Willys-Overland tuota valmisti ja Ford myöhemmin lisensillä. Mulla on CJ malli, joka on jo Kaiserin valmistama. Oikeastaan erikoista, että takaluukussa lukee Willys, vaikka kyseessä on Kaiser-Jeep.
Oikeastaan se Fordin valmistus ei ollut lisenssisopimus, ainakaan perniteisessä mielessä, vaan sotahallinnon määräys, että Jeeppejä saatiin valmistettua tarpeeksi. Samalla tavalla Willys valmisti Jeepiä "lisenssillä", Jeephän oli Bantamin suunnittelema, tuotekehityksessä oli kaiketi jo Willys-Overlandkin mukana, en niin tarkkaan muista, olen kyllä lukenut. Bantamin resurssit ei riittänyt valmistamaan Jeeppiä riittävissä määrin, niin piti löytää muitakin valmistajia. Sudebakerkin oli jossain vaiheessa sopassa mukana, ainakin suunnitteilla Jeepin valmistajaksi, mutta ei niitä ainakaan suremmissa määrin tehnyt, olikohan jotain erikoismallia valmistanut. Bantamin osaksi Jeepin teossa jäi lopulta peräkärryjen tekeminen, niitä tehtiin valtavat määrät, jostain muistelisin lukeneeni, että jokaiseen Jeepiin olisi ollut myös perävaunu. Siinä ei ollut avattavia etu-/takalaitoja, eikä vedenpoistareikiä ja oli näinollen kelluva ja kesti vesistönylityksessäkin melkoisen kuorman. Jeepistä oli myös uiva anfibioversio, jolla pystyi vetämään kärriä uiden ja perus Jeepillä pystyi hyvin pienin muutoksin kahlaamaan syvässäkin, kaiketi konepelti veden allakin. Jopa veneenä meloen käyttivät niitä sodassa. Jokainen Suomeen sodan jälkeen ylijäämävarastosta hankittu Jeeppi oli varustettu peräkärryllä.
Meillä on CJ3A vuodelta -50, eli pari sukupolvea
@Aakku n Jeeppiä vanhempi. Isä on ostanut sen jo vuonna 1963. Siinä on vielä täysin sama runko ja tekniikka kuin sota-Jeepissä. Kori on sota-Jeepistä, mutta siinä ei ole upotuksia kirveelle ja lapiolle, ym. Tuulilasi on yksiosainen ja maski erilainen, ei ole upotettuja sota-ajovaloja ja ritilä on harvempi. Konepelti on kuitenkin vielä matala malli, koska on sivuventtiilikone. Sotilasajoneuvoista lähin vastaava on Korean sodan M38. Jeeppiin meillä on perään ylijäämävarastosta sota-Jeepin kylkijäisinä tullut Bantam-perävaunu, sikäli harvinainen, ettei perälautaa ole koskaan leikattu auki vaikka on epäkäytännöllinen.
En ihan tarkkaan muista tuon Willys-Overland-Kaiser-Nash-Rambler-AMC omistajaketjun vaiheita, mutta samaa konsernia olivat. Tapahtui fuusioita ja niiden takia yrityksen nimi vaihtui. Jossain vaiheessa oli käytössä erilaisia risteymiä nimistä ja Suomen viranomaisetkaan ei välttämättä kirjanneet merkiksi oikeaa muotoa vaan esim. valmistajayrityksen nimen. Mielestäni Willys oli edelleen merkkinä olemassa 50-luvulla. Nuo Kaiser, ym. konsernin nimet ja merkit oli mielestäni jotenkin hyvin epäselviä ja niitä vaihdeltiin. Kaiser-Jeepkin on ollut jossain vaiheessa, mutta oliko se automerkki vai yrityksen nimi, siitä en menisi ainakaan vetoa lyömään.