Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja kymi, 12.6.2019.

  1. TommiK

    TommiK Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    28.10.2020
    Viestejä:
    2 165
    Saadut tykkäykset:
    609
    Tänään tuli mätänetistä se 14 piikkinen etuhamppi. 5-6 kympin testilenkki heitetty. Heti ABS alko vilkuttaa vikamoodia.
    Selkeesti antaa 4 vaihteella nostaa kierroksia, Yoshimura huutaa kovempaa, vetää pikkumäet himpun paremmin, yms.
    Nopeusmittarivirhe nousi 14 kun markka mopon mittarissa ja 16:ta kun 120 markkaa mittarissa. Tasamaalla kulki 104 gps mukaan kun ajo normisti selekä suht suorassa. Pikku alamäki niin rullaa 110 gps mukaan. Jäätävään vastatuuleen gps muaan mentiin 86-90 riippuu miten jakso kahvaa pitää pohjassa kun meinas satulasta valua ulos vastaseen.

    Vaikee sanoa jättääkö 14 piikkisen vai laittaako takas 15 sen. 15 lla yoshimura pitää mukavempaa ääntä ja ABS ei vilkuttele.
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    60 112
    Saadut tykkäykset:
    6 282
    Tuossahan tullee ilmeisemin ongelmaksi se, ketjussa jo aiemmin mainittu juttu, että takarenkaan nopeus otettaneen vaihteistolta, ja eturenkaan pyörintänopeus, eturenkaalta = käsittääkseni se ristiriita syntyy siitä.
    Vaikken noista Monkeystä oikein mitään, realistisesti tiedäkkään .....
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  3. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 569
    Saadut tykkäykset:
    2 020
    Etupyörällä on hammaskehä, takana ei. Piuhat menee kirstuun ja sieltä tulee nopeus ja takapyörän abs (en oo aukonut niin en tiedä millainen rakenne/anturit).
     
  4. Ju33i

    Ju33i Kansalainen

    Liittynyt:
    17.9.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    4
    Eli jos vaihtaa eteen ja taakse matalemmat kumit niin saa lyhemmät välitykset ja ABS ongelmaa ei ole. Minä laitoin continental conti twist kummit. Eteen 130 leveä ja taakse 140 leveä. Profiili tais olla 75. Ei ongelmia apsin kanssa ja hyvät oli ajaa.
     
  5. TommiK

    TommiK Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    28.10.2020
    Viestejä:
    2 165
    Saadut tykkäykset:
    609
    Nämä originaalit kummit on ajaessa nyt parantunut - uutena ne oli aika paskat (kovat muoviset ja soikeat) mutta nyt pinnat on auvenneet ja soikeuskin ikäänkuin kadonnut.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  6. retroman

    retroman Kansalainen

    Liittynyt:
    10.8.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tulipa laitettua itsellekin tämä tilaukseen, kun tuo uusi 2022 malli oli saatavilla. Ensikuussa toivottavasti saan sen.

    Jousethan tuossa näin yli satakiloiselle täytyy ensimmäisenä tilata, ja tuolla eräässä tubevideossa normaalipainoinen jenkki asensi itselleen tuommoiset ja kehui olevan hyvät.

    https://mnnthbx.com/product/tb-adju...da-monkey-125/?attribute_options=Black+Spring

    Täytyykö lähteä jenkeistä asti tilaamaan, vai saako vastaavat lähempääkin?
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    60 112
    Saadut tykkäykset:
    6 282
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  8. Ju33i

    Ju33i Kansalainen

    Liittynyt:
    17.9.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ja niin siinä kävi että vaimon sininen on myös mennyt vaihdossa. Nyt jäi siitä keltainen tankki ja takahaarukka ja etuputkien ne keltaiset osat. Mahtaisko nää osat kiinnostaa täällä vai laitanko toriin?

    tuollahan se sininen on nyt jos jotain kiinnostaa https://marine.fi/moto/honda-monkey-125-2719056/
     
    #608 Ju33i, 20.8.2021
    Viimeksi muokattu: 20.8.2021
  9. retroman

    retroman Kansalainen

    Liittynyt:
    10.8.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    1
    Saako tähän monkeyhin paremman tankin ja takahaarukan, vai miksi sinulta nuo osat yli jäi?
     
  10. Ju33i

    Ju33i Kansalainen

    Liittynyt:
    17.9.2020
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tuo manki on alunperin keltainen. Tilattiin sininen tankki + siniset etutolppien rungot + sininen takahaarukka ja siniset lampun kannattimet. Runko ja sivukoppa ja takajouset siis maalattiin.

    aika vaikea ois ollut maalata se tankki oikean väriseksi
     
  11. retroman

    retroman Kansalainen

    Liittynyt:
    10.8.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minä taas olisin mieluummin keltaisena ottanut, mutta sinistä oli vain tulossa, joten sillä mennään, jos se joskus saapuu :rolleyes:
     
  12. Apinamies

    Apinamies Apinamies

    Liittynyt:
    13.9.2019
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    9
    Apinataloon mahtuisi vielä yksi eli olisiko jollekin jäänyt Monkey 125 ylimääräiseksi, voisin ostaa? Mielellään "paranneltu" versio esim. jousitus, äänenvaimennin, kulkupuoli yms. Tarjotkaa YV.llä tietojen kanssa, niin ei palsta "sotkeudu". Kaikki värivaihtoehdot käy. Kiitos
     
  13. An_dew

    An_dew Kansalainen

    Liittynyt:
    6.9.2021
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys! Vajaa puoli vuotta ollut mankin omistaja. Olisi tarkoitus ehkä ensi kesäksi aavistuksen piristää kulkupuolta. Yoshin RS-3 putkisto löytyy, muuten vakio.. Tyyliin 1 heppa tai huippunopeutta 5-10km/h lisää, ennen kaikkea kiihtyvyyttä olisi mukava saada lisää ilman välitysten vaihtoa. Tosiaan olen miettinyt että tilaisko moposportista sen I-map ruiskunsäätöyksikön. Että olisko tuosta ja yoshin "yhteispelistä" mihinkään vai vaatiiko vielä paremman nokka-akselinkin? Ja onko ilmanottoa tuolloin välttämättä parannettava? Meneekö nykyisellä vakiolla, mielellään en rupeis sitä ilmanputsarin koteloa poistattamaan ja asentamaan tilalle sitä ulkoista power filtteriä. Ihan sen takia koska ajelen melko pitkiä matkoja, joista hiekkateiden osuus välillä merkittävä. Vois olettaa et helposti menis tukkoon hiekkapölystä ja muusta kurapaskasta... Myös takegawan öljylinko? Onko siitä mitään muuta konkreettista hyötyä kuin että se on kevyempi? Kannattaako ostaa ja vaihtaa?

    Suositelkaa te jotka tiedätte käytännöstä ja mitä kannattaa tehdä. Raha ei ole sinäänsä ongelma.. Olen toisaalta miettinyt et antaisko tuon olla semmoisenaan ja ostais kakkos mankin, valmiiks laitellun jossa ois 181cc sylinteristä lähtien kaikki viripalikat kiinni. Mutta kattoo nyt myöhemmin lähitulevaisuudessa :D Olen 180cm ja 104kg + - 4kg suuntaan taikka toiseen, bodailu -ja voimailu taustasta johtuen. Eli senkin takia pieni piristys ei olisi pahitteeksi, vaikka yllättävän hyvin nykyinenkin jaksaa vääntää. Ajokamoilla pitkälti +110kg. Reissaan melko pitkiä matkoja päiväseltään n. 300-400km aina, enkka tältä kesältä 630km :D Aivan helvetin hieno pyörä kaikin puolin! Ehkä paras kaikista, vaikkei ohjus olekkaan. Monenmoista pyörää ollut, edellinen zx-10r ninja.
     
  14. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 569
    Saadut tykkäykset:
    2 020
    Ensinnäkin tervetuloa foorumille.

    Olet selkeästikin tutustunut aiheeseen, hyvähyvä. Jos järkevyyden kannalta lähdetään asiaa puimaan, niin onhan tuon koneen vinttiosasto ihan täysin alimitoitettu noihin kuutioihin.

    Suodatinkoteloa en poistaisi enkä vaihtaisi noihin kartiofilsuihin. Ne on mielestäni pinta-alaltaan vakiosuodattimen luokkaa eivätkä tuossa muodossaan kerää patopainetta, josta voisi olla hyötyä. Lisää sontaa vaan koneeseen +-0 hyödyllä. Äänet toki tuo persdynoon sen 10 heppaa. Jos/kun suodattimelle jotain tekisin, niin miettisin miten sen ilmavirtauksen saa jouhevammaksi ja patopainetta hyödynnettyä. Lisäksi se sisäkäyrä pois ja pieni imukurkku siihen imuputkeen tekee eetvarttia.

    Noihin halpoihin huijausbokseihin en suosittele investoitavan. Tämä koskee myös esim. Power Commanderia, joka on toki jo huomattavan laaja lisäyksikkö. Toimintatapa kuitenkin on huijata anturitietoja, joka vastaavasti aiheuttaa moottorinohjaimelle mahdollisia epämieluisia tilanteita (ajetaan "kartalta" ulos yms). Käytännössä ainoat/järkevät tällä hetkellä ovat aRacerin tuotteet, jotka korvaavat alkuperäisen moottorinohjaimen täysin ja ovat käytännössä plug-n-play.

    Noilla aRacereilla näkee myös josko suutin syystä tai toisesta olisi tapissa (epäilen että ei ainakaan vakio kuutioilla). Tässäkin myös - en lähtisi tuota suutinta vaihtamaan, ellei pohjalla ole jotakin moottorinohjausta, jolla suuttimen parametrit saadaan perille. Suuttimissa koko ei ole ainut määrittävä tekijä, vaan suuttimilla on myös hitaus. Hitaus kasvaa suuttimen kasvamisen myötä ja tämä pitää myös kompensoida. Suuttimen mukana tulee tarvittavat tiedot ja ne voi syöttää esim. aRacerin softaan, jolloin ruiskutus tapahtuu edelleen järkevästi kaikilla kierrosalueilla.
     
  15. retroman

    retroman Kansalainen

    Liittynyt:
    10.8.2021
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    1
    Sen mitä noita videoita virittelyistä itse katselin, niin se 140cc paketti ja virinokka on aika passeli yhdistelmä, jolla jaksaa mäkiäkin kiivetä ihan eri malliiin.
     
  16. An_dew

    An_dew Kansalainen

    Liittynyt:
    6.9.2021
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meinasin poistaa nyt sen sisäkäyrän ja kärpäsverkon alustavasti. Onko siihen imuputkeen oltava välttämättä sellainen suppilo? Mainitsit aiemmin että "Muutoin tuohon tulee helposti reunapyörre ja imukurkun täyttöaste jää vajaaksi" Lähinnä että onko tuo mitenkä vakavaa? Itekkö se on ruvettava veistämään ja taiteilemaan sellasta sopivaa härpäkettä... Ettei saa tänä päivänä ostettua mistään valmista käypästä?
     
  17. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    7 319
    Saadut tykkäykset:
    1 569
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  18. artova

    artova Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2021
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    14
  19. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 569
    Saadut tykkäykset:
    2 020
    Liekkö tuo ilman imutorvea perus virittämisen tasoa. Eli kunhan teho ei vähene yli 20% niin viritys on onnistunut.

    Kai tuon voisi jotenkin mallintaa jos olisi jotkut softat ja osaisi. Käytännössä siinä suoran imukurkun päässä ilma virtaa sekä imukurkun suuntaisesti, että 90 asteen kulmalla - ja kaikella tästä välistä. Tuo sivusta tuleva ilma yhtäältä vaatii enemmän imuvoimaa kuin myös työntää suoraan kulkevaa ilmaa keskemmälle imukurkkua. Torvella joka suunnasta tuleva ilmavirta suunnataan samansuuntaiseksi, jolloin imun täyttöaste on hyvä.

    Osin tuota ilmiötä voi miettiä vaikka pölynimurilla. Ilman suulakkeita vapaassa ilmassa letkun/putken päässä imu tuntuu myös sivuille.
     
  20. An_dew

    An_dew Kansalainen

    Liittynyt:
    6.9.2021
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Öljynvaihdosta ja takuuasioista...

    Jos takuuden haluaa säilyttää niin käsittääkseni niissä määräaikaishuolloissa on pyörää käytettävä, mutta voiko kumminkin itse tehdä väliöljynvaihdon? Myös saako oikeaoppisesti pyörään edes tehdä mitään muutoksia, siis sellaisia että itse moottoriin ei ole kumminkaan koskettu. Pelkäämättä että takuuden menettää... Mitä se edes kattaa ja mitenkähän usein edes tälläisiä tapauksia on että jokin asia menee takuuden piikkiin. Ylipäätään annatteko te takuulle edes minkäänlaista arvoa ja kannattaako sitä vaalia?
     

Jaa tämä sivu