Viime yönä softan koodaaja Rodolfo tutki paalin tietokantaa ja löysi vian. Softassa, tiedostojen tallennuksessa ja kirjaamisessa tietokantaan on mitä ilmeisimmin ollut jokin perustavaa laatua oleva heikkous. Rodolfo on muuttanut systeemiä kokonaan versiossa 3.10.6. Nykyinen versio on 3.10.7.
"In any case, please note that any server issue prior 3.10.6 (false positive images) can't be fixed. These problems are related to how the id based filenaming used to work and I just changed that in 3.10.6. Anything prior that can't be fixed."
Edellisestä ja seuraavasta lainauksesta voi päätellä, ettei paali ole ainoa, missä kyseinen heikkous on lauennut:
"The old ID reservation system is gone and I will write an email informing users with this issue so they can apply this workaround to avoid future issues. It only applies to those that experienced collisions with the old ID reservation system."
Olen nyt tilannut varmuuskopioiden palautuksen sekä itse ohjelma- että myös kuvapalvelimeen, jotta maanantaina ylikirjoittuneet DJEzgo84:n kuvat saataisiin palautettua.
Kun se on tehty, tehdään tietokantamuutos, jolla estetään vian toistuminen.
Probleeman alkusyy on ajassa, joka on kuukausia taaksepäin tästä hetkestä. Silloin on tapahtunut jotakin, joka on laukaissut tuon heikkouden "vanhassa ID varaussysteemissä".
Lopputulos korjausten jälkeen tulee olemaan se, että jonkinasteinen määrä kuvia on virheellisesti kirjautunut ja ne ovat tallentuneet yhden käyttäjän albumien lisäksi myös jonkin toisen käyttäjän kuvien päälle. Nämä ei-omat-kuvat pitää jokaisen käyttäjän itse bongata ja poistaa.
Vika on perin ikävä, mutta onneksi sen juurisyy alkaa nyt selvitä ja koodaaja on vastikään korjannut koodiaan. Muitakin epäsuorasti ongelmasta johtuvia parannuksia on syntynyt. Paali on nyt alustalla (Chevereto Approved Image Hosting), jossa koodaaja ei enää voi vältellä tukikysymyksiin vastaamista vedoten siihen, ettei "mahdollisesti palvelimen asetuksista johtuva vika" kuulu tuen piiriin.
Jospa tästä vielä noustaan.