Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Viestiketju:
Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

kymi

Rahtari
KK Plus ADpack
Liittynyt
19 Toukokuu 2018
Viestit
17,794
Tehdäänpä tällekin projektille oma ketjunsa. Monkeyn elämää -ketjussa jatkukoot yleismaailmallisemmat keskustelut. Tässä kyseessä on siis vuoden 2018 erästä yksi keltainen Monkey:

upload_2019-6-11_22-30-47.png

Pyörä tuli tilattua hetken mielijohteesta keväällä 2018. Moni paikka myi jo ei-oota koska myyntiin tulleet kaksi 2018 erää olivat erittäin pienet ja rajoitetut - toki silti pyörästä nousi tilastohitti 2018 myytyjen uusien pyörien rintamalla.

Pyörän uutisoitiin olevan keski-ikäistyvien miesten suosikki, joten omassakin elämässä kääntyi sivu. Pyörän luovutustilaisuus oli 27.8.2018. Pyörän yhteydessä piti vähän päivittää ajokamoja. Siinä kun pihalla istuin pyörän selässä ja ihmettelin miten mitkäkin varusteet pitäisi pukea, tuli pari kaverusta liikkeen sisältä jutustelemaan. Olivat kuulemma tulleet ostamaan itelleen Monkeytä, liikkeen myydessä suorilta ei-oota. "Hitto, tää on tavallaan hieno nähä kun joku lähtee 1km ajetulla Monkeyllä kaupasta" ja molemmat siinä ympärillä ihailee. Itellä ihan vellit housuissa jo oman roolinsa kanssa ilman yleisöäkin...

Pyörä tuli nätisti kotiin. 2018 meni vähän ajokautena jo ohi tuossa kohtaa. Syyskuussa pukkasi vettä ja vilpoista tuuli-ilmastoa niin ei ennättänyt saada kilsoja alle.

Kuten luvattu, niin pyörän ulkoasu tullaan pitämään vakiona tai mahdollisten muutoksia vaativien juttujen jälkeenkin vakioitavissa olevana. Moottori ja voimansiirto on täysin vapaata riistaa, ulkoasussa sallitaan kaikki vinoilu isompia pyöriä kohtaan (hapsuja kytkin- & jarrukahvoihin olen jo miettinyt).

Kaudelle 2019 uudistuksena tuli Takegawan pakoputki. Tuo istuu vakiopaikalle ja näyttää vakioputkelta (jos et tiedä alkukäyrästä). Muitakin muutoksia oli suunnitteilla, mutta käytännössä osottautui, että virihommien speksaamiselle ja selvittämiselle pitäisi kaivaa enemmän aikaa kuin oli käytettävissä. Esimerkkinä mainittakoot nokka-akselit, joita perinteisten asteiden ja noston sijaan myydään markkinointinimikkeillä "sport", "super sport", "race", "street" jne. Rakennettaessa moottorikokonaisuutta on vähän vaikea arvioida nokan vaikutusta kokonaisuuteen (kun siis muutakin muuttuisi kuin pelkkä nokka-akseli). Lisäksi moottorinohjauksen osalta itsellä on sen verran vahva tausta, että en ihan helpolla kelpuuta jotakin "10 ohjelmoitavaa parametria" lisäpurkkia, mutta en taas keksi miksi maksaisin neljänneksen pyörän hinnasta täysin vapaasti ohjelmoitavasta ECU:sta.

Kausi 2019 käynnistyi 11.6.2019 illalla ja kauden 2018 kilsat tuli tuplattua helposti jo tänään eli 12.6.2019. Pyörä alkaa sen verran "kulua", että uutuuden kulmikkuus hioutuu pois ja pyörään on helpompi luottaa. Näissä on ollut ongelmia renkaiden soikeuden kanssa, joka omassani ei ole älyttömän paha ongelma.

Vahvasti siis voimakauppaan mennään ja vasta sen jälkeen rengasliikkeeseen.

Kaudella 2018 kommenttina oli mm. seuraavaa:
Loivassa alamäessä pyörän mittariin 104km/h (enemmänkin olisi mennyt vaan loppui alamäestä mitta), vastaavassa ylämäessä vajuu 80km/h seutuun...

Kaudella 2019 voisi nyt jo kommentoida, että kauden huiput 106km/h mittarin mukaan kohtalaisen suoralla tiellä vaihtelevassa tuulessa (lähestyen uhkaavasti Passatin takakonttia). Muina 2019 havaintoina tällä hetkellä on se, että kone vetää kolmos-vaihteella erittäin nätisti 80km/h asti ja siitäkin vielä ~85km/h melko vaivattomasti. Nelosella alkaa vastatuuli ja ylämäki painaa jonkin verran kulkupuolta aika herkästi ja kolmosella pärjää melkeinpä paremmin. Jossain lehtijutussa oli mainittu mittarista havaituiksi huipuiksi yli 120km/h, joten selkeästi nyt kaivataan ensisijaisesti lisää voimaa.

Miten sitten taas tuosta vermeestä saa lisää voimaa? Perinteiset mekaaniset muokkaukset, koneen puristussuhde on alhainen, kansi on kahdella venttiilillä (ei varsinainen ongelma silti), nokat, kuutioita voisi olla enemmän... Tämän lisäksi sitten koko imupuoli on ihan älytön. Sinne isompaa putkea, letkua, kaasuläppää ja suutinta. Palataan näihin.
 
Vaikka pyörässä on muutamia yksityiskohtia, jotka ei ehkä omaan silmään passaa, on kokonaisuus kyllä hieno.
Ja hienoa, että jos aikuisella miehellä on mielitekoja, niin myös toteuttaa ne :palvova:

Itellä tuli heti mieleen mekaaninen ahdin, saako mitenkään piilotettua sivuposken taakse ja mistä veto?

Joku extra hyper racing nokka, vaikka lisää tehoa toisikin, saattaa olla ikäväluonteinen ajettava, jos ei aina täysiä päästele.

Onkos tutkittu, löytyykö markkinoilta big bore kittiä?
 
Joku 160cc kitti löytyy joka pitäisi olla vielä bolt on. Samoin puristuksien kanssa pitäisi päästä helpolla ylöspäin johonkin järkevään (vakio 9.3:1). Riippuen moottorinohjauksen valinnasta en poissulje E85 käyttöä (tarpeisiini nähden saatavuus on hyvä), jolloin puristuksia ja/tai ahtoja voi olla reilumminkin.

Ongelma tosiaan noiden nokkien kanssa on se, että kun niistä ei saa mitään dataa ulos, on vaikea arvioida minkäkin soveltuvuutta valittuun alakertaan nähden. Joku "street racing" nokka voi olla ihan ok vakiolle alakerralle, kun taas 160cc 11:1 kaivannee vähän eri profiilia. Voihan näitä toki teettää ja asiantuntemusta löytyy Suomesta kyllä - mutta en välttämättä ole budjetäärisesti innostunut (vielä) siitä, että pyörän moottori maksaa saman verran tai enemmän kuin uusi pyörä.

Tilaa tuossa on periaatteessa tuo musta boksi tankin alla. Sen sisällä on ilmansuodatin, täysin älytön putkihässäkkä kaasuläppärunkoon ja imusarjaan. Tuota kokonaisuutta joutunee joka tapauksessa modifioimaan, tuo kaasuläpän putkitus ja ilmansuodatinkotelo on omaan silmääni aika ohkaista mehupilliä sisämitoiltaan. Koko tuosta boksista oon valmis luopumaan jos tilalle tuleva kokonaisuus on muutoin järkevän näköinen (ja boksi vakioitavissa takas). Veto/remmi mekaaniselle ahtimelle voi olla kyllä silti haaste...
 
Lie sitä luokkaa, ilmajähdytetty kun on . CB125R:n vastaavassa vesijäähdytetyssä moottorissa on 13.3hp
 
Jos laittais suoraan CR125R koneen (40hv):rolleyes:
 
Jos laittais suoraan CR125R koneen (40hv):rolleyes:
Liian helppoa. Ja jos ulkonäkö koitetaan pitää suht vakiona, ainakin pakoputken naamiointi vakion näköiseksi, ilman että teho laskee, saattaa olla haastellista.

Onkos tuossa kytkinposken takana heti öljy vai onko kuivassa vauhtipyörä? Siinähän on joku tulppa valmiina. Siihen pieni, muutaman sentin halkaisijainen siro hammashihnapyörä ja siisti kotelo hihnalle. Ja pienen pieni ahdin hihnan toiseen päähän.
Kaverilla oli yhdessä autossa hihnalta voimansa ottava ahdin, niin kuin turbo, mutta pakopesän paikalla ylennysvaihteisto.

En tiedä mitä etuja tuollaisessa on turboon verrattuna . Jaa, ehkä ahtoilma ei lämpeä niin paljon ja olisko ollut sellainen, että ei vaatinut öljyä moottorilta. Vaihteistossa oma öljy.
 
Mekaaninen "Paxton" tyyppinen remmiahdin on kuin turbon ahtopesä kertojaplaneetalla korotetut kierrokset, mut ilman viivettä.
Vähän kuin GMC 6-71 huuhtelupumppu ( muttei niin hyvä ), vakioahto koko kierrosalueen
 
Mulla oli B - Asconassa SCE /VX - remeliahdin, ulkoiselta kooltaan pieni, pystyimu - Weberin luokkaa ilmanputsareineen.Oli muistaakseni alkujaan pienkoneen ohjaamon paineistuskompura, SCE:n Tomi ja Simo niitä muutteli auto/moottoripyöräkäyttöön, tällöin elettiin vuotta 1985.
 
Viimeksi muokattu:
Piikkiin ehkä joo, mutta katoin tuossa niin 181cc pyttysarjaakin ois tarjolla. Sit voidaan päästä jo ahdettuna 41-75hp välille etsimään seuraavaa sulaketta. Pitää vähän selvittää tuota rakennetta, oisko tosiaan vauhtipyörä kuten vanhassa mopo-monkeyssä kuivana kotelossaan.


Noista vakiotehoista. MP Maailma -lehdellä on tuo Monkeyn viriprojekti. Osassa 2 oli penkitystulos vakiokoneesta, takarenkaalle 8.37hp ja 9.97Nm. Voimansiirron häviöitä ei ole mitattu, mutta laskivat "keskimääräisellä 13 prosentin tasolla" => 9.6hp & 11.4Nm, eli ihan vakion ilmoitetussa tontissa.

Jos tuota huonoa dynokuvaa koittaa tulkita, niin vääntö 5400rpm, teho 6800rpm ja kone kiertäisi 9200rpm.

Mitä taas tulee tuon lehden Monkey -projektiin on tuo jutun kuljetus ollut kyllä allekirjoittaneelle ainakin pettymys. Monta sivua itsestäänselvyyksiä, samoja tuskailuita kuin itsellänikin, henkilöiden esittelyjä ja ylistyksiä, jne. Tavotteita ei varsinaisesti ole vaan tarkoitus on saada halvalla ehkä jotain parannusta aikaan. Virit ainakin alkupuheiden mukaan ns. stage 1, eli nokka, ja imu- & pakopuolen muutokset. 10€ per irtonumero tuosta on ihan liikaa. Pari edellistä selasin kaupassa ja totesin että kymppi kummastakin on ihan hukkaan heitettyä rahaa - sillä vois ostaa jo jotain viriä.
 
En oo ihan täysin 100% varma, mutta mun mielestä toi kevari-Monkeyn kone on vähän eri tavalla kiinni rungossa kuin mopo-versiossa. En pysty kyllä rinnakkain vertailemaan.

Vauhtipyörä on uiva, eli tuo vasen etummainen poski kaksine ruuvikansineen on tiivisteelliset.
 
Tässä on tuo mainitsemani mehupillitys ja kaasuläppänen:

upload_2019-6-13_19-26-25.png


Tuo voisi olla vähän toisenlainen ja näin vaparina käytettynä koolla on todellakin väliä (kunnes se on liian iso). Saman tyylinen kohtuu pieni mehupilli myös ruokkii tuota ilmanputsarikoteloa toisella puolen pyörää.
 
Moottorin kiinnitys oikealla puolen pyörää:

upload_2019-6-13_19-41-59.png


Lisäksi tuon alimman pultin alla on jonkin sortin kannake vielä moottorin (vaihteiston) alle, johon mm. vakio pakoputken lenkki kiinnittyy.

Kahlasin vähän kuvia muistini tueksi ja ei tosiaan lähellekään sitä mitä mopo-Monkey moottorin/askin kiinnitys (2 pulttia).
 
Tässä on tuo mainitsemani mehupillitys ja kaasuläppänen:

Näytä liitetiedosto 48634

Tuo voisi olla vähän toisenlainen ja näin vaparina käytettynä koolla on todellakin väliä (kunnes se on liian iso). Saman tyylinen kohtuu pieni mehupilli myös ruokkii tuota ilmanputsarikoteloa toisella puolen pyörää.
Tuollaisella rakenteella on luultavasti saatu myös imuäänet melko hiljaisiksi? Joka ehkä nykyaikana on ainakin valmistajan näkökulmasta hyvä homma.
 
Joskus muutama vuos sitte kun mitattiin penkissä monkeystä voimia ja saatiin laskennallista moottoritehoa aika tasan 10 hp , moottori koostu orkkis hondan alakerrasta voimansiirtoa myöten , 82cc sylinteristä pienellä kuvulla olevalla männällä , jostain 110 tai 125cc kiinacrossin kannesta , muistaakseni "streetrace" tms. nokka-akseli , 24mm keihin ja kiinacrossin pakoputki muokattuna sopimaan paikalleen.

Että luulis tuommosesta jo valmiiks tehtaalla rakennetusta moottorista irtoavan sopivin muutoksin ihan mukavasti lisää jo vakiolla sylinteritilavuudella.
 
Isommissa mopeedeissa on saatu melko mukavia tehonlisiä irti juuri imupuolen pillejä isonnellen.
 
Takaisin
Ylös