Fiat 680 dt etuakselin korjausta

Viestiketju:
Fiat 680 dt etuakselin korjausta

Viimeiset viilaukset etummaiseen tappiin. Sovitin ensin irtoholkilla ja kun se istui napakasti laitoin holkin uuteen laakeripesään ja uusi sovitus sen kanssa. Pesän kanssa holkki ei mennyt paikalleen. Maalasin akselintumpin mustalla tussilla ja sovin laakeripesää paikalleen ja aina mistä tussi kului pois asennusyrityksen jälkeen otin viilalla käsin harjanteen pois. Sitten kun pesä meni lopulta nahkeasti paikalleen akselin vimieistely hiomapaperilla.

Etummainen keinuakseli alkaa olla käsitelty, seuraavaksi takimmaisen kimppuun.

IMG_20240309_174237_HDR.jpg


Pelkkä holkki sujahti nahkeasti tässä paikalleen. Laakeripesän kanssa ei enää mennytkään.
IMG_20240309_174127.jpg


Loppusovitusta käsityönä. Työkaluna musta paksu tussi, viila ja hiomapaperia eri karheuksilla.

IMG_20240309_184309_HDR.jpg




Lopulta jatkuvan sovittamisen ja hiomisen jälkeen laakeripesä holkkeineen meni paikalleen.

IMG_20240309_185452_HDR.jpg


Akselin pää pohjaa laakeripesän päätyyn ja välystä jää tuohon väliin vaikka säätölevy on paikallaan. Täytyy pultata nuo laakeripukit paikalleen ja mitata niiden otsapintojen väli ja verrata
tuohon akselin vastinmittaan. Huolto-oppaasta kun katsoo leikkauskuvaa, niin niin tuolla pitäisi olla välystä kun säätölevy on paikallaan.

1710012777844.png



IMG_20240309_185447_HDR.jpg


On kyllä työläs remontti ainakin meikäläiselle, mutta kun tekee rauhassa niin ei tarvi tehdä montaa kertaa.
 
Jokin koneistamo tekis ilman omaa vaivan käyttöä...
Tosin, ne haluu kyllä ihan rahaa siittä hommasta.....
 
Piti katsoa ihan mielenkiinnosta räjäytyskuvia, mutta niitä ei New Hollandilla ollutkaan saatavana. Kumma kun Fordin puolella New Holland pitää räjäytyskuvia nähtävillä Majorista lähtien (ja Amerikan malleista jopa 8N:stä), mutta Fiateista ei näytä olevan mitään 80-lukua vanhempaa.
 
Jokin koneistamo tekis ilman omaa vaivan käyttöä...
Tosin, ne haluu kyllä ihan rahaa siittä hommasta.....
Kyllähän se pitää palkka siitä saada, kun tuollaista akselia ihan pieneen jyrsimeen saane kiinnikkään, ja jos vielä on kiinnostusta tehdäkin. No kun itse tekee niin eipähän löydy syyllinen kaukaa jos lopputulos ei miellytä.

Jos olisi magneettipora, niin tuohon tapin jyrsintään voisi siitä rakentaa samantyyppisen jyrsimen millä mm. kaivinkoneiden kauhojen tapinreikiä koneistetaan uusiksi. Eipä sen puoleen, toimii tuo rälläkkäohjurikin ihan hyvin, en vaan viimeistä lastua sillä uskalla ottaa ettei mene liian pieneksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tappihan on eri osa kuin tuo valu, miten kiinteä lie. Prässätty?
 
Tuo tappihan on eri osa kuin tuo valu, miten kiinteä lie. Prässätty?
Jos tuo täyttöhitsaus/jyrsintä ei olisi onnistunut, niin sitten olisi pitänyt kokeilla tapin vaihtoa jollain keinoa. Hyviä keinoja tuohon tuli jo aikaisemmin vinkkeinä. Se sitten se vaan olisi pitänyt järjestää, kun ei ole kunnon prässiä saatika puhalluslamppua suurempaa kuumennusvehjettä itsellä.
 
Ison työn olet tehnyt, kuinka kohdistit tapin oikea suuntaisuuden, ettei ole vinossa toiseen tappiin katsoen.
 
Ison työn olet tehnyt, kuinka kohdistit tapin oikea suuntaisuuden, ettei ole vinossa toiseen tappiin katsoen.
Työstettävässä akselissa suurin osa oli nimellismitassaan, paitsi tuo yläpuoli johon tein täyttöhitsauksen. Eli kohdistin tapin sen muodon mukaan joka oli vielä mitattuna nimellismitassaan. Suoruuden sain kohdalleen linjarilla ja mittaamalla suhteessa kulumattomaan akseliosioon, sekä akselissa olevaan akselin reiän ympärille koneistettuun otsapintaan, josta sai suorakulman mittausta varten.

Jos akseli olisi kulunut niin, että olis pitänyt täyttää enemmän, ei tuollainen paikotus olemassaolevaa tapin pintaan nähden onnistunut. Eli jos ja kun vanha akseli on ollut suorassa etummaiseen nähden, niin sen muodossaan olevan osion avulla tuo ohjuritappi meni paikalleen. Eli työvälineinä tapin paikoituksessa oli työntömitta, teräksinen suorakulma ja heittokello. Eriasia olisi ollut kokonaan, jos akseli olisi ollut niin kulunut, että akseli olisi pitänyt täyttöhitsata ympäriinsä. Sitten kohdistus menisi varmaan niinkuin Joona S. vinkkasi tuossa aikaisemmin eli kohdistus etuperän booriakselista kahden samankeskeisen holkin avulla.
 
Takaisin
Ylös