Båten Anna sähköiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sytem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se vaihteisto on siellä alapäässä ja moottorin ja perän välinen riukuakseli pyörii alunperin moottorin mukana vaihteen ollessa vapaalla joten kun vesipumppu on riukuakselilla niin vesi kiertää moottorissa myös paikallaan käyttäessä. Sähkö versiossa joudut laittamaan sit sen sähköpumpun jos haluat vettä kierrättää ilman moottorin pyöritystä, jos siis vaihteisto ”deletoitu”
No tämä selittää paljon, jotenkin järkeilin että siellä ois vaan kulmarattaat ja että kytkin plus pakkiratas ois tossa ylhäällä mihin vaihteiston vipukin menee sisään. Mut tokihan se siitä jatkuu ihan hyvin alas.

Olisin kiinostnut ostamaan tuon vanhan Evarin, jos hinta on hyvin harrastehenkinen. Varsinkin kun näyttää noin ehjältä ja kolhimattomalta ulospäin. Mulla on noita museomoottoreita about 30 kpl. mutta ei yhtään isoa OMC:ta. Joku toinen kone kyllä sähkomoottorin aihioksi löysetään.
Tämä kuulostaa ihan vaihtoehdolta, en lähde tätä purkamaan vielä muutenkaan. Mun tarvii tutkailla joskus appiukon varastosta löytyvän varakoneen status. Muistikuvat sanois että siitä olis kone leikannut kiinni ja kasari ehkä vaihdettu tähän nyt perässä olevaan, jotamyöden se ois ihan yhtä sopiva modauskohde mulle.

Tuohon joku min. 115hv kone aihioksi. Sitten kiinalaisen sähköperämoottorin rojut sinne alas vetolaitteeseen... :D Se isompi konekoppa olis komea, sen alla vois jemmata vaikka wirvoitusjuomia.

Täytyypä napata tosta pinnasta vähän tarkempia kuvia arvioitavaksi. Amatöörin veikkaus että toi karhea keulakansi on vaikein paikka millekkään käsittelylle, on se sit hiontaa tai maalia. Pystysuorilta osiltaan veikkaan tuon olevan lähinnä pesua vailla, mut vaakapinnat on pahemmat

Sivusta on väri hiukan hukassa, muuten toi tuntuis ehjältä. Ja nyt tarkemmin katseltuna mun likaraidaksi luulema taitaakin olla joku eliönestomaali vuosien takaa, koko pohjassa moinen
IMG_0667.webp

Röpelöpinnasta on väri aikalailla hukassa. Itse pintakin näyttäis paikkapaikoin olevan irtoilemassa
IMG_0670.webp
IMG_0649.webp

Ainoat mua hiukan huolestuttavat kohdat on tullut vastaan peräpeilissä, moottorin kiinnityksen alla on avointa saumaa ja tolla entisellä nopeusmittarilla on melko monta läpivientiä/ruuvinreikää jotka ei ihan täysin vakuuta

IMG_0644.webp

IMG_0665.webp

Kuvassa näkyy myös toi ohjauksen vaijeria kiinnitpitävä pultti, se oli jossain kohtaa kovasti irti ja sitä mökkilaiturissa piti sit kikkailla takas kireälle. Vois varmaan olla jotain vähän vähemmän ruostuvaa...

IMG_0650.webp

Olisin kiinostnut ostamaan tuon vanhan Evarin, jos hinta on hyvin harrastehenkinen. Varsinkin kun näyttää noin ehjältä ja kolhimattomalta ulospäin. Mulla on noita museomoottoreita about 30 kpl. mutta ei yhtään isoa OMC:ta. Joku toinen kone kyllä sähkomoottorin aihioksi löysetään.

Muutama lisäkuva tosta koneesta talteen tähän

IMG_0660.webpIMG_0628.webpIMG_0629.webpIMG_0632.webpIMG_0636.webpIMG_0661.webpIMG_0669.webp

No tämä selittää paljon, jotenkin järkeilin että siellä ois vaan kulmarattaat ja että kytkin plus pakkiratas ois tossa ylhäällä mihin vaihteiston vipukin menee sisään. Mut tokihan se siitä jatkuu ihan hyvin alas.
Vaihdetanko jatkuu siellä rikin sisällä alaspäin päätyen sinne peräkoteloon..

Meillä oli kaverin kanssa yhden kesän tuollainen Brigitte 90-luvulla. Muistelen että se oli jotenkin holtiton ajltava kun sen liukuun sai? Oliko pohjan muodoissa jotain erikoista? En enäöä muista kunnolla mutta vaihtoon se lähti ja tilalle tuli pulpettivene kun tuosta ei voinut oikein kalastaa.

Joku tälläinen voisi olla yksi (budjetti)-vaihtoehto moottoriksi, esim 2kw 48v jonkun ohjaimen kanssa about 300 rahaa

Siihen sitten akku kaveriksi, sitä en välttämättä lähtisi kiinasta tilaamaan niin suomalainen toimija myisi testailuun riittävää pikkuakkua kuuteensataan https://pekansahkokiituri.fi/tuote/48v-20ah-li-ion-akku-laturi/

Ja toki noita moottoreitakin näyttä saavan samalta toimijalta, voi olla ihan järkevää sekin suomesta hankkia, mut nyt oli kiinalaisten tuotekuvaukset kattavampia pohdintaan.

Muistiin jostain myynti-ilmoituksesta esitekuva

1690445817523.webp

Tästä yksilöstä myynti-ilmoitukseen kaivetut faktat:

Vm. 1968
Pituus 4.10m
Leveys 1.62m
Syväys 0.5m
Paino 200kg
Henkilömäärä 4

Moottori

Evinrude 33hp
vm. 1969

Tuolla kans joku esite https://www.juvekim.fi/product.php?id=142124

Tuolta http://suukkoship.blogspot.com/2014/09/telakkaduunia.html löytyy hiukan tarinaa

"Suukko IIkirjoitti...
Minulla oli joskun Turun veneveistämön Brigitte-merkkinen tuulilasivene. Se vastaa tuota Marinoa aika hyvin kooltaan. Täytyy sanoa, että se Brigitte oli aika surkea esitys: Pohjan vahvikkeet ei kestäneet, niihin tuli poikkisuuntaisia halkeamia, jolloin veneen pohja antoi periksi aallokossa. Toisekseen pohjan V mallinen muoto oli täysin epäonnistunut, sillä vene kulki plaanissa AINA jommalla kummalla kyljellään. Arvokilven mukaan Brigitteen sai laittaa 35 heppaisen koneen, ja sellainen siinä minulla olikin. Alkuun Archimedes penta (volvo) ja loppuajoista Evinrude. Tälläisiä kokemuksia Turun veneveistämön tuotteesta. Vene oli siis minun hoteissa jo -70 luvuin loppupuolella, eli liki uutena siis. Itse olin sellainen sammuttimen kokoinen tappi, kun ajoin ensimmäisiä kertoja. :)

8. lokakuuta 2014 klo 21.34"

Tuollainen lähes tasapohjainen paati tosiaan voi olla aika vekkuli ajettava liu'ussa.
Mites mahtais sellainen tylsä ratkaisu, että pistäis vain sähköperämoottorin perään?
Vai meneekö budjetti ja askartelun ilo siinä? Tässä nyt vain yksi esimerkki. Sitä en osaa sanoa, millaisiin nopeuksiin tuollaisella päästään ja jos on virtapaikka, päästäänkö lainkaan? Kai näissäkin hinta jotenkin korreloi sitä mitä saa.

jooh, nyt ei ois tässä käytössä liukukäytöksellä väliä kun konetehoa ei ois tarkoitus niin paljoa laittaa. Jos mökiltä pääsee kaupunkiin edestakas tai jostain sopivalta veneenlaskupaikalta kaivopuistoon edestakas jäätelölle rauhallista vauhtia, tavoite on täytetty. Jossa kohtaa toki orginaali ulkoasu on sit ihan merkittävä tekijä katseita kääntämässä.

Valmis moottori on ihan vaihtoehto pohjaksi, johon sitten rakentaisi etähallinnan sekä vauhdille että suunnalle. FB:ssä joku jo ehdotti about kilowatin konetta kiinteällä akulla ( https://sahkoperamoottori.fi/collections/spirit-1-0-plus-ja-tarvikkeet ) jonka päälle sittan naittaisi nuo vanhan koneen kuoret ulkoasun takia, pari tonnia moinen paketti maksaisi. Tai vähän isommalla rahalla saisi toki valmistakin kaukohallintaa.

Tuo yllä linkattu näyttää ihan potentiaaliselta aihiolta, 12v 600w uistelukoneiksi tai soutuveneisiin myytävät jäävät näppittumalla mopoksi.

12v 600w uistelukoneiksi tai soutuveneisiin myytävät jäävät näppittumalla mopoksi.
Mulla isossa vanhassa n. 160 kg painavassa 580 Päijän veneessä huomaa selkeesti konetehon pienuuden kun hieman enempi tuulee, mulla 36 paunainen sähköperä siinä. Tyynellä kelillä ok mutta himppasen kun tuulee on tehojen oltava tapissaan koko ajan. Eli ota vaan isompi kone, ite jos rahaa olisi olis toi Navy kolmonen tai jopa Navy kutonen se oikee kone...

Tossa kun selasin sivustoa, mites toi ePropulsion, pystyiskö sen pulttaamaan "näön vuoksi" koneen rikiin kiinni....

Mulla olis vähän samanmoinen projekti ehkä jos saan aikaiseksi. Lohi 355 olis veneenä ja siihen jonkun 10hp koneen rikki mihin istuttas esim. tollasen moottorin...
Noita saa vesijäähdytteisenä myös...
Mikään pikaliippari ei tarvii tulla. Lähinnä uisteluun tms.
Akusto olis kans olemassa.
Tuulimylly lataan akkuja ja kotona lataus
off grin sähköjärjestelmästä.

Pihaan päätyi punainen vesikulkine ja pitäisi pohtia että mitäs sillä tekisi. Ja joku sitten irkissä päätyi tänään mainitsemaan ruotsalaisen pop-teoksen vuosien takaa niin eiköhän tämä omaa sukuaan turkulainen Brigitte olisi sitten jatkossa nimeltään Anna.

Näytä liitetiedosto 118946

Appiukko joka tuon omistaa, oli kovasti sitä jo mun jälkikasvulle antamassa, mutta ehkä 6 ja 3v ei ihan vielä ole veneen päälliköksi valmiita joten saavat toistaiseksi tyytyä ohjailuun. Tällä ei vaan ihan heti uskaltane kovin kauas lähteä, ei tuo kone ihan täysin vakuuta eikä oma osaaminen vanhoista 2-tahtikoneista ole sitä vahvinta lajia. Perässä siis nyt 30-heppainen Evinrude joka saattaa tämän alkuperäinen kone jopa olla vuodelta 68. Tosin tuo jatkopala välissä ei ihan tuntuisi kuuluvan tähän, onko tuo potkuri vähän syvällä runkoon nähden?

Näytä liitetiedosto 118948

Kesällä 20 tuo on todistetusti käynnissä ja ajossa ollut, sen jälkeen 21 kesällä olikin lähinnä ongelmia ja mökille tuli arkikäyttöön toinen vene moottoreineen. Sen jälkeen tämä seisoi hyvän aikaa veneliikkeen pihassa myynnissä. Kuulema siellä on käytetty kaasaria auki ja saatu kone käymään ok, mutta tuskin tuo seisominen on kuntoa erityisesti parantanut. (ja toki jos nyt joku tästä haluaa itselleen veneen ostaa, myymisestä voidaan keskustella hintalapulla jolla saa tilalle jonkun kevytkulkuisemman aihion sähköistettäväksi...)

Näytä liitetiedosto 118949

Hiukan tässä olisi ajatus muotoutumassa nostaa tuosta koneesta (tai appiukon jemmasta kuulema löytyvästä varaosa-laittesta) polttomoottori pois ja pudottaa akselin päähän joku sopiva sähkömoottori, kopassa pitäis sen jälkeen olla tilaa myös ohjaus-elektroniikalle ja akkua tuonne saanee piilotettua peräkoteloon tai keulakannen alle juuri niin paljon kun lompakko antaisi myöden litiumia ostaa.

Maailmalla moisia konversioita on moniakin tehty, muutama linkki jotka on aiheesta tullut vastaan:

ehkä vähän työlään kautta on kun on tehty moottori käytännössä itse, 3D-printattu potkuri ja käämitty moottori veden alla:

kilowatin pikkukone ja paljon itsetehtyä ohjausta

tässä 3kw mopomoottorilla, mikä vois olla vähän omakin ajatus jos vaan teho riittää, en tiedä vielä

10kw kone ja siihen sopivat palikat Ruotsista, tää vois olla kiva vaihtoehto jos vaan budjetti kestää

Вряд ли вы сможете заставить эту лодку скользить на такой скорости, по крайней мере, с приличной батареей, но на самом деле это и не цель. Коттедж, где, вероятно, следует ездить на таких вещах, имеет ограничение скорости 10 км/ч на дальнюю дорогу в любом направлении, поэтому, если бы вы могли комфортно проехать по текущей реке с парой детей, это была бы цель. . Не предполагалось вкладывать в это много тонн, поскольку с батареей, достаточной для часа езды, эта работа могла бы быть осуществима гораздо меньше двух, поэтому, если основная идея сработает, позже можно будет вложить больше батарей.

Näytä liitetiedosto 118947

За исключением двигателя, эта лодка, кажется, находится в очень простом состоянии, конечно, в нее нужно многое вставить, чтобы получить хорошее круизное вооружение.
- обивка скамеек
- покраска выцветшего пластика крышки и т.д. усиление?
- починить свет, теперь во всем помещении нет электричества
- замена лобового стекла, немного слабо прозрачно
- восстановление деревянных деталей.
- установка трюмной помпы, если вы когда-нибудь будете жить в этом коттедже на пирсе

Теперь мы видим, насколько долгим может быть этот проект, однако теперь документация создана и дело можно будет продвигать, когда будет время. А ведь это теперь стоит на своем участке, так что для этого не надо будет ехать сто километров в одну сторону, как можно было бы заниматься сборкой машины зимой в помещении, да так, чтобы не было останется время для ремонта его интерьера и других дел.

Kaikki tarvitsemasi löytyy täältä. Siellä on asioita, joita ei myydä missään muualla.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin