Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja kymi, 12.6.2019.

  1. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    9 325
    Saadut tykkäykset:
    1 711
    Kukapa sen väliöljynvaihdon tietäisi...
     
  2. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 569
    Saadut tykkäykset:
    2 020
    Mahdollinen öljyanalyysi tilanteessa, että on käytetty epäsopivaa öljyä, joka on aiheuttanut tekniikkamurheita. En toki odota, että Hondan 4000€ kevytmoottoripyörässä öljyjä alettaisiin epäillä, mutta etenkin autopuolella paljon.

    Itse en aikoinani laskenut takuulle juurikaan arvoa. Huollot hoituu itseltäkin, ja jos jotain oikein kunnolla porsisi takuuaikana, niin matkaa lähimpään valtuutettuun huoltoon on joku 40km. No renkaista toki olisi voinut mielipiteitä sanoa, mulla ei onneksi ollut isoa tarvetta vaan kelpaavat mulle. Sekin kuitenkin on murhe, jossa pyörän voi vielä ajaa huoltoon ja sieltä pois - eikä siihen vaikuta onko moottoriin koskettu vai ei (toki näkevät jos se takakumi on sorvattu asfalttiin).
     
  3. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    9 325
    Saadut tykkäykset:
    1 711
    Onko se väliöljynvaihto, pakko tehdä aina epäsopivalla öljyllä?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
    • Hauska Hauska x 1
  4. Ape-80

    Ape-80 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    25.9.2020
    Viestejä:
    56
    Saadut tykkäykset:
    33
    Palautin oman mankin aika lailla vakio kuosiin ja se meni kaupaksi.
    Lisävaruste osat löytyy nyt torista.
     
  5. An_dew

    An_dew Kansalainen

    Liittynyt:
    6.9.2021
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin itsekkin tuli vielä öljyt vaihdettua. Samalla putsattua sisus ja eikun uudet öljyt sisälle, 3600km oli ajettu sen ensimmäisen tonnin jälkeen. Loppunäkemys oli että ei tuota väliöljynvaihtoa olisi välttämättä tarvinnut tehdä. Hyvin ois vielä tämän syksyn ajellu. Lingossa joo vähän töhnää, mielestäni kyllä riittävän puhdas. Onpahan nyt sekin sitten tehty ja voi hyvillä mielin lähteä vielä yhdelle pidemmälle ruskareissulle. n. 450km luvassa ainakin ;) Saako noita kytkinkopan tiivisteitä täältä vai pitääkö nekin tilata ulkomailta? Niitä ois hyvä hamstrata ainakin 5kpl. Tuloo kumminkin + 5tkm ajeltua per kausi ja ensi kesänä vois kokeilla Pohjois-Norjan reissua mankilla. Vaatii kuljettajalta asennetta ja onpahan sitten haastetta enemmän :p

    Myös imupuoli tuli tehtyä samalla lailla kuten Artovalla, eli nyt kun sain sen kartion niin sen lisäksi tuli laitettua vielä sellainen pikkuinen lisäpätkä. Et saa sen kynnyksen pois ja putken sisällä on tasainen pinta.. :)
     
    #625 An_dew, 25.9.2021
    Viimeksi muokattu: 25.9.2021
  6. Ape-80

    Ape-80 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    25.9.2020
    Viestejä:
    56
    Saadut tykkäykset:
    33
    Hyvin tulee kyllä mankiin kilsoja.
     
  7. An_dew

    An_dew Kansalainen

    Liittynyt:
    6.9.2021
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se täytyy kohta ostaa uus manki tilalle, no ei nyt vielä sentään. Otetaan selvää ja katotaan paljon apina kestää kilsoja ennenkuin alkaa "sisuskalut" paukkumaan.. :D Hieman samaistunut tähän yhteen tyyppiin, joka reissaa ympäri maailmaa tällä samalla 125:lla apinalla. Rentoa meininkiä ja hienoja paikkoja, kannattaa seurata jos kiinnostaa. Taitaa olla tällä hetkellä USA:n Arizonassa menossa..

    https://www.instagram.com/ride_that_monkey/
     
    #627 An_dew, 25.9.2021
    Viimeksi muokattu: 25.9.2021
  8. Raptor60

    Raptor60 Kansalainen

    Liittynyt:
    28.9.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    8
    Terve arvon apinamiehet
    Tuli tuossa myös hankittua tuollainen satapiikki apina.
    Kun tuli tuo vm-81 Monkey:n entisöinti projekti valmiiksi ja museokatsastettua.

    Sitten pari kysymystä?
    Paikalla nyt tuo Takegava orginal style putki.
    Nyt tilasin ilmanputsariin tuon alumiini suppilon.
    Eli käykö liian laihalla vakio ECU:lla?
    Kannattaako ECU resetoida?
    Entä 7-arvon tulppa?

    Suppilo ei ole viellä tullut ja tulpan väriä en ole katsonut pelkän putken vaihdon jälkeen.
    Netistä vaan jostain luin että kävisi jo noin pienillä muutoksilla liian laihalla?
    -Pete

    A200A22F-2200-4F27-9BE4-92F2EC05A079.png
     
  9. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    25 029
    Saadut tykkäykset:
    4 519
    Tervetuloo...

    Täällähän on kohsillään sellanen apinalauma että Paukkeille tarttee perustaa banaanibaari...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  10. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 569
    Saadut tykkäykset:
    2 020
    Tervetuloa foorumille.

    Vakio ecu osaa kyllä kompensoida seokset. Noin pienillä muutoksilla en olisi huolissani. Ecu oppii koko ajan, eli sen virrattomana käyttö ei oikeastaan vaikuta mitään. Tämä on tavallaan olosuhdekompensaatiota.

    Sytytystulppaa arvioisin ehkä enemmän värin ja toiminnan perusteella. Mitään kireetä kisakonettahan tästä ei ylläolevin muutoksen tehdä, mutta ilmajäähyssä luonnollisesti olosuhteiden merkitys saattaa korostua. En kuitenkaan näe mitään syytä miksi vakiotulppa ei olisi silti täysin toleranssiensa puitteissa.

    Jotenkin nuo netin jutut nykyään alkaa legendaarisuuksissaan ylittää wanhan kansan essonbaari-viritykset. Aika vahvasti siellä mennään kalibroimattomilla persdynoilla. Jos tuo kone kävisi laihalla, niin se nostaisi öljyjen lämpöä ja tätä kompensoidakseen moottorinohjaus rikastaisi seosta ja jossain kohtaa myös myöhästyttäisi sytkää (erittäin epätodennäköistä Suomen olosuhteissa). Tuon koneen mekaaninen viritysaste vaan on niin älyttömän huono, että käytännössä millään ei ole mitään väliä. Olen tietoisesti koittanut omalla säädettävällä eculla saada tuota konetta nakuttamaan, mutta koneessa tulee muut mekaaniset rajat vastaan ennen.
     
  11. Raptor60

    Raptor60 Kansalainen

    Liittynyt:
    28.9.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    8
    Kiitos paljon asiantuntevasta vastauksesta!

    Tässä viellä kuva. Isoveli ja pikkuveli. En tiedä kumpi on kumpi, kun 40vuotta ikäeroa :D

    4539FD5F-D33B-43E6-94C9-F98A12CA4C01.jpeg
     
    • Tykkään Tykkään x 5
  12. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 569
    Saadut tykkäykset:
    2 020
    Meinasinkin vastauksessani kysellä lisätietoja tästä vanhuksesta, mutta sehän tuli kuin Jäätteenmäelle faksi. On kyllä siistissä kuosissa vanhus, hienoa!
     
  13. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    25 029
    Saadut tykkäykset:
    4 519
    On siisti tuo entisöity...:jees:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  14. Raptor60

    Raptor60 Kansalainen

    Liittynyt:
    28.9.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tulihan siitä ihan hieno, vaikka itse sanonkin ;)
    Ainut huomautus tuli museolausuntoon noista jalkatrampeista. Ovathan ne alkuperäiset, mutta Suomessa vaihdettu uutena sellaisiin alumiini rimpuloihin painorajan takia (ja niitä kun ei mistään saa, en ole edes hyvää kuvaa nähnyt.)
    Niin kuin lamput ovat suomi mallissa erillaiset . Myöskään mittaria ja virtalukkoa ei ole vm80-81
    Vanteet ovat myös erillaiset ja navat. Myös takajarru on tangossa näissä kahdessa vuosimallissa.

    67542518-D925-493D-900D-B6277EF5925C.jpeg
     
    #634 Raptor60, 28.9.2021
    Viimeksi muokattu: 28.9.2021
    • Tykkään Tykkään x 2
  15. Apinamies

    Apinamies Apinamies

    Liittynyt:
    13.9.2019
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    9
    Löysitkö oikenlaisen kilikellon ja takavalon telineen?
     
  16. Raptor60

    Raptor60 Kansalainen

    Liittynyt:
    28.9.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    8
    Takavalonteline on alkuperäinen niin kuin takavalokin CEV. Etuvalo myös alkuperäinen Stanley
    Myös lokasuojat ovat alkuperäiset läpivärjätyt. (Siinäpä ne kaikkein vaikein saatavat osat)
    Moottori on kanssa juuri tästä moposta.
    Kilikelloksi riittää krominen ajanmukainen. Eihän näissä ole ollut ”alkuperäistä” niin kuin PV:ssä.

    Menee tämä nyt vähän off topikiksi. Ei kuulu tähän säikeeseen nää museo apinat :)
     
    #636 Raptor60, 28.9.2021
    Viimeksi muokattu: 29.9.2021
    • Tykkään Tykkään x 1
  17. Raptor60

    Raptor60 Kansalainen

    Liittynyt:
    28.9.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    8
    Vaihdoin nyt ilmanputsariin tuon alu-suppilon sen mutkan tilalle. "Hyttysverkon" otin myös pois ja 7-arvon tulpan vaihdoin myös. ECU-resetinkin nyt kumminkin tein viellä.
    Ja pitihän se huiput heti käydä koittamassa ;) 94km/h näytti gps suoralla (tyyni keli) ja elopainoa mulla noin 80kg.
    Omasta mielestä tai mielikuvituksissa tuo ilmanputsarin muokkaus vaikutti kyllä kiihtyvyyteen.
    Harmi kun en vakiona tai pelkän pakoputken vaihdon jälkeen huippuja gepsiin mitannut.
     
  18. Raptor60

    Raptor60 Kansalainen

    Liittynyt:
    28.9.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    8
    Katselin tuossa ”allround” kitkarenkaita ja noita Anlaksen kumeja kehuttiin. Olisi aikas edukkaitakin.
    Moposportilta saisi 130/70-12 mutta 120mm on loppu ja saapuu varastoon vasta 8viikon päästä.
    Mitäs jos pistäis tuon 130mm eteen ja tilaisi 140mm taakse?
    Eikös korkeus olisi aikas lähellä alkuperäisiä ja tuskin ABS herjaakaan tulisi?
     
  19. Ju33i

    Ju33i Kansalainen

    Liittynyt:
    17.9.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    4
    Meillä oli kahdessa mankissa oli 130 edessä ja 140 leveä takana. Ei ongelmia missään vaiheessa. Renkaat oli conti twistit
     
  20. artova

    artova Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2021
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    14
    Ens kesäksi uusi nokka. Yoshimura ST-1M. Ei pitäisi pahasti alapäästäkään tehoa hävitä. ECU vielä harkinnassa, Aracer mini5 tai CJR flashattu vakio nyt ekana mielessä. 20211020_230240.jpg
     

Jaa tämä sivu