Lynx 5900 GLX ja muiden työkelkkojen muisteluketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
3900 tuli myös mukavia kuormia rankakärryllä, ylämäessä ohjattavuus kyllä katosi.

Kelkalle on kuitenkin puun ajossa vielä käyttökohteensa, saaret suot ensiharvennukset joissa halutaan kapeita ajouria. Oikein vittumaisesta maastosta saa myös syvänlumen aikaan sillä ajettua.

Ei ollu pahan näköiset öljyt.
Pannaanpas litra uutta.

IMG_20251123_125611_079.webp

IMG_20251123_125615_988.webp

Tuo jarru on hauskan näkönen! :D
Ihan just niin tehokas miltä näyttääkin. Mutta suomalaiset on sen ihan itse keksineet ja tehneen niistä osista mitä on sattunut pajan nurkasta löytymään. Ihan liikaa olisi Valmetilta vaadittu, että olisi nöyrrytty käyttämään ulkolaisen valmistajan nestejarrua. Vaikka jonkun italialaisprätkän osia. Suomalaista laatua ja osaamista parhaimmillaan...

Ihan just niin tehokas miltä näyttääkin. Mutta suomalaiset on sen ihan itse keksineet ja tehneen niistä osista mitä on sattunut pajan nurkasta löytymään. Ihan liikaa olisi Valmetilta vaadittu, että olisi nöyrrytty käyttämään ulkolaisen valmistajan nestejarrua. Vaikka jonkun italialaisprätkän osia. Suomalaista laatua ja osaamista parhaillaan...
On sulla Rotaxin konetta ja pitkää mattoa, vaan kaiken muun oot tehny näköjään ite😂😂😂

On sulla Rotaxin konetta ja pitkää mattoa, vaan kaiken muun oot tehny näköjään ite😂😂😂
Iha ite. Monia sellaisia komponentteja, mitä tuolloinkin oli valmiina saatavana, on pitänyt itse keksiä uudestaan. Ja tosiaan tehdä pajan lattialla. Mattokin noissa oli Nokialainen ja omilla mitoilla ja eri jaolla, kuin kaikissa muissa kelkoissa. Eli nyt jos joutuu maton uusimaan, pitää vaihtaa vetopyörät ja kääntöpyörät eikä edes saman mittaista taida saada, eli on liukuja muistaakseni vähän jatkettava.

Iha ite. Monia sellaisia komponentteja, mitä tuolloinkin oli valmiina saatavana, on pitänyt itse keksiä uudestaan. Ja tosiaan tehdä pajan lattialla. Mattokin noissa oli Nokialainen ja omilla mitoilla ja eri jaolla, kuin kaikissa muissa kelkoissa. Eli nyt jos joutuu maton uusimaan, pitää vaihtaa vetopyörät ja kääntöpyörät eikä edes saman mittaista taida saada, eli on liukuja muistaakseni vähän jatkettava.
Hitoksee hyvä peli silti 🤩🤩

Telamattoa näkyy olevan saatavana ihan orkkisjaollakin uutta. Maksaa vaan kelkan hinnan...
Compositna näköjään saa. Välillä ei saanut lainkaan. Camson matto on 2,52" jaolla ja siihen pitää vaihtaa pyörät. Mistäköhän kautta ne uittaa voita ryssänmattoja? Itse en kyllä välttämättä ostais.

Viimeksi muokattu:
Loppupään 5900 oli jo camoplastilla tehtaalta ja siten normaalilla jaolla, näin muistelen. Tuota malliahan tehtiin eri variaatioina tosi kauan.

Loppupään 5900 oli jo camoplastilla tehtaalta ja siten normaalilla jaolla, näin muistelen. Tuota malliahan tehtiin eri variaatioina tosi kauan.
Niin oli, Muuttuikohan se matto samoihin aikoihin kun tuli se uusi koppa. Mutta latikeulat on ainakin vanhlla matolla ja alkupään LTS:t

Ihanko itse kirjoitat historiaa?
No en, enkä aio tehdä Lynxin historiasta tohtorin väitöskirjaa kun en ole lukenut edes sen historiikkia jos sellainen on ylipäätänsä olemassa?
Alkupään 5900 on myös myyty jokatapauksessa Winhana ja puolustusvoimilla olleissa ei lukenut mitään, teknisistä eroavuuksista kuten telamaton jako en tiedä. Jossain vaiheessa johonkin malliin ei meinannut saada mattoa millään sen muistan kokemuksestani. Sen verran vielä kokemuspohjaa moisista että kannattaa umpisessa ajon jälkeen avata moottorikoppa ja poistaa sulanut hyyhmä sen kopan etureunan alaosasta, se kun sinne jäätyä napsahtaa niin seuraavalla lähtökerralla ei sukset käänny. Voi kimmota piha petäjäänkin ja telamaton jäätyminen tantereeseen katkaisee vaihdelaatikosta akselisokan jonka jämiä ei saa pois kuin avaamalla koko vaihde kopan, jos jämä jää sinne tapahtuu lootassa Grunts!

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin