briggs&stratton puutarhajyrsin

Viestiketju:
briggs&stratton puutarhajyrsin

Jos vaan maadotusjohto poikki niin itte puolahan on ehjä,piuha pois maista niin kipunoi ite ainakin kokeilisin vielä selkiäis sekin...
 
Sammuttimimen maadoitusjohto on tuo ohut kaapeli, maadoittaa toden näköisesti jossain kohti kaasuvivustoa. Ei varmasti kipunoitse jos on kiinni rungossa, nuo puolat on kulutustavaraa. Se että kannattaako 50€ Uutta satsata on itsestä kiinni, uuden jyrsimen saa 300€ ja vanhan ruohonleikkurin 20€ josta saa varaosia. Muist 8hv asti on samat puolat ja ei väliä onko pysty/vaaka akseli kone.
Ruohonleikkurin puola on erilainen kuin jyrsimessä.
 
Briggs osaa tehdä puolat. Aika harvoin vikaa. Kannattaa puhdistaa vanha ensin. Hiominen kuluttaa pintaa. Harja on parempi.
 
Sammuttimimen maadoitusjohto on tuo ohut kaapeli, maadoittaa toden näköisesti jossain kohti kaasuvivustoa. Ei varmasti kipunoitse jos on kiinni rungossa, nuo puolat on kulutustavaraa. Se että kannattaako 50€ Uutta satsata on itsestä kiinni, uuden jyrsimen saa 300€ ja vanhan ruohonleikkurin 20€ josta saa varaosia. Muist 8hv asti on samat puolat ja ei väliä onko pysty/vaaka akseli kone.
On useita eri malleja puolia noissa vanhoissa sivuventtiilikoneissakin, muistaakseni ainakin kahdella eri kiinnitysruuvien välillä pieniinkin koneisiin, saattaa olla jopa kolmella. Konetoimi näyttää haulla puola biggs & stratton 16 erilaista puolaa. Suurin osa toki on noihin kansiventtiilikoneisiin.
 
tommosii

IMG_20210328_113813.jpg IMG_20210328_113740.jpg
 
Kaasarin pumppukalvo on tuossa neljän ruuvin ja kohdistussokan pitämän lätkän takana, jos tulee sen uusimiselle tarve. Tuohan toimii siis niin, että se painaa "siirtopumpulla" tuosta pitkästä putkesta imien bensaa pieneen kuppiin tankin sisällä, ja siitä tuolla lyhyellä putkella sitten ruokaa kaasariin. Kalvovika oireilee yleensä huojuvana käyntinä etenkin kuormitettuna, ja huonolla käynnistyvyydellä kylmänä. Huikkabensalla lähtee käymään, mutta ei oikein halua pysyä käynnissä ryypytti tai oli ryypyttämättä. Kalvo sitten pitää ostaa tuon ruuvimäärän mukaan. 5-ruuvin kalvo vuotaa tuossa 4-ruuvin kaasarissa. 4-ruuvin kalvon saa kutakuinkin sovitettua 5-ruuvin kaasariin mutta hyvä siitä ei tule.
 
Niin meniskö nuo puolakoot/tyypit sitten sen mukaan kuinka iso moottori on?
Mulla kävi pikkujyrsijään osat ihan normi ruohonleikkurista ottaen kun täysin saman kokonen moottori oli,isompi kokosia harvemmin tarjolla onkaan vanhoja/ehjiä.
Kampiakselikin kävi vaikka oli pidempi ei muuta kun reikä suojamuovikoteloon niin akseli tuli läpi ja hyvin toimi
 
On useita eri malleja puolia noissa vanhoissa sivuventtiilikoneissakin, muistaakseni ainakin kahdella eri kiinnitysruuvien välillä pieniinkin koneisiin, saattaa olla jopa kolmella. Konetoimi näyttää haulla puola biggs & stratton 16 erilaista puolaa. Suurin osa toki on noihin kansiventtiilikoneisiin.
Saattaa olla sama puola eri johdon pituudella.
Niin meniskö nuo puolakoot/tyypit sitten sen mukaan kuinka iso moottori on?
Mulla kävi pikkujyrsijään osat ihan normi ruohonleikkurista ottaen kun täysin saman kokonen moottori oli,isompi kokosia harvemmin tarjolla onkaan vanhoja/ehjiä.
Kampiakselikin kävi vaikka oli pidempi ei muuta kun reikä suojamuovikoteloon niin akseli tuli läpi ja hyvin toimi

Oliko jyrsimessäsi pystyakseli moottori?
 
Saattaa olla sama puola eri johdon pituudella.


Oliko jyrsimessäsi pystyakseli moottori?
Ei ole merkitystä kampiakselille eikä muillekkaan osille,jyrsijässä vaaka leikureissahan pysty ja hyvin ne sinne kävi.
Käy kaasaritkin kunhan vaan asentaa oikeaan asentoon,kaikki osat toimii kun ne saa molemmissa oikeisiin asentoihin ja mahtuvat paikoilleen.
Se pitää vaan muistaa että jos on kärjellinen kone ei käykkään kärjettömän kampiakseli koska siinä ei ole epäkeskoa joka nostaa kärkiä,sekin tuli huomattua.
 
Ei ole merkitystä kampiakselille eikä muillekkaan osille,jyrsijässä vaaka leikureissahan pysty ja hyvin ne sinne kävi.
Käy kaasaritkin kunhan vaan asentaa oikeaan asentoon,kaikki osat toimii kun ne saa molemmissa oikeisiin asentoihin ja mahtuvat paikoilleen.
Se pitää vaan muistaa että jos on kärjellinen kone ei käykkään kärjettömän kampiakseli koska siinä ei ole epäkeskoa joka nostaa kärkiä,sekin tuli huomattua.
Miten sait kaasuttimen sopimaan, jyrsimen kaasari on kiinni kahdella pultilla suoraan sylinterissä ja leikkurissa on imukaula johon kaasari työnnetään .
 
Viimeksi muokattu:
Jos ihan perinteinen kiilasysteemi on, niin ulosvetäjällä luulisi lähtevän, ellei tosi pahasti ole ruostunut. Hihnäpyörää voi vähän lämmittää.
 
millä saa koneen hihnapyörän irki ruuvit on auki
Taidat olla tulevaisuuden seppiä? Kysele vaan vaikka perus asioita, yritetään opastaa mikäli osataan!
Tuota tuota, onkohan sulla käytettävissä millainen korjaamo kalusto? Perus korjaamo varustukseen kuluu läjä erilaisia - eri kokoisia ulosvetimiä sekä kaasupoltin vaikkapa sellainen kertakäyttöpullolinen kahvapoltin. Ruuvimeiselillä ja jakoavaimella ei isompia remonttihommia yksinkertaisesti tehdä, jos sepitykseen on intohimoa niin rupea pikku hiljaa investoimaan työkaluihin. Koneharrastus on yleensä elin ikäinen / pysyvä joten satsaus siihen ei mene hukkaan, paljon turhempaankin sitä yleensä euroja syydetään!

Eli akselin päässään on aina yleensä kolo, tämä kolo on ulosvetäjän ruuvin paikallaan pysymistä varten. 2-3 haaraisen ulosvetäjän sorpat asetetaan keskitetysti hihnapyörän taakse ja ruuvi kiristetään kireälle vetovoiman aikaan saamiseksi, jos ei irtoa voi akselia lämmittää ja naputella hihnapyörää jne...
 
Ja kannattaa miettiä, mihin ne ulosvetäjän käpälät asettaa, siis jos siivapyörän ulkokehälle laittaa, ei välttämättä isoa voimaa tarvitse, kun peltinen vääntyy ja valurautainen murtuu.
Mutta oliskos tässä tapauksessa pienihalkaisijainen teräspyörä, joka kestää vetoja?
 
Niinpä. Vetokohta on ajateltava, jos on peltipyörä, se ei siedä isoakaan vetoa.
Jos valupyörä, se sietää jonkin verran.
Ja jos lämpöä antaa, siivalle kohdistaa sitä lämmitystä, eikä itse akseliin ....
 
Takaisin
Ylös