuden hakemiseen ja sen sellaiseen. Yhtä tai kahta ensimmäistä tehtävää lukuun ottamatta kaikkia pystyy myös kuivaharjoittelemaan, eli reitit ovat auki. Ja parin tehtävän tilalla pyörii noita oheistehtäviä silloin kun mikään tehtävä ei ole kesken.

Ei oo pakko tykätä, mulle jää enemmän peliaikaa...
 
Niissä mekaanisissa on kyllä se oma fiiliksensä, mutta tosiaan kun "sääntösetti" on aika pieni, niin omana ainoana kotikoneena sellainen on vähän huono. Ainakin itellä sen tyylin asiat "kuluu puhki" ja sit ei tuu pelailtua - miksi sitten pitäisi omistaa. Jossain sähkökoneissakin on niin, että pelin "ohut" sääntösetti ja pelaamisen helppous turhauttaa. Peli itsessään voi olla ihan kiva ja koukuttava teemaltaan, fiilikseltään jne, mutta jos olet mestari ensimmäisen illan aikana, niin eehän sitä jaksa pirukaan pidemmässä juoksussa.

Tää peli onnistuu turhauttamaan aina kun alat kukkoilemaan mestarina.
 
Laitan nyt tännekin, muistiin patterit vaihdettu 10.8.24.

Testipelien perusteella on kone taas ihan itsenä, ei toivoakaan että pärjäis....
 
Laitan nyt tännekin, muistiin patterit vaihdettu 10.8.24.

Testipelien perusteella on kone taas ihan itsenä, ei toivoakaan että pärjäis....

Tänään oli taas batskunvaihtopäivä. Laitetaan muistiin (toki laitoin batskujen päälle teipin).

On se kyllä veikeä miten joku peli kulkee ja heti seuraavassa otat pataan ihan 10-0.

Melko huoltovapaa ollut kone nyt vuoden ajan. Pelattu about kerran viikossa tunti-pari. Oisinkohan käyttänyt lasin kerran pois ja pelikentän ilmassa jonkun lampun takia. Backboxia patterinvaihtoja lukuunottamatta en ole tainnut edes avata.

Sitä oon vähän katsellut, että elääköhän meidän talo vuodenaikojen mukaan. Koneen vatupassin lukemat tuntuu erilaisilta vaikka jalkoihin ei ole koskettu. Torppa pitäis olla kuitenkin paalutettu maanvarainen laatta (on paksu, betonimyllärin talo). Sitä en tiedä mitä on laatan ja lattiapinnan välissä tuossa kohtaa taloa. Voi olla kyllä myös, että joskus kun oikein turhautuu pelaamiseen, niin sitä löytää syitä epäonnistumiseen vähän kaikista asioista.
 
^Tuo Perttulan tai oikeastaan koko Uudenmaan kallistus riippuu siitä, miten pihalla tai Vihdin suunnalla suditellaan...
 
Takaisin
Ylös