Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mystinen moottoriongelma

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja ekke45, 7.4.2019.

  1. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 523
    Saadut tykkäykset:
    1 064
    Näissä oli alunperin todellakin vaakatasossa oleva pönttömallin ilmansuodatin jossa oli mekaaninen vipu / läppä ohjaus ottamaan ilmaa pakosarjalta.
     
  2. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    214
    Jokin paikka lämpölaajenee. Millainen imusarja tuossa on? Voiko olla halki ja lämmetessä rako aukeaa niin paljon, että alkaa vetää ilmaa sivusta?
     
  3. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Erillistä Imusarjaa tossa ei ole ollenkaan, vaan se on sama palikka kuin sylinterin kansi. Luulisi kyllä että jos on joku halkeama joka laajenee, niin koneen käynti huononesi pikku hiljaa lämmön lisääntymisen myötä.
    Tässä se tapahtuu lähes yhtäkkiä muutaman kymmenen sekunnin aikana
    Ilmanputsariakaan ei nyt ole käytössä , mutta olen ajanut sitä putsarinkin kanssa, siinä tosiaankin on se valinta ilma pakosarjan päältä tai ei.
    Mulla on ollut lukuisia erilaisia Fiateja , varsinkin 125,132 ja Argenta olivat herkkiä kurkustaan jäätymään määrätyillä keleillä heti kohta ajoon lähtemisen jälkeen ja kakoivat puolikylmänä, mutta ei enää lämmettyään.
    Näissä näki jäätymisen selvästi kun oikein pätki ja silloin otti putsarin kannen pois niin kurkku oli lähes umpijäässä, vain lyijykynän mentävä reikä näkyi jäässä . Tätä 850 en ole tullut katsoneeksi siilloin kun se sammuu..
    Isommissa Fiiuissa se kurkku suli minuutissa tai parissa, eikä enää jäätynyt, tämä on hyytyneenä puoli tuntia. Samanaikainen starttimoottorin voimattomuus ei oikein tätä tue. Startti pyörittää jopa 15 asteen pakkasessa riuskemmin kuin lämmintä konetta silloin kun se on hyytynyt. .
    Jk. On kokeilty kahdellakin testatulla ja kunnossa olevalla startilla
     
  4. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    503
    Saadut tykkäykset:
    25
    Saako tuosta jäähdytysjärjestelmän termostaatin poistettua? Voisit kokeilla ilman sitä, josko pysyisi alilämpöisenä käynnissä.
     
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Onko mahdollista, että vika ei olekaan moottorissa, vaan jossain, mitä moottori pyörittää?
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  6. arajussi

    arajussi Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.11.2016
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    24
    Päittäsväljyytä koneessa kytkin pohjassa 100a ei jaksanu startata vapaalla kyllä lämpimänä
     
  7. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    3 872
    Saadut tykkäykset:
    563
    Onko alkuperänen kaasari.

    Itellä Datsunin moottori kans kävi hyvin kylmänä mut lämmettyään ei kunnolla. Ja tämä vaiva tuli vuosien kuluttua moottorin käyttöönoton jälkeen.Jossain historian vaihees oli vaihdettu isomman koneen kaasari ja se sotki käynnin. Sattumalta vikaa ettiessäni ja sähköosat, pensapumput sun muun vaihdettuani satuin vahingos asentamaan pienemmän kaasarin ja nyt pelaa paljon paremmin
     
  8. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    41 193
    Saadut tykkäykset:
    2 621
    Eikös tuolla aiemmin ollut, että kolmella eri kombinaatiolla, kaasuttimet-virranjakajat mukaan lukien, olisi kokeiltu, oireiden säilyessä ?
     
  9. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 433
    Saadut tykkäykset:
    308
    Tämä minulle myös tuli ensimmäisenä mieleen. Päittäisväljyys selittäisi kummatkin niin sammumisen kuin myös raskaan pyörimisen.
     
  10. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    3 872
    Saadut tykkäykset:
    563
    Okei, luin kevyesti hyppien tuon tarinan niin pääs tuo tieto lipsahtamaan ohi skannerin.Olihan siellä tosiaan maininta kolmesta kaasarista jossain, en kumminkaa huomannut tietoo et oliko kaikki saman kokosia. Se oli mun tapaukses olennaista, että pienin lopulta toimi

    Eihän siinä sitten muuta kun uus koneremppa mittauksineen. Siittäki olis mukava nähä tapahtumien kulku, tuota starttauksen tahmautta kun esiintyy meilläkin yhdes toises vanhas konees, riisselis kylläkin
     
  11. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 523
    Saadut tykkäykset:
    1 064
    Näiden koneiden tyyppivika on runkolaakereiden kiinileikkautulinen, niitä on sitten vain 3kpl ja kun leikkaa kunnolla mutkarauta katkeaa. Mutta se kyllä himmeästi sytyttelee öljynpainevaloa silloin ja eikös paineet olleet ok?
     
  12. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 433
    Saadut tykkäykset:
    308
    Son vain liian pieni päittäisväljyys. Se kun sitten jumittaa takimmaisen laakerin jumimisen ja ilmenee juuri mainitulla tavalla mitä aloittaja kuvaa aika presis. Eikös tähän ollut tehty täydellinen remppa taannoin?
     
  13. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    4 354
    Saadut tykkäykset:
    653
    Mulla sellainen havainto toisenlaisesta moottorista, että starttas kehnosti kuumana, syyksi paljastui startin huono maadoitus kuumana.
    Minun vastaavanlaisessa pihakoneessa minin motti, tekee samaa, että sammuilee nollakelillä ja pienellä pakkasella. Johtuu kaasarin kurkun jäätyilystä. Ilmeisesti tässä ei osu oireiden esiintyminen ihan tähän.
     
  14. Tessulandia

    Tessulandia Kansalainen

    Liittynyt:
    29.11.2017
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    11
    kaasarinkurkun saa muutes jäähän ihan kesäyönäkin,kerran penskana laittelin hieman laajempaa imusuppiloa konehuoneeseen,sitten yöllä ajellessa kaukana kotonta ihmettelin kun sammu mäessä kun poljin kytkimen pohjaan ja sama uudestaan...kävin kokeilee kaasarin kylkeä ja AIVAN jääkylmä,lisäputki pois ja taas toimi.
    Kaikkea kun piti kokeilla,en kyllä tiedä miksi heh.
     
  15. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 982
    Saadut tykkäykset:
    918
    Pelkkää fysiikkaa. Alipaine kyllä hoitelee ilman kosteuden tiivistymisen ja jäätymisen.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  16. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    5 916
    Saadut tykkäykset:
    1 318
    Juu, ja vaikka ympäristön lämpö olisi lähellä +100°C ja ilma nykäistään pois niin fysiikan laki pätee.
    Ilmenee vaikkapa siten että kosteutta sisältäviä kappaleita laitetaan +100°C alipaineuuniin niin kappaleiden sisäinen lämpö ei nousekaan kuten olettaisi

    Tuota mainittua päittäisvälyksen epäsopivuutta epäilen minäkin annettujen kuvausten perusteella syyksi moottorin hyytymiseen
     
    #36 ihmehitsari, 15.9.2019
    Viimeksi muokattu: 15.9.2019
  17. pouhe

    pouhe Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.12.2011
    Viestejä:
    100
    Saadut tykkäykset:
    9
    Yhden 850:n muistan, jossa männäntapit oli tiukat ja startti ei jaksanut pyörittää. Muistikuvaa ei ole vaikuttiko moottorin lämpö siihen.
     

Jaa tämä sivu