Flipperi, No Fear: Dangerous sports

Viestiketju:
Flipperi, No Fear: Dangerous sports

Eihän tuo messinkiholkki ihan ehjä ole, tosin huonomminkin voisi olla. Pitänee jossain kohtaa tarkistaa josko Vihdissä tunnetaan sorvilla pyöreät kappaleet, josko tekisi nuo messinki-insertit ihan uusiksi oraksen valikoimasta.

upload_2021-10-17_2-53-15.png


Drop target on nyt säädetty tönärin mukaan tuo 1/16" korkeammalle, vaikutus peliin oli jo muutenkin merkittävä. Yläkentän flipperi tuli putsimisen ja kuluvien osien vaihdon jälkeen säädettyä lähes haluttuun tasoon. Näillä muutoksilla yhteensä nyt oli selkeästi positiivinen merkitys. En juurikaan saanut kuulaa kyllä yläpelikentälle, mutta tulokset parani silti huomattavasti perjantaisesta. Eikä toki tullut tilanteita, missä pallo olisi juminut drop targetin päälle. Money well spent - aivan loistavaa.
 
Löytyy omavaluaihioita mutta murtolukuja ei sorvi ymmärrä parempi jos muutat milleiksi ennen saapumista ;)
 
Kusti-epistolasta on selvitty ja perjantain kauppareissulla noukittu maxikirje talteen. En tiedä, mutta tässä kahden viikon odottelussa ehdin jo unohtaa että ihan kivoja juttujahan tuolla on mukana.

Ihan ensimmäinen ihastus oli tuo drop targetin tiputus. Siihen siis tuli kaikki muut osat paitsi sellainen kolmiulotteinen L-rauta. Nyt sai kuitenkin tuon raudan ja jousen kelan kupeeseen. Napsuu kivasti ja jossain kohti hyvä huomata, että tuolla pelillä tulee paniikki kun se tietää targetin olevan ylhäällä ja yrittää nyppiä sitä alas mutta pelin kulun takia on pakko mennä eteenpäin. Jotenkin myös tuntuu tyhmältä, että kone ampuu drop targetin ylös yleensä pelin alussa ja laukaistessaan palloa (yrittää) tiputtaa targetin alas.

Mietin josko yrittäisi tehdä jostain 2.5mm^2 sähkökuparista tuon lipareen korvikkeen ennen kuin tuo tilattu lipare saapuu.

Sain tuossa paketissa myös näitä tuumaajaporukan ruuveja ja muttereita. Viimeaikoina on alkanut haitata etenkin pelikentältä tulevat falskit osumat jump-ramppiin kun jotenkin silmä on rekisteröinyt rampin alkupään heiluvan. Todellisuus ei nyt ilmeisesti ollut niin rankka, vaan rampin alapäässä oleva portti on ollut vain toiselta puolen kiinni ja ramppi on päässyt leviämään sivusuunnassa. Ihan hetken sai askarrella avaimia ja teippivirityksiä, että tuonne sai mutterin ujutettua, mutta nyt on kiinni, enkä illan peluutuksissa enää havainnut mainittua heiluntaa.

Paketissa tuli myös sähköliittimet backboxin valaistukseen. Tämä pitää parsia ajan ja ajatuksen kanssa kun johdot ja eristeet ovat ottaneet osumaa. Lisäksi tuollainen lähtökohtaisesti puristusliitin ja johdot ohkasia kiinteällä sisäjohtimella. Nämä johdot joutunee myös parsimaan jostakin johtosarjasta ulos, jotta näitä voi tyvetä sopivasti.


Hiukan jäänyt viikon peluutukset vähiin kun itellä on ollu iltaröitä ja toisaalta taas eukolla aikasia aamuja. Päätin nyt sitten purkaa patoutumia. Ajatuksena myös pelata pelit loppuun, tuossa kun on toisinaan tullut hylättyä pelejä jos eka-toka kuula on ehkä juuri koskettanut mailaa ja siihen jäänyt.

Ajatus oli ehkä ihan hyvä. Eukolle taisin luvata, että pelaan 2 "maksettua" peliä ja kaikkiin peleihin saa halutessa ostaa kaikki 3 lisäpalloa. Pelasin sitten 8 peliä kun kone sattui arpomaan jopa kahden pelin lopputuloksen kymmenistä lisäpelin. Tuossa nykyään 1.380.000.000 tasossa tulee peli ja hyvästä tuloksesta kilahtaa myös.

Ja hyvästä tuloksesta... Pääasiassa pelit oli siinä 1-2 miljardin välissä. Siinä näiden keskivertopelien välissä oli kuitenkin yksi erä. Kaks ekaa kuulaa ihan parin minuutin suorituksia pienillä tuloksilla. Kolmannella kuulalla alkoi tapahtua, tulos tässä kohtaa jo miljardiluokkaa. Kaikkea kivaa ja hauskaa ohjelmaa alkoi löytyä ostetuilla extrapalloillakin. Lopputuloksena nyt on ylitetty 4 miljardia luuserilistalla.

Tolpat on edelleen leviät, mutta jotenkin nyt alkaa löytyä "tatsi" tuohon uudistettujen flipperien säätöön. Siinä kun koneen illalla laitoin pois päältä, niin taisi ilon kyyneleen tirauttaa. Mut niistähän ei näin miesten kesken puhuta.
 
Iltapäivällä aloittelin johtotehtävissä.

upload_2021-10-23_19-49-15.png


Kustin paketissa siis oli uusi liitinrunko vanhan ehkä jo parhaat päivänsä nähneen tilalle, sekä noita mainitsemiani "v" kontakteja. Kontakteissa on siis kontaktipintaan sisällytetty kontaktin sivuille viikset v-muotoon.

Meni nyt oikeastaan kohtalaisen pitkälti odotusten mukaan. Perttula on Perttula ja römsööt sitten tölsyssä.

Olihan nuo lasille menevät johdot monisäikeisiä, mutta käytännössä siellä on ehkä viisi säiettä jotka lie kutakuinkin munakarvan paksuisia kukin. Nuo liittimet (kontaktit) on tarkoitettu 22 AWG:lle, samoin mun pihtien pienin asento. Eihän nuo johdot siellä puristuksissa pysynyt ja ajattelin jo alussa että lyön kevyen tinan jokaiseen (liitinrungossa on tilaa ehkä jopa 10 awg asti). Ensiapuna ja mielenrauhana kuorin millin lisää ja laitoin johdot kaksinkerroin. Eikä ne pysynyt sen paremmin ennen kuin Wellerillä vähän hyväilin. Kuumalla kolvilla nopea täsmäisku pienellä tipalla tinaa. Vasta juottamisen jälkeen puristin vedonpoistot (jotka nekin nyt on aavistuksen muodolliset johdon paksuuden takia).

Sähvöt koneeseen ja 6 lampun vaihdolla kaikki ehjää. Backboxin niputtamisen jälkeen meinasin jo laukaista kuulaa kentälle, kunnes muistin, että mähän lupasin itselleni tehdä sen droptargetin tiputtaja-vipusen.

Sisäinen 3D-tulostin jauhamaan, löytyi sopiva pätkä 2.5mm^2 ML-johdinta sinisellä eristeellä. Eriste vek ja *spruut*:
upload_2021-10-23_20-13-11.png


Vähän piti 3d-tulostinta kalibroida uudelleen kun ekalla virtojen kytkemisellä tuo toimi tasan kerran. Säädön jälkeen muchos buenos!


Piti luonnollisesti vetää pikainen testipeli.

Ensinnäkin täytyy nyt vetää eilisiä sanoja takaisin. Tuo drop targetin "turha" ylös repiminen on täysin perusteltua. Pelin tilanne on se, että drop target on ylhäällä, mutta kuulat töräytetään aina laskuvarjoramppiin. Drop target siis käytetään alhaalla vain kuulan laukaisun ajan jos drop target on pelitilassa ylhäällä (vähän ehkä vaikea selittää).

Nyt täytyy kyllä sanoa, että vaikka en ole pitänyt minään ongelmana valaistuksen puutteita ja tätä drop targetin tiputusta koneen taholta, niin nyt kyllä lähti jalat alta, kostu silmät ja housut. Etenkin se fiilis kun multiball tai tietyt spesiaalijutut alkaa. Koneen yleisvalaistus sammuu muutenkin hämyisessä huoneessa ja flasherit alkaa loimottaa, pääkallo julistaa sanomaa.

Ekalla testipelillä nynnyjen listan neljäs, jotain 2.68 miljardia pistettä. Pelikin taas äityi kehumaan sekä kesken pelin, että sen jälkeen mainitsi "you have No Fear".


Jos pelin softaa ja paria ei peliin vaikuttavaa nippeliä lasketa lukuun, niin tämä on nyt 100% toimiva kone. Fiilis on aivan mahtava. Annoin oikeuden kaataa lasiini jotain prosenttijuomia. Tämä yö pyhitetään kuulan pyörittämiselle (siihen asti kunnes eukko tulee sättimään).
 
Tässä remonttia ja remontin korjuuta tehdessä on vähän mietityttänyt, tai pikemminkin aiheuttanut Tuumausta tämä koko homma ja sen mielekkyys. Mittayksiköistä en mitään ymmärrä. Jotain ruuvien kierteitä pitäisi speksata tällä tuntemattomalla murteella. Nyt jos on edes 1/32 hallussa tuosta murtolukukuviosta, niin normaalisti aikaisintaan neljännellä yrityksellä osuu sopivan kokoinen mutteriavain käteen (tässä koneessa kun on käytännössä kolmea kokoa).

Ja oikeasti toimiva kampe!! Nyt keskitytään vaihtamaan öljyjä ja suodattimia, sytytystulppia. Pestään ja vahataan kun vain voidaan. Vissiin kuutisen tuntia tulin eilenillalla/yöllä kuulia liikutelleeksi. Eukko hoiti f1 aika-ajojen ajan pyöritystä jotta heillä ei tule tylsää. Vierivä kivi ei sammaloidu.

On se vaan kerpeles verme ja eukon kanssa melkolailla yhteisymmärryksessä todettiin, että nämät lauantain muutokset koneeseen, eli toimivat backboxin valot ja drop targetin tiputus lisää ehkä +20% toimivuutta ja fiilistä +120%.

Vaikka tuon pelisaluunan valot on melko hämärät, niin nyt backboxin valojen kanssa tilaan ei tarvi laittaa erikseen valaistusta. Ja täten tuo fiilis tiettyjen tilanteiden yhteydessä korostuu kun yleisvalaistus pelissä sammutetaan ja flashereilla luodaan efekti. Tai yksistään valaistu pääkallo julistaa sanomaa. Aikaisemmin tilan valaistuksen kanssa lähinnä v.tutti kun kone arpoo kuulaa pelikentälle ja mitään et näe. Et toki näe nyt semminkään, mutta ohisyötöt on harvinaisia.

Ja tuo drop targetin tiputus pääsi otsikoihin jopa emännän testipeleissä, vaikka on ehkä parikymmentä peliä pelannut.


Jossain kohtaa kuulan pyöritystä laitoin taas tulostaulukkoa uusiksi. 1.8 miljardia kolmella peruspallolla, eli nimikirjaimet päätaulun ensimmäiselle sijalle. Vähän jäi harmittamaan kun grand championon on tehtaan puolesta tasan 2 miljardia. Mut eipä harmittanut kauaa kun laittoi taas kuulan pelilaudalle ja antoi sille vähän vauhtia. Ei nyt järkevämpää tulosta tullut, mutta peliminuutteja.


This guy is crazy!

upload_2021-10-24_20-15-53.png


Känny on väkertänyt hassuja kaaria ruutuun osuneista yleisvaloista (tää ei oo ihan pelaajan vinkkelistä kuvattu). Oikealle taakse on tosiaan vielä tulossa sivuun vedettävä tilanjakaja/verho, siitä on kulkuja moneen suuntaan. Mutta se vaatii vähän yleisluontoista väkertämistä tilassa. Verho, kisko ja tarpeet on hommattu, mutta ei pääse vielä asentamaan.


Jotenkin siinä kun kuula pyörähtää pelilaudalle, niin iästä tippuu se 30v pois. Eipä ollu kotikylillä tällasia flippereitä, mutta jos ois ollut niin mopolla alkon muovikassillinen kolikoita olisi kyllä ollut päiväannoksein. Miten sitä on joskus tullut toimeen ilman tällaista?
 
Happy helloween!

upload_2021-10-30_23-58-9.png


Tuossa on pimeässä tilassa pelkästään pääkallon sisäiset valot ja flasherit, vaikea sanoa miten kännykkä on ne ottanut. Vähän taittaa violettiin vaikka nuo silmät on aika syvän punaiset.

Sen verran varmaan pitäisi remppailla, että tuo popperi on alkanut sutia tyhjää (eli sähkömagneettikäyttöinen tappi, joka pukkaa kuulia kentän alta kentälle). Ei se nyt ihan vielä haitaksi asti ja jotenkin tilanneriippuvaista. Putsi ja säätö ja tuon tapin pään tarkistus.

Lisäksi pari multiballia on tullut pelattua yhdellä kuulalla. Tämä voi olla softavika. Samoin ns. easter egg juttuja ei tuosta 0.8 softasta löydy. UuWee-loota tuli tänään, prommeria vielä kaipaisin, ja pitänee tässä piirejäkin tilata.
 
Ennen kuin tulee kuukausi hiljaiseloa täyteen, niin tehdään pieni päivitys.

Firman porukalla ulkoillessa tuli ihmetys mihin No Fear lähti. Ja kun tuohon saivat vastauksen ja kerroin koneen voivan tällä hetkellä kohtalaisen hyvin oli juniorikastin Jonneilla ensimmäisiä kysymyksiä "Ootko pelannut sen jo läpi?". No olen. Periaatteessahan peli on kohtuu helppo pelata perusohjelmaltaan läpi. Ensimmäiset viisi perustehtävää on käytännössä aikasidonnaisia enemmän tai vähemmän. Tämän jälkeen No Limits -tehtävä, joka on suoritettu kun kentällä on kuulia vähemmän kuin kaksi. No Limitsiin pitää kerätä N-O-F-E-A-R kirjaimet ja aloittaa pelimoodi, joka myös kestää kunnes kuulia kentällä on vähemmän kuin kaksi. Ja sama setti Meet your maker -tehtävään.

Kaikki nuo voi pelata ihan falskisti. Lisäksi suoritettavissa olevat tehtävät ovat käytännössä laskuvarjohyppy, nascar, sekä laskettelu. Plus kaikki nämä sisältävät aikarajan (suoritettavat siis loppuu kun tehtävä on tehty). Parastahan on jos/kun noita pelimoodeja saa pelattua loppuun tai pitkään.

Toki lisämodeja on aivan pipona tuossa sivussa, joilla voidaan mahdollistaa pelin pidentäminen (<-- toim. huom.). Tiettyjä juttuja kun tekee niin saa erinäisiä pistetiloja, extra balleja, jne.

Haastavin lisämoodi lienee se kun saat vuorikiipeilijän kallion laelle. Tätä ei ole mikään pakko suorittaa. Mutta tämän jälkeen (saman kuulan aikana) jompi kumpi ulosajon ramppi on "Jump Now" -tilassa. Kuula siis pitäisi ajaa ulos, jonka jälkeen kone odottaa pelkästään kuulaa hyppyrampille ja base-jumppeja mahdollisimman monta. Kaikki muut toiminnot on käytännössä keskeytetty JUMP! moden aikana.

Kyllä mä olen pelannut muistaakseni parhaalla rundilla 14 haastetta (perushaasteet 5kpl + loppuhaasteet 3kpl), peli alkaa tavallaan alusta kun Meet Your Makerin kuulat valuu alas.


Muita uutisia elämän saralta:

Taisin vihdoin taklata ainakin riittävän hyvin tuon Jump-rampin kuulansyöjän. En ole ainakaan toistaiseksi onnistunut lyömään enää kuulaa jumiin sinne pleksien väliin. Tää ei nyt varsinaisesti tarvinnut edes isompaa patenttia, mutta pienen tuumauksen noiden ruuvien ja kierteiden parissa. Tämä vaatii vielä rassausta jahka muovit käyttää irti.

Drop targetin laskun kuparilanka sitten väsyi, tai en tiedä ihan tarkkaan miten hänelle kävi. Masenti pelata kun kone perseilee (nyt tottuneena ei jaksa pelata jos tuo ei toimi), joten pelilauta ylös ja 3D-studio-max-LIVE auki. Hitto että on oikeasti mahdoton hahmottaa miten tuollainen tyvestä pari milliä nitkahtava lanka tekee liikkeenä siellä useamman senti... reilun tuuman päässä, kulmittain joka suuntaan.

Tulin tuossa talviaikaa päivittäessäni eilen tarkisteltua, niin vermehellä ois kai nyt takanaan vajaa 400 peliä nykyisten patterien aikaan. On ollut päiviä, että ei oo tullut pelattua, ja yleensä kun pelaa niin paljon menestyksestä riippuen kolme tai kymmenen. Eukon pelaamisista ei oo järin havaintoa. Eilen meni reilu 2h koneen parissa, muutama hassu peli ja tuo drop targetin tiputuksen fiksaus. Mutta jos tuo nyt ois 2€/peli niin terve ja morjens.

Kuulien popperi kentän alarampilta tuli huollettua aikaisemmin. Se muovitapin pää oli lyssähtänyt ja jonkin verran sontaa sieltä sai myös siivottua. Viilalla ja santapaperilla koitin saada ylänurkan edes johonkin kuosiin. Nyt ei ole popperin kanssa ollut ongelmaa, eli se jotenkin itse huomaa omat ongelmansa ennen kuin niistä varsinaisesti tulee pelaajan ongelmaa.


Pitänee nyt vissiin kysellä, mitä tuolle drop targetin tiputuksen raudalle kuuluu, jos ei muuta niin paypalin kautta. Jos menee muualta tilattavaksi ja satuisi luottotoimittajalta löytymään, niin pitää keksiä jotain tikuista asiaa muutakin samaan tilaukseen.


Ja jotain psykologiaakin on tullut opiskeltua. Musiikit, valaistukset ja höpötykset on kuitenkin tehty psyykkaamaan pelaajaa.

Joskus aikaisemmin tuskailin kun tuntui, että aika juoksee silmien ohi tehtävissä vaikka pallo on jumissa. No eipä se juokse. Kaikki aikaan perustuva laskeminen pysähtyy viimeistään kun kuula on pelaamattomissa. Esimerkiksi Nascrin ajanlaskussa pyörii sekunnin kymmenykset ja sadasosat jatkuvalla syötöllä, mutta sekunnit pysyvät samoina kunnes kuula on pelattavissa.


Oho, piti vaan kaks lausetta kirjoittaa. Meni vähän yli. Oon ihan h..vetin pahoillani.
 
Adventtipäivitystä näin joulun alla.

Prommerihommat meni sitten disputeen. Oli toki tuote hinnaltaan jo alunperin ryöstöä. Rahat seikkailusta on palautettu ja tuplahinalla tilattu vastaava sarja. Tulee ehkä vuoden vaihtuessa.

Drop targetin tiputuksen rauta sitten paljastui hauskaksi (?) sekaannukseksi. Kyseinen verkkokauppa oli kyllä rekisteröinyt tilaukseni, mutta ei missään kohtaa veloittanut latin latia. Myyjä ei toki kysellyt missään kohtaa perään josko maksaisin tilaustani. Sain myyjältä maksuohjeet ja saatiin vihdoin rauta etenemään. En tiedä millä perusteella noutopaikka oli valittu, mutta tämä nyt on r-kioskilla postipakettina. Teoriassa parempi, pitää nyt koukkia kyytiin muiden joulupakettien lomassa.


Mä nyt toivon, että tuo softapäivitys vaikuttaa etenkin siihen, että nuo multiballit saadaan kuntoon. Tällä hetkellä on jotenkin todella turhauttavaa kun kone tarjoaa multiball tilaan (normi tai no fear) yhden kuulan. Ääniefektit, toiminnallisuudet ja kuulien määrät on täysin ristiriitaisia keskenään, eikä esim. no fear -haasteessa ole mitään saavutettavaa (normaalisti 25milj +1milj nouseva per lyönti).


Ei tuo peli ole kyllä helpottunut, vaikka hetkittäin tuntuu, että olisi ikäänkuin saanut jonkun yliotteen ja tuntuman. Tolpat on edelleen erittäin leveät, mailat lyhyet ja mailojen välissä vähintään pesukoneen mentävä väli. Ja varmaan joku Uuno Turhapuro -kerroin tässäkin hommassa on. Uunollahan kauniiden naisten kannustus sai suoriutumaan haasteista paremmin, täällä vittuileva kaulimenhaltija. Lauantaina eukko tuli vittuilemaan kesken pelin ja olin heittämässä jo hanskoja tiskiin pelin osalta. Mutta kas, 3 pallon peruspelillä päälistan kolmannelle sijalle. Eukko hämyillään miks en "ostanut" lisäpalloja, kunnes tajusi että vedin nimmaria päätauluun.

Muutoin pelaaminen on ollut aika mollivoittoista kuudellakaan pallolla tämän hetken replay-tasoon. Periaatteessa mitään ei ole muuttunut lokakuuhun nähden, mutta nyt vaan alisuoriutuu. Tai ehkä yrittää liikaa ja on liikaa itsevarmuutta...? Summissa jos vaan painaisi kuulaa kentälle, niin kait se johonkin päätyisi, mutta nyt koittaa sijoittaa joka hemmetin lyönnin ja samalla miettiä jotain strategiaa. Tiedä häntä. Toisaalta positiivista, että en nyt tuon jump-rampin fiksaamisen jälkeen avannut pelikenttää, enkä sitä pidempään aikaan edes tuota backboxia.
 
Prommeri saapuikin etuajassa, eli hain maanantaina pois kuleksimasta. Josta tulikin ajatuselimeen, että muistinko hommata epromeja ja tsekkailla tuohon uuwee-krematorioon paremmin euro-yhteensopivaa sähkönsyöttöratkaisua hankintahetken jenkki-japsi -tyylin sijaan. Koko homma hautautui joulusuunnitelmien alle. En sitten alkanut tällä viikolla pitää epromien kanssa mitään kiirettä, vaan päädyin siihen, että tyhjennän alkuperäisen ja ohjelmoin uudelleen.

Availin tuon uuwee-kirstun aikeenani vaihtaa syöttöjohdoksi perus europistokkeellinen liitosjohto. Tuo alkuperäinen liitosjohto on kuitenkin ehkä noin munakarvan paksuisilla johtimilla ja kolvattu toinen suoraan virtakytkimeen ja toinen puolikiinteän piirilevyn takapuolelle. Joutavia irtopistokkeita ei ollut, joten tyydyin tilaamaan liitinadapterin, joka saapuikin tänään.

No ei nyt varsinaisesti yllättänyt, että eihän tuossa arkussa mikään tuikku pala. Prommeri sentään vaikuttaa toimivan. Muutamia eri piirejä oon lukenut, myös tuon flipperin softa-epromin, ja poltellut pari sähköllä nollautuvaa.

Tätä prommeri-epistolaa on nyt puitu syys-lokakuun vaihteesta alkaen, ja tuota softaa olen kironnut jo pidempään. Ei enää oikein jaksanut nakrattaa nämä viimeiset käänteet, joten tilasin nipun epromeja Suomesta. Halpojahan nuo eivät olleet, mutta josko nyt saisi akuutin ongelman korjattua ja mietitään tuota uuwee-tuikutinta sitten paremmalla ajalla. Kiitoksia vaan taantumuksellisille konekansalaisille.

Laitan tähän vielä epromin speksit jälkipolville:
Texas Instruments TMS27C040-12JL, eli neljän megan eprom 120ns nopeudella, 32DIP-kanta. UV-nollaus 21min.

Nyt tulossa:
Atmel AT27C040-70PU, käytännössä yhteensopiva, 70ns eli nopeampi. Nollausaika ei tiedossa.
 
Epromit tuli. Paljastuikin, että nämä ovat evoluution saatossa muuttuneetkin eepromeiksi, joten tässä syy miksi nollausaikaa ei ole ilmoitettu (prommeri tekee sen sähköllä). Ei ole jatkossa siis tarvetta teippailla linssejä umpeen, eikä tarvinne pelätä piirien tyhjentymistä.

Sellanen homma tässä nyt vaan tuli mieleen, että eräs maailman välkyin jätkä -kilpailun ennakkosuosikeista tilasi piirejä sitten 6kpl (myydään 2kpl pakkauksissa). Nyt kun tosiaan tilalle tulee eepromit, niin voisi nuo äänikortin piirit myös päivittää eepromeiksi, jolloin tyhjenemisongelmaa ei olisi. Äänikortilla epromeja on 6kpl, jonka lisäksi koneessa on tuo prosessorikortilla oleva softa-piiri. Yhteensä siis 7kpl tarve. Mulla oli näitä ostoskorissa jo 8kpl, mutta totesin kassalla, että 6kpl riittää ilmaiseen toimitusmaksuun.

Polttelin 2.3 version softan piirille ja vaihdoin sen koneeseen. Virrat päälle, ekat tekstit näyttöön "factory reset" ja "bookeeping reset". Sinne meni siis vanhat tulokset ja pelin reilu kymmenkunta asetusta piti kahlata läpi (mm. ilmaispeli, äänenvoimakkuuden minimiraja pois, valaistuksen himmennykset, tuloslistojen automaattisiivous pois, jne jne). Valikoissa oli jo huomattavan paljon enemmän asioita kuin ennen - ja nyt valikot vaikutti vastaavan mulla olevaa huoltomanuaalia.

Softa tosiaan raportoi versiokseen nyt 2.3 ja on tuossa läjä muutoksia jo heti mitkä pisti silmään näytöllä. Ei myöskään mikään ihme, että tämä kone oli 0.8 softalla. Valmistuspäivä on keväältä 1995 ja 2.3 softassa päiväys oli syyskuulta -95. No kuulaa kentälle ja peluuttamaan. Isoimpana huomiona melkein heti kävi ilmi, että pääkallo on oppinut uusia juttuja ja se höpisee nyt paljon enemmän. Multiballin alkuja on tullut lisää erilaisia - aivan helveton siistejä kun kone sammuttaa yleisvalaistuksen ja alkaa pyörittää kentän yksittäisillä valoilla showta. Tulee myös lisää animaatioita näytölle ja pääkallollakin on juttunsa juteltavana.

Yksi selkeä sääntömuutos oli noiden kolmen viimeisen päätehtävän aloituksen muuttuminen tapahtumaan pelkästään osumalla pääkalloon. Näin se on myös kerrottu netistä löytyvissä peliohjeissa. Tuolla aikaisemmalla 0.8 versiolla sai aloitettua kaikki tehtävät pallon aloituksesta (siinä on valittavina muutama vaihtoehto pelin tilanteesta riippuen).

Toinen homma mitä jäin miettimään. Sain sytytettyä extraball valon, jolloin se on lunastettavissa osumalla pääkalloon. En kuitenkaan ehtinyt lunastaa sitä kun kuula tippui alas. Valo sammui seuraavalle kuulalle. Vanhassa softassa EB-valo paloi vaikka läpi koko pelin jos sen sait syttymään etkä lunastanut sitä. Olisiko nyt siis valon sytyttäminen kuulakohtaista? Jotkut muut ominaisuudet näin ovatkin. Eli jos haluat lunastaa palkinnon/tehtävän, niin se pitää tehdä sen kuulan aikana kun olet sen ansainnut.

Pari lyhyttä testipeliä vasta heitin, joskin ihan hyvän kattauksen eri pelitiloja ehdin käydä läpi. Tähän mennessä muutos on ollut positiivinen ja hauska (pääkallo). Sain mä sentään 1.7 miljaardia jo luuseritaululle.
 
Laitanpa tähän vielä itselleni muistiin nuo muutetut asetukset. Nämä samat pätee aika pitkälti muihinkin aikakauden koneisiin.

- A1-24: Show Date and Time: YES
=kellonaika näytetään näytöllä attraction modessa​
- A1-25: Allow Dim Illumination: YES
=sallitaan yleisvalaistuksen himmennys/sammutus erikoisefekteissä ja a-modessa​
- A1-28: Minimum Volume Override: YES
=sallitaan koko äänenvoimakkuussäätöalueen käyttö, NO-asetuksella minimi taso on 5. Mulla 1 on ok, 2 on hyvä, 3 on jo hiukan lujalla​
- A1-29: General Illumination Power Saver: 2
=2min koskemattomuuden jälkeen yleisvalaistus himmennetään tasoon A1-30​
- A1-30: Power Saver Level: 4
=himmein tässä valittavissa oleva taso​
- A1-32: No Bonus Flips: --harkinnassa laittaa tähän YES--
=estää flipperien käytön bonus-laskennan aikana​
- A2-17: A-Mode Music: YES
=kone soittelee satunnaisesti pelin musiikkeja kun sillä ei pelata​
- A3-17: Free Play: YES
- A4-09: High Score Reset Every: OFF
=tuloslistoja ei siivota. normaalisti listoille päässeet tulokset poistuvat automaattisesti x pelin jälkeen​

Mun manuaalista puuttuu joku A-Moden höpinäasetus jonka laitoin myös päälle. Pitää tsekata se tähän.
Muoks: Manuaali päättyy A2-20
- A2-26: Attr. Mode Sounds: YES (tehdasasetus)

Kellon säätö: U4.

Tuo extraball ihmetykseni löytynee A2-08 Raceway Holdover ja A2-09 Raceway E.B. Mem. -asetuksista. En ehkä muuta näitä.
 
Viimeksi muokattu:
onko tuo miten vaarallista urheilua että meneekö luita poikki tai tuleeko mustelmia/lentääkö veri :rolleyes: tuon laitteen kuljettaminen normaali leveysasteille oli toki henkihieverissä vaarallista touhua....no täytyy joskus tulla testailee kunhan (jos) korona hellittää...
 
onko tuo miten vaarallista urheilua että meneekö luita poikki tai tuleeko mustelmia/lentääkö veri :rolleyes: tuon laitteen kuljettaminen normaali leveysasteille oli toki henkihieverissä vaarallista touhua....no täytyy joskus tulla testailee kunhan (jos) korona hellittää...

Voidaan sua varten ottaa pelikentän lasi pois. Noi kuulat ottaa välillä ihan hyviä pomppuja kierteistä, kyllä noilla jo mustelmia saa aikaan.
 
Kaks nopeaa peliä lisää, eipä mennyt kuin 45min. Nyt tuli testattua lehmät (en vanhalla softalla muistanut tätä). Aika laimea efekti ja pysyvien pistetilastojen kanssa turhan hankalaa.

Laskuvarjohypyssä oleva "MK3 Code" toimii tällä softalla (MK3 = Mortal Kombat 3 flipperi). Näissä koneissa on piilotettuja viittauksia toisiinsa. No Fearissa tällä saa tuplattua yhden 25.000.000 bonuksen, aikaa toteuttamiselle on ehkä pari sekuntia.
 
Tuossa ratkaisu tilaongelmiin. Aika hieno toteutus.


https://huutokaupat.com/3211477/dig...full-hd-huipputarkalla-naytollauusihittituote

On noita myös tehty ihan diy-tyyliin. Softana löytyy sellainen kuin Visual Pinball, joka pystyy MAME-emulaattorin kautta ajamaan flipperisoftaa ihan normaalissa tietokoneessa. Itselläkin asennettuna tässä muutamalla eri "oikealla" flipperillä, näytöt kun vetäisi ulos ja pari nappia, niin melko helposti saisi semi-uskottavan kokemuksen aikaan.

Etenkin No Fearissa (ja toki monessa muussakin flipperissä) kolmiulotteisuus korostuu ja sitä on vaikea korvata 2d näytöllä. Toinen asia on se tietty mekaanisuus. Noi oikeat koneet on aika robusteja, sähkömagneetit rajuja ja loppupeleissä aina on se mahdollisuus kun joku ei juuri tällä kertaa toiminutkaan kuten piti.

Mutta noin muuten ihan siisti vermeshän tuollainen olisi. Etenkin vielä jos/kun on vaikkapa itse piirrettävissä kentät, sekä ihan oikeita flippereitäkin saatavissa. Harmi kun jotkut tekijänoikeudet ovat menneet mm. yritysfuusioissa lukkoon, eikä niitä voi avoimesti julkaista.
 
https://huutokaupat.com/3211477/dig...full-hd-huipputarkalla-naytollauusihittituote

On noita myös tehty ihan diy-tyyliin. Softana löytyy sellainen kuin Visual Pinball, joka pystyy MAME-emulaattorin kautta ajamaan flipperisoftaa ihan normaalissa tietokoneessa. Itselläkin asennettuna tässä muutamalla eri "oikealla" flipperillä, näytöt kun vetäisi ulos ja pari nappia, niin melko helposti saisi semi-uskottavan kokemuksen aikaan.

Etenkin No Fearissa (ja toki monessa muussakin flipperissä) kolmiulotteisuus korostuu ja sitä on vaikea korvata 2d näytöllä. Toinen asia on se tietty mekaanisuus. Noi oikeat koneet on aika robusteja, sähkömagneetit rajuja ja loppupeleissä aina on se mahdollisuus kun joku ei juuri tällä kertaa toiminutkaan kuten piti.

Mutta noin muuten ihan siisti vermeshän tuollainen olisi. Etenkin vielä jos/kun on vaikkapa itse piirrettävissä kentät, sekä ihan oikeita flippereitäkin saatavissa. Harmi kun jotkut tekijänoikeudet ovat menneet mm. yritysfuusioissa lukkoon, eikä niitä voi avoimesti julkaista.
Jonkun tuollaisen DIY-videon jälkeen tuohon pätkään törmäsin. Juttelivat, että joku värkkää Unreal Engineä tuohon Visual Pinballiin. Eihän tuo koskaan aitoa vastaa, mutta voisi olla metkoja efektejä jos virtuaalilasit päässä heittäisi välillä pallon kyytiin tuonne rampeilla ja siitä taas takaisin nappuloille.
 
Kone on ollut vähän paitsiossa kun olen tarkoituksella koittanut siirtää peliajat Mersun ropaamiseen muodossa & toisessa (ja muuhunkin). Selkeästi ennen parin viikon pelitaukoa mulla on ollut jotakin ylikuntoa hommassa. Ensimmäisellä pelillä vedinkin sitten tauluun ensimmäisen sijoituksen peruspelissä (eli ilman "ostettuja" lisäpalloja). Kolmesataamiljoonaa enempi kun olisi saanut kerrytettyä, niin olisi ollut pekonit kerättynä suurimman tatin sijoitukseen (Grand Champion), joka on softapäivityksen jälkeen vielä tehtaan vakio.

Pitänee nyt vielä viikolla peluutella joku ilta ihan huolella, kun nyt ei Paukkeilla pääse paukuttamaan.
 
Pitää ehkä ottaa tämä taas tarkemman syynin alle. Pidemmän aikaa on jo ollut ilmassa, että kuulaa yläpelikentällä ei tunnisteta aina oikein. En ole mikään hyppyekspertti edelleenkään, mutta nyt jäi yläkentältä ansaittu Super Jackpot saamatta.

Muutenkin tuntuu siltä, että hyppyjä rekisteröityy ehkä 1/3 todellisesta ja helpoiten hypyn saa aikaiseksi kun kierrättää kuulan pelikentän kautta uudelleen yläpelikentälle. Tuo konehan osaa siis korvata mielestään puuttuvia ja rikkinäisiä antureita "logiikalla". Reitti a->b->c->d voidaan vikatilanteessa hyväksyä tapahtuvan ilman jotain noista antureista.

Käytännössä nämä ovat mikrokytkimiä tällä reitillä. Ja veikkaan, että kustannus on sellainen, että postikulut maksaa, komponentit ei. Eli josko laittaisi kuitenkin uutta jo suorilta tilalle. On nuo nyt helppo vaihtaa, mutta maksaa minun oma aikani sörkkiä noita topsypuikoilla ja kontaktiputsilla. Noi on muistaakseni juotettu johtosarjaan, joten senkin suhteen irti ne vanhat on otettava ja korjatut yksilöt kolvailtava takaisin.

Nyt on taas luvattu parisen viikkoa poutakelejä ennen juhannuksen pakkasia ja lumi-infernoa, joten tämä remontin korjuu saa odottaa.


Niin joo, tuossa kellonaikaa noin 10min heitolla säädellessä tuli katsottua tilastoja. Tilastojen varjossa kuula pysyy kentällä pidempään mitä miehen suoritus makuuhuoneessa. Keskimäärin 79s.
 
Ei ole ihan liikaa tullut nyt kesällä peluutettua, efektit ja pelilauta jää yleisen valoisuuden vuoksi vähän paitsioon, etenkin kun tietyt valoefektit silmäkulmassa kertovat jostain tulevista asioista, mutta eivät ole juuri primäärissä näkökentässä.

Sen verran kuitenkin alkanut kypsyttää etenkin tuo super jackpottien puute, että nyt piti tehdä tikusta asiaa.

Manuaalista en ihan täysin ymmärtänyt kytkintoimintoja, mutta onneksi pelissä on itsessään diagnostiikka, joka helpottaa. Näissä ns. vähän uudemmissa koneissa on matriisit kytkimille ja valoille. Eli koneessa on 8kpl kytkimien "miinuksia" ja 8kpl kytkimien "plussia", mahdollistaen yhden koneen sisälle 64 kytkintä yhteensä 16 johdolla (ja sama setti valoille). Näihin löytyy myös testit, joissa näet matriisin kytketyt ja avoimet kytkimet, sekä voit valita yhden seurattavan kytkimen, jolloin tilan muutoksesta kuuluu ääni.

Kas näin:
upload_2022-7-17_0-52-35.png

Mulla siis näytöstä puuttuu kaksi oikean reunan sektoria, joten N ja U eivät näy täydellisinä.

Matriisissa näkyy suorilta kaikki avoimet (piste) kytkimet, sekä kytketyt kytkimet (neliö). Lisäksi nyt ollaan zoomattu kohtaan 64, eli kuudes sarake, rivi neljä näkyy "tähtäin". (=6x4) Näyttö kertoo, että kyseessä on vasemman rampin keskivaiheen kytkin. Samoin kone kertoo, että kytkimelle menevät valkoinen keltaraitainen johto, sekä vihreä siniraitainen johto.

Toki nyt ollaan jo ohitettu yksi olennainen vaihe, eli miksi juuri tämä kytkin on epäilyksen alaisena. Numero 63 on "LEFT RMP. ENTER", ja sitten ei olekaan muita left ramp kytkimiä. Rampin keskivaiheilla kuitenkin on magneettiramppi ja tälle on kolme tunnistinta. Nämä ovat optoja, eli normaalisti kytkettyjä ja näkyvät matriisissa 46, 47 ja 48 kytkettynä. Nämä myös testasin ja ne toimii. Tämä toki on ollut todistettua myös jo magneettien toiminnalla, mutta myös sillä, että Over the edge -modit onnistuu (tarvitsee alimman opton).


Kyseinen 64 mikrokytkin löytyy pelilaudalta vasemman rampin päältä pelilaudan oikeasta reunasta:
upload_2022-7-17_1-5-57.png


Kuten voimme havaita, mikrokytkimelle menee keltavalkoinen ja vihreäsininen johdin. Kyseessä on portti, jossa kääntyvä lanka vääntää mikrokytkimeen liitettyä pitkää kieltä.

Otin kuulan ja tipautin sen rampille tuosta portin yläpuolelta. Ei mitään havaintoa pelin mukaan. Jos siis pallo ei tuossa kohtaa pomppaa sopivasti, niin se on päässyt läpi tunnistamatta.

Ihan perushommia siis, vähän vääntelin tuota mikrokytkimen lirpaketta ja kas, ruudulle ilmestyi kuulan valuessa:
upload_2022-7-17_1-13-21.png


Mikään ekspertti en vieläkään tämän koneen peluuttamisen kanssa ole, mutta tämä toi ihan hitokseen lisää fiilistä yläpelikentän peluutukseen. Harmi vaan, että myös odotukset tämän osalta nousi niin nyt puolet yrittämisestä menee panikoimiseen ja yliyrittämiseen.
 
Takaisin
Ylös