Dieselin vanheneminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Antti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Antti

Kansalainen
KK Plus pack
Terve.

Kaverin veneessä "pientä" käynti häiriötä. Moottori on sole diesel. Tankattu viimeksi viime keväänä, siis yli vuosi sitten. Hehkuille tulee virtaa ja sammutinsolenoidi napsahtaa. Käynnistyy kylmänä vähäksi aikaa mutta sammuu kun löysää kylmäkäynti vipua. Tämän jälkeen ei käynnisty.

Löysäsin yhtä suuttimen putkea ja ainetta tuli heti.

Voiko olla polttoaine vanhentunut.

Otin polttoaine suodattimen irti ja näytti se diesel vähän vaahtoutuneelta. Nyt hankimme uuden suodattimen ensi viikon lopuksi mutta pitääkö tankki tyhjentää ja täyttää uudella dieselillä vai mitä raati suosittelee.

Onko muita vika vaihtoehtoja. Minusta moottori käy tasaisesti kun käynnistyy mutta sammuu heti kun löysää kylmäkäyntivivun eikä käynnisty sen jälkeen vaikka mitä tekisi.

T:ana.

Mun kokemuksella ainakaan vanhemmat diesel-moottorit eivät nirsoile polttoaineen iän takia. Olen ajanut MF165:lla ja Forsdson Majorilla, joitten tankeisssa on ollut yli 5 vuotta vanhaa ainetta ja hyvin on kulkenut. Varsinkin Major on käynnistynyt, kuin olisi minuutti sitten sammutettu.

Viimeviikolla pistin juuri käymään pyöreesti 3v seisseen tiisselipiilin, tankissa ei varmaan paljoa ole tavaraa kun merkkivalo palaa, ja tippaakaan en uutta ainetta kaatanut tankkiin, purkuvehje kun oli kyseessä.

Joskus aiemmin olen 4-8v seisseitä diiselivehkeitä kans käynnistellyt, ihan sillä tavaralla mitä siellä tankissa on ollut .......

Tuota pumppua paremmin tietämättä, veikkaisin että syy löytynee syöttöpumpusta , seisomisesta johtuen

Pöö tai ei dieseli oo koskaan pilalle mennyt, mutta ei mulla bensakaan muutamassa vuodessa, vaikka jotkut siitä vaahtoaa. Yhtään bensalitraa en ole hukkaan kaatanut, vesibensatkin (ja dieselit) tullut talven mittaan jäädytettyä ja sen jälkeenhän ne ovat priimaa tavaraa (kun pakkasessa erottelee) :D

Venemiehillä vaan murheena leväkasvusto tankissa. Yksi kaveri siirti betonirunkoisen moottoripurtensa Turun saaristoon, Vuoden jälkeen oli Ivecon filtterit tukossa, vaikka ei montaa kertaa siellä edes tankannut (purjeilla liikkuu). Oli aika iso show tankin yms. siivous. Ei enää tankkaa yhdelläkään laiturilla, vaan kantaa maa-asemilta kanisterilla dieselinsä... Eli jos tankki on siedettävällä työllä tyhjennettävissä, niin tekee sen. Näkee sitten mitä sieltä tulee...

Kyllä ainaki pölteri vanhenee jo vuodessa. Vanhaa kerran menin kaatamaan lämmittimeen johan oli suodattimet tukossa. Tulee niiku sakkaa ja väri haalenee. Sama hydrauli öljyissä. Vanhassa kaivinkoneessa oli 5v vanhat öljyt ja sitte sihti säiliön pohjalla tukkoon ja sitte meinas pumppu losahtaa.:yesey:

Lienee tapauskohtaista, mutta ei itsellä vuodessa tai kahdessa ole ollut ongelmaa löpön vanhenemisen kanssa.
Tankin likaisuus varmaan suurin ongelma, ei itse neste...

ei mulla bensakaan muutamassa vuodessa, vaikka jotkut siitä vaahtoaa. Yhtään bensalitraa en ole hukkaan kaatanut, vesibensatkin (ja dieselit) tullut talven mittaan jäädytettyä ja sen jälkeenhän ne ovat priimaa tavaraa (kun pakkasessa erottelee) :D

Mä olen kerran joutunut ruohonleikkuriin vaihtamaan, kun ei muuten suostunut käynnistymään, mutta muuten samat kokemukset. Jopa 20 vuotta käyttämättä ollut puutarhajyrsinkin lähti vanhoilla pensoilla käyntiin, mutta siinä olikin tankissa vanhaa 92:sta, eikä näitä "nykyaikaisia" pensoja.

Tuota pakkasella veden erottamista polttoöljystä olen myös harkinnut. MF165:n tankin irrotus ei kai ole kovin työläs homma, mutta toistaiseksi se on jäänyt tekemättä. Tankin pohjalla saattaa olla hieman vettä ja roskaa, kun sitä ei ole kai kertaakaan tyhjennetty kokonaan. Pitäisi tankki tyhjentää kanisteriin ja puhdistaa kesällä ja kanisteriin kertynyt polttoaine sitten erottaa vedestä syksyllä pakkasen avulla.

Ei kait öpö ihan herkästi pilaantuvaa ole....niitä onpi maailmalla sellasia muutaman kymmenetuhannen kuution varmuusvarastoja joissa on kymmeniä vuosia vanhaa löpöä ja käyttöön se on tarkoitettu....
Ite sain viitisen vuotta sitten hakupalkalla kaksisataa litraa polttoöljyä, ku tutulla oli jääny täys tynnyri ainetta vanhaan vajaan. Traktori oli myyty -90 vuonna ja muuta polttista käyttävää ei talossa ollut...ja kyllä sillä valmetti ilosesti klapisirkkeliä pyöritteli....eli aine oli ainakin kakskytä vuotta ollu siellä tynnyrissä.
Näistä nykybensoistakin ja niitten talven yli vanhaksimenemisestä ku porukat puhuu.......en sitten tiiä onko mun bensoilta menny ohi noi jutut....
Normi mittarilta ysifemmaa perärutkun isoon peltiseen irtotankkiin laskettu vuonna 2009, ostin sitten kuiteskin mukavuudenhalusta sellasen 12 litrasen muovitankin venekäyttöön ja peltipönttö jäi hyllylle....ny keväällä sen huomasin että jukoliste toihan on täynnä bensaa.
Panin testaten riksunraksuttajaan ja kyllä numikko lakos ihan kuin ennenkin...siis kuus vuotta vanhalla bensalla...samaten vesipumpun kopiohondamoottori päpättää samalla tavalla kuin just mittarilta haetulla aineella...
Vaikuttaako sitten säilyvyyteen bensan osalta että pönttö on ihan täynnä ja ilmaruuvi oli kiinni, mutta ei silmävarasesti katottuna kyllä hävikkiä eli haihduntaa ollu havaittavissa...

Kaverilla oli sellanen nafta pösö pihalla.Sillä oli viimeks ajettu kaheksankytluvun alkupuoliskolla ja naku oli siltä ajalta.Viimekesänä heuivattiin akku paikalle ja pesoo käyntiin,ei mitään ongelmaa.

Satamien venelaitureilla polttoainesäiliöt ovat maanpäälisiä. Siellä on suuret lämpötilanvaihtelut vuorokauden aikana. Säiliöön tiivistyy sisälle kosteutta, sekä lämpimät olosuhteet antavat muutenkin otolliset kasvuolosuhteet bakteereille. Maa-asemilla säiliöt upotettu, joten lämpötilanvaihtelut minimaalisia. Lisäksi polttoaineen vaihtuvuus suurta. Olen itse tankannut nykyään D-pisteillä, koska jos minun ajoneuvoihini tulee ongelmia polttoaineen suhteen, niin on niitä silloin varmasti monella muullakin (kuljetusyrittäjällä). En varmasti ole se tyytymättömin asiakas sillä hetkellä... :D vaikka kyrsishän se tietenkin. Veikkaan, että pa-firmojen ykkösprioriteetti on pitää kuljetusyrittäjät tyytyväisinä, lomalaiset ja yksityisasiakkaat siellä jonon viimeisenä.

Eiköhän noi satamien polttoainepisteet ole ihan yrittäjävetoisia ja kauppiaiden omalla vastuulla. Se huolto on varmaan sitten vähän mitä sattuu...

Tällä viikolla varmaan ehdin tyhjentelemään sitä tankkia. Sitten näkee millaista kamaa sisältää ja paljonko tulee vettä. Uusi suodatin jalkoineen on tulossa. Tämä siksi että irrottaessa onnistuin katkaisemaan vedentyhjennys propun. On tietysti mahdollista että sitä kautta on vetänyt ilmaa kun oli niin haurasta muovia se pohjatulppa. Ei kyllä tuntunut ilmavaivaiselle mutta mistä näitä tietää.

T:ana

Noniin

Tankki tyhjennetty pienten vaikeuksien jälkeen. Öljypumppu (siis se millä piti tyhjentää se tankki) hajosi ekalla yrityksellä ja tänään uudella pumpulla sain tankin tyhjäksi. Vanhan dieselin väri ainakin oli vähän tummempi kuin uuden ja annan sen vanhan litkun seisoskella hetken niin näkee tuleeko pohjalle vettä tai jotain muuta asiaan kuuluvaaa.

Uusi suodatin olisi pitänyt avata ja voidella kaikki O-renkaat öljyllä. Nyt se vuoti käytänössä joka välistä kun tankin pumppu lähti päälle. Kone kuitenkin käy nyt uudella dieselillä ja lähtee myös sammutuksen jälkeen melkein heti käyntiin, (se vähän valskaava uusi suodatin) ja käy myös tyhjäkäyntiä toisin kuin ennen.

Raportoin sitten taas kun näen ne vanhat dieselit että onko pöntön pohjalla tai pinnalla jotain. Ajattelin ajella ne vanhat dieselit Chevy vanissa tai sitten w123-mersussa jos siinä ei mitään ihmeellistä näy. Vai kaadanko takaisin sinne veneen tankkiin.

Kannattaakos sinne veneen tankkiin nyt laittaa jotain dieselin vedenpoisto ainetta tai jotain muuta litkua vaikka tankki onkin tyhjennetty. Entäs sitten auton tankkiin jos/kun niitä vanhoja alkaa ajella vai ajellaanko vaan sammuttamatta.

Antti

Jos laatu epäilyttää, niin älä ainakaan Chevyn koneelle sitä syötä.....
Tuo jakajapruutta voi olla hiukan arka kohta sapuskalle ...
Rivi sietää paremmin paskempaakin ruokaa.......

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin