Mercury 9,9hv

Viestiketju:
Mercury 9,9hv

Aina sitä jää jotain omaankin haaviin kun seuraa toisten taistelua. Tiedä vaikka ostais vanhoilla päivillä elämänsä ensimmäisen veneen. :D
Jaa niinku se yks pohjalaisukko. Tää on tuttavan kertomaa....
Pohjammalla osti äijä uuden veneen ja trailerin. Siinä ne sitte pihassa seisoo kesät, talveksi lykkää konehalliin. Toistakymmentä vuotta kuulemma ollu eikä vedessä oo käytetty kertaakaan eikä moottori oo kertaakaan pörähtäny.
Mutta kun vene TARTTEE olla....
 
Tais olla etelä pohjanmaalta, kun siellä on vettä niin vähän. :D
Sieltäpä....kahden mun siskon tyttäret on naimisissa Eteläpohjanmaalla ja kumpikin manailee että ku siellä ei pääse edes uimaan. Huvittava näky on edelleen silmissäni kun olin uistelemassa Päijänteellä ja enonhuutajat oli veneilemässä saaimökille. Ihmettelin että miten niiden ukot näyttää noin pieniltä....siellähän ne istu veneepohjalla ja pitelivät hyvinkin tomerasti laitoja kasassa, oikein rystyset valkeina puristivat. KAttelivat siinä ku toinen tytöistä hyppäs mun paattiin valkkamaan kalaa mukaan mökille ja siinä sitte mun veneessä seisoskeltiin, ni onhan mun paatti ny vähä isompikin...
 
Olishan niillä siellä kausiveneilymahdollisuuksia kun Kyröjoki tulvii. :D
 
Mutta vanhat hyvät ajat eivät koskaan enää palaa. :D
 
Aika jännää tämmönen perämoottorin serlokointikin, en silti ole ostamassa semmosta, kun ei ole tuota venettäkä, mutta kunhan nyt sivusta seuraan :)
Joskus se on tämmöistä autojenkin kanssa, kun joku on aloittanut korjaamaan ja sen korjaamisen edetessä on tullut/aiheutettu muutama lisävikakin. Siinä vaiheessa kun saa koneen käsiin, niin ei ole mitään käsitystä, että mikä on ollut se alkuperäinen vika.

Tässäkin oli aluksi, että moottori ei toimi. Onneksi sentään kaveri sanoi, että kaasuttimeen on tiivisteet vaihdettu. Eipä olis muuten heti tullut mieleen, että ne voivat olla väärät. Tankin letkun lutkutinpumppu ei toiminut ollenkaan, onneksi itsellä sattui olemaan parempi. Bensansuodattimen jalka oli murtunut, letkuyhde poikki. Tässäkin olisi ollut jo riittävästi vikaa, mutta kun sain tuon jotenkin käymään, niin savua oli kuin taikurin teltassa ja käynti heikkoa.

Ja sitten tuo jäähdytyspuoli, siinä ei ilmeisesti mitään varsinaista vikaa ole, vaan se on todella omituinen ominaisuus. Ensimmäinen peräprutku missä oon itse tuollaista havainnut, eikä tunnu olevan tuttu juttu kokeneemmallekaan venemiehelle. Meni turhaa aikaa tuota ihmetellessä. No ei tätä ole aktiivisesti tutkittukaan, vain sadepäivinä joskus vilkaistu.

Nyt toivottavasti jo ollaan sen alkuperäisen vian äärellä, eli kone käy vain alemmalla sylinterillä.
 
Toivottavasti :D
Minä olin muutama päivä sitten aivan varma, että minulla on staattorivika ja melkein jo klikkasin ostoskoriin 500$ osan jenkeistä, plus postit ja verot. Onneksi maltoin mieleni.. :oops:

Tai eihän sitä yamahan vikaa vieläkään ole varmuudella löytynyt.
 
Toivottavasti :D
Minä olin muutama päivä sitten aivan varma, että minulla on staattorivika ja melkein jo klikkasin ostoskoriin 500$ osan jenkeistä, plus postit ja verot. Onneksi maltoin mieleni.. :oops:

Tai eihän sitä yamahan vikaa vieläkään ole varmuudella löytynyt.
Facessa joku kauppasi 60hv Yamahaa osina.
 
Tulpanjohdot lähtevät puolista reippaalla nykäisyllä. Vika ei siirtynyt, vaikka vaihdoin puolat. Pelkällä ylemmällä sylinterillä lähtee heikommin käyntiin ja ei juurikaan jaksa ottaa kierroksia.
 
Olisko ilmavaivoja?
Yritin ruiskia jarrukliineria sinne staattorin seudulle. Sitten kypsyin ja siirryin oikeisiin hommiin.

Kokeillaan uudestaan paremmalla ajalla. Puristuspainemittarini on vähän huono. Tilasin jo keväällä uuden, mutta eivät saaneet toimitettua. Pakoaukosta näkyi pari naarmua männässä, mutta samanlaiset oli toisessakin.
 
Hmmmm...minä en edelleenkään tajua sähköistä mitään mutta jossain vehkeissä on menny triggeri? Mikä hitto sitten liekään? Käsittääkseni osa on staattorin alla. Nyt kun sulla on vauhti päällä niin tempase vauhtipyörä veks ja mittaa se staattori ku osaat kuiteskin :) jos kerran puolat oli ok eikä vaikutusta niin mittaamalla staattorin olis poissuljettu kaksi asiaa...?

 
Voin mitata staattorin. Ei tarvitse edes vauhtipyörää irroittaa kun johdot on siinä hyvin esillä. Eihän se ole kuin virtakäämi, jossa on joku tietty resistanssi.

Voin mitata puolienkin resistanssit. Ovat sitten jollekin muulle ohjearvona.

Triggeri on sähköinen komponentti, joka vastaa toiminnaltaan katkojankärkiä. Senkin resistanssin voi mitata.
 
Kuinka tälläisessä koneessa olisi helpointa paineistaa kampikammio? Tuo ylästefa täyttyisi nyt jotenkin tutkia.
 
Kuinka tälläisessä koneessa olisi helpointa paineistaa kampikammio? Tuo ylästefa täyttyisi nyt jotenkin tutkia.
Ilman varmaan sais sisälle helpoiten tulpan reiästä. Imupuolella on läpät, niin ei pitäisi sieltä karata. Mutta pakopuolen tiivistys taas hieman haasteellinen. Jos peräb ottaisi irti ja siihen tekisi sokean laipan tilalle, mutta yleensä on rikissäkin joku reikä pakokaasulle.

Poweri irti ja sinne laippa. Ei ihan pienitöinen ole sekään vaihtoehto...
 
No mut jos imupuoli on tukossa nii mites sieltä pakoputkesta sitte....
 
Resistansseja

- sytytyspuola esiöpiiri alle 0,0 ohmia
- sytytyspuola toisiopiiri 920 ohmia

- trigger 708 ohmia

- staattori 2388 ohmia
 
Takaisin
Ylös