Volvo BM4300 Vuodelta 1982

Viestiketju:
Volvo BM4300 Vuodelta 1982

tyhtis

Kansalainen
Liittynyt
11 Marraskuu 2020
Viestit
515
Noniin tehhäämpäs tästäkin oma ketju mihkä tarinoida kanian kanssa kilpaa.
Eli tämmöinen tuli talouden harraste ja lumi koneeksi. Kaikkien säätöjen jälkeen.
Eli ensin möin maakunnasta sen voorti nyyhollannin poies eli sinne piti saaja raktori.
No löytyi 605 valmetti (tulee omaa tarinaa siitä kun kerkiää)
Tähän valmettiin meni wille vaihdossa.
Nyt sitten oli maakuntaan raktori mutta ei kotia lumi konetta.
Töissä kävi paikallinen kone kauppias hänen kanssa tuli puhetta että tämmöistä olen haeskellut saa olla laittoakin.
Seuraavana aamuna soi 7.00 puhelin nyt olisi sinulle kone milloin tuut kattoo en paa muualle myyntiin.
No minähän ku jäin lomalle maanantai aamuna nykäsin farmarit jalkaan ja isäukko tahtoi ookaamaan koukkasin hänet matkaan pääsimmä pihalle oli kommentti jos tuo on vähhääkää kunnossa lähtee matkaan.

Eli kone on Volvo BM 4300 vuosimalli 82 tunti mittarissa nätit 29900 tuntia. Tausta tietoa sen verta että muuan vuoden vanhana mennyt jollekki piensahalle käytännössä uutena siis. Sielä ollut piikki yms koneena eikä tuolla oikeita töitä tunne olleen tehty.
Alkuperäinen käyttöohje kirjakin tili mukana jossa näky melkoisen säntillinen huolto kirjanpito olevan.
Kauppaan tuli mukaan
Uusi istuin (vanha on ihan sluut)
Ja kuvassa näkyvä kauha.

Mitä ajelin koneen n20km koti paikalle (en siis kotia vielä) mäissä pysy voima ja veto hyvin vaihteet vaihtu tosi nätisti ja jaksoi vastaseen lähteä 2 liikkeelle ja samoin tein sai vaihtaa isompaa.
Ei sausta yms ongelmia.
Jarrut pelaa käsijarrua myön sähköt kaikki pelaa joten vaikuttaa oikein pätevältä peliltä.
Uudesta asti ja edelleen toimiva lincolrasvari ei pahemmin väljää missään ja kaikki lunkat pelaa pellit aikasta suorat ihan siisti ikäisekseen koskaan ei maalattu.
Liekkö tunnit tullu tyhjäkäynnillä ku kunto moinen ei tuolla rysköhommia ole tehty.

No sitten ettei pelkkää kehua tule on tässä remonttiakin.
Tuulilasi on säröillä.
Pakoputki peruutettu kieroon ja saje suoja puuttuu
Takavalon linssi uupuu
Penkki vaihtaa olekko raudat jäljellä
Peilit uupuu (rikki)
Ajovalot laittaa oikiat noiden työvalojen tilalle
Taakse lisää työ valoja (vain alkuperäiset tällä haavaa)
Huolto täydellinen tehdä
Takarenkaat alkuperäiset kertaalleen pinnatut pitää ilman mutta aika siliät
Pieniä vuotoja (ei jätä alleen ainakaan 3pvn perusteella jälkeä)
Edellisestä johtuen pirun likainen
Ration asennus
Jotakin vähän katoaa ilmaa ku seisoo
Ja suurin homma on startin hammas kehä pitäisi vaihtaa...... Eli käynnistyy kyllä ku pyöräyttää 1/2 kierrosta tuulettimesta ja sitten tarttaa jolloin saa vauhtia menee siliän kohan yli ja tärähtää nätisti käyntiin.

Että tämmöistä tällä kertaa.
Aloitettaa pesulla ja pikku hommilla kattottaa milloin sitten alkaa moottorin irrotus.

Jos jollain löytyy suomeksi tahi ruottiksi korjauskäsikirja tämmöiseen olisin erittäin kiitollinen

Sitten ohje kirjaa kattelin niin näytti että
Moottori
Hydrauliikka
Jakovaihteisto
Vaihteisto
Näihin kaikkiin 10/30 öljy pitääkö uskoa vai jotain muuta kuitenki?

Tässä ensi alkuun muuan hätäinen kuva lisää tulee pesun yhteydessä yms tutkimuksissa.

IMG_20220907_115506.jpg IMG_20220907_115445.jpg IMG_20220907_115454.jpg IMG_20220907_115412.jpg IMG_20220907_115514.jpg
 
Vastaavanlaisella koneella on aikoinaan jonkinverran tullu ajettua.. :peukku:
Ei lainkaan hassumpi hankinta..
 
Ei huono hankinta ollenkaan.
Tuskin nyt sentään tyhjäkäynnillä tunnit tullu, saattais olla melkosen tukossa toi moottori. Tekee paljon kun ollu trukkina, ei paikat ole ollu ikinä kovilla ja noissa ollu suunnittelijoilla ideana tehdä kone maailmanloppua vastaan.
Noita ei hirveästi joutilaana ole kun kestävät varsin raakaa käyttöä.
Huollot kun ajallaan teet niin ajamalla et rikki saa.
 
Minusta ikäisekseen oikein mieluisa ajettava ja mukavan yksinkertainen. Töissä saa ajella uudella koneella mukavaa tasapainoa kun voi kotona retroilla.
 
Ei huono hankinta ollenkaan.
Tuskin nyt sentään tyhjäkäynnillä tunnit tullu, saattais olla melkosen tukossa toi moottori. Tekee paljon kun ollu trukkina, ei paikat ole ollu ikinä kovilla ja noissa ollu suunnittelijoilla ideana tehdä kone maailmanloppua vastaan.
Noita ei hirveästi joutilaana ole kun kestävät varsin raakaa käyttöä.
Huollot kun ajallaan teet niin ajamalla et rikki saa.

Juu ei nyt ihan tyhjäkäynnillä mutta mahtanu olla ku aamulla laitettu käyntiin on päivän käynyt oli yksi nosto tai kolme nostoa päivässä tyyliin mutta helpolla on päässyt tämä yksilö.
 
Juu ei nyt ihan tyhjäkäynnillä mutta mahtanu olla ku aamulla laitettu käyntiin on päivän käynyt oli yksi nosto tai kolme nostoa päivässä tyyliin mutta helpolla on päässyt tämä yksilö.

On sillä voitu ajaa ihan oikeastikin, mutta sahojen "kuivassa" päässä pääsee koneet helpolla kun tavara on kevyttä. Tosin sekin on nykyään kompensoitu pitkillä piikeillä että saa puolikkaan kahdella nostolla täyteen...
 
On sillä voitu ajaa ihan oikeastikin, mutta sahojen "kuivassa" päässä pääsee koneet helpolla kun tavara on kevyttä. Tosin sekin on nykyään kompensoitu pitkillä piikeillä että saa puolikkaan kahdella nostolla täyteen...

Juu kyllähän tuommoinen kone kun ostettu aikanaan niin töihin seon hankittu. Ymmärsin vain että tämä oli päässyt jollekki pien sahalle aikoinaan töihin siitä arvelin että helpommalla päässyt?
Nykyään kyllä haetaan viimeinenkin teho mitä vain mahdollista koneesta ja kuljettajasta ulos ainakin tuolla kivipuolella kyllä seurataan tonneja mitä liikkuu ja lastataan.
 
On sillä voitu ajaa ihan oikeastikin, mutta sahojen "kuivassa" päässä pääsee koneet helpolla kun tavara on kevyttä. Tosin sekin on nykyään kompensoitu pitkillä piikeillä että saa puolikkaan kahdella nostolla täyteen...

Juu kyllähän tuommoinen kone kun ostettu aikanaan niin töihin seon hankittu. Ymmärsin vain että tämä oli päässyt jollekki pien sahalle aikoinaan töihin siitä arvelin että helpommalla päässyt?
Nykyään kyllä haetaan viimeinenkin teho mitä vain mahdollista koneesta ja kuljettajasta ulos ainakin tuolla kivipuolella kyllä seurataan tonneja mitä liikkuu ja lastataan.
 
Vipujen pitoasennot sähköllä ihan kivat ja se pikakippaus toiminto , kyllä oli talvella mukava kuormata lunta samanlaisella volvolla kun homma joutuu.
 
Vipujen pitoasennot sähköllä ihan kivat ja se pikakippaus toiminto , kyllä oli talvella mukava kuormata lunta samanlaisella volvolla kun homma joutuu.
Olikos myös tämmöinen pitkillä vivuilla oleva kones? Kattelin kojetaulusta kun oli kauhan kuvia himmesti napeissa mutta en vielä ehtinyt kokeilla toimintaa.
Onhan tuo oikiasti kun muistaa että vuodelta 82 kone niin pirun mieleinen kuiten käyttää ja muutenki semmoinen kättee passaava
 
Olikos myös tämmöinen pitkillä vivuilla oleva kones? Kattelin kojetaulusta kun oli kauhan kuvia himmesti napeissa mutta en vielä ehtinyt kokeilla toimintaa.
Onhan tuo oikiasti kun muistaa että vuodelta 82 kone niin pirun mieleinen kuiten käyttää ja muutenki semmoinen kättee passaava

Kyllä pitkillä kepeillä on.
 
Noniin tänään sain kiinni entisen omistajan.
Häneltä löytyi täydellinen huolto historia vuodelta 87 tähän vuoteen. (eli ostanut 5vuotta vanhana koneen)
Kone on aina ollut lämpimässä hallissa ja HÄN ON VAIN AJANUT SILLÄ (painotti isoon ääneen)
Huolto tehty 200h välein (moot öljyt jne eli ns pikku huolto)
1000h välein tehty iso huolto (hytikka vaihteistot ja akselit)
Heillä kuulemma pieni talo joten kevyissä hommissa ollut pää sääntöisesti. Mietiskeli, että hän ei ole ikinä ajanut 2 isompaa vaihdetta JOS pojat tai huolto mies ei ole rällännyt lujempaa.
Sitten sanoi että laittaa tokumentit tulemaan ja Elä sie poika hättäile sen huollon kanssa hän ei vaihtoon reisua laita siihen on kaikki öljyt vaihdettu vasta ja muutenkin tarkasteltu.
Aikoi käydä katsomassa vielä mikä oli purkin teksti mutta tässähän on tuo lincoln rasvari mutta sanoi että siihen laitetaan keskusvoitelu öljyä??!! Ei rasvaa niinku uudempiin mitähän tämä nyt sitten on niiku aineena? Ja sanoi että se selittää miksi on kones niin likainen ku pöly tarttuu hyvin tuohon öljyyn jota tieten aina tulee jostain tapistä yli ja kulkeu joka paikkaan?

Mutta vaikuttaisi, että saattoi sattua kohtuu kampe tällä kertaa ihan vahingossa haaviin....
 
Oisko tuolla sitte joku 00 luokan rasva.
Hyvin todennäköisesti. Ton ikäluokan rasvarit pitkälti vaati 0 tai 00 rasvan. Saa vaan suht tiheään rasvari lykätä rasvaa kesällä.
Öljytoimiseen en ole törmänny.
 
Hyvin todennäköisesti. Ton ikäluokan rasvarit pitkälti vaati 0 tai 00 rasvan. Saa vaan suht tiheään rasvari lykätä rasvaa kesällä.
Öljytoimiseen en ole törmänny.

Tätä minäkin hämmästelin pitää huomenna jos kerkiää käyttää rasvarin letkua irti kattoa mitä sielä on ja hämmästellä itse rasvaria
Mutta kyllähän nuo 80 luvun rasvarit on pumpuiltaa hengettömiä että 00 rasvaa saa laittaa silti talvella meinaa tökkiä ja kesällä noro perässä ku huilaa läpi joka paikasta.
Mutta jotaki lirua tuossa on ollu ku kuvissakin takana olevat mustat töhnät johtuu rasvarista moottori loova yms ei näytä oikei vuotavan.....
 
Takaisin
Ylös