- Liittynyt
- 2 Elokuu 2019
- Viestit
- 9,223
Oli synkkä ja myrskyinen yö, no ei oikeestaan ollu. Oli keväinen iltapäivä Tammelan tälläpuolen ison kuusen juurella ja tarve oli kova moottoroidulle lumikolalle. Tutun kautta löyty sitte tämä aihio, mukana tuli lanoja ja kauhoja, niin ei oikein voinu vastaankaan pyristellä. Hintatasokin ihan kohtuullinen, suhteessa raudan määrään.
Toki pientä murhetta aina mukana, kone seissyt ehkä 10 vuotta taikka niillä nurkilla. Jarrut toimi 50% teholla, eli toinen ihan hengetön ja toinen laahasi niin, että ei se mihinkään voinu toisaalta karatakaan. Poljinhan sanoi ainoastaan klonks klonks. Moottori kävi kolmella ja polttoaineessa enemmän rautaa, neulasia ja vettä kun mitään muuta. Pitkän hiljaiselon takia imuventtiili oli jääny jumiin ja tiputti tönärin, tästä se kolmisylinterinen käynti johtu.
Syksy menikin sitte jarruja rakennellessa, että talveksi ehtii. Kaikki nesteen kanssa toimivat osat jarruista kokonaan uutta, eiku säiliöt oli hyvät ja polkimen tasaaja. Jarruja avatessa oli myös semmonen pieni ongelma vajaissa takarenkaissa, että nehän on suunnilleen aika täynnä suolavettä ja venttiilit on aikoja sitte muuttaneet olomuotoaan. Lopultaan onnistuin toisen puolen renkaan kaataan keskelle pihaa ja siinä olikin melkonen savotta pystyyn nostamisessa. Se keskiraskaita objekteja kohotteleva kone kun oli juuri se mistä rengas oli. Suohirviö on varustettu ihan naapurikunnassa pajotetulla Vilske 1000 urakka nostimella.
Sähköt on vähän vaiheessa, syksyllä toivottavasti jotakin ehtisi asialle tekemään, sähköistä toimii akku, starttimoottori ja hehkutulppa, näitten kombinaation saa oikein virta avaimella yhdistettyä. Joku on joskus kytkenyt megahyper työvaloja kaikennäkösillä johdonpätkillä ja ryöstäjillä. Lopputuloksena palaneita johtoja ja sulaneita kytkimiä, pientä puuhastelua vaatinee. Mutku se käsikaasu tulee kojetaulun läpitte, niin on tullut säästeltyä sen irrotusta.
Tässä olis suohirviö ehkä edustavimmasta kuvakulmasta, se että tuo vilske on tuollatavalla toisella puollen enemmän, ei johdu mistään optisesta taikatempusta. Joku on todennäkösesti törmännyt kauhaan sivulta ja kyläseppä on sitte parsinnu sen parhailla maastalöydetyillä raudanpalasilla suuntaa antavasti nippuun. Vilskeen kiinnikkeissä on muuten sen verran pulttijakoa pillillä polteltu, että sopii varmaan kymmeniin muihinkin koneisiin samoilla raudoilla. Jostakin kun löytys suorat aisat, voisin harkita vaihtavani. Helpompi tehdä uudet kun alkaa noita avaamaan sauma kerrallaan.
Suolaset renkaat, ei nuo nastat nyt ihan huonot ole. Ehkä kuitenkin ketjut joskus.
Neulanenkin voi olla joskus hitsin harmittavassa paikassa pystyssä.
Talvella tuli myös pikahuolto, tuli öljykriisi hydrauliikalle. Meni pitkään ennenkun keksin mistä öljy hukkuu, jokaisella ohjausliikkellä noin lusikallinen öljyä ohjaussylinteristä valui ulos. Harmi kun ei löydy nyt kuvaa siitä sylinterin männästä, ensinnäkin mäntä oli aika väljästi asennettu, noin 7mm välys varren ja männän välissä. Toinen mihin ainakaan en itse ole törmänny, eli männän takana oli välilevy joka hitsattu suoraan varteen kiinni, aina ollu kierteillä mutteri+sokka mitä itse sylintereitä on tullut auottua.
Öljykriisin jälkeisten vastatoimien tuoksinannassa menin sitte ja lisäsin öljyä, perään Tässähän on erilliset öljytilat vähä niinkun jokaiselle omansa. Hydrauliikka öljyä kuuluu siis kaadella sinne penkin alle, mitään mittatikkua taikka vastaavaa ei öljytasolle ole. Kuulemani mukaan sitä on sillon tippa liikaa kun kippiä laskiessa alkaa penkinalta öljy lentään. Hydrauliikka suodatinta en ole tutkinut vielä ollenkaan, siis sitä että onko tässä edes semmosta, kaikissa ei kuulemma ole. Öljy on kyllä hyvän olosta ja takuulla riittävän tymäkän hajusta, ei voi sekottaa esim ketsuppiin.
Tuo ohjaussylinterin männän kiristys ei vielä poistanut ohjauksesta kun noin 25% välyksistä, eli pientä puuhastelua on siinäkin vielä, mutta nyt pystyy jo pakittaan suoraan.
Riittävän kaukaa kun kuvaa niin hyvältähän tuo näyttää, erityisesti tuoltapuolen Kuvassa myös iha ite kehittämäni kivikoukku, toimii
Paljon on vielä pajotettavaa että olis semmonen avaimesta tulille varma puutarhajyrsin, mutta pikkuhiljaa parannetaan.
Saatan jatkaa tänne sekavaa journalismia asian tiimoilta. Tästä tulikin mieleen että mitenkä tuo ulosotto näissä kytkeytyy, siis vivusta juu, mutta pitääkö olla jotakin hydrauliikkaa taikka semmosta. Tälle talvelle olisi tavotteena linko. Toki ennen linkoa pitäs jotenkin demota tuleeko tuolta mitään voimaa ulos. Aina se akseli kuitenkin pyörii maapallon hienoimman suojan alla kun kone käy.
Toki pientä murhetta aina mukana, kone seissyt ehkä 10 vuotta taikka niillä nurkilla. Jarrut toimi 50% teholla, eli toinen ihan hengetön ja toinen laahasi niin, että ei se mihinkään voinu toisaalta karatakaan. Poljinhan sanoi ainoastaan klonks klonks. Moottori kävi kolmella ja polttoaineessa enemmän rautaa, neulasia ja vettä kun mitään muuta. Pitkän hiljaiselon takia imuventtiili oli jääny jumiin ja tiputti tönärin, tästä se kolmisylinterinen käynti johtu.
Syksy menikin sitte jarruja rakennellessa, että talveksi ehtii. Kaikki nesteen kanssa toimivat osat jarruista kokonaan uutta, eiku säiliöt oli hyvät ja polkimen tasaaja. Jarruja avatessa oli myös semmonen pieni ongelma vajaissa takarenkaissa, että nehän on suunnilleen aika täynnä suolavettä ja venttiilit on aikoja sitte muuttaneet olomuotoaan. Lopultaan onnistuin toisen puolen renkaan kaataan keskelle pihaa ja siinä olikin melkonen savotta pystyyn nostamisessa. Se keskiraskaita objekteja kohotteleva kone kun oli juuri se mistä rengas oli. Suohirviö on varustettu ihan naapurikunnassa pajotetulla Vilske 1000 urakka nostimella.
Sähköt on vähän vaiheessa, syksyllä toivottavasti jotakin ehtisi asialle tekemään, sähköistä toimii akku, starttimoottori ja hehkutulppa, näitten kombinaation saa oikein virta avaimella yhdistettyä. Joku on joskus kytkenyt megahyper työvaloja kaikennäkösillä johdonpätkillä ja ryöstäjillä. Lopputuloksena palaneita johtoja ja sulaneita kytkimiä, pientä puuhastelua vaatinee. Mutku se käsikaasu tulee kojetaulun läpitte, niin on tullut säästeltyä sen irrotusta.
Tässä olis suohirviö ehkä edustavimmasta kuvakulmasta, se että tuo vilske on tuollatavalla toisella puollen enemmän, ei johdu mistään optisesta taikatempusta. Joku on todennäkösesti törmännyt kauhaan sivulta ja kyläseppä on sitte parsinnu sen parhailla maastalöydetyillä raudanpalasilla suuntaa antavasti nippuun. Vilskeen kiinnikkeissä on muuten sen verran pulttijakoa pillillä polteltu, että sopii varmaan kymmeniin muihinkin koneisiin samoilla raudoilla. Jostakin kun löytys suorat aisat, voisin harkita vaihtavani. Helpompi tehdä uudet kun alkaa noita avaamaan sauma kerrallaan.
Suolaset renkaat, ei nuo nastat nyt ihan huonot ole. Ehkä kuitenkin ketjut joskus.
Neulanenkin voi olla joskus hitsin harmittavassa paikassa pystyssä.
Talvella tuli myös pikahuolto, tuli öljykriisi hydrauliikalle. Meni pitkään ennenkun keksin mistä öljy hukkuu, jokaisella ohjausliikkellä noin lusikallinen öljyä ohjaussylinteristä valui ulos. Harmi kun ei löydy nyt kuvaa siitä sylinterin männästä, ensinnäkin mäntä oli aika väljästi asennettu, noin 7mm välys varren ja männän välissä. Toinen mihin ainakaan en itse ole törmänny, eli männän takana oli välilevy joka hitsattu suoraan varteen kiinni, aina ollu kierteillä mutteri+sokka mitä itse sylintereitä on tullut auottua.
Öljykriisin jälkeisten vastatoimien tuoksinannassa menin sitte ja lisäsin öljyä, perään Tässähän on erilliset öljytilat vähä niinkun jokaiselle omansa. Hydrauliikka öljyä kuuluu siis kaadella sinne penkin alle, mitään mittatikkua taikka vastaavaa ei öljytasolle ole. Kuulemani mukaan sitä on sillon tippa liikaa kun kippiä laskiessa alkaa penkinalta öljy lentään. Hydrauliikka suodatinta en ole tutkinut vielä ollenkaan, siis sitä että onko tässä edes semmosta, kaikissa ei kuulemma ole. Öljy on kyllä hyvän olosta ja takuulla riittävän tymäkän hajusta, ei voi sekottaa esim ketsuppiin.
Tuo ohjaussylinterin männän kiristys ei vielä poistanut ohjauksesta kun noin 25% välyksistä, eli pientä puuhastelua on siinäkin vielä, mutta nyt pystyy jo pakittaan suoraan.
Riittävän kaukaa kun kuvaa niin hyvältähän tuo näyttää, erityisesti tuoltapuolen Kuvassa myös iha ite kehittämäni kivikoukku, toimii
Paljon on vielä pajotettavaa että olis semmonen avaimesta tulille varma puutarhajyrsin, mutta pikkuhiljaa parannetaan.
Saatan jatkaa tänne sekavaa journalismia asian tiimoilta. Tästä tulikin mieleen että mitenkä tuo ulosotto näissä kytkeytyy, siis vivusta juu, mutta pitääkö olla jotakin hydrauliikkaa taikka semmosta. Tälle talvelle olisi tavotteena linko. Toki ennen linkoa pitäs jotenkin demota tuleeko tuolta mitään voimaa ulos. Aina se akseli kuitenkin pyörii maapallon hienoimman suojan alla kun kone käy.