Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ehdottomasti kaikille suositeltava helppo modi. Toki tarvii tuon kartion jotta muut saavutetut hyödyt eivät mene tuon letkun suoran pään aiheuttamaan häiriöön ilmavirrassa.

Jos mulla ois 3d printteri niin mulla ois pari ajatusta tuohon. Oon saattanut aikaisemmin täällä jotain niistä ajatuksista runoilla. En nyt oikein osaa tekstiksi asiaa pukea, enkä tiedä mahdollisia rajoitteita printtailussa. Printteri on hankintalistalla, mutta vielä en tiedä koska (kun en koe vielä ymmärtäväni noista printtereistä tarpeeksi niin ostan kuitenkin epäsopivan).

Tuskin tuosta muutoksesta ainakaan haittaa on.

Joko olet tötteröstä piirtänyt kuvia valmiiksi tulostinta varten?

Hyvä, kun alkaa olla noita aRacerin purkkeja jo useammalla.

Onko TommiK tuota DHM mäntää tutkinut?
www.dhmotoring.com/products/dhmpiston

Jos ei ihan kaikki ole jenkkien hehkutusta, niin vois jopa olla ihan hyvä tuo mäntä.
Ei ole kuvista päätellen viimeistely ihan JE:n tasoa, mutta vois silti olla ihan kestävä valinta.
Ainut mikä arveluttaa on tuon 13.2:1 puristusten tuoma lämpö.

Tuon hankinta oli jonkun aikaa mielessä, mutta jäi ainakin vielä toistaiseksi hankkimatta.

Kyllä DHM :än mäntää olen kattonut, mutta sen hinta nousi muistaakseni yli 200€ että sai suomeen rahdin, alv ja tullin jälkeen. Kitacon pikkasen heikompi puristeinen mäntä jää sataseen. Se että mikä on oikea tehovaikutus 12.2 vs 13.2, satkun kalliimpi ja miten luotettava monkin pannusta sitten tulee DHM:llä. Hevosvoima laskureitahan löytyy kyllä. Se miten motti kestää, kestääkö venttiilien nostimet näitä jääny murehtii. Kainuun mäkisiä kopiteitä on tarkotus polkee kesällä ja pitkä matka kävellä mökille takas.
Jos joutuu bensan syöttöä lisäämään niin alkaa kohta mennä 4L sataselle ja ajolenkit jää lyhyeksi, tohon monkiin ois mahtunut hyvästi 6L tankkikin...

Sylinterin tiivisteitä jo ostin varastoon ko. operaatiota varten - nähtäväksi jää puristuksien nosto - saattaahan sinne joku mäntä ehkä kesällä livahtaa. DHM männän renkaat joutuu itse viilaamaan oikeaan mittaansa ja tuleeko lattaviilalla hyvä vai joutuuko tekemään / ostaa männänrengas viilaimen. Just pasahti paskaksi milwaukeen pikku rälläkkä ja jätin kulmavaihteen puoliskon talteen että vois vaikka männänrengasviilaimen RHS putkeen istutettuna tehdä.

Kisavehkeisiin tuli joskus muinoin tehtyä noita imutötteröitä ihan alumiinista prässäten, sillon tuli porttaajalta neuvo tehdä tuosta kartion reunasta jollain n. 10-20mm ärrällä pyöreä, niinpä sitten kehittelin muottiin rullaussydeemin, millä prässissä saatiin alumiiniputkeen kertarunttauksella sekä kartio että pyöristys siihen kartion päähän.

Viimeksi muokattu:
Joko olet tötteröstä piirtänyt kuvia valmiiksi tulostinta varten?

En, pitänee hankkia se printteri ensin niin tulee joku motivaatio opetella piirtämään ja selvittää oikeat ohjelmat siihen. Tällä hetkellä tuo skeema on korvien välissä vellovassa massassa ilman mittakaavaa. Lisäksi kun en vielä täysin tiedä mitkä on printterin tai tulostettavan materiaalin rajoitteet esim. ohutta seinämää printatessa ja/tai tarkkuutta vaativissa kohdissa. Toki tiedän, että lopputulosta pitänee pyöräyttää santapaperilla, mutta tämäkin operaatio saattaa tietyillä mielessä olevilla malleilla olla hankalaa.

Kainuun mäkisiä kopiteitä on tarkotus polkee kesällä ja pitkä matka kävellä mökille takas.
Jos joutuu bensan syöttöä lisäämään niin alkaa kohta mennä 4L sataselle ja ajolenkit jää lyhyeksi, tohon monkiin ois mahtunut hyvästi 6L tankkikin...

Vaikka tuossa aikaisemmin maalailin piruja seinille lämpöjen kanssa, niin en usko tuollaisissa käyttöolosuhteissa lämmön tulevan ongelmaksi. Ajonopeuden ollessa sanotaan nyt vaikka 50km/h, tuo kone jäähtyy kyllä kohtalaisen tehokkaasti. Varsinaisesti myöskään seossuhdetta ei tarvitse säätäjänä tuossa aRacerissa muuttaa, vaan siellä on korjauskartta lämpötilakorjaukselle. Mulla ei nyt ole aRacerin softat aktivoitu tässä koneella, niin en pysty juuri nyt vetämään kuvakaappauksia.

Ja tosiaan kuten sanoin, niin liika rikastaminen vaan syö tehoa. Ja vihreyden nimissä tuo tuottaa ihan hitosti turhia päästöjä.

Aika hyvin sun pyörälle soppa maistuu, mulla pyörii ~2.5l/100km 95E10 ja tuo on vielä erittäin nuhapumppu, eli kaikki yli 60km/h ajetaan nappula laudoituksessa.

Kyllä DHM :än mäntää olen kattonut, mutta sen hinta nousi muistaakseni yli 200€ että sai suomeen rahdin, alv ja tullin jälkeen. Kitacon pikkasen heikompi puristeinen mäntä jää sataseen. Se että mikä on oikea tehovaikutus 12.2 vs 13.2, satkun kalliimpi ja miten luotettava monkin pannusta sitten tulee DHM:llä. Hevosvoima laskureitahan löytyy kyllä. Se miten motti kestää, kestääkö venttiilien nostimet näitä jääny murehtii. Kainuun mäkisiä kopiteitä on tarkotus polkee kesällä ja pitkä matka kävellä mökille takas.

Sylinterin tiivisteitä jo ostin varastoon ko. operaatiota varten - nähtäväksi jää puristuksien nosto - saattaahan sinne joku mäntä ehkä kesällä livahtaa. DHM männän renkaat joutuu itse viilaamaan oikeaan mittaansa ja tuleeko lattaviilalla hyvä vai joutuuko tekemään / ostaa männänrengas viilaimen. Just pasahti paskaksi milwaukeen pikku rälläkkä ja jätin kulmavaihteen puoliskon talteen että vois vaikka männänrengasviilaimen RHS putkeen istutettuna tehdä.

Sinällään DHM vaikuttais laadukkaammalta, kun männänrenkaiden katkosvälys tehdään sylinterin mukaan.

Alkujaan vaikutti, että DHM mäntä ja nokka vois olla hyvä yhdistelmä.
Tarkemmin vaan omia ajoja miettien en asiasta enää ihan niin varma ollut.
Vaatisi varmaan myös öljynlauhduttumen lisäksi.
Öljynjäähdytin lisäys toisi myös omat huonotkin puolensa. Lähinnä sen järkevä sijoittelu ja kestävyys, kun ajaa myös muulla, kuin asfaltilla. Tainnut aika herkästi korkata jäähdyttimestä jengat alumiinistä mihin banjopultit tulee kiinni.
Tärinäkin tekee vielä omat rasituksensa.

Kaikella on tosiaan puolensa. Varmaan kestävin on vakio porauksella ja puristuksella.

En, pitänee hankkia se printteri ensin niin tulee joku motivaatio opetella piirtämään ja selvittää oikeat ohjelmat siihen. Tällä hetkellä tuo skeema on korvien välissä vellovassa massassa ilman mittakaavaa. Lisäksi kun en vielä täysin tiedä mitkä on printterin tai tulostettavan materiaalin rajoitteet esim. ohutta seinämää printatessa ja/tai tarkkuutta vaativissa kohdissa. Toki tiedän, että lopputulosta pitänee pyöräyttää santapaperilla, mutta tämäkin operaatio saattaa tietyillä mielessä olevilla malleilla olla hankalaa.

Juu. Työkaverilla olis kyseinen peli, niin se saattais noita tulostella. Varsinkin, jos olis valmiit kuvat, mutta kyllä se jonkin verran myös piirtääkin.

Moro,

Tuli joskus aikanaan tilattua seuraavat romppeet Webikelta Japanista mutten enää edes muistanut koko tilausta kunnes tuli tullista viestiä että täällä olisi lähes kolmen kuukauden toimitusajan jälkeen:

-SP Tagekawa putki mankiin (340€)
-Active fender eliminator kit eli ns tail tidy (97€)

En tingi mutta jos ottaa molemmat niin kärsin nahoissani tasarahaan 400€.

Näistä en tarvitse yhtään extroja vaan hinnat on total hinnat verojen, tullien ja rahtien jälkeen. Rahdit suhteutettuna tuotteisiin koko tilauksen arvo vs kokonaisrahti joten siinäkin reilu peli.

Mulle nämä on nyt tarpeettomat. Joku saa tästä heti romppeet, välttyy 3kk odottelulta sekä tullin kanssa härväämiseltä sekä saa alkaa näin talvella ropaamaan palikat kiinni. Lisää yksityisviestilla tai mopedimies ät gmail piste com

Putki myyty. Tail tidy hintaan 90€ postitettuna

Keulan purkua ja pumppuihin sisuskalujen vaihtoa.
IMG_20210131_171259.webp

IMG_20210131_180708.webp

Hyvin alaosat lähtivät irti, kun lämpöä antoi riittävästi.
IMG_20210131_182952.webp

IMG_20210131_193456.webp

Ylemmät on vakiot ja alemmat öhlinsin.
Kuvista puuttuu ne pienet jouset mitkä tulee noiden tankojen pohjalle.

Vasemmassa putkessa ollut öljy oli lähes kokonaan kirkkaan punaista ja kuin olis vasta laitettu. Oikean putken öljyssä oli harmaata metallista väriä aika paljon.
Onko muilla ollut ihan sama homma?

Tuossa öhlinsin setissä tulee 5 ja 6 nm/mm jouset. Ohjeen mukaan toiset on alle 80kg kuskille ja toiset yli 80kg.
Itsellä painoa noin 70kg + ajokamat.
Hieman arvoin, että kummat laitan, mutta kokeilen ensin 5nm jousia.
Molemmat putket purin ja toisen kerkesin kasata ilman öljyjä, kun saunaan piti joutua.

Viimeksi muokattu:
Molemmat putket kasassa ja paikallaan.
IMG_20210201_210128.webp

Paikallaan etujarrua vasten pumppailessa vaikuttais ensituntumalta jousivalinta oikealta.
Yllättävän jämäkkä tuli noillakin 5nm/mm jousilla, niin on hyvä kokeilla miltä ne ajossa tuntuu.
Alkuperäiseen verrattuna vaikuttaa tosi hyvältä.

Paikallaan vaikka miten kovasti keulaa pumppailee jarrulla, niin oletettuun max joustoon jää vielä 5 cm varaa. Oletus siksi, että ei se pölysuoja niihin alapään alumiinisiin kääkäleisiin ihan osu, kun jousitus pohjaa.
Aika paljon tuohon jäykkyyteen ja tuntumaan vaikuttaa, kun keulassa on nyt myös puristusvaimennus.
Aikaisemmin oli vain paluuvaimennus ja muutaman kerran pääsi jostain heitosta tai montusta pohjaamaan ihan kunnolla. Vaikka paljoa ei viime syksynä kerennyt ajella.

Viimeksi muokattu:
Kyllä oli ja on edelleen.
Antaa lämpöä siihen noin 3cm korkeudelle akselin reijästä ympäriinsä. Lämpöä vaan niin kauan, että voimalla sitä ei tarvitse vääntää.
Kuumailmapuhaltimella sai siihen riittävästi lämpöä ja pysyi maalit ehjänä.

Ostin motonetista haarukka öljyä. Paljonko pannaan /putki? Eli minä vaihdan viikonloppuna vanhoista putkista sisällöt uusiin putkiin jotka on sinisen mankin putket. Ens viikolla pitäs olla runkokin glittering pearl blue väreissä. Olihan siinä rungon irroittamisessa pieni urakka.

Eli tuo vaimon Yellow muuttuu Glittering Pearl Blue väriseksi. Oma Punainen säilyy punaisena.
Nuo etuhaarukan putket on jotenkin pinnoitettu siniseksi niin ei viitti maalata vaan hommattiin uudet siniset putket yuminashilta ja tiivisteet motorkitiltä. Uudet säädettävä takajouset tuli kans motorkitiltä ja väri oli valkoinen. Nekin maalataan siniseksi. Tankkikin on jo sininen.

Viimeksi muokattu:
Ostin motonetista haarukka öljyä. Paljonko pannaan /putki? Eli minä vaihdan viikonloppuna vanhoista putkista sisällöt uusiin putkiin jotka on sinisen mankin putket. Ens viikolla pitäs olla runkokin glittering pearl blue väreissä. Olihan siinä rungon irroittamisessa pieni urakka.

Eli tuo vaimon Yellow muuttuu Glittering Pearl Blue väriseksi. Oma Punainen säilyy punaisena.
Nuo etuhaarukan putket on jotenkin pinnoitettu siniseksi niin ei viitti maalata vaan hommattiin uudet siniset putket yuminashilta ja tiivisteet motorkitiltä. Uudet säädettävä takajouset tuli kans motorkitiltä ja väri oli valkoinen. Nekin maalataan siniseksi. Tankkikin on jo sininen.

Nyt on kyllä hyvän kuuloista jos/kun väriä aletaan vaihtaa. Kuvia ja höpinää sitten vaan projektista tänne!

Itsellä tosiaan on sellainen etiäinen, yhdistäisi punaisen ja mustan sopivasti ja saisi vähän saman väriteeman kuin oma punamusta Z50j.

Täältä löytyy samalla värityksellä oleva yksilö (ei sis mun pyörä): http://www.motot.net/galleria/kuva25449/

Minä tein aikoinaan tyttärelle tuommoisen z50 mankin vuosimallia 99. Kaikki osat hiekkapuhallettiin ja vedettiin automaaleilla ihan alkuperäisiin väreihin. Tarrat maksoi omaisuuden mutta ne oli siis alkuperäiset hondan tekeleet.

minä voin ottaa pari kuvaa siinä vaiheessa kun alkaa jotain sinistä näkymään valmiissa osissa. Voiko tänne suoraan laittaa kuvia vai pitääkö ne linkittää jotenkin?

Minä tein aikoinaan tyttärelle tuommoisen z50 mankin vuosimallia 99. Kaikki osat hiekkapuhallettiin ja vedettiin automaaleilla ihan alkuperäisiin väreihin. Tarrat maksoi omaisuuden mutta ne oli siis alkuperäiset hondan tekeleet.

minä voin ottaa pari kuvaa siinä vaiheessa kun alkaa jotain sinistä näkymään valmiissa osissa. Voiko tänne suoraan laittaa kuvia vai pitääkö ne linkittää jotenkin?
Tuossa viesti editorin alla on laatikko jossa lukee, liitä kuva/tiedosto sen kautta saa kuvan liitettyä omalta koneelta, puhelimesta...

Öhlinsin sisukaluilla meni 230ml / putki. En tiedä onko öljyn määrä sama vakio keulassa.

Nuo alkuperäiset siniset mankit taitaa olla aika harvassa.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin