Moukkiksen prätkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smokie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heh, muistui mieleen kun hiljensin reilusti vauhtia katsoakseni jotain tien vieressä ollutta muistomerkkiä / taideteosta ja välittömästi tien toisella puolella oli laidun. Lehmät siinä ihmetteli että mikähän härveli tuo mahtaa olla. No mä tuijotin takaisin ja kytkin pohjassa räväytin kaasua. Aika usein oon nähnyt kun lehmät juoksee häntä pystyssä karkuun mutta silloinpa tuli vielä ruikkua kaupanpäälle :D Pahoittelut vaan maajussille jos juustot tuli juoksutettua ennen aikojaan..

Kiihdyttimen kanssa tapahtunutta: Hitsasin rungon "tarpeeksi" hyväksi ja leikkasin irti kaikki kannakkeet mitä en enää tartte

runko_zpslfscnsje.jpg

Jotain siistimistä pitäis vielä rällästää mutta isoimmat hommat on tehty. Yllättävän nopeasti muuten saa tehtyä pahaa Bilteman nytkysahalla, vannesahasta pirahti terä poikki niin oon siitä leikannut pätkiä tuohon nytkysahaan. Niinkuin näkyy niin runko on nykyään jäykkä koska isot pojat ajaa sellaisella. Mua varoiteltiin ettei kannata hukata takaiskaria mutta koska se painaa monta kiloa ja sen paikalle olis niin kiva laittaa jotain tarpeellisempia osia niin sepä sai lähtöpassit. Takahaarukka on tällä hetkellä vähän niinkuin heftissä siltä varalta jos tuo onkin aivan kauhea ajaa, ellei ole niin hitsaan sen myöhemmin kunnolla kiinni ja heittelen pultit pois. On muuten paskamaista hitsata tuollainen 80-luvun valualu.

Ohjaus tuntu vähän tökkivän ja 20 vuoden säilöminen oli näköjään jättänyt jälkensä ohjauslaakereihin. Vetelinpä sitten sorvilla lastun pois että pääsin eroon käärmeen nahkaa muistuttavasta laakeripinnasta. Jos kulma on arvoitus ja sorvin kulma-asteikko on hakattu muusiksi niin tolleen heittokellolla ajelemalla saa kätevästi kulman tämmättyä just eikä melkein

laakeri_zpsayfnavgd.jpg

Moottorin suhteen oon vieläkin riidoissa itseni kanssa enkä osaa päättää mitä mä sille tekisin.

Tuossapa painepesurilla tehty pakoputki.

postiloota2.jpg

Piti tulla 118mm lihavimmasta paikasta. Ekan kerran kun mittasin oli jo 145mm... Materiaali 0,7 kylmävalssattu pelti, tigillä hitsattu. Postilootahommiin tietty hiukan koristeltu..

Pakko naureskellä tällekkin. Ostin sorvin kotiinkuljetuksella ja se piti tuota viikonloppuna. Keskellä viikkoa myyjä soitti että sopisko aiemmin ja totesin että kaippa se sopisi. Ongelma oli vaan se ettei pajassa ollut ovea mitä kautta sorvin olis saanut sisään. Pajan seinä on liukumuotilla valettua betonista tuplaseinää, välissä noin 10cm kivihiiltä. Vedin hienosti ulkoseinään timanttilaikalla viillon ja aloin hakkaamaan lekalla. Mulla oli hieno Rems puukkosahakin josta pimahti moottori noin 5 sekunnin sahaamisen jälkeen. Kiiruskin rupes olemaan ja aurinko paistoi sen verran pahasti että tein tälläisen pikaoviaukon:

hienost.jpg

Tuli sitten opeteltua muuraamaan samalla.. Tuo Rems vainaa on muuten vieläkin tallella jos joku kaipaa varaosia.

Kuopiossa aikoinaan eräs jamppa teki ihan oman oven anniskelupaikkaan samalla metodilla. Eivät ymmärtäneet miesparkaa ollenkaan.

Tiedä sitten, jos olisi ihan oma kapakka ollut, olisiko mennyt enempi putkeen vai olisiko silloinkin alettu ronkua, että rakennuslupa puuttuu.

Viimeksi muokattu:
Karviassa eräältä isännältä losahti Belarutsista moottori, talviaika ja remppa olisi pitänyt suorittaa taivasalla vierastyövoimin, mekaanikko sitten lievää voimakkaammin vttuillen kieltäytyi kunniasta ja poistui paikalta. Isäntä ei häkeltynyt vaan suoritti radikaalin liikkeen ja tämän jälkeen soitti remppamiehen paikalle, tuvan seinään oli sahattu Belkun mentävä reikä ja tönäisty traktori tupaan pönttömuurin lämpöön..:D

Ite en ihan noin radikaalia oo nähny enkä tehny mutta mopoo kyllä tuli korjattua tuvanuunin vieres pakkaskaudella. Vanhemmat oli silloin naapuris kyläilemäs kun se ol silloin tavallista. He kun saapuivat iltamyöhällä kotia niin ainut kerta oli kun isäukko ei sytyttänyt tupakkia heti tuvan kiikkustuoliin istahtaessaan. Vähän tuuletusta kaipas ulkootulijoitten nenän mukaan tupa kun olin purkanut, pessyt pensalla ja kasannut kaasarin siinä muurin lämmässä liekkosessa.

Siihen aikaan nuorisoa ei toruttu moisesta. En tiiä sitten miten olis käyny, jos olisin ekan Kuplani boxerin raijannu tupaan. No sitä en tehny kun sen moottoriin tul laittamista kesäaikaan ja sit jo pikkuhiljaa opin ulkohommiin:)

Heh... Mun työkaverilla oli toissatalvena makuuhuoneissa 8 kaverisa prätkää talvisäilössä ja kaks tallissa ja oma prätkä oli tuvassa kyökin pöydän vieressä... :D :D

Viime hiitolomalla purettiin kelkan mootttori vuokramökin olohuoneesssa.:D Nappas järvellä kiinni niin pitihän se vielä saada loppuviikoksi ajoon. Ainoastaan jäi ykspäivä ajamatta.:D

Kuinkas tuo kx500 toimii kolmella tulpalla? :confused:

Se lähtee käyntiin paremmin! Ei siinä juuri muu muuttunut. Ennakkoa piti vähän pienentää tuon operaation jälkeen mutta ajossa tuntuu ihan samalta. Eli ei oikein miltään kun tuo sutii aina kun kaasua avaa, vähän tylsä vehje.. Olis pitänyt ostaa pienempi.

Heh... Mun työkaverilla oli toissatalvena makuuhuoneissa 8 kaverisa prätkää talvisäilössä ja kaks tallissa ja oma prätkä oli tuvassa kyökin pöydän vieressä... :D :D
Epäilisn vahvaskosti että oli ainakin sillä hetkellä poikamies....:D:heko:, mopon moottiria ja muutakin moposta korjattu karjakeittiössä useastiki, ei pirtissä, jossa isä kyllä teki traktoriin ketjut suoraan vanteetonta rengasta mitta-asteikkona köäyttäen. Kuplan kone on kannettu, purettu ja kasattu hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa, itse olin vain kanto-apuna...

Kuparitiivistettä on koitettu. Tosin ihan väärin = kuivana, löiätty se sentään oli. Ei toimi, kantta ei saa tarpeeksi kireälle.

Turbo Kawassa kokeilin seuraavaksi kuparitiivistettä, jatkuvasti tihkui vaikka siinä oli RTV-mössöäkin pinnassa. Sen kanssa oli sentään paremmin yritystä, pinnapultit nousi lohkosta..

Paska keksintö koko kuparitiiviste. Varmaan se menee jossain nitrodragsterissa missä ei oo jäähdytystä ollenkaan. Tai toimiihan se jos on oikeaoppiset liekkirenkaat tai edes O-rengastettu joka paikka. Katotaan nyt tuota uutta silkkilankaviritystä miten sen kanssa menee. Pyörä on vielä pahasti telakalla.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin