ROV-projekti

Viestiketju:
ROV-projekti

Pientä edistystä parissakin suunnassa tähän liittyen. Eilen modasin kaksi moottoria lisää sopivaksi runkoihin, samalla kun kehittelin hiukan noiden runkojen kiinnitystä. Samoin tuli testattua kaapelin kiinnitys läpivientiin epoksilla, tuntui pitävän vettä, toisin kuin vieressä hiukan hassuun väliin ajatuskävyn jälkeen päätynyt tiiviste. Tai tiiviste varmaan piti vettä, mutta kun oli sellaisella puolella että mutterin ja pultin välistä meni läpi...


Tänään tuli sitten jatkokehitettyä tuota tulostettavaa läpivientiä, niin että epoksointi olisi helpompaa ja ennenkaikkea että tiiviste olisi oikealla puolella. Pari vaihtoehtoa työn alla, tarvii tulostaa noista umpinaiset versiot ja pistää upotustestiin. Toki jos joku osaa suorilta sanoa että jompikumpi on parempi niin tieto kelpaa toki.

Eli siis kaksi mallia jossa toisessa on tasainen laippa ja siihen kaveriksi litteä tiiviste, tuossa Puuilon sarjassa taisi lukea tuon kohdalla 3/8" x 17mm, ei aavistustakaan mitä noi mitat on kun M10 pultin ympärille se nätisti asettuu. Toisessa versiossa ura O-renkaalle, kuvassa olevassa pieni mittavirhe ja urasta tuli olemattoman matala, uudessa printissä puoli milliä lisää paksuutta ja nyt se jopa näyttää uralta.

IMG_20170830_212758.jpg
IMG_20170830_212917.jpg


Tuo nippeli on tulostettu tämän kirjaston https://www.thingiverse.com/thing:193647 pohjalta, kierre M10, nousu vaihdettu 1.5 defaulttina tuon tekemän 2:n sijaan. Suoraan printteristä muovimutteri menee muovipulttiin sekä normaaliin metallipulttiin, metallinen mutteri ei käy muoviseen pulttiin ilman että näyttää printatulle kierteelle kierrepakkaa. Kierretappi-käsittelyn jälkeen muovinen mutterikin toimii hiukan vielä paremmin. En ole vielä kokeillut että miten paljon tuo kestää vääntöä, mutta kyllä se ihan vakuuttavalta tollaisen kymmensenttisen räikkävääntimen päässä vaikuttaa.

Parikymmentä minuuttia tuota yhtä tulostaa, eli tälläiseen protoiluun oikein toimiva työmenetelmä. Ihan vielä ei korvaa hyvää pulttikauppaa yleiskäytössä, mutta ei varmaan mene montaa vuotta niin yksittäistä mutteria ei tarvi lähteä hakemaan kesken projektin
 
Onhan se helpompi ja varmaan nopeempi tuottaa osa itte, kuin alkaa mijoonista kaupoista ympäri maailman alkaa etsimään sopivaa.....
Ja kun harraste-protosysteemi on kysessä, niin ajalla ei niin merkitystä ole, saapahan just sitä mitä itte tekee..... :virnpeuk:
 
Noille valmiille ei ainakaan kaikille luvata upotuskestävyyttä, ja tuppaavat olemaan hiukan isoja ja kalliita tähän käyttöön. Lisäksi toi epoksi vaikuttaa ainakin tässä kohtaa varmemmalta ratkaisulta kun johdot ovat epämääräisen muotoisia, esim noi moottorijohdot on kaksi 1.5mm2 "autokaapelia", yksittäisen pyöreän kumijohdon sijaan.
 
Nyt löytyi ton tulostetun pultin kestävyysraja, kävi toi putki uimassa saavissa ja kun seuraavana päivän sitä avasin, oli painolasti päässyt liikumaan. Eli tuota kantta avattaessa pultti kiilautui kiveä vasten ja katkesi nätisti juurestaan kun 90 asteen kulmassa voimaa tuli liikaa. Tosin ois tossa käynyt muunlaisellekin rakenteelle jotain vauriota
 
Hiukan olen taas projektia tönimässä eteenpäin, käytännön elämän realiteetit kuten muutto ja hoitovapaa on vaan kummasti hidastaneet harrastusta. Ja muuton jälkeen "käsistä" lähtenyt kotiautomaatioprojekti, mutta se on kokonaan toinen tarina se.

Nyt ois kovasti ajankohtaista kastaa tää alus, ei muuten ois kiirus mutta kun on aluksen tietokoneen komponentit käsillä, ja yläpään konekin jo tiedossa niin niiden käyttiksiä pääsee kohta asentamaan ja siinäkohtaa sitä nimeä kysellään. Linuxilla mennään, raspbiania alukseen ja tällä arvauksella Ubuntu ohjaamoon, jollei sit Debiania vähän perinteisemmllä grafisella ympäristöllä.

Sen verran on mennyt myös elektroniikassa suunnitelmaa uusiksi että moottoriohjaimet vaihtuvat RC-auton ESC:iksi, sitä ohjausta tuo Ardusub kun valmiiksi osaa antaa ulos. Maksaa jonkun rahan enemmän mutta totesin että oma osaaminen tuon suoran pwm-lähdön kanssa loppuisi kättelyssä kesken.

Rungon suhteen muutto avasi kenties hiukan uusia mahdollisuuksia, lähipaja kun on nyt Helsinki Hacklab ( http://helsinki.hacklab.fi/ ) jossa työkaluvalikoimassa on mm. alumiiniin kykenevä CNC-jyrsin "Lotta" (nimi lainattu kevätpörriäisestä: Lotta on jylsijä...) ja parikin erikokoista sorvia. Toki niitä pitäisi ensin opetella käyttämään, mut sopivia haasteitahan sitä pitää projektissa olla. Samoin labin kalustovalikoimaan kuuluu dual-extruder 3D-printteri, sekun saadaan kunnolla työkuntoon niin voi olla että potkurit pääsee printtaamaan sillä, yhtenä kappaleen vesiliukoisen tukimateriaalin kera.
 
Ja nyt myös päivitetty suunnitelmakuva:
lohkokaavio-2018.png


Kuvasta puuttuu mm. sulakkeet, niitä tarvittaneen muutamaankin väliin. Mielenkiintoinen kysymys on myös että miten tuo sähkönjako-ajatus käyttäytyy, aluksen päähän on poe-extractorin perään säädettävällä lähtöjännitteellä oleva dc-konvertterimoduli. Eli tarkoitus on säätää se hiukan yli 12v ja käyttää sitä akkujen lataamiseen, mutta mitä mahtaa tapahtua tilanteessa jossa ajetaan kaikkia moottoreita yhtäaikaa jolloin kokonaiskulutus ylittää modulin virrankeston. Tavoite siis olisi että sähkö tulisi siinä kohtaa akuilta, mutta ei ole mitään käsitystä että miten tää mun ajatus toimii käytännössä, voi olla että moduli päästää savut ylikuoman alla sen sijaan että akut auttaisivat.

4 kpl 6v akkua kahden sarjoissa ihan mekaniikan takia, näin noita jossain kaupassa (moponet/biltema/tms) pitkulaisina malleina. tarkoitus asentaa nuo aluksen jalaksina toimiviin putkiin kaksi per puoli ja näillä tasapainottaa painojakaumaa alaosaan.
 
Tarviiko siihen konvertterimodulin jälkeen laittaa joku palikka joka rajoittaa virran modulinkestäväksi....silloinhan ylimevevä otetaan akuista.
 
dokumentoidaanpas tähän (lähinnä itselle) linkkejä joita on tarvittu softan asennuksessa tähän mennessä:

ardupilot Raspissa ilman erillistä ohjainkorttia: https://diydrones.com/profiles/blog...mart-drone-with-the-pi-zero-and-apm?id=705844

RT-kernel: http://www.frank-durr.de/?p=203
Linkin ohjeen lisäksi piti poistaa /boot-kansiosta vanhat dtb-tiedostot, myös ne joita ei korvata tuon paketin mukana uusilla.

Ardupilotin kääntö: http://docs.erlerobotics.com/brains/pxfmini/software/apm/install_binaries

Jotta sen saa käyntiin, pitää raspi-configista käydä raksimassa i2c ja spi-väylät käyttöön.

IMU- ja PWM-modulien kytkentä raspin laajennusliittimeen löytyi täältä: https://diydrones.com/profiles/blog...pm?id=705844:BlogPost:2215516&page=6#comments

Erlellä on noi myös kuvissaan: http://docs.erlerobotics.com/brains/pxfmini/schematics/pxf_mini_pag4.png


Seuraavaksi pitäisi osata saada tuo juttelemaan qgroundcontroll-softan kanssa, ei oo ihan itsestäänselvä kun dokumentaatio keskimäärin on noille erillisille autopilotilaitteille, joita sit vain proxytetään linuxin läpi.

Sinäänsä noiden autopilottien ainakin kiinaversioiden hinnatkin alkaa olla ihan mukavan näköisiä nykypäivän, tuossa oli nolla perässä kun tämän projektin selvittelyä aloitin: https://www.aliexpress.com/item/Pix...ith-Safety-Switch-and-Buzzer/32823852361.html

Nyt ollaan ehkä tilanteessa että perustoiminnalisuuteen tarvittava elektroniikka on vähintäänkin tilattu, suurilta osin myös hallussa. Jonkunmoinen tavoite olisi saada kesällä veteen.
 
Fyysisesesti projekti, tai lähinnä siis elektroniikka näyttää tällähetkellä tältä:

IMG_20180318_124547.jpg


Yläpäähän tuli serveripoweri modattuna koko ajan pyöriväksi, tarjoaa 26A 12V mikä on vähintäänkin riittävällä marginaalilla tarpeeksi. Seuraavana olisi tämän osalta vuorossa sovitus salkkuun, sain lahjoituksena käytöstä poistetun kosketusnäyttö-teollisuuspc:n jolla hallintaa olisi tarkoitus pyörittää.

IMG_20180318_124558.jpg



Aluksen päässä raspi päivittyi ainakin toistaiseksi kolmosversioon, sen verran nopeampi kääntämään noita softia itsessään että kehitysvaiheessa siitä on hyötyä. Moottoriohjaimeksi tuli RC-ohjausta ymmärtävä ESC: http://www.volumerate.com/product/d...-1-8-1-10-r-c-car-boat-black-silver-red-18466
IMG_20180318_124553.jpg


IMG_20180318_124558.jpg IMG_20180318_124553.jpg IMG_20180318_124547.jpg
 
Pääsiäisenä olisi luvassa reissu vesistön ääreen, ja tavoite tuli asetettua että silloin olisi pinta-ajossa ohjailukykyinen laite olemassa. Eli siis kaksi moottoripakettia rungossa kiinni ja niille läpiviennit, toistaiseksi kansiluukun kautta. Lisäksi voisi koittaa testirunkoa upottaa vähän aikaisempaa syvemmälle uusien läpivienti-versioiden kanssa.

Viime päivinä 3D-printteri onkin ollut ajossa melko tiivisti, siltä osin kun pysyy ehjänä. Taitaa olla samaa vikaa kuin maatalouskoneissa, hajoaa aina silloin kun on isoin kiire. Toissa-iltana tuosta sekosi tulostuspään lämpöanturi, ja eilen tuli vaihdettua koko pää kun sellainen oli valmiina pakettina hyllyssä, myöhemmin voi sitten ihmetellä sen lämpövastuksen sielunelämää. Samalla kun joutui tulostuspään johtopaketin purkamaan, tuli vedettyä noiden johtonippujen reitit vähän paremmin, ja modattu jokunen muukin vuoden varrella vastaan tullut pikkuharmi, kun jokatapauksessa joutui täyden kalibroinnin tekemään uudestaan. Löytyi mm. ensimmäisen kerroksen vähitellen madaltuneeseeseen korkeuteen syy, oli rajakytkin päässyt hiukan löystymään kiinnityspulteistaan.

Moottoritestipenkki tuli myös päivitettyä kahden moottorin ohjaukseen, hiukan vielä arduino-softaa hiottavana siinä. Nyt siis tarkoitus ajaa tuota runkoa niin että akku ja moottoriohjain on aluksessa, muu elektroniikka cat-kaapelin toisessa päässä rannalla. Tästä ei tullut vielä kuvia otettua, tarvii puute korjata.

20m kaapelia sujutettiin narun sisään, saa nähdä miten paljon tuo vastustaa kevyen aluksen kulkua
IMG_0336.JPG
 
Runko tämänhetken tilassa, moottorit potkureineen odottaa asennusta:
IMG_0339.JPG


Moottoriohjain testiuittoon, kaksi kanavaa ja sähkö lyijyakuista, äsken tarttui Biltemasta kaksi kuuden voltin, 4.5Ah akkua. Pientä ajatusvirhettä tässä on selkeästi ollut ilmassa, oon ajatellut etät lopulliseen versioon tulisi tuohon rungon molemmille puolille 50mm putket ikään kuin jalaksiksi, ja sinne pitkulaiset, mutta kuitenkin normaalit suorakulmaiset akut sisään. Tänään sit hahmottui fakta että kovin iso nelikulmio ei ympyrän sisään mahdu, täytynee tuon kanssa palata hiukan suunnittelupöytään. Nyt testissä akut mahtuu olemaan tuolla isossa putkessa ilman ongelmia, ja todennäköisesti noi päätyy ohjaustietokoneen upsiksi lopullisessa designissa.

Ethercon-liitin, ihan vaan sillä perusteella että sattui olemaan ainoa hyllyssä oleva johon noita kytkentäjohtoja sai helposti crimpattua. Laiskotti ruveta puristamaan noita dupont-liittimiä 16 kappaletta
IMG_0340.JPG


Yläohjain, arduino ja kaksi rotary-encooderia sekä
äskeisen toisen pään liitin satunnaiselle vaneripalalle kasattuna. Sähkö tuolle usbin kautta, joko pc:ltä tai siten powerbankista kenttäoloissa
IMG_0341.JPG
 
Tänään taas huomattua, jos mikään suunnitteluperuste muuttuu, on syytä tarkistaa aikaisemmat valinnat että olisikos joku aiemmin hylätty vaihtoehto nyt järkevä. Tälläkertaa ilmeni noiden kaapeliläpivientien kanssa, alunperin hylkäsin valmiit holkkitiivisteet kokonsa puolesta, kun runkona oli 75mm putki, ei olisi mahtunut kuin kolme yhteen päätyyn. Eilen osuin Biltemassa käteen näitä: http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Sahkoasennustyokalut/Kaapeliliitin-2-kpl-2000021629/

Nyt kun runko on kasvanut satamilliseksi, noita pitäisi mahtua helposti 7 samaan päätyyn ilman ongelmaa, ja esim täällä https://www.taloon.com/holkkitiiviste-vedonpoistolla-metrinen-sprint-eskv-16/S-1705516/dp? lupaillaan tuolle IP 68, 5 bar 30 min/ IP 69K.

Vaikkei toi itsessään vielä oiskaan riittävän tiivis jostain syystä, niin uskoisin että epoksilla siitä ei ainakaan huonompi tule kuin noista itse printatuista versioista.

Äsken kasaan laitettu pinta-ajokelpoinen versio kävi muuttolaatikon kokoisessa vesistössä uimassa, tuntuu tehoa riittävän ja ainakin pikatestin ajan vesistö pysyi ulkopuolella. Hiukan tarvii tasapainotusta vielä parantaa ennen lauantain järvitestiä, samoin kamera tarvii kiinnittää muutenkin kuin asettamalla se laitteen viereen. Liima kun ei pidä tuossa putkessa ei yhtään, tarvii keksiä pantamallinen kiinnitys

41053810072_f6b39328e8_k.jpg
 
Päivällä tuli printattua toinen potkuri, viisi printattua palaa ja metalliosa sokeripala-liittimestä purettuna

IMG_20180329_085134.jpg


Tuossa yksi noista lavoista siivottuna tulostuksessa tarvittavasta tukikauluksesta, kahdessa muussa se on vielä paikoillaan. Ei siis meinaa noin kapea ja korkea pala pysyä kiinni lasissa jos ei laajenna tarttumapintaa, tuohon on printtaus-softassa suoraan valinta.

IMG_20180329_091856.jpg


Ropelli on kasassa kuumaliimalla, ei tuosta mikään huippu-tasapainossa oleva tule, mutta ainakaan vielä se ei ole ongelmaksi muodostunut.

Kuva vielä rungon sisältä, palikat eli kaksi akkua ja toi moottoridriveri on peräkkäin kapeassa vanerisuikaleessa, tulee yhtenä nippuna ulos niin pitkälle kun johdot antaa myöden.



IMG_20180329_195400.jpg


Tuli huomattua myös yksi haaste tuossa kierrekorkista läpi tulevissa johdoissa. Aiemminhan sitä täällä jo pohdittiin että tarvii kiertää johtoja ensin toiseen suuntaan ennen kun lähtee korkkia pyörittämään, tässä vaan tuli vastaan että tarvii jättää merkittävä määrä löysää ulkopuolelle että niin voi tehdä, noiden moottoreille menevien kaapelien osalta siis.
 
Joo sitä äkkipoika yllättyy ku alkaa jotain kiertään niin että kaksi kaapelia, narua tai vaijeria kietoutuu puneelle toistensa ympärille, että kuinka paljon sitä siihen tarvitaan.....
Tästähän on olemassa ikunaisen vanha sovellus, jota sanotaan "ryssänvorokiksi". Vorokkihan on kelauslaite eli vinssi.
Ryssänvorokki tehdään siten että vedetään kiinnityspisteestä kaksi köyttä/vaijeria hinattavaan laitteeseen, niin kireälle kun käsivoimin saa. Narujen väliin esim. puukalikka ja aletaan pyörittämään naruja keskenään kierteelle. Narujen päihin tulee melko uskomaton vetovoima....olen pari-kolme kertaa johonkin kivenkannon taakse juuttuneen 361 valmetin tällä konstilla vetänyt jumista pois....
 
Tolla systeemillä kiskottiin yhen sällin kans appiukon 565 vallu peräkärryn kans irti kun upotti etupään savikkoon.
 
jooh, ja ton sähköjohdon tapauksessa liian tiukalle kiertäminen ei oo hyvästä, kuoren kun pitäisi säilyä vesitiiviinä ja sisuksen sähköä johtavana. Täytyy nyt vähän tuumailla että käyttäisikö sitten kuitenkin tota umpipäätyä kaapeliläpivientinä, sen verran helposti sekin loppuviimeksi lähtee irti, pelkäsin että ovat kertakäyttöisiä noi kasaan painettavat liitokset.
 
itselle muistiin linkki tuon mun gopro-kopion videon katsomisesta ilman sen omaa softaa: http://www.whatimade.today/ekenh9-4k-hdcamera-via-wifi-on-your-pc/

Tuohon toki veden alle mennessä väliin wifi:n siltaus ethernettiin, radiotaajuuksia en kuvittele veden läpi käyttäväni. Viivettä tuossa on jonkun verran, ohjailu pelkästään tuon välityksellä voi olla hiukan hankalaa, mutta alkuun sillä pääsee ja voi miettiä runkoon läpinäkyvän ikkunan tekoa hiukan myöhemmin. Raspin omalla kameralla kun latenssia pitäisi saada pienemmäksi.
 
Takaisin
Ylös