Valtra XM130 projekti

Viestiketju:
Valtra XM130 projekti

Kyllä ne uudet 320 suuttimet on ihan jees .......
Kaverin TM 150 koneeseen vaihdoin kans taannoin vakioiden tilalle 320 kärjet, ja aika härskisti nyt pölläyttää savuja tyhjäkäynniltä polkaistessa ....
Tosin, siellä on pumpun säädöt sellaiset, että yli 250 pitäis löytyä tappitehoa .....

Vähän reilusti savutteli omaan makuun kun pientä testiä päästiin viimein tekemään. No onneksi oli ahtoletku löysällä, rauhoittui savustaminen huomattavasti kiristämisellä.

Moottoria paikalleen ja keulasäiliötä kunnostaen:
https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/xm130/Repair3
 
Vähän reilusti savutteli omaan makuun kun pientä testiä päästiin viimein tekemään. No onneksi oli ahtoletku löysällä, rauhoittui savustaminen huomattavasti kiristämisellä.

Moottoria paikalleen ja keulasäiliötä kunnostaen:
https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/xm130/Repair3
Nää juubin projektit on mielettömän mielenkiintoisia seurata, tuo 8000sarjan vallun etenemistä seurasin viimeksi ja sitä ennen joskus nuorempana löysin BTCF:n foorumilta tarinaa sun bemareista ja oon saanu omiin autoihin ja traktoreihin tosi hyviä vinkkejä ja ideoita :peukku::jakari:
 
Nää juubin projektit on mielettömän mielenkiintoisia seurata, tuo 8000sarjan vallun etenemistä seurasin viimeksi ja sitä ennen joskus nuorempana löysin BTCF:n foorumilta tarinaa sun bemareista ja oon saanu omiin autoihin ja traktoreihin tosi hyviä vinkkejä ja ideoita :peukku::jakari:

Ite vasta täällä foorumilla tutustunut näihin projektikertomuksiin, mutta on kyllä hienoa tekemistä. Hyvät kuvat, ytimekäs teksti, ja kuten aikaisemminkin jonkun toteamana, hyvä kun voi keskittyä hetkeksi johonkin kohtaan (jos on vaikka itellä vastaava kones). Ei ole mitään puhuvaa päätä juutupemasseineen jauhamassa joutavaa tekemisistään, vaan ihan sitä oikeaa tekemistä kuvitettuna.
 
Mahtavaa lukemista jälleen! Ei olisi meikäläisestä noin perusteelliseen puuhaan! "Uudesta" N101 ei oo muuta nyt tehty kuin perushuolto ja takanostolaitesylinterit uusiksi.
 
Nää juubin projektit on mielettömän mielenkiintoisia seurata, tuo 8000sarjan vallun etenemistä seurasin viimeksi ja sitä ennen joskus nuorempana löysin BTCF:n foorumilta tarinaa sun bemareista ja oon saanu omiin autoihin ja traktoreihin tosi hyviä vinkkejä ja ideoita :peukku::jakari:
Mukava kuulla! Tuo autojen kanssa ropaaminen, tai oikeastaan niiden dokumentointi jäi kyllä näiden vahvempipeltisten laitteiden värkkäämisten myötä.

Mikäs tämän koneen nykyhetken tilanne on, joko valmis ja töitä tekemässä?

Kyllä tämä on hiljalleen edennyt ollen nyt teknisesti toimintakunnossa, mutta ulkoisesti kuin pommin jäljiltä. Alkaa siis hiljalleen tienaamaan toiminnallista luottamusta nurkka-ajoissa.

Keulasäiliön kunnostuksen jälkeen oli vielä uusittava keulapumpulle laippa ja laitettava jäähdytin kuntoon:
https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/xm130/Repair4
 
Mukava kuulla! Tuo autojen kanssa ropaaminen, tai oikeastaan niiden dokumentointi jäi kyllä näiden vahvempipeltisten laitteiden värkkäämisten myötä.



Kyllä tämä on hiljalleen edennyt ollen nyt teknisesti toimintakunnossa, mutta ulkoisesti kuin pommin jäljiltä. Alkaa siis hiljalleen tienaamaan toiminnallista luottamusta nurkka-ajoissa.

Keulasäiliön kunnostuksen jälkeen oli vielä uusittava keulapumpulle laippa ja laitettava jäähdytin kuntoon:
https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/xm130/Repair4
Tuossa näkyy (ainakin kuvan perusteella ) olevan keulapumpun kardaalilla aivan selkeät nivelkulmat ?
Kalkkisetkassa ei ihan suorassa linjassa olevan akselin ristikot kestänyt kuin talven tai kaksi ......
 
Tuossa näkyy (ainakin kuvan perusteella ) olevan keulapumpun kardaalilla aivan selkeät nivelkulmat ?
Kalkkisetkassa ei ihan suorassa linjassa olevan akselin ristikot kestänyt kuin talven tai kaksi ......
Nivelakselihan ei saisi käsittääkseni olla täysin suorassa.. laakerineulojen kuuluu saada liikettä jotta kestää..
pyörittävä akseli ja toimilaitteen akseli kuitenkin mielellään mahdollisimman yhdensuuntaiset..
 
Empä muistakkaan millonka olis tarvinnu paisutinta uusia , jos on ollu sinistyneitä jälkiä tasopinnassa nii ne oon varovasti lamellilaikalla tai jollain pehmeästi ottavalla hionu aavistuksen kuopalle.
 
Hämmästyttävää, että noinkin uudessa traktorissa on vielä nuo 60-luvun paisuttimilla toimivat jarrut.
 
Tuossa näkyy (ainakin kuvan perusteella ) olevan keulapumpun kardaalilla aivan selkeät nivelkulmat ?
Kalkkisetkassa ei ihan suorassa linjassa olevan akselin ristikot kestänyt kuin talven tai kaksi ......
Kyllä siinä varmasti pieni kulma on. Linkun etuakselin nivelissä ei varmaan paljoakaan ole ja renkaat on kuitenkin lukittu suoraan asentoon. Ei taida uskaltaa avata sylinterin lukituksia ja kokeilla renkaiden kääntyvyyttä.

Empä muistakkaan millonka olis tarvinnu paisutinta uusia , jos on ollu sinistyneitä jälkiä tasopinnassa nii ne oon varovasti lamellilaikalla tai jollain pehmeästi ottavalla hionu aavistuksen kuopalle.
8150:ssä oli kyllä oikea puoli niin luilla, että paisutin oli ihan hyvä uusia. Vasen oli kyllä siinäkin hyvässä kunnossa.

Hämmästyttävää, että noinkin uudessa traktorissa on vielä nuo 60-luvun paisuttimilla toimivat jarrut.
On tosiaan sama rakenne vielä uusissakin (ainakin nykyisessä 5-sarjassa). Halkaisija on tainnut vaan kasvaa ja yksi kitkalevy lisätty nippuun.
 
Takaisin
Ylös