Seniori scooteri

Viestiketju:
Seniori scooteri

Anopille näytin tän joskus silloin ku jäi eläkkeelle, kysy että koska rakennan sen sille....
 
Se paska hajos soitti anoppi, meninpä sitä sitten eilen katsomaan. Ei se liikunut edes työntämällä, oli yrittänyt ajaa käsijarru päällä ja moottori oli palanut kuin siihen menevä johtosarja sulanut. Etsin ja etsin sopivaa moottoria ja Intiasta saakka se pitti sitten tilata 300€ kiitos, ei ole nyt muuta vaihtoehtoa kuin että käsiijarruvaijeri pitää irroittaa :äh:. Saa siitä kahvajarrut lukittua mutta onneksi ei osaa niitä lukita.
 
Se paska hajos soitti anoppi, meninpä sitä sitten eilen katsomaan. Ei se liikunut edes työntämällä, oli yrittänyt ajaa käsijarru päällä ja moottori oli palanut kuin siihen menevä johtosarja sulanut. Etsin ja etsin sopivaa moottoria ja Intiasta saakka se pitti sitten tilata 300€ kiitos, ei ole nyt muuta vaihtoehtoa kuin että käsiijarruvaijeri pitää irroittaa :äh:. Saa siitä kahvajarrut lukittua mutta onneksi ei osaa niitä lukita.
Jos sinne laittaisi käsijarrulle kytkimen, ellei jo merkkivaloa varten ole, ja kytkisi sillein, että katkoo moottorinohjaimelta virrat, kun jarru on päällä.
 
Jos sinne laittaisi käsijarrulle kytkimen, ellei jo merkkivaloa varten ole, ja kytkisi sillein, että katkoo moottorinohjaimelta virrat, kun jarru on päällä.
Melkein joko-tai kuluttaa virtaa jarrupäällä, tai sitten vaatii jonkun ei-niin-joka-hyllystä-löytyvän tilansa muistavan kytkimen(/releen/kontaktorin).
Mutta joku tuommoinen se varmaan paras/varmin ratkaisu ongelmaan olisi.
 
Melkein joko-tai kuluttaa virtaa jarrupäällä, tai sitten vaatii jonkun ei-niin-joka-hyllystä-löytyvän tilansa muistavan kytkimen(/releen/kontaktorin).
Mutta joku tuommoinen se varmaan paras/varmin ratkaisu ongelmaan olisi.
Eiko sellainen kytkin toimis, mikä katkaisee virtapiirin kun jarru on päällä. Sen kytkisi moottorinohjaimeen kaasupolkimen piuhaan tai vastaavaan ohjausvirtapiiriin, että ei anna painaa kaasua. Ei tarviis ajomoorrorin paksuja piuhoja katkoa.
 
Eiko sellainen kytkin toimis, mikä katkaisee virtapiirin kun jarru on päällä. Sen kytkisi moottorinohjaimeen kaasupolkimen piuhaan tai vastaavaan ohjausvirtapiiriin, että ei anna painaa kaasua. Ei tarviis ajomoorrorin paksuja piuhoja katkoa.
Voisi toimia noinkin. Riippuu vähän miten fiksu ja "häiriövarma" moottorinohjaus laitteesta löytyy.
Veikkaan, että eurooppalaisten kanssa voisi joutua käyttämään sähköt kokonaan pois, jos kaasun
johtoihin kytkimellä koskee. Sähköpyörissä "jarrusignaalit" on useimmissa kiinalaisissa ainakin
yhden tulon varassa, että käytännössä johtosarja sitten vasta tarjoaa rinnakkain kytkemällä eteen
ja taakse. Tässä voisi valojen ohjauksesta riippuen toimia jarrukytkimen monistus sinne käsijarrulle,
jos moottorinohjaus ei silloin enää anna moottorille virtaa, eikä valojen ohjaus tuosta häiriinny.
 
Kaiken maailman uikutinta - perutuuspiipparia kyllä on mutta ei edes käsijarulle varoitusvaloa saati summeria, kierrettävä kaasu on stongassa kuin lukittavat jarrut. Sähkömoottori palaa näköjään herkästi jos pyöriminen estetään, ei voi verrata polttomootoreihin jotka samuu tai teho on heikko jos jarrut ahistaa. En ymmärrä miksi lattiassa ylipäätänsä on jarrukahva, lukitut tangon kahvat sentäs älyää kun käsi ei mahdu muuten tankoon. Taidan nyt kuitenkin mennä helpoiman kautta ja lukita jarrukahvan, paremmalla ajalla voi sitten hifistellä sähköisen käynnistymisen eston. Stongassa on myös ihan turha virran on/off kytkin vaikka on virtalukko, teippasin sen hyvin piiiloon on asentoon mutta mummopa oli riipinyt siitä teipit vex. Eli sekin pitää vaikka pikaliimalla nyt lukita, eli aivan liian paljon jonnin joutavaa hantaakia näihin on ympätty.
 
Kyllä tuossa ongelmassa suurempaa osaa esittää mun mielestä käyttäjä kuin laitteen valmistaja.
 
En uskaltaisi kajota Anopin kulkineen jarruihin ..
 
Eiko sellainen kytkin toimis, mikä katkaisee virtapiirin kun jarru on päällä. Sen kytkisi moottorinohjaimeen kaasupolkimen piuhaan tai vastaavaan ohjausvirtapiiriin, että ei anna painaa kaasua. Ei tarviis ajomoorrorin paksuja piuhoja katkoa.
Nimenomaan, jarru päällä, rele ei saa virtaa, kaasupoljin ei toimi.
Jarru pois, rele kytkee, kaasupoljin toimii...
 
Tulevaisuudessa , n. 2-30 vuoden sisään on liikenteessä huimia näkymiä .
Muistan -60 luvun . Ei keulineet Mopot eikä liemmin ollut ruisinkeja eikä miittinkejä .
Nyt on Ja keulii !
Jopa keski-iän ylittäneet välillä antaa palaa kunnolla , saati mopo-poijjaat .
Eli väistämättä tullaan näkemään että Papat ja jotkut Mummotkin lähtevät liikenneympyrästä ulos seniorikulkineen vetävä pyörä savuten ja keula pystyssä . Ja pyörittää mustaa rinkulaa Cittarin parkkiksella .
Viilattuja vehkeitä !
Jotta ei tää tulevaisuus niin synkältä näytä .
Jonnet näkee ja kokee etten ennustellut huti ;)
 
Vähän päivitystä tähän asiaan, se tilaamani uusi moottori Intasta ei tullut. Paketissa oli vain jotain 1960 luvun Lugas umpioita, tytär reklamoi usein uhkailenkin ja lopulta rahat palatettiin. Umpiot saa kuulemma pitää, tänään tilatiin taas Saksan Amazoonista, saa nähdä miten nyt käy? Onko kellään tarvista moisille umpiolle?
IMG_20240629_161109_029.jpg
IMG_20240629_161125_323.jpg
IMG_20240629_161147_958.jpg
 
Vähän päivitystä tähän asiaan, se tilaamani uusi moottori Intasta ei tullut. Paketissa oli vain jotain 1960 luvun Lugas umpioita, tytär reklamoi usein uhkailenkin ja lopulta rahat palatettiin. Umpiot saa kuulemma pitää, tänään tilatiin taas Saksan Amazoonista, saa nähdä miten nyt käy? Onko kellään tarvista moisille umpiolle?
Näytä liitetiedosto 135875Näytä liitetiedosto 135876Näytä liitetiedosto 135877
Kummanpuoleiselle liikenteelle nuo on? Vai onko symmetriset? Pyöreäkupuiset Lucasit on ihan rahanarvoista tavaraa, eipä uusia löydy kuin maailmalta tilailemalla tai älyttömään hintaan jostain brittiautojen erikoisliikkeestä kotimaasta. Voisin jopa olla kiinnostunut ostamaan, ellei ole oikeanpuoleiselke liikenteelle, on ne niin paljon hienommat kuin jotkut suoralasiset Hellat, tms.
 
Siis meinaakko myydä jonku auton maahan jossa vasemmanpuoleinen liikenne...
Meni sanat sekaisin. Ajattelin kirjoittaessani yhtä aikaa, että oikeanpuoleiselle liikenteelle ja ei vasemmanpuoleiselle, ja menin sotkemaan lauseessa sanat. Eli meikäläiselle liikenteelle käyvät tai symmetriset voisi kiinnostaa. Ihan vaan jemmaan, kun tuon MGB:n joskus ehtii laittamaan ajoon.
 
Tuollaisia merkintöjä on mistä en ymmärrä mitään
IMG_20240630_070536_182.jpg

Tuon verran on kupillaan
IMG_20240630_070601_074.jpg

H4 polttimot on kuin kantakin johtolähtöineen, epäilen että kyseessä on jonkin vanhn auton h4 modifiointi?
Pitäisi käydä verstaalla mittaamassa ymyrän halkaisija.

Se on suoraan mitattuna ehkä 170mm,ä ja kupuna 185-190mm,ä
 
Viimeksi muokattu:
"Right Hand Drive" = oikeanpuoleinen ohjaus ?

= vasemmanpuoleinen liikenne ? ( japsi, britti, australia, yms ? )
 
Ei kai se ole kuin tökkää virtoihin ja katsoo millaista kuviota piirtää seinälle?
 
Takaisin
Ylös