Kitkat vai OIKEAT talvirenkaat

Viestiketju:
Kitkat vai OIKEAT talvirenkaat

Juu, Suomen oloissa voi ajaa kesärenkailla ympäri vuoden.....
 
No, niin mä olen tehnyt. Joskus auton mukana on tullut oikeat kesärenkaat, mutta sellaisia en ole ostanut.
 
Kitkat pitää kieltää ja siirtyä kesärenkaisiin.


Kulunut kitkarengas lähti varoittamattomaan vesiliirtoon jo 58km/h vauhdissa.
Ihan yhtä tyhjän kanssa tuollainen kuluneiden kitkarenkaiden vertaaminen uusiin kesärenkaisiin. Olisivat ottaneet samalla urasyvyydellä ja vaikka saman valmistajan, saman hintaluokan renkaat vertailuun, niin olis jotain järkeä.
 
Ihan yhtä tyhjän kanssa tuollainen kuluneiden kitkarenkaiden vertaaminen uusiin kesärenkaisiin. Olisivat ottaneet samalla urasyvyydellä ja vaikka saman valmistajan, saman hintaluokan renkaat vertailuun, niin olis jotain järkeä.

Ainakin itse tiedän valitettavan monta jäärää, jotka keväisin toteavat kitkojen olevan niin loppu, ettei talvella enää uskalla ajaa, joten "ajanpa nämä kesällä loppuun".

Ite en kelpuuttaisi kitkoja kesällä alle, edes uusia, enkä myöskään eurokitkoja. Omaan makuun ja ajotapaan aivan liian pehmeät, menisi vaan useampi sarja kumeja kesässä.

Enkä ymmärrä ideologiaa, että omasta ja muiden turvallisuudesta tingitään sillä perusteella, että renkaista saadaan kulutettua kaikki laillinen kulutuspinta. Renkaat on kuitenkin ajokilometreihin nähden halpa henkivakuutus kun ostaa kunnolliset (myös edullisista/keskihintaisista löytyy ihan ok kumeja, näin mua on yritetty valistaa). Ja jos säästöä pitää ajatella, niin hyvät ja vuoden aikaan sopivat kumit voi säästää myös polttoainekuluissa.
 
Ainakin itse tiedän valitettavan monta jäärää, jotka keväisin toteavat kitkojen olevan niin loppu, ettei talvella enää uskalla ajaa, joten "ajanpa nämä kesällä loppuun".

Ite en kelpuuttaisi kitkoja kesällä alle, edes uusia, enkä myöskään eurokitkoja. Omaan makuun ja ajotapaan aivan liian pehmeät, menisi vaan useampi sarja kumeja kesässä.

Enkä ymmärrä ideologiaa, että omasta ja muiden turvallisuudesta tingitään sillä perusteella, että renkaista saadaan kulutettua kaikki laillinen kulutuspinta. Renkaat on kuitenkin ajokilometreihin nähden halpa henkivakuutus kun ostaa kunnolliset (myös edullisista/keskihintaisista löytyy ihan ok kumeja, näin mua on yritetty valistaa). Ja jos säästöä pitää ajatella, niin hyvät ja vuoden aikaan sopivat kumit voi säästää myös polttoainekuluissa.
Olen kyllä nypittyillä nastarenkailla ajanut kesällä. Ja onhan niissä selkeä ero varsinkin märkäpidossa. Mutta tuon turvallisuuden näkisin kokonaisvaltaisena asiana. Tulee itse tiedostaa, millaisella kalustolla ajaa ja sopeuttaa ajotapa siihen, niin pärjää jo pitkälle. Ajetaanhan sitä vanhoilla harrasteautoillakin, jotka onnettomuustilanteessa turvattomia.

Täytyy kyllä myöntää, että viime talvi meni omalta osalta hyvän maun yli renkaiden kunnossa. Siinä nyt oli monta syytä, miksi näin, mutta ei enää jatkossa.
 
Ja niillä 295 leveillä ei sais lähteä ollenkaan liikenteeseen sadekelillä kun tiellä on 4 puroa rinnakkain....215 kitka pysyy vielä tiessä kiinni jos ei hurjastele :virne:
 
Ja niillä 295 leveillä ei sais lähteä ollenkaan liikenteeseen sadekelillä kun tiellä on 4 puroa rinnakkain....215 kitka pysyy vielä tiessä kiinni jos ei hurjastele :virne:
Juuri kattelin ennakoivasti tarjontaa uusiksi talvikiekoiksi. Vanhat 215, ja seuraavat ei ole tuollaiset ökykumit 😅. Max 185, niin ylettää tiehenkin pahimmilla loskakeleillä.
 
C renkaat tarvii peltorit päähän vaikka ois miten premium :pimpom:
 
Auttaisko jos ottaa reilusti kuormaa kyytiin. Tai valais vaikka kynnyskotelot betonilla 😄
Vaikka bemmi paku onkin niin cee renkaat ei kyllä ole käyny mielessä ja tämä kun on äänekkäämpi kun e39 :sad:
 
Muistaakseni pösössä oli c renkaat, tai hiacessa ne oli ainakin olleet. 165/80, 14 tai 15"
Aika metsästäminen niissäkin oli. Vaan kyllä oli mukava ajaa loskakelillä.
 
Olen kyllä nypittyillä nastarenkailla ajanut kesällä. Ja onhan niissä selkeä ero varsinkin märkäpidossa.
Huonot jarrut, niin jarrutuspidossa ei ainakaan huomaa eroa. Mulla Micrassa ei ole ABS:ää ja en ole millään kelillä onnistunut tekemään asvaltilla lukkojarrutusta nypityillä nastarenkailla.
 
Takaisin
Ylös