Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Nokkapumpun irrotus (Valmet 502 ja Dowty pumppu) ja huolto

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja lehmikangas, 23.9.2018.

  1. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 632
    Saadut tykkäykset:
    1 875
    Juu kytkentä sekä irroitus aina sammuksissa tehtävä.....
     
  2. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kytkennässä olen huomanut että sitähän ei muuten saa aina kytkettyä perille asti kone sammuksissakaan. Menee huulille, mutta sitten pitää vaikka vaan startilla pyöräyttää vähän ja varmistaa että on paikallaan. Ehkä turha varmistelu, mutta näin tehnyt toistaiseksi.

    Se sulanut/katkennut letku. Kiinnitys on tavallisilla letkukiristimillä, joten tuskin siinä kummoisesti painetta on. Tulee kiinni 12 mm ulkohalkaisijalla olevaan kovaan putkeen, mikä näköjään on vähän huono koko kun varsinaiset hydrauliletkut tuumakokoisina näkyy olevan. Vai meniskö 12 mm bensaletku?
     
  3. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    2 664
    Saadut tykkäykset:
    405
    Saattaa joku bensaletkukin mennä, mutta öljyletku ois varmempi. Vaikka Parkerin sininen push-lok tai vastaava.
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 632
    Saadut tykkäykset:
    1 875
    Aisastosäiliössä lienee huohotin myös molemmissa aisoissa, ovakko kunnolla hengityävät ?
     
  5. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Oma tulkintani mukaan aisasäiliöissä ei ole muuta huohotinta, kuin imupuolella täyttöaukon korkissa oleva. Tai ainakin oletan että se korkki toimii sellaisena.
     
  6. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 046
    Saadut tykkäykset:
    382
    Harvoin kait noin isoja noissa pikkuisissa on etukuormaajan kaverina.
    tuolla 20kw tehollahan liikuttaa jo n.150 bar paineella 80 litraa öljyä minuutissa.
     
  7. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Edellä mainittu letku vaihdettu. Aluksi ei ongelmaa, mutta aikansa kun pumppu pyörittää öljyä ja vähän kuormaajaa käyttää niin öljyt tuntuu lämpenevän melko lailla. Googlettelin että jo 60 astetta tuntuu pumpun kyljessä käteen polttavalta. Ja ei siinä kättä kärsi pitää kuin hetken. Ehkä lämpeneminen on normaalin rajoissa, mutta öljy alkaa myös hieman vaahtoutumaan. Öljysilmä menee huuruun ja alkaa tihuttamaan täyttökorkista ulos.

    Googlaus kertoo että imupuolen ilmavuoto. Onko oletettavaa että jos menee ilmaa sisään niin samasta liitoksesta pitäisi tulla öljyä ulos? Mistähän tuota keksisi yrittää korjata?
     
  8. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    2 505
    Saadut tykkäykset:
    191
    Ei ole ihan niin yksinkertaista että jos vetää ilmaa niin tihkuu myös ulos.
    Vastaavia vaivoja tullu eteen systeemeissä missä säiliössä selvä ylipaine eikä missään pienintäkään merkkiä öljyvuodosta.
    Eipä tuossa muu auta kuin käydä imulinja läpitte onko esimerkiksi imusihtiä joka olisi tukkeentunut. Sitten liitokset läpitte onko letkut ehjät eikä turhan koppurat eikä parane unohtaa itse liitoksia. Jos letkuklemmareita käytetty niin klemmarit ehjät ja liitoksessa mieluiten tupla klemmarit kiristimet vastakkaisilla puolilla.
     
  9. Janski

    Janski Kansalainen

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    958
    Saadut tykkäykset:
    217
    Sellaanenki asia vois olla huomioitavana että olisko mahdollista että riipos sitä ilmaa sieltä pumpun päästä joka oli auki mutta siihen ei uutta tiivistettä tainnu tulla.
     
  10. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Imulinjaksi ei voine laskea muuta kuin pumpulta imupuolelle tultaessa säiliölle asti. Se linja on lyhyt ja yksinkertainen, 2 liitosta jotka on mielestäni nyt varsin hyvät.

    Varmasti voi pumpultakin ottaa ilmaa. Niitä sisäisiä tiivisteitä ei vaihdettu. Ei öljyä vuoda. Mutta sehän ei ole tae.

    Pyörän sisäkumin vuodon sentään osaan etsiä, mutta miten sitä tuollaista imuvuotoa ihmettelee? Mikään vuodonilmaisuaine tuskin sisään vuotoa merkkaa.
     
  11. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Imusihtiä olen etisinyt mutta enpä ole keksinyt missä olisi. Tuskin on sellaista tässä.
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 632
    Saadut tykkäykset:
    1 875
    Mikä öljylaatu sinne tuli ?
     
  13. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tarkalleen Teboil Hydraulic Lift 32.

    Aiemmasta ei ollut varmuutta.
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 632
    Saadut tykkäykset:
    1 875
    No ei pitäis öljystä olla kiinni..... 46 tai universaali vois olla turhan paksua kylmemmällä aikaa....
    Pumpun akselin stefa voi hyvinkin valskata ilmaa sisuksiin, ilman että ulos vuotaa. Näitä tapauksia on tullut nähtyä useampia, "mystisen öljyn vaahtoutumisen" - muodossa...
     
  15. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Onko lainkaan todennäköistä että jokin vuoto ns. painepuolella voisi aiheuttaa tätä? Nimittäin tuossa on kaksi venttiilipöytää ja liitäntöjä siten esim paalipihdeille jne. En kuitenkaan omista mitään mihin tuota lisähydrauliikkaa käyttäisin eikä ole tarvetta näkyvissä. Joten harkitsin tätä toisen puolen tulppaamista kun siellä on pientä vuotoakin. Etenkin joutais pistää pois jos on syytä epäillä että se puoli aiheuttaa ongelmia.
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 632
    Saadut tykkäykset:
    1 875
    Painepuolella oleva vuoto ilmenisi kyllä ulospäin.......
     
  17. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Se akselin stefa mietitytti kyllä. Tai stefat. Siellä on nyt kaksi peräkkäin. Tähän päädyttiin paikallisesti pähkäilemällä. Ainakin hyvin öljyn pitävät suhteessa vanhaan.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 632
    Saadut tykkäykset:
    1 875
    Stefojen lienisi pitää olla eri päin..... eli toinen sisään ja toisen huuli ulospäin.....
     
  19. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Joo, ilmenee kyllä ulospäin siellä. Mutta aiheuttaako se kuitenkaan vaahtoamista? Vuoto on ns. umpikujassa. Sinne voisi pikaliittimillä kytkeä jotain jos olisi.
     
  20. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mielenkiintoista. Miksi toinen stefa eripäin? Ja missä järjestyksessä ne pitäisi olla? Siis pumpun puolimmainen ensin ns. väärin päin vai?
     

Jaa tämä sivu