Solis 26 4wd

Viestiketju:
Solis 26 4wd

Luulisin että raskaan puoleinen lasti voi olla kontti koivua tuolle kuormaajalle. Ehkä takanostolaitteella?

Edit. Kyllähän tuolle näköjään luvataan huiman tuntuiset 500kg 75cm kiinnikkeestä...
 
Viimeksi muokattu:
Luulisin että raskaan puoleinen lasti voi olla kontti koivua tuolle kuormaajalle. Ehkä takanostolaitteella?

Edit. Kyllähän tuolle näköjään luvataan huiman tuntuiset 500kg 75cm kiinnikkeestä...
Eikös heittomotti kuivaa ole jossain 250kg huminoilla. Märkänä toki enemmän.
 
Klapilan sivuilta tuotetiedoista laskien kuiva halottu 30cm koivu 230kg/irtokuutio. +-5%.
 
Mjoo, eli Solis jaksaisi viedä juhannuksen jälkeen sen keväällä halotun laanilta säilöön.
:traktori:
 
Just oli 190h ajettu Solis myynnissä.


Edit: olikin tuollainen

Screenshot_20240220-125906.png
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tuo on pelannut, ainoa vika ollut calixin letkulämppäri joka alkoi johtaa liikaa vikavirtaa. Puita on tehty niin että kuution klapisäkki piikkeihin ja suoraan halkomakoneesta sinne, kätevästi meni sillain. Puut ajeltiin metsästä metrisinä trukkipiikkeihin pinottuna ja tullut ihan hyvin nämä meidän kuutiot sillain.

Syksyllä nostin 500kg betonisäkkiä niin se ei noussut lavan ja trukkipiikkien kera, mutta kun nosti nostoliinalla suoraan kuormaajasta niin nousi, eli aikalailla se on se 500kg kiinnikkeestä.

Lumitöissä on ollut tuo 140cm kauha. Välillä tuli vähän linkokuumetta mutta pelkän kauhan kanssa meillä mahtuu putsailemaan etupihan kivetyksetkin. Siinähän tuo on näppärän kokoinen että mahtuu pihalla moneen paikkaan ja nurtsilla voi ajella huoletta.

Renkaina on ne nappularenkaat ja talven oon pärjännyt ilman ketjuja. Äskettäin kun rapsuttelin polannetta autopaikalta niin siinä meinas pito loppua mutta muuten lumityöt menee ihan hyvin ilmankin.
 
Mjoo, eli Solis jaksaisi viedä juhannuksen jälkeen sen keväällä halotun laanilta säilöön.
:traktori:
Itellä on 1700kg nostava isme 6400 valumönttin nokalla (massa ~4000kg+kuormaaja) niin kovin ikävä tuolla on 800kg apulanta säkkejä nostella jos perässä ei ole mitään. Puolenkuution betoni möykky tekee hommasta merkittävästi mukavempaa ja uskoisin että etuakselikin tykkää kun koko härpätin massa ei tule sen varaan.

Tollanen pikkunen vehje ehkä nimellisesti nostaa motin märkää klapia ilmaan, mutta kovinkin ikävä sillä on ajaa lava 1cm maasta kun korkeammalle ei uskalla nostaa kun koko vehkeen massa on keinuvan etuakselin varassa. Ja uskoisin että jos tota paljon harrastaa, niin etuakselille saapi tehdä jotain ennen 10v synttäreitä (en tiedä yhtään miten toi on tehty, voi olla vahvakin mutta epäilen). Ts voisin sanoa että jos koko härpättimen massa on ~2000kg niin ilman painotusta tolla voi viedä mäkisessä maastossa max 200kg kuormia mukavasti. Pistämällä taakse painoa hommasta tulee mielekkäämpää mutta yli 500kg kuormat pistäisin kiinteän taka-akselin kannettavaksi.
 
Kuormia nostellessa etuakselin rasituskuormitus ei ainakaan vähene, tai toisaalta ei merkittävästi lisäännykkään, kone takapainolla varustettuna.
 
Tästä aiheesta on väännetty aiemminkin :D Haulla varmaan löytyy, mm. minä olen muistaakseni piirtänyt ja laskenut asian.
 
jos kuormaajassa on woimaa nostaa hurumykke (linkku) ja lisätään takapainoja että hanuri pysyy maassa ja kuorma nousee silti niin melkein veikkaisin että etuakselin rasitus kasvaa ihan jonkun verran...
 
Mutta vähemmän kumminkin ku että koko rakvaattorin paino lastin lisäksi....
 
tuolla ois tarkoitus yrittää nostella 1100kg otelolaattoja....aina sattuu ja tapahtuu kun jotain tekee :raaps:
 
tuolla ois tarkoitus yrittää nostella 1100kg otelolaattoja....aina sattuu ja tapahtuu kun jotain tekee :raaps:
Oon tätä ontelokeskustelua seurannut jo jonkinaikaa ja enää en malta olla sanomatta että olisiko mitään järkeä hakea ne ontelot hiab autolla alle ajamalla ja nostamalla ilmajousilla kyytiin?
Sitten loppusijoituspaikassa sillä nosturilla laatat suoraan oikeille paikoilleen.. Nopeaa, helppoa, turvallista. Maksaa toki muutaman satasen riippuen ajankäytöstä mutta niin ne sairaslomat ja kuolematkin 🤭
 
Oon tätä ontelokeskustelua seurannut jo jonkinaikaa ja enää en malta olla sanomatta että olisiko mitään järkeä hakea ne ontelot hiab autolla alle ajamalla ja nostamalla ilmajousilla kyytiin?
Sitten loppusijoituspaikassa sillä nosturilla laatat suoraan oikeille paikoilleen.. Nopeaa, helppoa, turvallista. Maksaa toki muutaman satasen riippuen ajankäytöstä mutta niin ne sairaslomat ja kuolematkin 🤭
Isolla autolla tai siis kahdella tulee kun jäätikkö hellittää...ja hiiabbiauto sekä isompi linkku on saatavilla jos ei omilla romuilla nouse mutta mukavahan se ois jos omalla linkulla sais nosteltua ;) (jatketaan näistä tuolla muualla menee jo vähän huti aiheen)
 
Takaisin
Ylös