Fiat 680 dt etuakselin korjausta

Viestiketju:
Fiat 680 dt etuakselin korjausta

TPJan

Kansalainen
Liittynyt
19 Marraskuu 2020
Viestit
20
Ajattelin laittaa tänne kuvia omasta traktoriprojektista, josta kyllä paljastuukin kaikenlaista.
Harraste/metsätraktorin etuakselin keinuheloja rasvatessa huomasin, että kun keulaa nostaa tunkilla nousee keula pienen matkan ja sen jälkeen vasta lähtee itse akseli nousemaan mukana.
Siinä edes takaisin keulaa nostaen ja laskien oli äkkiä huomattu, että laakerointi taitaa olla aika entinen.
Irroitin sitten etuperään menevän vetoakselin ja booriholkin ja hammastushan näytti aika lailla kuluneelta akselitumpissa. Eli tuossa on nyt käynyt vanhanaikaset, eli etupään rasvaus on unohtunut ja
se on ajan kanssa syönyt myös akselin hammastuksen. Itse en ole paljoa traktorilla vielä ajanut ja jos metsässä tuolla aikoo enemmänkin ajella, niin tuo olisi hyvä korjata. Jossain vaiheessa
boori pyörähtänee tyhjää ja sitten ajellaan takavedolla. Jotkut noita lie korjanneet hitsaamalla booriholkki akselintumppiin suoraan, mutta ajattelin nyt koittaa korjata tuon niin, että myös
etupään laakerointi tulee kunnostettua. Ja enpähän traktoria hankkiessa tuota välystä huomannut, joten ei se auta kuin koittaa laittaa tuo kuntoon.

Vikapaikat alkoivat pikkuhiljaa selvitä ja tästä taisikin tulla harrastelijalle opetteluprojekti.. Ja koska remontointi työpäivien jälkeen pohjolan tallissa ei hirveästi innosta, niin irroitin etuakselin
ja pyörittelin sen pienempään talliin, jonne ei koko traktoria mahdu ajamaan. Kuntoon laittaminen voi kestää, mutta ei tässä nyt ole ihan heti tarve vielä päästä ajelemaan. Ne mitä nyt tuolla on ajettu
saa riittää, kunnes kone on kunnossa tuon osalta. Tallin saa hetkessä lämpimäksi polttoöljylämmittimellä ja valaistuskin on parempi mitä räystään alla. Tästä se lähtee, saa nähdä koska valmistuu.
 
Tein akselille puisen tellingin puun pätkistä, mitä sattui nurkista löytymään. Onneksi oli riittävän jämäkkiä paloja, että uskaltaa pyöritellä akselia tuon päällä huoletta.


Etuakselin_tellinki.jpg


Ja tällaistahan jälkeä tuolta sitten löytyi. Etummainen tappi akselissa oli aika kulunut, takimmainenkin on kulunut mutta ei ihan yhtä paljoa



.
Etummainen_keinu.jpg


Takimmainen_keinu.jpg


Ja itse booriakselin pää on tämän näköinen.

Ura-akseli.jpg


Laakeripukeista ei tullut kuvia, mutta otan niistäkin kuvat. Etummaisesta pukista oli kulunut koko pronssiholkki puhki ja lisäksi itse pesä oli kulunut soikeaksi.
Takimmaisessa pukissa hela oli aivan lopussa, osittain jo katkennut, tuskin olisi kauaa mennyt että myös siitä olisi alkanut itse pesä kulumaan. Pitää seuraavaksi tutkia
tuota etuperän lautaspyöräparia, onko niissä mitään sanomista.
 
Noi kuluneet akselin tapit onkin kiva juttu - ne kun ei ole vaihdettavissa......
 
KAikki hilut irti että kevenee ja samalla näkee mitä muuta tarttis täyttöhitsata ja koneistaa mittoihinsa...
 
Tuon pinjonin poorituksen pystynee nyllä entraamaan.
TIGillä täyttöä ja sitten boorien uudelleenkoneistus.
Melko yleinen vika tavallaan, kun ajellaan holkit vassusta kuivana.....
 
Noi kuluneet akselin tapit onkin kiva juttu - ne kun ei ole vaihdettavissa......
Katselin tuolta valun sisältä ja tuon tapin toinen pää näkyy etuperän puolelle, olisiko kuitenkin tässä mallissa vaihdettavissa??? 70-90 mallin etuakselin räjäytyskuvassa, minkä sain lainaan, tuolle tapille on varaosanumero, 82 vuoden 680 dt:lle ei satu olemaan varaosakirjaa nyt saatavilla. Hiukan vanhemman vuosimallin pdf löytyy kyllä ja siinä tuolle tapille ei ole varaosanumeroa. Vai saako tuota mitenkään tuolta painettua pihalle, ilman että särkee koko valun...

Etutappi valun sisältä.jpg



No jos tuo ei onnistu, niin sitten pitää keksiä toinen keino. Ehkäpä sitten tapin täyttöhitsausta ja muotoon hionta/viilaus/koneistus.
 
Kyllä se saattaa olla teoriassa siis irroitettavissa.
Käytäntö voi sitten olla eri asia, puhuttaneen kuitenkin jostain lujan lämpösovitteen tasoisesta liitoksesta....
 
raavitut olkatapit.jpg


On tuolla joku käynyt ennestään, kun olkatapeissa on alapinnalla reilut rälläkänrailot. Stefat menee myös uusiksi, olkalaakereissakin näkyi kehällä painaumia joten sama nekin vaihtaa. Öljyvuotoja on kyllä vähän siellä sun täällä, joten taitaa mennä aika moni tiiviste uusiksi, kun nyt alkaa olla paketti levällään.

Ihmetyttää, että alempien olkatappien ja valun välissä oli molemmin puolin seitsemän (7!!) säätölevyä päällekkäin???? Aika reipas lukema säätölevyjen määräksi, liekö normaalia?
 
Onhan siellä näköjään joskus olkalaakereita uusittu....
Säätölevyjä voi olla vähän tai enemmän, mitä nyt eri koneissa ittellä on vastaan tullut.....
Uusilla laakereilla se välyssäätö on kyllä tärkeä seikka, että on sopivan nahkea, ei liian piukka, eikä taasen väljäkään...
Muutoin elinikä on uusilla osilla lyhyehkö....
 
Valua kuumennetaan, tappia jäähdytetään. Hiilihappojäätä ja toho.
Hyvä tamppi ja leka...
Ei vais, tarttee hyvän prässin, jo pelkkä vetoakseli pooreinnan ruostuneena jarrurunpuun voi vaatia tonneja taakse, itellä vaati 70 tonnia....kolmekuusykkösen vetoaksel-jarrurumpu ennenkuin erosivat toisistaan ehjinä.
 
Vanhaan tappiin jenkareikä tai hitsaa kierretangon, sitten valuavasten sopiva ainesputki holkki. Reikätunkki päälle, paineet niskaan ja pillillä valuun lämpöä. Luulis lähtevän.
 
Valua kuumennetaan, tappia jäähdytetään. Hiilihappojäätä ja toho.
Jos on pillit käytettävissä niin polttamalla reikä vanhan tapin läpi ja annetaan jäähtyä, sillä tavalla irtoaa 150t prässin vaativa telatappikin helposti.

Uusi sitten edellä mainituin konstein.
 
Tuossa työuran varrella, kaikennäköstä tappi ja holkkia tuli 30 vuodessa paperikoneen osista irroiteltua. Tuntuma tuli että toho ei oikein tehoa, kun sillä kerkeää lämmetä kaikki mukana. Pilli parempi. Ja kyllä tuollaisessaa remontissa täytyy olla jo kunnon työkalut.
 
Joskus jotain kovassa olevia tappeja on tullut otettua irti niin että poraa/sorvaa tappiin reiän, kun seinämä on riittävän ohut, lähtee tappi kohtuullisemmin irti. Vähän paremmalla mahdollisuudella säilyy myös reiän pinta ehjänä.
 
Jos akselissa on pinionin laakerointi kunnossa nii tuossahan voi ja saa käyttää samaa systeemiä jolla mie korjasin viimeks akselin keinulaakeroinnin.
 
Jos akselissa on pinionin laakerointi kunnossa nii tuossahan voi ja saa käyttää samaa systeemiä jolla mie korjasin viimeks akselin keinulaakeroinnin.
Niin ohjurin ja kulmahiomakoneen avulla täyttöhitsien muotoilua. Tuota voisi kyllä kokeilla. Etummaista tappia tuskin kovin helposti saa vinoon, kun siihen pitää hiukan enemmän täyttää ja yläpuolelle. Takimmaisen laakeripinnan täyttöön ei montaa kymmenesosamilliä tarvitse ainetta lisätä, niin varovaisesti täyttämällä voisi onnistua. Se ehkä pitää hitsata tasaisesti ympäriinsä ettei vetele vintturaan. Kaivelin koneen syövereistä esabin korjaushitsausoppaan, niin jospa sen opeilla ainakaan pahasti pieleen voi mennä. Aloittaa tuolla etummaisella keinun tapilla, ja katsoo miten onnistuu. Pannuhuoneen hyllyltä löytyy 48, 46, pikkupaketti 68.82 ja joku rosteripuikkopaketti jonka merkintää en kyllä muista, mutta jolla turasin veneeseen kaiteet. 68.82 vois olla tuohon valinta.

Etuperästä löytyi vielä muutama mielenkiintoinen huomio ja lisää korjauskohteitakin yllättäen löytyy kun alkaa tarkemmin katsomaan...
 
On tainnut vesi seisoa tuolla joskus aika kauan, kun on noin päässyt väri vaihtumaan.

Etuperä_lautanen.jpg
 
Etummainen laakeripukki oli päässyt jo pahasti kulumaan. Ihan niinkuin olisi etummainen keinun tapin pää hinkannut tuonne laakeripukin pohjaan ja vastaavasti pukin otsapinta on hyvinkin pinnoitettu moskalla.
Luulisi että kontakti pitäisi olla nimenomaan noiden otsapintojen kesken, eikä akselin päästä pukin pohjaan.

Etummainen laakeripukki.jpg




Takimmaisen kanssa ollaan liikkeellä viime hetkellä.


Takimmainen laakeripukki.jpg




Ja ohjaussylinteristä huomasin kolon sylinterin varressa. Stefan huuli näyttää kyllä ehjältä, mutta ei tuo koko nyt tiiveyden kannalta hyväkään ole.

Ohjaussylinteri_vaurio.jpg
 
Takaisin
Ylös