Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

  1. Käyttökatko foorumilla torstaina 27.2.2020 klo 19 alkaen.

    Lisätietoja tässä viestiketjussa.
    Sulje ilmoitus

Honda Monkey 125 '18 (Z125ma) - Iso-Monkey

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja kymi, 12.6.2019.

  1. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    6 224
    Saadut tykkäykset:
    579
    Eräs näkökanta noiden pakokanavien muotoiluun vuosien takaa.
    Suht matalakierroksisiin elikkäs esimerkiksi työntötanko koneisiin imukanavat hiottiin suht karhealla santapaperilla että jäi reiluhkot naarmut kanaviin kauttaaltaan ja osa teki vielä pienen uran imukanavan alusta seetirenkaaseen asti joka teki täyden kierroksen imukanavan pituudella. Ideana oli saada ilma pyörteilemään jo kunnolla imusarjassa että polttoaine sekoontuu kunnolla kun virtausnopeus hitaahko ja siihen aikaan monesti olivat kaasarikoneita.
    Sitten taas yläpuolisella nokka-akselilla olevat sai helposti kiertään enemmän mikä helpotti tuota pyörteilyä muutenkin niin keskityttiin enemmän siihen että ilmaa menee sylinteriin riittävästi joten virtausvastukset minimiin ja kanavat kiillotettiin. Monesti näissä oli vielä palotilan muoto parempi niin ilma polttoaine seos pyörteili paremmin.
     
  2. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    8 271
    Saadut tykkäykset:
    1 144
    Tervetuloa vaan @Habpo , täällähän näyttää olevan oikea apinalauma :).
     
  3. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 700
    Saadut tykkäykset:
    585
    Pyörteily on toki matalilla kierroksilla järkevää. Isoilla kierroksilla ja kaasunvirtauksilla tarvitaan ilmaa. Pyörteily on tuossa tilanteessa kohtalaisen epäolennaista koska sitä tapahtuu väistämättä ja sekä hapen, että polttoaineen määrät alkavat olla lähellä maksimeja. Ei siis yritetä sekoittaa tippaa polttoainetta pariin grammaan happea.

    Mutta tuohon pyörteilyyn. Joidenkin koulukuntien mukaan tasapintainen putki sitoo ilman virtausta. Ikäänkuin sama asia, että yrität liu'uttaa asioita vastakkain (vaikka kaksi sileää metallilevyä vastakkain). Ja ilmeisesti taas pyörteily seinämillä (kuten golf pallossa) tuottaisi ikäänkuin kuulalaakerin kaltaisen efektin pinnan ja muun ilmavirran välillä.
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 827
    Saadut tykkäykset:
    3 085
    Tuota golfpallojuttuahan on oikein tutkittu, ja se rupuinen pallo lentää sileäpintaista vastaavan kokoista ja painoista huomattavasti pidemmälle / kierteellä myös pallo kaartaa osaavan lyöjän haluamalla tavalla ......
    Ja se lentomatkaerokin tullee pallon kierteestä, eli alareuna pyörähtää menosuunnassa ylös ja täten pallon yläpuolen jättöpinnalle syntyy lentokoneen siipeä muistuttava, nostattava alipainepyörre.
     
  5. Habpo

    Habpo Tulokas

    Liittynyt:
    11.2.2020
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    2
    Käsitys joka on jäänyt takaraivoon vuosien takaa on että pakokanava saisi olla käytännössä niin kiiltävä kuin mahdollista ja imukanava hivenen röpelöisempi.
    Toisaalta nykyisellään, kun on ruiskupeli ja suutin käytännössä osoittaa suoraa venttiiliin lautaseen, niin tuota kanavaa pitkin kulkee lähinnä ilmaa.
    Kaasari peleissä kun kulkee valmis seos, niin tuo peilipinta saattaa aiheuttaa "ongelmia" ja joku määrä teoriassa jäi aina odottamaan imuventtiilin taa venttiilin avautumusta.
    Kai ruisku sentään osaa syöttää tavaraa vain imuventtiilin ollessa auki...

    Joo, alkaa mennä vähän turhan syvälliseksi, kun kyseessä kuitenkin "vain" 125cc moottori, jossa ei läpivirtaavat ilmamäärät päätä huimaa.

    Itse en heti kättelyssä haluaisi turvautua kuutioiden kasvattamiseen, vaan kokeilla saako muilla konsteilla lisää potkua myllyyn.

    Toki tuo venttiilimuutos tarvitsee kaveriksi myös isomman läppärungon, suuttimen ja nokka-akselin.
    Tuo ruiskun ohjaus on itselleni kaikki täysin tuntematonta aluetta, joten jotenkin tuollainen itse säätyvä ECU olisi omalle tietotaidolle optimaalisin vaihtohto.
     
  6. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    5 480
    Saadut tykkäykset:
    785
    Ilmamäärällä ei ole suoraan merkitystä kanavan pinnanlaadulle, virtausnopeus kanavassa ratkaisee miten pinnanlaatu vaikuttaa.
     
  7. Habpo

    Habpo Tulokas

    Liittynyt:
    11.2.2020
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    2
    Eniten houkuttaisi ostaa koko moottori jostain, jonka kanssa saisi väkästää ihan rauhassa ja ajan kanssa.
    Vaikka periaatteessahan sitä ei tarvitsisi kuin lohkot, kun kaikki muu on oikeastaan jo saatavilla noilta tunnetuimmilta viriosa valmistajilta .

    Gromin motteja on tullut aina mieliteon iskiessä bongailtua eBaystä, mutta suolaisia ovat pyynnit ja pääsääntöisesti Ameriikan maalla, joten rahti tuplaa ostoksen hinnan.
     
  8. Halaro

    Halaro Kansalainen

    Liittynyt:
    22.1.2020
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    12
    Viimeinkin tuli paketti kotiin. Olivat tullipostin varaston uumeniin hukanneet sen kuulemma.
    Huomenna sitten keulan asenteluhommiin. Ei kovin miellyttävän oloinen asennus ohjeiden mukaan.

    kitaco2.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  9. Habpo

    Habpo Tulokas

    Liittynyt:
    11.2.2020
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ite vaihdatin suosiolla Öhlinsit myyvän liikkeen toimesta Hyvinkäällä.
    Taitaa olla melko piukassa putken alapäänosat, jos ne joutuu avaamaan.
     
  10. Halaro

    Halaro Kansalainen

    Liittynyt:
    22.1.2020
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    12
    Olikin melkoisen helppo homma. Eniten aikaa meni pyörän tukemiseen. Laitoin katosta roikkumaan ohjaustangosta tankoliinalla. Takaa huoltopukilla.

    Kaasupolttimella lämmittelin haarukan alaosat, kuumailmapuhaltimella menisi kyllä kauan lämmitellä. En nyt mitannut lämpötilaa, mutta varmaan siinä noin 200-asteisena lähtivät nätisti auki. Laitoin tilalle kyllä ihan ilman lämmitystä aukaistavissa olevaa kierrelukitetta.

    IMG_20200201_145812_4.jpg kitaco3.jpg IMG_20200201_145812_3.jpg IMG_20200201_145812_2.jpg IMG_20200201_145812_5.jpg jousi.jpg

    Vasemmalla alkuperäinen jousi ja oikealla Kitacon. Taisi olla hieman lyhyempi kuin alkuperäinen.
    jouset.jpg

    Ihan pätevän oloinen parannus, tietysti ajokaudella sitten huomaa parhaiten. Alkuperäiset sain pohjaamaan helposti omalla painollani, mutta näitä ei saa lähellekään pohjattua. Ei kovin jäykät näillä 6.0N jousilla ainakaan, vaan oikein "mukavan" oloiset. Eihän se nyt tietysti ole sama asia kuin vaihtaa sisukaluja parempiin, mutta ajaa täysin asiansa minun mielestä.

    Noissa vakiopumpuissa on muuten ainoastaan paluupuolella vaimennus.
     
    • Tykkään Tykkään x 1

Jaa tämä sivu