Volvo BM4300 Vuodelta 1982

Viestiketju:
Volvo BM4300 Vuodelta 1982

Noniin osarattaassa käyty ja mukaan tarttui.

Peilit
Käyttötunti mittari
Kompuran ilmansuodatin
PYYHKIJÄN SULKA!!!

joskus taas huomenna aamusella viettäisi hetken aikaa Volvon kanssa...
 
Noniin osarattaassa käyty ja mukaan tarttui.

Peilit
Käyttötunti mittari
Kompuran ilmansuodatin
PYYHKIJÄN SULKA!!!

joskus taas huomenna aamusella viettäisi hetken aikaa Volvon kanssa...
Nyt olisi peilit paikoillaan.
Kompuran ilmansuodatin.
Pyyhkijän sulka paikoillaan vihdoin....
Tuntimittari viääärä ei hyvä
 
Nyt murheena kun ei meinaa löytyä maskiin työvaloille virtaa.

Sähkökaavion ihmettelyä ja sulaketaulua tuijottaa tuntuisi johdot olevan kunnossa kuiten hytän ja ahterin välissä.

Ainoastaan sulake/rele puolella vähän ihmettelyä näkkyy muutama johto katkaistu ja muuan hyppyjohto ja yksi rele puuttuu.....
 
Nyt vaan harjoittelemaan sitä yleismittarin käyttöä 😃
 
Jakun kuvat on kivoja.
Peilit tuli nytten tuommoiset yleismallin kun tuntui passaavan parhaiten noin vaakaan paikalleen ja mukavan laaja alue näkyy nyt peileistä.
Sitten kuvaa sulaketaulusta.
Eli ylärivissä näkyy releet ja yksi rele puuttuu pitäisi olla etutyövalot katto, no ne toimii vaikka rele uupuu.
Vieressä rele takatyövalot sieltä minusta ohjaus piuha irti.

Pitää vähän selvitellä miten heevetti nuo on laiteltu toimimaan nyt.... kuiten katkaisijasta syttyy niinku kuuluu eteen työvalot ja taakse ylös työvalot.
Saisi vielä palamaan nuo maskissa olevat valot. Jos ei muuta niin ryövää noilta ylätaka työvaloilta virran noille?

20231116_070205.jpg


20231116_070156.jpg


20231116_070219.jpg


20231116_070228.jpg
 
Nyt vaan harjoittelemaan sitä yleismittarin käyttöä 😃
Juu kovasti jo opeteltu ja oppinut jo kattoon mihkö tulee virtaa ja osaa jopa vähän kattoa ohmejakin 😅😅
Tulivain ostettua semmoinen mittari jossa ei ole sitä piipparia.......

Miten se meni ohmi kertaa käämi pimeänä koko lääni
 
Nyt liikutaan kyllä jo ihan sumeilla sektoreila, voin kokemusasiantuntijoida, ettei näissä tämän tyypin koneissa kuulu olla ehjää sulkaa, kone on rikki jos on ehjä :virne:
Kyllä tämä on vähän jo arveluttavaa että tuleeko hiplattua liian hyväksi ja räjähtää totaalisesti eka reissulla joku paikka :virne:
On muuten jännä ilmiö varsinkin raktorit että meinaa olla se viimeinen hankita pyyhkijän sulka jotta näkisi jotain ku sateessa turruuttaa :autoilee::heko:
 
Sulasta mieleen.

Työpaikan likellä kalliolouhoksella pyöräkonetta ajaa tuttava ja siihe oli käyneet laittamassa pyyhkijän moottorin ja uuden sulan , no soittaa ja sanoo että tää vaikuttaa vähä omituiselle että sulka ei ota yhtään mitään lasista ja se on erikoisen värinen... eiku paikalle kahtomaan jotta onko edellisellä remonttiporukalla jääny jotain huomaamatta , otin sulasta sen suojakuoren pois ja sanoin että vika on korjattu :rotfl: tais keretä melkein päivän sillä muovisella suojakuorella levitellä eestaas hiekkaa lasilla.
 
Sulasta mieleen.

Työpaikan likellä kalliolouhoksella pyöräkonetta ajaa tuttava ja siihe oli käyneet laittamassa pyyhkijän moottorin ja uuden sulan , no soittaa ja sanoo että tää vaikuttaa vähä omituiselle että sulka ei ota yhtään mitään lasista ja se on erikoisen värinen... eiku paikalle kahtomaan jotta onko edellisellä remonttiporukalla jääny jotain huomaamatta , otin sulasta sen suojakuoren pois ja sanoin että vika on korjattu :rotfl: tais keretä melkein päivän sillä muovisella suojakuorella levitellä eestaas hiekkaa lasilla.
Mulla eilen sama ilmiö osarattaalla ihmettelin sulkaa ompa veikiän värinen myyjä tuumasi että joo siinä on semmoinen suoja päällä ota poies ennen käyttöä :rotfl:
 
Kuuluisikohan niiden maskissa olevien valojen kenties olla peruutusvalot? Ei nyt juuri pysty muistaa miten ne oli tuossa mallissa mutta minusta aika monessa volvossa ne on peruutusvalot
 
Kuuluisikohan niiden maskissa olevien valojen kenties olla peruutusvalot?

Iheassiissa juu , aika monessa B sarjan koneessa ne on ollu just semmoset että syttyy kun kytkee peruutuksen ja olikoha jossain vielä erilinen katkasin mistä sai jatkuvaan valot päälle.
 
Tuo olisi vielä parempi ominaisuus jos toimisi peruuttaessa mutta eivät syty niinkään....
Olisi nätti kytkeä niihin myös esim tasovilkut jokka alkaa vilkkua kun laittaa pakin päälle.....
Helpottaisi ehkä että ihmiset huomaa kun liittymissä yms alkaa peruuttelee vaikka kuin summeri huutaa ku lähet peruuttaa siihen taakse pitää tulla odottaa......
 
Noniin.
Nyt vähän tutkittu Volvon sähköjä aamutuimaan ja mittailtu.

Vähän aiheuttaa vähennystä nyt.
Eli kojetaulussa on edellinen vaihtanut katkaisijat.
Mutta silti on jätetty vanhat katkaisijat teipillä yhteen mittariston sisälle ja siellä pari hyppy johtoa?
Katkaisijoista pelaa kuiten eteen ja taakse (ylätyövalot) alkuperäisissä johdoissa kiinni

En vain löydä releitä jokka naksuisi kun kytkee valot.....

No alkuperäiset releet on r1 r2 r3 kuvassa.
R1 on virtalukko ja naksahtaa niinku kuuluu.
R2 pitäisi olla etutyövalot
R3 takatyövalot no noilla releillä ei vaikutusta valojen toimivuuteen.....

No nyt maskin valot aloin mittaamaan valoilta tulevaa johtoa että löydän oikean ja löysinkin
Menee tuohon R3 releelle virta johto.
Ja nyt sitten näkyy kuvassa kaksi johtoa harmaa ja valko punainen jokka otettu irti jostain.
No valkopunaiseen antaa virtaa haa syttyy maakin valot.
Harmaasta ei tietoa mikä on (vielä)
Nyt pitäisi keksiä mihkä nuo laittaisi kun ei kovin kauas yllä kuiten nuo johon ja abikot päissä.

Vai meneekö helpolla.
Tuohon on jälkeenpäin laitettu ihan oikein kytkettynä kytkentä rele Pakki piipparille.
Käsky tulee vaihteiston "logiikka johdosta"
Mietin että panisiko vain tuohon tuon punavalkoisen kiinni niin aina peruuttaessa syttyy maskissa pakkivaloiksi nuo valot ja samaan läjään vielä pari vilkkuvaloa?

Kuiten virta menee releet kautta tuossa niin olisi suht turvallinen ja sulakekki laitettu syöttöön.

Ei tarvisi alkaa tonkiin koko keksinnön sähköjä lävitse..... kun muuten kaikki sähköt pelaa niinku pitää eikä käryä tahi kuumu

20231117_061815.jpg


20231117_061113.jpg


20231117_053918.jpg


20231116_070228.jpg


20231116_070219.jpg
 
Ai saakutti olipa mellevä eilen ajella vanhus vihdoin kotia tuiskussa.
Moottorin lämmöt pysyi kuin nakutettu puolivälissä tienpäälläkin
Pyyhkijä pelasi näki ajaa, valot toimi niinku kuuluu.
Kyllä nyt passaa talvi taasen pörryyttää ja pukkia lumia poies edestä.

Vielä kun loppuisi tämä ainainen köyhtyminen ja saisi uudet renkaat ja pikku auran keulaan voisi ylväästi nenä pystyssä ajella volvolla kylänraitilla.
 
Ai saakutti olipa mellevä eilen ajella vanhus vihdoin kotia tuiskussa.
Moottorin lämmöt pysyi kuin nakutettu puolivälissä tienpäälläkin
Pyyhkijä pelasi näki ajaa, valot toimi niinku kuuluu.
Kyllä nyt passaa talvi taasen pörryyttää ja pukkia lumia poies edestä.

Vielä kun loppuisi tämä ainainen köyhtyminen ja saisi uudet renkaat ja pikku auran keulaan voisi ylväästi nenä pystyssä ajella volvolla kylänraitilla.
Nyt täytyy kyllä huomauttaa ettei 4300 pääse siihen huoltoaseman eturiviin, 4600 voi tulla piikkipaikalle. :autoilee:
 
Kyllä vain vaikutti syylärin puhdistus termostaatin vaihto yms hinkutus huolto ja nestevuotojen tukkiminen.
Eilen lumihommissa käyty.
Tietä myön tuli siirtoa noin 80km
Pari mökkitien pakkausta omkt pihojen aukasua ja takaisin kotia.
Lämmöt pysyy loovassa ja moottorissa justii puolivälissä ei yritäkkää nousta.

Tieten nyt ei sitten hyttä lämpene niin hyvin ku aiemmin.....

Onkos nämä ollu kuin kuumia hytästä noin niinku normaalisti????
Olisiko kenno tukossa vai pitääkö alkaa ilmawebastoa suunittelee kaveriksi.
 
Yhdessä 4400 oli lisäkenno, siinä kyllä tarkeni kunhan koneen laittoi töihin. Pikkuhommissa ei jaksanut pitää lämpöjä mutta se saattoi olla termostaatti ongelmakin.
 
Kyllä vain vaikutti syylärin puhdistus termostaatin vaihto yms hinkutus huolto ja nestevuotojen tukkiminen.
Eilen lumihommissa käyty.
Tietä myön tuli siirtoa noin 80km
Pari mökkitien pakkausta omkt pihojen aukasua ja takaisin kotia.
Lämmöt pysyy loovassa ja moottorissa justii puolivälissä ei yritäkkää nousta.

Tieten nyt ei sitten hyttä lämpene niin hyvin ku aiemmin.....

Onkos nämä ollu kuin kuumia hytästä noin niinku normaalisti????
Olisiko kenno tukossa vai pitääkö alkaa ilmawebastoa suunittelee kaveriksi.
Kyllä se lämmin on mutta helposti tosiaan se moottorin lämpö laskee jos homma kevenee ja sitten lämppärin teho laskee nopeasti. Yksi mikä näissä vanhoissa on, niin kannattaa katsella ajatuksen kanssa että kaikki letkut on oikeissa paikoissa ja mahdollise turhat letkut on tulpassa eikä kierrätä nestettä termarin ohi.

Sitä kun vuosien mittaan on ollut kaikenlaista seppää, erinäköisiä lämmittimiä ja monenlaista varustetta...
 
Takaisin
Ylös