- Liittynyt
- 17 Marraskuu 2014
- Viestit
- 15,687
Seuraavan tekstin olen kirjoittanut masinistipalstalle 27.12.2015.
Ollut jo kauan mielessä tuoda se tänne ja YRITTÄÄ saada nuo kuvat näkyviin, jotka siis nyt ovat aijaa kuvapalvelimella.
Varsinkin nyt masinistipalstan katkon jälkeen ja palstan asenne kuvien liittämistä vastaan toi asian uudelleen mieleen.
Katsotaan tuleeko tästä mitään.
Tässä vielä linkki alkuperäiseen viestiketjuun:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=80998
Alkuperäinen viesti:
Tuli tuossa kuusi viikkoa takaperin hommattua majori, joka oli seissyt joitakin vuosia ja moottori jumissa.
Lähinnä kärryn eteen vetokoneeksi ajattelin, ja tarkoitus olikin laittaa kone käyntikuntoiseksi, tehdä vetokoukku ja jättää pihalle odottamaan käyttöä.
Projekti kuitenkin venähti mainittuun kuuteen viikkoon, vaikka meinasin, että olisi max. viikon projekti. Eipä ole tosin ensimmäinen kerta, kun aliarvioin noitten romujen kanssa pelaamiseen tuhrautuvan ajan
Pari päivää koitin lioitella konetta auki, sinä aikana putsasin päällisin puolin keinuvipu koneiston, joka oli melko krouvin näkoinen, sekä naputtelin kaikki venttiilit läpi. Kolmosen pakoventtiili ei tullut ylös millään poppaskonsteilla, joten se viimeistään sai minut luovuttamaan ja ottamaan kannen pois, mikä jälkikäteen ajatellen oli ihan hyvä ratkaisu.
Ei sieltä nyt mitään täystuhoa löytynyt, mutta kolmos sylinteri oli hieman ottanut ruostetta pintaansa. Putsasin suurimmat karstat pois ja hieman santapaperilla pyyhkäisin sylinterin seinämiä. Jonkinverran oli pykälää sylinterissä, mutta totesin, että menee kyllä mun käytöllä.
http://aijaa.com/fLFhP3
Kannesta läppäsin venttiilit ja hakkasin kanavat puhtaaksi. Oli meinaan kovaa karstaa, ja paljon. Lautasissa oli jonkinverran kulumaa, mutta en alkanut mittailemaan, tulisi vaan paha mieli, jos on hylkyrajoissa.
Ja sen keinuvipuhässäkän otin myös irti ja purin osiin ja putsasin osa kerrallaan. Yksi jousi oli ruostunut poikki, mutta loppupeleissä ihan käyttökuntoiset osat sieltä ruosteen ja lian alta löytyi.
Öljytkin laskin alas, ennen pyöritystä ja aika paksua tavaraa sieltä pohjasta sai kaapia, varmaan litran verran sellaista paksua pikeä/vaseliinia. öljyä ei tullut ulos yhtään, vaikka proppu irti, vaan sai ruuvarilla tökkiä alkuun. Ja öljypumpun imuputkesta oli varmaan sokka hävinnyt, kun putki näytti siltä, kuin dynamiitin nalli olisi mossautettu putkessa.
http://aijaa.com/lFe6ao
Kaveri toi käsipumpun, jolla katsottiin suuttimet, yksi ok, yksi meni säätämällä, yksi tiputti, ja yksi täysin ummessa, 500bar kohdalla yksi reikä aukesi. Teroitetulla teräsharjan piikillä tökkisin reiät auki. Koittetiin myös tuota bilteman ultraääni pesuria, mutta ihan turhaa hommaa. Suuttimet neulan päästä ruuvipenkkiin kiinni, ja toholla lämpöä niin lähti neula irti, ja saatiin vehkeet kuntoon. Ruiskupumpusta oli yksi nostaja jumissa, mutta lähti varovaisella naputtelulla liikkeelle. Ja konetta pyöriteltäessä työntötangot paikoillaan huomattiin, että ainakin 3-4 nostajaa oli jumissa. Pientä hienosäätöä vasaralla ja osat herkistyivät liikkeelle. Startilla pyörittelin ilman suuttimia niinkauan, että öljyä tuli yläkertaan.
Ja nyt kun oli kaikki perusasiat kunnossa, oli se kauan odotettu hetki, käynnistys.
Oletettavaa olikin, että kolmosessa on varmaan männänrenkaat hieman jumissa, joten alkuun kävi kolmella.
Mutta vielä samana iltana sain vedet sisään, niin melko nopeasti se uinuva sylinterikin heräsi sieltä. Tähän mennessä oli mennyt kuusi päivää aikaa, ja meinasin, että taitaa toinen mokoma viellä mennä.
Mutta kone kävi, ja mieli oli hyvä.
Jossain vaiheessa tyhjäkäynti meni epämääräiseksi, mutta se oli vain vanha alipainekalvo, joka oli revennyt.
http://aijaa.com/nu71BO
Kaikenmoista ropaamista siinä vielä oli, ja vaikka osapuutteita ei ollut juurikaan, mutta joissain pikkuosien teossa tuhraantui paljon aikaa, ja oikeastaan jokaisessa peltiosassa oli jotain hitsattavaa, enemmin tai vähemmin. Ja en yhtään tykkää noista peltihommista. Öljyvuotoja paikkailin vaihtamalla o-renkaita, vaihdekeppi oli aika hoto. pallonivelen juuressa oli sellainen kulunut tappi, jonka tein ensin M8 pultista ja toisen kerran jätin pultin pitemmäksi, että sain ulkopuolelle viellä mutterin. Siitä tuli hyvä ja välyksetön.
http://aijaa.com/aOtzP2
Jossain vaiheessa, kun konetta olin jo purkanut jonkin verran, tuli mieleen, että pitäisikö samalla maalata osia? No joo, värisävy ei oikein täsmännyt alkuperäisen kanssa, mutta tuollaista maalia sattui olemaan hyllyssä, joten sillä mentiin.
Vetokoukun mallailua, niistä romuista tehtiin, mitä nurkista löytyi.
http://aijaa.com/IZWIEp
Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman pienellä budjetilla, mutta esim. nurkista löytyneiden umpioiden ja kattilan yhteen naittamisesta luovuin, ja törsäsin 40€ uusiin valoihin.
http://aijaa.com/9vOu6G
Kaikenkaikkiaan rahaa meni noin 1300-1400€, en ole jaksanut kaikkia kuitteja ynnätä yhteen.
Muutama esiin tullut kysymys, kuuluuko käsijarruvipu nousta niin ylös, että kahvan saa käännettyä? ikäänkuin lukittua, mulla ei nouse.
Nostolaite vaati hieman kierroksia, että takalana nousi. Onko pumppu horo, teenkö asialle jotain, vai annanko olla?
Ollut jo kauan mielessä tuoda se tänne ja YRITTÄÄ saada nuo kuvat näkyviin, jotka siis nyt ovat aijaa kuvapalvelimella.
Varsinkin nyt masinistipalstan katkon jälkeen ja palstan asenne kuvien liittämistä vastaan toi asian uudelleen mieleen.
Katsotaan tuleeko tästä mitään.
Tässä vielä linkki alkuperäiseen viestiketjuun:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=80998
Alkuperäinen viesti:
Tuli tuossa kuusi viikkoa takaperin hommattua majori, joka oli seissyt joitakin vuosia ja moottori jumissa.
Lähinnä kärryn eteen vetokoneeksi ajattelin, ja tarkoitus olikin laittaa kone käyntikuntoiseksi, tehdä vetokoukku ja jättää pihalle odottamaan käyttöä.
Projekti kuitenkin venähti mainittuun kuuteen viikkoon, vaikka meinasin, että olisi max. viikon projekti. Eipä ole tosin ensimmäinen kerta, kun aliarvioin noitten romujen kanssa pelaamiseen tuhrautuvan ajan
Pari päivää koitin lioitella konetta auki, sinä aikana putsasin päällisin puolin keinuvipu koneiston, joka oli melko krouvin näkoinen, sekä naputtelin kaikki venttiilit läpi. Kolmosen pakoventtiili ei tullut ylös millään poppaskonsteilla, joten se viimeistään sai minut luovuttamaan ja ottamaan kannen pois, mikä jälkikäteen ajatellen oli ihan hyvä ratkaisu.
Ei sieltä nyt mitään täystuhoa löytynyt, mutta kolmos sylinteri oli hieman ottanut ruostetta pintaansa. Putsasin suurimmat karstat pois ja hieman santapaperilla pyyhkäisin sylinterin seinämiä. Jonkinverran oli pykälää sylinterissä, mutta totesin, että menee kyllä mun käytöllä.
http://aijaa.com/fLFhP3
Kannesta läppäsin venttiilit ja hakkasin kanavat puhtaaksi. Oli meinaan kovaa karstaa, ja paljon. Lautasissa oli jonkinverran kulumaa, mutta en alkanut mittailemaan, tulisi vaan paha mieli, jos on hylkyrajoissa.
Ja sen keinuvipuhässäkän otin myös irti ja purin osiin ja putsasin osa kerrallaan. Yksi jousi oli ruostunut poikki, mutta loppupeleissä ihan käyttökuntoiset osat sieltä ruosteen ja lian alta löytyi.
Öljytkin laskin alas, ennen pyöritystä ja aika paksua tavaraa sieltä pohjasta sai kaapia, varmaan litran verran sellaista paksua pikeä/vaseliinia. öljyä ei tullut ulos yhtään, vaikka proppu irti, vaan sai ruuvarilla tökkiä alkuun. Ja öljypumpun imuputkesta oli varmaan sokka hävinnyt, kun putki näytti siltä, kuin dynamiitin nalli olisi mossautettu putkessa.
http://aijaa.com/lFe6ao
Kaveri toi käsipumpun, jolla katsottiin suuttimet, yksi ok, yksi meni säätämällä, yksi tiputti, ja yksi täysin ummessa, 500bar kohdalla yksi reikä aukesi. Teroitetulla teräsharjan piikillä tökkisin reiät auki. Koittetiin myös tuota bilteman ultraääni pesuria, mutta ihan turhaa hommaa. Suuttimet neulan päästä ruuvipenkkiin kiinni, ja toholla lämpöä niin lähti neula irti, ja saatiin vehkeet kuntoon. Ruiskupumpusta oli yksi nostaja jumissa, mutta lähti varovaisella naputtelulla liikkeelle. Ja konetta pyöriteltäessä työntötangot paikoillaan huomattiin, että ainakin 3-4 nostajaa oli jumissa. Pientä hienosäätöä vasaralla ja osat herkistyivät liikkeelle. Startilla pyörittelin ilman suuttimia niinkauan, että öljyä tuli yläkertaan.
Ja nyt kun oli kaikki perusasiat kunnossa, oli se kauan odotettu hetki, käynnistys.
Oletettavaa olikin, että kolmosessa on varmaan männänrenkaat hieman jumissa, joten alkuun kävi kolmella.
Mutta vielä samana iltana sain vedet sisään, niin melko nopeasti se uinuva sylinterikin heräsi sieltä. Tähän mennessä oli mennyt kuusi päivää aikaa, ja meinasin, että taitaa toinen mokoma viellä mennä.
Mutta kone kävi, ja mieli oli hyvä.
Jossain vaiheessa tyhjäkäynti meni epämääräiseksi, mutta se oli vain vanha alipainekalvo, joka oli revennyt.
http://aijaa.com/nu71BO
Kaikenmoista ropaamista siinä vielä oli, ja vaikka osapuutteita ei ollut juurikaan, mutta joissain pikkuosien teossa tuhraantui paljon aikaa, ja oikeastaan jokaisessa peltiosassa oli jotain hitsattavaa, enemmin tai vähemmin. Ja en yhtään tykkää noista peltihommista. Öljyvuotoja paikkailin vaihtamalla o-renkaita, vaihdekeppi oli aika hoto. pallonivelen juuressa oli sellainen kulunut tappi, jonka tein ensin M8 pultista ja toisen kerran jätin pultin pitemmäksi, että sain ulkopuolelle viellä mutterin. Siitä tuli hyvä ja välyksetön.
http://aijaa.com/aOtzP2
Jossain vaiheessa, kun konetta olin jo purkanut jonkin verran, tuli mieleen, että pitäisikö samalla maalata osia? No joo, värisävy ei oikein täsmännyt alkuperäisen kanssa, mutta tuollaista maalia sattui olemaan hyllyssä, joten sillä mentiin.
Vetokoukun mallailua, niistä romuista tehtiin, mitä nurkista löytyi.
http://aijaa.com/IZWIEp
Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman pienellä budjetilla, mutta esim. nurkista löytyneiden umpioiden ja kattilan yhteen naittamisesta luovuin, ja törsäsin 40€ uusiin valoihin.
http://aijaa.com/9vOu6G
Kaikenkaikkiaan rahaa meni noin 1300-1400€, en ole jaksanut kaikkia kuitteja ynnätä yhteen.
Muutama esiin tullut kysymys, kuuluuko käsijarruvipu nousta niin ylös, että kahvan saa käännettyä? ikäänkuin lukittua, mulla ei nouse.
Nostolaite vaati hieman kierroksia, että takalana nousi. Onko pumppu horo, teenkö asialle jotain, vai annanko olla?
Viimeksi muokattu: