TPJan
Kansalainen
- Liittynyt
- 19 Marraskuu 2020
- Viestit
- 20
Ajattelin laittaa tänne kuvia omasta traktoriprojektista, josta kyllä paljastuukin kaikenlaista.
Harraste/metsätraktorin etuakselin keinuheloja rasvatessa huomasin, että kun keulaa nostaa tunkilla nousee keula pienen matkan ja sen jälkeen vasta lähtee itse akseli nousemaan mukana.
Siinä edes takaisin keulaa nostaen ja laskien oli äkkiä huomattu, että laakerointi taitaa olla aika entinen.
Irroitin sitten etuperään menevän vetoakselin ja booriholkin ja hammastushan näytti aika lailla kuluneelta akselitumpissa. Eli tuossa on nyt käynyt vanhanaikaset, eli etupään rasvaus on unohtunut ja
se on ajan kanssa syönyt myös akselin hammastuksen. Itse en ole paljoa traktorilla vielä ajanut ja jos metsässä tuolla aikoo enemmänkin ajella, niin tuo olisi hyvä korjata. Jossain vaiheessa
boori pyörähtänee tyhjää ja sitten ajellaan takavedolla. Jotkut noita lie korjanneet hitsaamalla booriholkki akselintumppiin suoraan, mutta ajattelin nyt koittaa korjata tuon niin, että myös
etupään laakerointi tulee kunnostettua. Ja enpähän traktoria hankkiessa tuota välystä huomannut, joten ei se auta kuin koittaa laittaa tuo kuntoon.
Vikapaikat alkoivat pikkuhiljaa selvitä ja tästä taisikin tulla harrastelijalle opetteluprojekti.. Ja koska remontointi työpäivien jälkeen pohjolan tallissa ei hirveästi innosta, niin irroitin etuakselin
ja pyörittelin sen pienempään talliin, jonne ei koko traktoria mahdu ajamaan. Kuntoon laittaminen voi kestää, mutta ei tässä nyt ole ihan heti tarve vielä päästä ajelemaan. Ne mitä nyt tuolla on ajettu
saa riittää, kunnes kone on kunnossa tuon osalta. Tallin saa hetkessä lämpimäksi polttoöljylämmittimellä ja valaistuskin on parempi mitä räystään alla. Tästä se lähtee, saa nähdä koska valmistuu.
Harraste/metsätraktorin etuakselin keinuheloja rasvatessa huomasin, että kun keulaa nostaa tunkilla nousee keula pienen matkan ja sen jälkeen vasta lähtee itse akseli nousemaan mukana.
Siinä edes takaisin keulaa nostaen ja laskien oli äkkiä huomattu, että laakerointi taitaa olla aika entinen.
Irroitin sitten etuperään menevän vetoakselin ja booriholkin ja hammastushan näytti aika lailla kuluneelta akselitumpissa. Eli tuossa on nyt käynyt vanhanaikaset, eli etupään rasvaus on unohtunut ja
se on ajan kanssa syönyt myös akselin hammastuksen. Itse en ole paljoa traktorilla vielä ajanut ja jos metsässä tuolla aikoo enemmänkin ajella, niin tuo olisi hyvä korjata. Jossain vaiheessa
boori pyörähtänee tyhjää ja sitten ajellaan takavedolla. Jotkut noita lie korjanneet hitsaamalla booriholkki akselintumppiin suoraan, mutta ajattelin nyt koittaa korjata tuon niin, että myös
etupään laakerointi tulee kunnostettua. Ja enpähän traktoria hankkiessa tuota välystä huomannut, joten ei se auta kuin koittaa laittaa tuo kuntoon.
Vikapaikat alkoivat pikkuhiljaa selvitä ja tästä taisikin tulla harrastelijalle opetteluprojekti.. Ja koska remontointi työpäivien jälkeen pohjolan tallissa ei hirveästi innosta, niin irroitin etuakselin
ja pyörittelin sen pienempään talliin, jonne ei koko traktoria mahdu ajamaan. Kuntoon laittaminen voi kestää, mutta ei tässä nyt ole ihan heti tarve vielä päästä ajelemaan. Ne mitä nyt tuolla on ajettu
saa riittää, kunnes kone on kunnossa tuon osalta. Tallin saa hetkessä lämpimäksi polttoöljylämmittimellä ja valaistuskin on parempi mitä räystään alla. Tästä se lähtee, saa nähdä koska valmistuu.