Transportterin polttoaineongelma

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cimo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kait se klonksvaakenin pata sen 5500 kestää kun nuffin patakin sietää liki 4000 ainakin hetkellisesti..... Todellisia maksimivarveja en edes uskaltanut kokeilla.....
 
Aika rajulta se kyllä kuulosti. Katsastusmies ei antanut leimaakaan kun kierti kun lentokone kuulemma. Mitä nyt muutaman sata kierrosta yli ilmotetun maksimin :rolleyes: Kuulemma ei juuri enempää sillä jakajapumpulla saakaan kierroksia irti. Jokainen voi kuvitella minkäverran putkesta tuli mustaa kun leimalla se kutonen sai hönkäistä 4,5 savuarvot. Paikallaan se ei nostanut juuri ahtoja, joten pumppukaan ei antanut ruokaa ja silti meni rimaa hipoen läpi. Kerran tosin meni mittari tukkoon ja inssi kävi avaamassa hallin ovet, käski vielä ruuvata syöttöä vähän pienemmälle sillä aikaa kun vetää läpinäkyvää ilmaa nurkan takana :D
 
Mä en kestäny kuunnella 6,2:n polkasua ku ekan kerran, sen jälkeen en enää menny katsurin mukaan savutestiin. Oli se niin järkkyä kuunnella ku kasi huutaa apua.
 
Muistaaksen n. 4050-4150rpm on mitä 6.2D kiertää....

Kierroksia en enää muista, mutta olin sillon ku tää savustus mittaus alko töissä korjaamolla mihin tuli Raahen ensimmäinen mittari:confused:. Olihan se karmeeta hommaa, mistään ei löytynyt ohjeita miten mitäki konetta piti käsitellä saati vaihteistoja:eek: ainut ohjeistus oli että lappu lattiaan ja arvot ei saa ylittyäo_O. Vanhat 5,7 jenkit, nissanin 2,8 dieselit passelin loppuun ajettuna ja volkkarin kutos turbodieselillä varustetut oli pahoja nii ja mersuja unohtamatta kilometri lukema ku oli yli 900000:D. Hyviä tarinoita ja sattumuksia on paljon:rotfl:
 
Jotkut vaihteistothan esti käytännössä testin tekemisen, jos vapaalla sai kierrättää max1500rpm tai jotain.
Muistan kanssa sen ulinan siitä huudattamisesta, ja selitykset miksi juuri sitä omaa moottoria ei saisi kierrättää tehtaan sallimilla maksimikierroksilla.
Ainakin Peugeot 504 auton indenoor diesel kesti helposti 20min käytön maksimikierroksilla paikoillaan.
 
Jos moottori ei kestä max. rpm. niin naulatehtaalle joutaa. Oon satoja savutusmittauksia ottanut. Aloitin silloin, kun tuli pakolliseksi. Alkuun oli kaikennäiköisiä ongelmia, mutta ne eivät johtuneet testaajista eikä testistä. Niissä moottoreissa oli oikeasti vikaa (tai säädöt päin anusta).
 
Jos moottori ei kestä max. rpm. niin naulatehtaalle joutaa. Oon satoja savutusmittauksia ottanut. Aloitin silloin, kun tuli pakolliseksi. Alkuun oli kaikennäiköisiä ongelmia, mutta ne eivät johtuneet testaajista eikä testistä. Niissä moottoreissa oli oikeasti vikaa (tai säädöt päin anusta).

Juu ei minullakaan ole yhtään moottoria hajonnut, mutta yx jenkki laviska ei osannu enää kulkeen eteen päin mittauksen jälkeen toki siinä looda äänsi entuudestaan.
 
Muistanko ihan väärin, kun muistelen, että jotain opelin pikku dieseliä eivät katsurit enää laulattaneet, kun niitä kilahti alvariinsa ?
 
kyllähän 6.2d kiertää hiukan yli 4000 juu. mullakin vanissa kys motti. jakoketju kun venyy ja pumppu kuluu niin heittää hiukan yli kierroksille. sitten kun pumppu on tarpeeks väljä niin sammuu kun polkasee pohjaan. näin kävi tän kylän katsastus konttorin omistajalle ku yhest vanist otti savuja. pelästy että hajos mut lähti normisti käyntiin ja toimi ihan ok. ite kävin leimal ni sano että älä ihan pohjaan polkase. ennen siinäkin mitattiin hallis sisäl. oli siinä meteliä kun mullakin lähes suorat hst putket takarenkaan edestä ulos tulot. viritellä imurin letkut yms. siisri dieselin mittauksen niin että auto puoliks ulkona ja suoritetaan vieressä olevassa kylmän hallin ovella. ei tarvi imureita. bensat mittaa pääasias sisäl viel.
 
No kun ei...

Pumppu tuli Tammerista säädettynä ja ajoitus kohdalleen lukittuna. Moottorin merkit katsottiin paikalleen ja laitoin vielä uuden remmin ja kiristinpyörät. Ei käyntiin.

Sitten tankkiletku irti ja kannusta kirkas letku pumpulle. Startatessa pumppu imee liemen kannusta pumpulle, mutta ei akullisen aikana luvannut käyntiin.

Nyt seuraavana on vuorossa sellaisen suutintesterin käyttö, missä jokaisen suuttimen paluuputkeen kytketään mittalasi. Sillä pitäisi nähdä, jos joku suutin on tukossa tai jos joku kusee läpi.

Pientä motivaation puutetta on ollut havaittavissa kun kerta toisensa jälkeen lyö päänsä seinään... Ja kun paku on talouden kolmas auto, notta kulkuun on päästy ilmankin.
 
No nyt...

En tiä mitä sanos. Tärkein kai on, että auto käy ja lähtee avainta näyttämällä käymään.

Ajateltiin vielä koittaa sitä 180 asteen pieleen laittoa pumpun ajoituksessa. Laitettiin moottorin ajoitusmerkit kohdilleen, minkä jälkeen piti lukita pumppu Tammer Dieselin asettamaan ennakkoon ja pyöräyttää kampiakselin siivapyörästä konetta ympäri.

Kun moottori oli merkissä, tarkastettiin vielä pumpun merkki. Ei sinneppäikään! Ihmettelyä ja pohdintaa, että mikä mättää. Jos Tammer Diesel on lukinnut pumpun 0,65 asteen ennakkoon ja me olemme sen laittaneet koneen merkit kohdallaan paikalle, niin miksi ei merkit kohtaa. Silloin pumpun asennuksessa luotin sokeasti Tammerin asettamaan ennakkoon eikä vaan tullut tarkastettua pumpun merkkiä asennuksen yhteydessä. Kaikkea muuta on sen jälkeen koitettu, mutta ennakkoon ei koskettu, koska se on varmasti kohdallaan.

Eli minun näkemykseni asiasta on, että Tammer Dieseliin lähtiessä pumpun ongelma oli kannen pielessä ollut sijainti/asento. Tammer laittoi tuon kuntoon, mutta syystä tai toisesta ajoitus oli asetettu päin honkia. Pitääpä kysyä vielä Tammerista heidän näkemyksensä asiaan.
 
Itse painin saman asian kanssa kuin keskustelun aloittaja. Tosin en ole koskenut pumpun ajoitukseen vaan irroitin kannet vaihtaakseni tiivisteet. Kansihan on sitten väärällä kohdalla ja nyt pitäisi löytää sille oikea asento. On kertakaikkiaan hankalaa puuhaa.
Jos kone ryntäyttää niin saa liikaa ainetta? Jos ei meinaa lähteä ollenkaan niin liian vähän, ja tuomta välimaastosta pitäisi löytää se oikea kohta:D taitaa olla mekaanisesti helpommin sanottu kun tehty. Vinkkejä kokeneemmilta?
 
Itse painin saman asian kanssa kuin keskustelun aloittaja. Tosin en ole koskenut pumpun ajoitukseen vaan irroitin kannet vaihtaakseni tiivisteet. Kansihan on sitten väärällä kohdalla ja nyt pitäisi löytää sille oikea asento. On kertakaikkiaan hankalaa puuhaa.
Jos kone ryntäyttää niin saa liikaa ainetta? Jos ei meinaa lähteä ollenkaan niin liian vähän, ja tuomta välimaastosta pitäisi löytää se oikea kohta:D taitaa olla mekaanisesti helpommin sanottu kun tehty. Vinkkejä kokeneemmilta?


Ehit sen kohan missä moottori käy , sitte naputtelet kantta isommalle syötölle kunnes alakaa käymään rynkyttämällä jolloin siitä pisteestä pikkusen takasi jotta rynkytys loppuu , tälleen mie sääjin kun vaihoin tiivisteet volvoon (v70tdi)
 
No nyt...

En tiä mitä sanos. Tärkein kai on, että auto käy ja lähtee avainta näyttämällä käymään.

Ajateltiin vielä koittaa sitä 180 asteen pieleen laittoa pumpun ajoituksessa. Laitettiin moottorin ajoitusmerkit kohdilleen, minkä jälkeen piti lukita pumppu Tammer Dieselin asettamaan ennakkoon ja pyöräyttää kampiakselin siivapyörästä konetta ympäri.

Kun moottori oli merkissä, tarkastettiin vielä pumpun merkki. Ei sinneppäikään! Ihmettelyä ja pohdintaa, että mikä mättää. Jos Tammer Diesel on lukinnut pumpun 0,65 asteen ennakkoon ja me olemme sen laittaneet koneen merkit kohdallaan paikalle, niin miksi ei merkit kohtaa. Silloin pumpun asennuksessa luotin sokeasti Tammerin asettamaan ennakkoon eikä vaan tullut tarkastettua pumpun merkkiä asennuksen yhteydessä. Kaikkea muuta on sen jälkeen koitettu, mutta ennakkoon ei koskettu, koska se on varmasti kohdallaan.

Eli minun näkemykseni asiasta on, että Tammer Dieseliin lähtiessä pumpun ongelma oli kannen pielessä ollut sijainti/asento. Tammer laittoi tuon kuntoon, mutta syystä tai toisesta ajoitus oli asetettu päin honkia. Pitääpä kysyä vielä Tammerista heidän näkemyksensä asiaan.

Itseasiassa tässä tais loppulauselma jäädä saamatta ?

ja tulipa tuos sellainen Voltaan välähtäen, et pumpun remmisiiva voi olla myös ilman kiilaa, pelkällä kartiolla, ja joissain oleva, se 8-10-12mm tapinreikä voi siten olla ihan mihin suuntaan vaan, kun ajoitus on kohdillaan.
Ainakin joissain koneissa nokan remmipyörä on sama kuin 5-6cyl koneiden nokka-akselin takapään sekä pumpun käyttöpyörä, eikä missään näissä ole välttämättä kiilaa, vaikka käyttöpyörässä olisikin kiilaura .
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös