Työkelkkaa parilla tonnilla

Viestiketju:
Työkelkkaa parilla tonnilla

Spama Melebuzor

Kansalainen
Liittynyt
30 Marraskuu 2011
Viestit
190
Tässä talven päälle eteen tulee moottorikelkan osto, tulevat polttopuuhommat uhkaavat lopahtaa ellei puita saa ajetuksi pois metsästä. Jonkunlainen parireki löytyisikin mutta kelkkaa ei. Budjetti riittää max. 2000 euron arvoiseen vekottimeen, ja tahtoisin tietää onko arvon konekansalaisilla työkelkoista suosituksia/kehuja/haukkuja. Itsellä kummittelee ajatuksissa Lynx 5900.
 
5900 Lynxistä ei ole omakohtaista kokemusta mutta käsittääkseni se on työkelkkojen aatelia. Luja ja koeteltua, simppeliä tekniikkaa. Ota sellainen ilmajäähdytteisellä koneella. Vesijäähdytteinen kun tarvitsee liikettä jäähtyäkseen. Sellaista kyttäsin itsekin vaan ei löytynyt. Sitten löysin vanhan Trapper 5000:sen. Silläkin pääasiassa lapsia kyydittelen
 
Lynx 5900 syncro ollut vuodesta 1987 ja osoittaunut erittäin varmatoiseksi värkiksi. Kolme viimeisintä vuotta kelkka on tosin ollut vailla käyttöä, mitä nyt ohimennessäni ole nykäissyt käyntiin, ettei paikat jäsähdä jumiin. Voin suositella työkäyttöön, mutta jos hurua haluaa ajella, löytyy varmaan mukavempiakin kulkuneuvoja.
 
Puita on tullut ajetuksi niin Winha(Lynx) 5900:lla kuin Ockelbo 6000:lla ja Ski-doon Trapper 600:lla ja kaksitelaisella Alpinella.
Omat niksinsä kullakin ja puut varmasti liikkuu jokaisella.
Ockelbon ja Trapperin eduiksi lukisin niiden leveät ja kantavat telat sekä astinlaudattomuudet.
Ei ole rungossa ulokkeita joidenka varaan jää hankeen killumaan telan rullatessa ilmassa. Möleröitähän ne on ja Alpine siinä mitassa ylivertainen tuosta joukosta, mutta sen eduksi on luettava karu tekeminen silloin kun tarvitaan kovaa vetotehoa
5900:ssa paras käsiteltävyys noista.
Jokaisessa on ollut Rotaxin puhallinkone ja vähintään 503:nen, Alpinessa muistaakseni 600.
Oli kerran myös Ski-Doon Cheyenne 42 sentin levyisellä telalla ja 503 Rotaxilla. Matala lättänä, kevytkin, puiden vetoon en sillä kerennyt vaikka parireet sen mukana eteenpäin möinkin
 
Kelkka hankittu, naapuripitäjästä löytyi vm. 1994 Ski-Doo Skandic II, Rotax 377-koneella. Vehje on muuten tosi hyvässä kunnossa mutta penkissä on halkeama jonka voisi korjata jos joku osaa neuvoa hyvän konstin. Menisihän tuossa varmaan ilmastointiteippikin mutta on hieman ruman näköinen.
 
Kelkka hankittu, naapuripitäjästä löytyi vm. 1994 Ski-Doo Skandic II, Rotax 377-koneella. Vehje on muuten tosi hyvässä kunnossa mutta penkissä on halkeama jonka voisi korjata jos joku osaa neuvoa hyvän konstin. Menisihän tuossa varmaan ilmastointiteippikin mutta on hieman ruman näköinen.
No,toi parempi puoliskohan noita laittelee tossa kotitallissa ihan työkseen...
 
Uusittu penkinpäällinen olisi kyllä hieno, mutta työkäyttöönhän tuo kelkka on menossa, joten uusi päällinen on nyt ainakin aluksi pois laskuista. Jos tässä joskus innostuu huviajeluitakin ajamaan niin katsotaan sitten, ainakin vielä mielenkiinto on noissa kaksipyöräisissä. :) Täytyypä kokeilla jotain teippiä.
 
Mulla on rulla jotain kumiteippiä, leveys 50mm, mustaa, velipoika toi joskus työmaaltaan. Käytetty suojaamaan hiekkapuhalluksessa suojattavia kohtia kohteesta, kestää kait hyvin hiekan voimat......
 
Joo, tota gorillateippiä se mun rullani on. Tosi, itellä ei vielä mitään kokemuksia käytöstä, ei ole vielä tullut tarve, tai jos on, ei ole muistanut että sellanenkin rulla siellä pajan kaapissa on.....:eek:
 
Nyt pitää edellistä viestiä perua senverran ettei se gorillateippiä ollutkaan, tarkistin asian ehtoolla...
Ihan Nittotape teippiä, mutta kumimaista sellaista kuitenkin, "venyy ja paukkuu..." ei mitään kudoksia, kuten gorillassa...
 
No nyt jäi Ski-Doo taipaleelle. :sad: Tai onneksi lanssille, josta sen sai kiskottua kärryn kyytiin ja vietyä kotiin. Juuri kun olin saanut reestä rangat kasaan tyhjäkäyntiä pörissyt kone sammui yhtäkkiä, eikä enää käynnistynyt. Pikainen tarkastus osoitti että kipinän tulo oli häipynyt. Pelkillä tulppienjohdoilla kokeillessa johdosta hyppäsi vain hyvin onneton "nappaus" rautaan, mutta tulpan kanssa ei mitään. Olin jo kelkan ostettuani huomannut kipinän huonon näköiseksi, mutta kelkka on tähän asti toiminut kiitettävästi. Jokohan puolasta tai CDI-boksista tuli vainaa, tämä tuntuu olevan nettiselailun perusteella Rotax 377:n tyyppivika.
 
Tässäköhän on syypää huonoon kipinään, puola on haljennut kiinnityksistään ja heilui yhden pultin varassa. Kelkka on vm. 92 ja puolassa lukee vuosiluku 2003 joten ei liene ensimmäinenkään kerta...

11032013957.jpg
 
Löytyyköhän 80 luvun winhoihin Kohlerin moottorilla vielä moottoripuolen varaosia. MC-scatterilla kyllä löytyy jotain käytettyä, mutta auttaisi enemmän jos löytyisi uutta.
 
Käytän vanhaa ketjua hyväkseni:

Mistäs nettipuljuista kannattaa katsella kelkan osia? Kelkkoina hyötymallin Lynx ja Yamaha. Akuutti tarve olis primerpumpuista, Lynxsissä ei toimi ja Yamahassa ei ole... Lynxistä ilmeisesti menossa myös vetokepin laakerit (mutta ihmekkös tuo, nostin 20v. sitten sen järven pohjasta :D ).
 
Käytän vanhaa ketjua hyväkseni:

Mistäs nettipuljuista kannattaa katsella kelkan osia? Kelkkoina hyötymallin Lynx ja Yamaha. Akuutti tarve olis primerpumpuista, Lynxsissä ei toimi ja Yamahassa ei ole... Lynxistä ilmeisesti menossa myös vetokepin laakerit (mutta ihmekkös tuo, nostin 20v. sitten sen järven pohjasta :D ).
Primerpumppuja löytyy mistä tahansa kelkkakaupasta ihan tarvikkeena, mutten ole ollenkaan varma, että tarvit sitä ollenkaan. Noilla tahtoo olla nimittäin taipumus, että seistessään pidempään kuivana, ei lähde toimimaan ennen kuin täyttyy bensalla. Helppo konsti on laittaa kevyesti paineilmaa tankkiin hanskalla aukkoa sulkien, mutta älä pullauta tankkia rikki. Kun vielä samaan aikaan olisi kaveri painelemassa pumppua, uskon että lähtee taas toimimaan. Opittuani konstin, on oma Lynxini (5900 syncro) lähtenyt vuosittain kertavedolla käyntiin, eikä ole tarvinnut pumppua vaihtaa ensimmäisen turhan vaihdon jälkeen kertaakaan.
 
Helppo konsti on laittaa kevyesti paineilmaa tankkiin hanskalla aukkoa sulkien,

Tätä konstia olen viimevuodet käyttänyt, paitsi mulla on paineilmapilliin kumitutti, joka sopii tankin aukkoon. Jää toinen käsi vapaaksi :) No, sillä toisella sitten pumppasin tänäänkin lopputuloksella, että hansikas märkä bensasta...
 
Lehtimäeltä löytyy varmaan kaikki mutta on tukkufirma eli joltain jälleenmyyjältä sitten. Kysyy sieltä että kuka on lähinnä tai mieluisin
 
Takaisin
Ylös