Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mercury 9,9hv

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja cardaani, 29.8.2020.

  1. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    Mitäs luokkaa tälläisen kaksitahtisen tulpan kärkiväli tyypillisesti on? Tässä oli toinen 0,65 ja toinen 0,95.

    IMG_20200908_134443.jpg
     
  2. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    8 789
    Saadut tykkäykset:
    1 543
    Tuo 0.65 kuulostaa uskottavalta.
     
  3. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    No niin minäkin luulin, mutta mutta...

    merc_6.jpg

    Aika isoja kärkivälyksiä. Tämä on tosin muutaman vuoden uudemman moottorin käyttöohjekirjasta, joka vaikuttais kuvien ja hallintalaitteiden perusteella olevan kuitenkin samanlainen.
     
  4. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    9 824
    Saadut tykkäykset:
    2 519
    Milliähän sitä käytettiin muinoin joka paikan välyksenä, tulppa- katkojankärjet- puola/mangnetto.
     
  5. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    8 789
    Saadut tykkäykset:
    1 543
    Saa kyllä olla aika vimosen päälle sytkäosat tossa 1.5:ssa, se ei kipuna ihan silmät kiinni ja vasurilla enää hypi.
     
  6. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    Löin koneen nippuun ja porasin siihen termostaattiin 2,5mm reiän. Silläpä se sylkee vettä juorureiästä heti. Se varmasti on väärin Freddie Mercuryn mielestä, mutta jotenkin tuntuu hurjalta kiehuttaa tota moottoria. Oisko valmistajalla ollut se perusajatus, että moottori lämpiää nopeammin ja pakokaasut ovat puhtaampia lämmityskäytössä. En oikein muuta perustetta tuolle keksi. Tässä moottorissahan ei ole edes kannentiivistettä (umpipää), joten kyllä kai se jonkinverran kuumuuttakin kestää. Termostaattikin näytti olevan 120 asteinen.

    No nyt sitten uskalsin koekäyttää ja sauhutus edelleen melkoista. Pienen tutkimuksen jälkeen vedin johtopäätöksen, että moottori käy pääosin vain alemmalla sylinterillä. Tulppia vaihtamalla vika ei siirtynyt. Kyllä se pelkällä ylemmälläkin pytyllä lähtee käyntiin, mutta huomattavasti huonommin. Puristukset mittasin ja mielestäni samat ovat kummassakin pytyssä. Nyt sitten nuo puolat. Vaihtaisin ristiin ne, mutta uskaltaako pyöritellä tulpanjohtoja irti? Varaosakuvan mukaan ovat irrallisia, mutta tuntui olevan tiukassa.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  7. 3.152

    3.152 Ikijäässä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    3.6.2020
    Viestejä:
    1 289
    Saadut tykkäykset:
    1 287
    Tämäpä on mielenkiintoista. Meillä tuo sama moottori ja samanlaiset on oireetkin. Jostain syystä tullu siihen tulokseen että on staattori menny? Älkää kysykö että miks:D
     
  8. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    No olen aika satavarma, että staattorivika se ei ainakaan ole, jos vain toisessa sylinterissä käyntihäiriö. Staattori tuottaa virtaa molemmille sytytyspuolille ja sytytysyksikölle.

    merc_7.jpg
     
  9. 3.152

    3.152 Ikijäässä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    3.6.2020
    Viestejä:
    1 289
    Saadut tykkäykset:
    1 287
    Ok, minä kai sain jostain päähäni että oireet meidän moottorissa viittasivat tähän tekstiin:

    The stator coil generates the power for the spark plug and other accessories on small engines Without a stator there would be no spark at all, meaning the engine won't run. While a stator is dying, it can produce a weak spark, causing the engine to miss or run poorly. Symptoms are often worsened as the engine warms up.

    Eli meitin kone toimii kylmänä ja ottaa kierrokset ja vetää hyvin...mutta kun lämpenee alkaa ongelmat. Ihan kun kävisi yhdellä pytyllä?
    Staattorinkin voi mitata jos osaa...meikälle ehkä liian hankala rasti.
     
  10. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    Samat oireet voi olla vaikka puolavika ja moottori käy enään vain yhdellä.

    Muistelisin kaverin maininneen jotakin tämänkin moottorin kohdalla, että aiemmin olisi alkanut hyytymään pienen ajon jälkeen. En silloin tarttunut tuohon asiaan, koska oli vain puhetta polttoaineongelmista. Tässä saattaa olla käynyt niin, että tuo alkuperäinen ongelma on pahentunut.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  11. Hulpio

    Hulpio Sipulisäkki
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    2 736
    Saadut tykkäykset:
    586
    Mulla tod näk on tuommoiseen käypänen puola tai useampi. Ovat kotoisin saman ikäluokan 50hv koneesta ja ihmeenä pidän jos ei tuohon käy. Joko koittelit ruuvailla tulpanjohtoja irti puolista?
     
  12. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    Joo, pitäis olla 6-225hv sama puola.

    Ruuvailut jäi huomiselle tai jollekin muulle päivälle...
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 3
  13. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    17 793
    Saadut tykkäykset:
    2 604
    Mulla punaraita 9,8 teki sen, ilmeisesti puolavikaisena, että joutavaa kävi yhdellä ja kun kiihdytti, niin kierrosten noustessa toinen pytty lähti kerrasta mukaan.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  14. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Jenkkivalmistaja kyseessä, niin varmaan fahrenheiteistä puhutaan, eli luokkaa 50°C, joka normaali perämoottorille.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Yamahoissa menee ainakin triggereitä ja oireilevat lämmettyään. Yksi mies näytti miten sen voi todeta. Mittasi kylmästä osasta vastuksen ja oli suht oikein. Varovasti antoi lämpöä kuumailmapuhaltimella, vastus alkoi kasvaa reilusti lämmettyään.
    Mahtaakohan noihin muihin komponetteihin päteä sama temppu? Tai siis jos se oletettu esim puolavika esiintyy vasta lämpimänä?
     
  16. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    Se on nimenomaan 120 degrees :D

    Joo, hyvä huomautus.
     
  17. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    28 158
    Saadut tykkäykset:
    4 723
    No jos minä pääsen toteamaan/epäilemään puolaviaksi, niin vien sen kyllä pakastimeen.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 967
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Lämmetessä puolan toiminta voi muuttua normaalista " epänormaaliksi" ......
     
  19. james_III

    james_III Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    2.8.2019
    Viestejä:
    2 963
    Saadut tykkäykset:
    757
    Aika jännää tämmönen perämoottorin serlokointikin, en silti ole ostamassa semmosta, kun ei ole tuota venettäkä, mutta kunhan nyt sivusta seuraan :)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  20. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    10 372
    Saadut tykkäykset:
    1 720
    Aina sitä jää jotain omaankin haaviin kun seuraa toisten taistelua. Tiedä vaikka ostais vanhoilla päivillä elämänsä ensimmäisen veneen. :D
     

Jaa tämä sivu