Majorin elvyttelyä.

Viestiketju:
Majorin elvyttelyä.

Mika 82

Kansalainen
KK Plus pack
Liittynyt
17 Marraskuu 2014
Viestit
15,687
Seuraavan tekstin olen kirjoittanut masinistipalstalle 27.12.2015.
Ollut jo kauan mielessä tuoda se tänne ja YRITTÄÄ saada nuo kuvat näkyviin, jotka siis nyt ovat aijaa kuvapalvelimella.
Varsinkin nyt masinistipalstan katkon jälkeen ja palstan asenne kuvien liittämistä vastaan toi asian uudelleen mieleen.
Katsotaan tuleeko tästä mitään.

Tässä vielä linkki alkuperäiseen viestiketjuun:
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=80998

Alkuperäinen viesti:
Tuli tuossa kuusi viikkoa takaperin hommattua majori, joka oli seissyt joitakin vuosia ja moottori jumissa.

Lähinnä kärryn eteen vetokoneeksi ajattelin, ja tarkoitus olikin laittaa kone käyntikuntoiseksi, tehdä vetokoukku ja jättää pihalle odottamaan käyttöä.

Projekti kuitenkin venähti mainittuun kuuteen viikkoon, vaikka meinasin, että olisi max. viikon projekti. Eipä ole tosin ensimmäinen kerta, kun aliarvioin noitten romujen kanssa pelaamiseen tuhrautuvan ajan
icon_biggrin.gif


Pari päivää koitin lioitella konetta auki, sinä aikana putsasin päällisin puolin keinuvipu koneiston, joka oli melko krouvin näkoinen, sekä naputtelin kaikki venttiilit läpi. Kolmosen pakoventtiili ei tullut ylös millään poppaskonsteilla, joten se viimeistään sai minut luovuttamaan ja ottamaan kannen pois, mikä jälkikäteen ajatellen oli ihan hyvä ratkaisu.

Ei sieltä nyt mitään täystuhoa löytynyt, mutta kolmos sylinteri oli hieman ottanut ruostetta pintaansa. Putsasin suurimmat karstat pois ja hieman santapaperilla pyyhkäisin sylinterin seinämiä. Jonkinverran oli pykälää sylinterissä, mutta totesin, että menee kyllä mun käytöllä.
Screenshot_20200611-170739.png
Screenshot_20200611-170758.png
Screenshot_20200611-170818.png

http://aijaa.com/fLFhP3

Kannesta läppäsin venttiilit ja hakkasin kanavat puhtaaksi. Oli meinaan kovaa karstaa, ja paljon. Lautasissa oli jonkinverran kulumaa, mutta en alkanut mittailemaan, tulisi vaan paha mieli, jos on hylkyrajoissa.
Ja sen keinuvipuhässäkän otin myös irti ja purin osiin ja putsasin osa kerrallaan. Yksi jousi oli ruostunut poikki, mutta loppupeleissä ihan käyttökuntoiset osat sieltä ruosteen ja lian alta löytyi.

Öljytkin laskin alas, ennen pyöritystä ja aika paksua tavaraa sieltä pohjasta sai kaapia, varmaan litran verran sellaista paksua pikeä/vaseliinia. öljyä ei tullut ulos yhtään, vaikka proppu irti, vaan sai ruuvarilla tökkiä alkuun. Ja öljypumpun imuputkesta oli varmaan sokka hävinnyt, kun putki näytti siltä, kuin dynamiitin nalli olisi mossautettu putkessa.
295_major 2.jpg

http://aijaa.com/lFe6ao

Kaveri toi käsipumpun, jolla katsottiin suuttimet, yksi ok, yksi meni säätämällä, yksi tiputti, ja yksi täysin ummessa, 500bar kohdalla yksi reikä aukesi. Teroitetulla teräsharjan piikillä tökkisin reiät auki. Koittetiin myös tuota bilteman ultraääni pesuria, mutta ihan turhaa hommaa. Suuttimet neulan päästä ruuvipenkkiin kiinni, ja toholla lämpöä niin lähti neula irti, ja saatiin vehkeet kuntoon. Ruiskupumpusta oli yksi nostaja jumissa, mutta lähti varovaisella naputtelulla liikkeelle. Ja konetta pyöriteltäessä työntötangot paikoillaan huomattiin, että ainakin 3-4 nostajaa oli jumissa. Pientä hienosäätöä vasaralla ja osat herkistyivät liikkeelle. Startilla pyörittelin ilman suuttimia niinkauan, että öljyä tuli yläkertaan.
Ja nyt kun oli kaikki perusasiat kunnossa, oli se kauan odotettu hetki, käynnistys.


Oletettavaa olikin, että kolmosessa on varmaan männänrenkaat hieman jumissa, joten alkuun kävi kolmella.
Mutta vielä samana iltana sain vedet sisään, niin melko nopeasti se uinuva sylinterikin heräsi sieltä. Tähän mennessä oli mennyt kuusi päivää aikaa, ja meinasin, että taitaa toinen mokoma viellä mennä.
Mutta kone kävi, ja mieli oli hyvä.


Jossain vaiheessa tyhjäkäynti meni epämääräiseksi, mutta se oli vain vanha alipainekalvo, joka oli revennyt.
272_Major 3.jpg

http://aijaa.com/nu71BO

Kaikenmoista ropaamista siinä vielä oli, ja vaikka osapuutteita ei ollut juurikaan, mutta joissain pikkuosien teossa tuhraantui paljon aikaa, ja oikeastaan jokaisessa peltiosassa oli jotain hitsattavaa, enemmin tai vähemmin. Ja en yhtään tykkää noista peltihommista. Öljyvuotoja paikkailin vaihtamalla o-renkaita, vaihdekeppi oli aika hoto. pallonivelen juuressa oli sellainen kulunut tappi, jonka tein ensin M8 pultista ja toisen kerran jätin pultin pitemmäksi, että sain ulkopuolelle viellä mutterin. Siitä tuli hyvä ja välyksetön.
301_major 4.jpg

http://aijaa.com/aOtzP2

Jossain vaiheessa, kun konetta olin jo purkanut jonkin verran, tuli mieleen, että pitäisikö samalla maalata osia? No joo, värisävy ei oikein täsmännyt alkuperäisen kanssa, mutta tuollaista maalia sattui olemaan hyllyssä, joten sillä mentiin.

Vetokoukun mallailua, niistä romuista tehtiin, mitä nurkista löytyi.
302_major 5.jpg

http://aijaa.com/IZWIEp

Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman pienellä budjetilla, mutta esim. nurkista löytyneiden umpioiden ja kattilan yhteen naittamisesta luovuin, ja törsäsin 40€ uusiin valoihin.
303_major 6.jpg

http://aijaa.com/9vOu6G

Kaikenkaikkiaan rahaa meni noin 1300-1400€, en ole jaksanut kaikkia kuitteja ynnätä yhteen.




Muutama esiin tullut kysymys, kuuluuko käsijarruvipu nousta niin ylös, että kahvan saa käännettyä? ikäänkuin lukittua, mulla ei nouse.

Nostolaite vaati hieman kierroksia, että takalana nousi. Onko pumppu horo, teenkö asialle jotain, vai annanko olla?
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän on paljon tapahtunut neljässä ja puolessa vuodessa. Mietin muokkaavani viestiä nykytietämyksen mukaiseksi, mutta päätin olla muokkaamatta.

Sain nuo kuvat näkyviin, mutta melko huonolaatuisiksi menivät.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraavan tekstin olen kirjoittanut masinistipalstalle 27.12.2015.
Ollut jo kauan mielessä tuoda se tänne ja YRITTÄÄ saada nuo kuvat näkyviin, jotka siis nyt ovat aijaa kuvapalvelimella.
Varsinkin nyt masinistipalstan katkon jälkeen ja palstan asenne kuvien liittämistä vastaan toi asian uudelleen mieleen.
Katsotaan tuleeko tästä mitään.

Tervetuloa foorumille!
 
Mika82
Liittynyt: 17.11.2014
Viestejä: 3 572
Saadut tykkäykset: 994
@kymi
Liittynyt: 19.5.2018
Viestejä: 4 674
Saadut tykkäykset: 745

:D

Tuo kommentti oli enemmänkin tarkoitettu tälle mukavalle historiatiedolle eli viestiketjulle ja kuville, sekä toki sankarille Majorille itselleen.
 
Tuo kommentti oli enemmänkin tarkoitettu tälle mukavalle historiatiedolle eli viestiketjulle ja kuville, sekä toki sankarille Majorille itselleen.
Ok, aattelinkin jo et mites sulla noi ohi lipsahti...
Samaa mieltä kanssasi jotta mukavaa historiatietoa ja rakentelujuttuja...
 
Mites muuten nyt nuo kuvat. Kun ovat paljon tarkempia tuolla aijaan linkin takana. Niin saako ne sieltä samalla tarkkuudella palstalle jollain konstilla?
Nyt tein vain niin, että latasin kuvat ja liitin tänne, mutta jossain vaiheessa mennyt joku pieleen?
 
Meinasin sanoakin, että huipputekstiä mutta kuvat olis kivat...
 
On siinä ollu hommanmoskaa..... :kaluja::peukku:
Olihan siinä. Tämä oli minun ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen raskaamman kaluston laite jonka parissa askarrellut. Vaikka ihan heti ei vastaavaan projektiin tee mieli tarttua ja jälkikäteen ajatellut, että jos olis heti ostanut ehjän ja modernimman (lähinnä ohjaustehostin ja kytkimestä riippumaton hydrauliikka isoimmat puutteet, jotka tosin nykyää jo hoidettu), olis päässyt helpommalla ja ehkä halvemmallakin.
Mutta jotain tuossakin varmaan oppi traktoreista.

Ja tämä oli vähän pakkorako, kun puoli vuotta aikaisemmin olin ostanut traktorin kippikärryn, mutta ei ollut traktoria :D
 
Mites muuten nyt nuo kuvat. Kun ovat paljon tarkempia tuolla aijaan linkin takana. Niin saako ne sieltä samalla tarkkuudella palstalle jollain konstilla?
Nyt tein vain niin, että latasin kuvat ja liitin tänne, mutta jossain vaiheessa mennyt joku pieleen?
Probleema on se, että Aijaa on liittänyt kuvat yhteen korkeiksi kollaaseiksi. Koko stripin korkeus menee yli sen rajan, mikä foorumilla on asetettu ja joka toimii normaaleissa mittasuhteissa olevien kuvien kanssa ongelmitta.

Pitäisi saada saksittua kuvat vähän lähemmäs normaalia leveys/korkeus-suhdetta. Lopussa oleva kolmen sarja toimii jo kohtuullisen hyvin.
 
Oliko majurin ratti tiukassa? Pitäisi tuosta verkusta ratti nykästä pois ku klappia ohjauksessa....
 
Oliko majurin ratti tiukassa? Pitäisi tuosta verkusta ratti nykästä pois ku klappia ohjauksessa....
Oli. Meinasin, että bakeliitti menee aivan säpäleiksi, mutta ei mitään isompaa vauriota tullut. Kovin sai vääntää. Ja lämpöäkin tuonne on paha antaa.
 
Pakkasilla tätä majorin perusongelmaa, eli hydrauliikkaa lakkaa pelaamasta. Johtuen öljyn joukossa olevasta vedestä. Vetääkö sitten suodattimen jäähyhmästä tukkeeseen, kun yleensä toimi alkuun hetken, mutta sitten hyytyy. Katto pään päällä olis optimiratkaisu, mutta ei ihan heti ole näköpiirissä.
Ajattelin, josko vaikka litran-pari glygolia kaatais joukkoon? Mahtaako sen enempää harmia tehdä, mitä vesikään?
Lähti pelaamaan, kun poltti 600w halogeenilamppua pari tuntia suodattimen paikkeilla.
 
Pakkasilla tätä majorin perusongelmaa, eli hydrauliikkaa lakkaa pelaamasta. Johtuen öljyn joukossa olevasta vedestä. Vetääkö sitten suodattimen jäähyhmästä tukkeeseen, kun yleensä toimi alkuun hetken, mutta sitten hyytyy. Katto pään päällä olis optimiratkaisu, mutta ei ihan heti ole näköpiirissä.
Ajattelin, josko vaikka litran-pari glygolia kaatais joukkoon? Mahtaako sen enempää harmia tehdä, mitä vesikään?
Lähti pelaamaan, kun poltti 600w halogeenilamppua pari tuntia suodattimen paikkeilla.



Elä hiijesä glykolia vettä saa olla öljyssä paljon niin toimii niin kauan ku ei jäädy mutta glykoli tappaa. Tai ainaki ennen tappo valametissa ym jos menee vedet ja öljyt sekasi niin nou hätä mutta jos se vesi sisälsi pakkas nesteen niin laakerit kuoriutuu alta aika yksikön pitkästi ei vallu kulje
 
Ettei olisi vaan paksu peräöljy syynä. Tuossa 135:ssa on perässä sitkaamman pään öljy ja vaikka pumppu on uppeluksissa niin meinaa olla aluksi pumppaus vaikeuksia.

Majorissa on puolestaan notkeampi öljy ja pumppu keulalla, eikä ongelmia.
Tässä nimenomaan toimii aluksi, mutta sitten hyytyy.
 
Elä hiijesä glykolia vettä saa olla öljyssä paljon niin toimii niin kauan ku ei jäädy mutta glykoli tappaa. Tai ainaki ennen tappo valametissa ym jos menee vedet ja öljyt sekasi niin nou hätä mutta jos se vesi sisälsi pakkas nesteen niin laakerit kuoriutuu alta aika yksikön pitkästi ei vallu kulje
Tuolla nyt ei mahdottomasti liukulaakereita taida olla, tasauspyörästön rattaat nyt ainoana tulee mieleen, jossa varmaan jotkut pronssipuslat ja painelaakerit voisi olla.
 
Takaisin
Ylös