Transportterin polttoaineongelma

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cimo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jonkin aikaa tuli taas vietettyä Portterin kimpussa.
Valoa näkyi jo tunnelin päässä, mutta se kuitenkin pimeni uudelleen.

Katsoin hallille päästyäni prikoista, että kansi ei ole siinä, missä se on todennäköisesti koko ikänsä ollut. Avasin ruuvit ja varovasti lähdin siirtämään kantta nestepään suuntaan. Joka siirron jälkeen koitin starttia. Olisko ollu viides siirto kun pääsin vanhoihin prikan jälkiin asti, jolloin kansi piti olla samassa jäljessä kuin ennen avausta. Piiiiitkääääää starttia ja alkoihan se lupaamaan. Lopulta lähti jopa käymään. Kävi huonosti ja otti vaisusti kierroksiakin.

Annoin koneen käydä rouskuttaa ja kytkin auton tietokoneeseen kiinni, jotta saadaan vielä pumpun ajoitus kohdilleen. Pumpun ajoitus näytti lukemaa 003 kun se pitäisi olla siellä lähelle 055. Eli auto sammuksiin ja ennakkoa säätämään. Varovainen säätö ja auto käymään. Tai piti laittaa käymään, mutta ei se lähtenyt. Ei niin pitkää starttia olisi starttimoottori kestänyt, että olisi edes luvannut. No sitten ajattelin siirtää vielä kantta "isommalle". Ruuvit auki ja hieman nestepäätä kohti. Starttia, mutta ei edes lupaa. Sitten otettiin ajoitusta takaisin siihen, missä se lähti käymään. Starttia, mutta ei edes lupaa. Sitten siirsin kannen takaisin vanhoihin "alkuperäisiin" jälkiin ja taas starttia. Ei edes lupausta käynnistyksestä. Sitten oli akkukin jo niin tyhjä, että päätin jättää lataukseen ja lopettaa tältä päivältä.

Kysymys kuuluukin, että onko tuo kannen säätö sellainen, että on olemassa jokin keskiasento, missä se yleensäkään suostuu käynnistymään?
Vai pitäisikö lähteä käyntiin muualla paitsi liikaa remmin puoleisessa päädyssä?
Itseltä kun ei löydy tuota heittokelloa, pitänee pyytää joku katsomaan se ajoitus kohdalleen ja sitten alkaa hakea kannelle paikkaa.
Tai entä jos vaan nielen ylpeyteni ja vien pumpun dieselkorjaamoon. Saavatko he sen kannen oikeaan kohtaan mittareilla ja tietokoneilla?

Ihmismieli on vaihtuvainen. Niin innoissani aamulla lähdin pajalle ja kuinka paska fiilis taas olikaan kun lähdin sieltä kotiin.
 
No ompa erikoista jottei lähtennä pelaamaan :Häh:

Omaan käyttis tdi volvoon vaihoin ne kansien väliset oo-rengastiivisteet ja muutamaan muuhun apuna ollut ja eikä niissä kyllä ollu ongelmaa sen käymään saamisessa tai muutenkaan , pumpun kansi on jätetty silleen sopivaan kohtaa ettei lämpimällä koneella esiinny olleskaan rynkytystä tms, kierrosten leijumista.
 
Näimpä...
Alkaa huumori olla itelläkin koetuksella. Kaverikin sanoi, että kyllä Portteri on aina käyntiin saatu, vaikka pumpun ajoitus vähän pielessä olisi ja esim. suodattimen vaihdon jälkeen ei ole tarvinnut erikseen ilmailla. Startilla vaan.

Tänään olin niin varma tuosta kannen siirron vaikutuksesta, etten ottanut mukaan sitä irtodieseliä, mutta huomenna täytyy koittaa se. Ja kilautella kavereille, josko jostain löytyisi heittokello.
 
Kyllä aika mystiseltä alkaa tuntumaan. Mulla ei ainakaan ole mitään enempää ajatuksia antaa enää tuohon .....
 
Ensimmäisenä epäilisin suodatinta ja toisena ajoitusta. Aina kun tuohon 2,5 TDi:n (tai sen sukulaisiin) tulee käynnistysvaikeuksia ensimmäisenä vaihdetaan polttoainesuodatin ja suodattimeen tulevan paluun T-haaran tiiviste. Muutamankin jo likelle purkutuomion saaneen olen korjannut tuolla. Sitten tarkistetaan tuleeko suutinputkista ainetta. Jos tulee on ajoitus pielessä, jos ei vetää jostakin ilmaa tai pumpun sisällä vikaa. Se kannen hammerointi on sitten tarkkaa puuhaa, jos silmällä näkee, että nyt liikahti niin meni varmasti liikaa ;)

Toi vitonen ja se vanha kutonen on siitä pirullisia, että nokassa ei ole kiilaa kummassakaan päässä ja jos joku on joskus vahinkoos saanut pumpun väärään asentoon tarkastamatta nokan asentoa ja pumpun laittaa oikeisiin merkkeihin se on pielessä. Lähtee kyllä jotenkin käyntiin niinkin jos on riittävästi keturallaan.

- vauhtipyörän merkki kohdalleen
- pumpun hihnapyörän sisäpinnalla oleva pieni lovi pitäisi nyt olla kohdakkain pumpun valurautaisessa telineessä olevan merkin kanssa (muutama milli aikaisella todennäköisesti) Pumpun kyljessä on 10mm kannalla oleva lukitusruuvi, jonka alla peltiläpyskä. Ota tämä läpyskä pois ja kiristä lukitus.
- taaempi nokkapyörä irti kokonaan
- etummaisen nokkapyörän pultti löysälle ja napauttaa nokkapyörän irti kartiostaan (jakopään taustamuovissa on tätä varten pieni reikä)
- käännä nokka-akselin takapäässä oleva ura kannen tiivistystason kanssa samaan linjaan
- kiristä etummaisen nokkapyörän pultti
- taaempi nokkapyörä paikalleen (pultti löysälle)
- pumpun hihna paikalleen ja oikeaan kireyteen (ennakonsäätörullan nuoli kannen pykälän kanssa kohdakkain)
- kiristä taaempi nokkapyörä
- avaa aiemmin lukittu pumppu ja laita peltiläpyskä takaisin
-startaan

Jos hipistellään niin ennen taaemman nokkapyörän kiristystä:
-avaa aiemmin lukittu pumppu ja laita peltiläpyskä takaisin
-pumpun nestepään keskeltä pultti auki
-reikään mauseri (tavis tai digidigi) tai jos on niin heittokello
-käännetään pumpun hihnapyörästä normaalia pyörimissuuntaa vastaan kunnes mauserin tai heittokellon lukema ei muutu
-nollataan digimauseri/heittokello tai painetaan näyttämä visusti mieleen
-käännetään nyt pumpun hihnapyörästä normaaliin pyörimissuuntaan hitaasti kunnes tönäri tai heittokello näyttää 0,55 mm lukemaa
-kiristetään nokan taaempi hihnapyörä
-laitetaan pultti pumpun nestepään keskelle takaisin
-startataan

Tuolla on hyvät kuvat vaikka kirjaimista ei ymmärrä mitään
 
Hyvin kuulostaa siltä, mitä tässä on muutama viime päivä kerrattu. Itte en ole ihan kaikkea sisäistänyt, mutta uskon asiaa paremmin tuntevan kaverini kykyyn tuossa asiassa... Tosin ihminen se hänkin vain on.

Tuota ohjetta tavailin. Jos vauhtipyörän merkki on paikoillaan, mutta nokka-akselin merkit eivät olisi linjassa, niin eikös silloin olisi jako sekaisin? Eikä auto silloin kai kävisi vaikka pumppuun ei olisi koskettukaan?

Suodatin on vaihdettu huollon yhteydessä maaliskuulla.

No sen verran sain tänään aikaiseksi, että irroitin pumpun, pakkasin paffilaatikkoon ja ensi viikolla se on TammerDieselin pumppupenkissä. Sen jälkeen pitäisi pumpun kansi olla kohdallaan ja muutenkin tämmissä. Näin on varmistettu yksi muuttuja pois laskuista. Sen jälkeen varmistetaan kaikki mahdolliset ajoitusmerkit ja laitetaan pumpulle vielä uusi remmi. Jos ei auta, lähdetään laaktoosi-intoleranssikokeisiin ja koitetaan selvittää mahdollisten ilmavaivojen syy.

Miten se menikään... Tein itse, säästin ;)
 
Ikinä ennen tätä en ollu pumppua irrottanu Portterista. Tänää kolmas kerta meni jo sormituntumalla. Silmät saa keskittyä vaikka siihen kalenteriin hallin seinällä :cool:
 
Vieras laite, mutta kutoskoneesta sen verran kokemusta, että jos pumpun ajoituss pois kohdaltaan ja siksi ei käynnisty, niin pitkän tartin jälkeen pärähtää kolisten kun se polttaa sylintereihin pumpatun ja palamatta jääneen polttoaineen pois. Tekikös tämä sellaista tai edes haikus startatessa.
 
Sehän tässä yksi kummastelun aihe onkin, kun lähti tietyissä auringon, kuun, ajoituksen ja pumpun kannen asennoissa jopa käymään ja siinä yhteydessä savumerkit viittasivat siihen, että moottoriin pumpattu diisseli paloi pois. Sitten mittarit kiinni ja pieni korjaus ennakkoon, eikä enää lupaakkaan. Ei vaikka koitettiin palata lähtöruutuun kulkematta vankilan kautta.
 
No Tammerissa katotaan pumppu itessään kuosiin. Sitte katotaa ne merkit ja markit. Jossei vieläkää käy, ni laitetaan käymään.

Kerron kyllä mitä Tammer pumpusta löytää ja kuinka lopulta kävikään...
 
Kyllähän siellä jako olisi sekaisin, jos nokan takapään hahlo olisi vinossa tiivistetasoon nähden. Mutta se ei olisi ennennäkemätöntä, että joku on asentanut pumpun 180 astetta pieleen. Noissa kun voi se pumpun remmi hypätä tai katketa ja jos laittaa vain vauhtipyörän merkkiin ja samoin pumpun katsomatta nokan ajoitusta on 50/50 mahdollisuus, että pumppu menee oikein-väärin. Jos siellä onkin merkissä ollessa ollut ykkösen venttiilit auki on pumppu pitänyt asentaa sen 180 astetta pieleen, että on lähtenyt käyntiin. Sitten kun sitä joku menee sepittämään myöhemmin eikä tarkista nokan asentoa vaan tuijottaa vauhtipyörän ja pumpun merkkejä niin taas on pumppu pielessä.

Muistaakseni siinä pumpun kannen avauksessa ja kasauksessa piti olla tarkkana. Joku sieltä saattoi hypätä paikoiltaan ja sitten ei käy. Ei vaan ole tullut noita pumppuja käpisteltyä hetkeen niin ei muista mikä.
 
Minä mistään tiedä mutta onko mahdollista että pumppu olis vaan puoli kierrosta pielessä kampiakseliin nähden :epätieto: meinaan ite oon joskus onnistunu semmosen mokan tekemään lähtee piiiiitkällä tartilla käyntiin mutta ei jostain ihmeen syystä oikein toimi:virne:
 
Mää oon samaa miettiny ku @Janski mut en oo kehdannu laittaa näkösälle ajatuksiani....tosin kokemus 2.4 koneesta ilman sähköhimmeleitä...ei onneks ollu oma vaan kaverin remontinkorjausta ihmeteltiin ja sitten päätettiin kokeilla 180 astetta kääntäen ja se piruhan lähti käyntiin....
 
Juu kyl pumpun vaihdossa tai irti ottamisessa ja asennuksessa lähdetään siittä, että ensin katotaan kampuralta ajoitusmerkki kohilleen, sitten tsekataan nokan merkki et on oikealla kierroksella, eli klonksvaakenin kyseessä ollessa, venakopan alta se nokan hahlo, ja kun molemmat täsmää, sitten pumppua paikoilleen tai siis remmisiivaa kiinni, pumpun ollessa "liki ajoitettuna" lukitustapilla
 
Eikait se ajoitus voi 180 astetta pielessä olla koska tämä kone käy vaikkakin vastaa huonosti kaasuun.
 
No ei se puoltavarvia pieles voi olla. Mut kyl siellä jonkin ajoituksen nyt pitää heittää....
Savutorven päästä tuleva käry, onko minkäväristä ?
 
Voi olla puolikierrosta pielessä ja käy kun saa käyntiin, mutta äänestä kyllä kuulee ettei käy oikein ja vastaa huonosti kaasuun. On tullut kokeiltua kasipätkä Volvon kanssa kun pumpun remmistä lähti hampaat ja tien päällä laitoin uuden remmin tarkistamatta nokan asentoa. Lähti kyllä sahaamalla käyntiin, mutta kävi rumasti eikä kestäny kaasua. Löysäsin taaemmen nokkapyörän ja pyöräytin pumpun pyörää puolikierrosta niin lähti kun palmun alta. Vähän jäi liikaa ennakkoa kun sytytti vikavalon.

Joku määränsäätimeen liittyvä lirpake siellä kannen alla muistaakseni voi lipsahtaa paikoltaan.
Vanhan kutosen pumpussa (kuten kaikissa mekaanisissa VE pumpuissa) voi kaasuakselin laittaa väärille booreille. Sillon ei ota kierroksia tai sitten ryntää.
Oli joskus ruuvattu välijäähdytetty 2,4 turbo diesel 240:n nokalla. Kaikki meinas ettei se kone kestä kun otti kierroksiakin 5500. Kone kyllä kesti, mutta Volvon voimansiirto ei.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös