CR-suuttimen korjaus ja opettavainen tarina hygieniasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skuikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

skuikka

Kansalainen
Velipojan 320d Bemari ei enää halunnut lähteä kunnolla käyntiin ja lykkäsi sitten minulle härvelin tutkittavaksi. Sain sen käyntiin nipistämällä paluuletkua startatessa ja siitähän arvasikin että varmaan joku suutin vuotaa paluuseen aika reilusti. Nelosen mittapullo oli puolillaan kymmenessä sekunnissa, joten tutkimukset sai keskeyttää siihen.
Löysin Mersufoorumilta ohjeet Boschin suuttimen korjaukseen https://www.mersuforum.net/forum/vi...sid=a8526d56ea1938280f5dbc7d1526364e&start=30
ja kävin hommiin. Pieniä eroja rakenteessa oli, esimerkiksi tuota reikäpäistä kuusiokoloavainta ei Bemarin suuttimeen tarvittu mutta muuten ihan hyvät ohjeet.

Tiesin että puhdasta pitää olla ja koitin siitä pitää huolta. Uutta rättiä joka väliin, puhdas pöytä ja jarrukliineria sekä paineilmaa vielä useammin. Mersun suuttimeen tarkoitettuja teflonrenkaita ja tukirenkaita löytyi kaverin jemmasta ja nehän käy sitten tuohonkin. Vanha rengas oli jo poikki eli vika oli selvä. Suutin nippuun uusilla osilla, kiristykset tein merkkaamalla kierteiden asennot ennen purkua ja kiskaisin samaan. Eihän se aivan tasan samaan satu mutta tuosta tuli lopulta toimiva.
Auto starttasi hyvin ja kävi nätisti. Kasasin muovit ja meinasin lähteä kotiin. Hallin oven edessä alkoi helvetillinen nakutus ja savu, nyppäsin neloselta ohjauspiuhan irti ja tehosteet katosivat. Eikun uudelleen auki. Viritin suuttimen irrallaan suutinputkeen ja ohjausvirtoihin niin että näen miten se suihkii. Kone käyntiin ja suihku oli melkein jatkuvaa, ainoastaan heikentyen välillä. Kuvio ihan tasainen ja kohtuu hyvä sumu.

Piti ilta ihmetellä netin äärellä suuttimien kaavioita että mikä hemmetti tuon tekee ja sain lopulta pienen hajun syystä.
Kuvien kappale on sylinteri, jonka sisään virtaa kuvissa näkyvästä reiästä polttoaine täydellä ruiskutuspaineella painaen suutinta kiinni ja jonka päässä olevan reiän virtausta aukomalla solenoidi vapauttaa suutinta kiinnipitävän paineen ruiskutushetkellä. Kun paine sylinteristä poistuu, pääsee kärkeä kiinni pitävä työntötanko nousemaan ylös kärjen ympärillä vaikuttavan polttoainepaineen voimasta ja ruiskutus alkaa.

On onneksi mikroskooppi käytettävissä ja sieltähän löytyi roska rajoittamasta polttoaineen virtausta sylinterin painetilaan ja näin ollen hidastamasta suuttimen sulkeutumista.
Koitin paineilmalla ja jarrukliinerilla poistaa roskaa mutta ei lähtenyt. Lopulta tekaisin sorvissa alumiinista painimen joka sopi tuonne sylinterin sisään. Sitten reikä täyteen vaseliinia ja reiluilla runttauksilla paininta pohjaan. Sen huomasi kun vaseliini alkoi tulla nättinä pyöreän matona sivureiästä. Takaisin mikroskoopille ja reikä oli auki. Taputtelin itseäni olalle ja pesin kaikki osat muutamaan kertaan ennen kasaamista.

Se opetus: On muuten aika pieniä reikiä noissa. Oli olevinaan puhdasta kun hommaa tein mutta ei näköjään tarpeeksi.
upload_2021-1-26_12-24-49.webp
upload_2021-1-26_12-24-58.webp
atrq3tq4IOqAX6T4k7-FFeQ41bncEswoxuEBUhc3qM9uNUMZXt3Tzm1uzjOa07YzazgamzA-5wHFJEDQZkC1LgCpg0CqkSBRp2SetrkNhM9TDTuPwcxpLU-Xyrz575XdMjV4HL7bJwEhSExiUA292z5h5aNoaofbx3AV6zHVpMG76NON7wYnVQK_9UbvfWXVbJmvQA9bsNr0456fNiE9uEDc77tp_HfLw131RVAFyiUg4riIanjWG64nTOKyrD2sIW6wf9xln425U_-8QU7dj4fWb3B7eIQr_yJGrJAihRGiZtSRgWyd8p6H7ZE7MRiYCTfNPMhtiJAa_4XQZslOY855g93lC61N5ELjVmiYE-i2bvUqTYDYxDiWGrm-KZ5eTyjn-IBCL5s0H5l9gpz5R9PA7xsxT-Dvt7VuP8K42UjVqeXkp6AFv3VMHBImBH9sI20_YRAARczecQupM5KpmaSo9_eFozOhWc7Hn0D84rl34-xSK77MBwWDSJYgkqUD_b0qmQKXChj4oU_ViJnFbb-DcAUobRe_OD2MkCXT6ekEceg45Zfj3HNYkTgBHNNwHk2g4vN9ySksXLhZ7d7k9FefGEKUTQ8cNBs5I7QC-Apr1HGGy0yB51ERjjHLw5Ov_8v-CWo2pXkJ37xpi2Vmk_soSNQ-gXwIMcZnmr6um1aC9m8jbn7K10VHL6Y9YA=w1175-h881-no
IvHGE_419EAh5hjDeU3ZK2D9sMYZyurgVwzAoeOzPsm2rQtirlvBZNxaXSzSa21dj5gZy2NinzYdn9mSzgwCmGbYJZXWFh8oaU8RhKoMEE4-7GNY4Tka4lDbl9110J3J4Qcmu5K5owNht4Y6dbvA1Xlov2YrOKioWYYJ-eH3akJQNFMrXSmkyulH75LmOyAoXL7CigQvkeyvnKxopctyVrcIpeD0hdLMOF0w9UfqyeOVkF0GivykSc1R3u7dWq1d6nctTxxwQbxhxi3mdy_X5EwQwA1GyNOrI_sr6hbMIqX5xPW2e72p6zZxEbFknXXQGxs4sVJkzwFyTXDaNMwmbMLnSQ7d2XvaBpgW-W-kp_1z-j2CX4thBj7U9TYiC-K5mMALOW1_FKVccWuuchK24yHvnFkWOOnEQ2ekTpBBJcoVS4gssbMsdXCOQyUqKiIRScd4ba-yCSD7ZkjFDDwXK7doHL6q6UwH7FJ2IAftzQ9R2E_0JGnSjlosj9hm6W7FCpHiMaLs7jBMwDMnr-ngFwVX3SOQPmGtgED9idmsKGRWc4VVazZOOwJUYc1GMRKVhQneSaeF3PLgy24yO6in7H3gLBgW24xYAJQzifh-olBomcwuYI7QfGKegTBXgXHDmA5o8iJvfnD4ooMB_zKwB3Fwoqhb2CUziEoBORMwl_9JN-oHedmy_Lfoq6ZeYw=w1175-h881-no
 
Ultraäänipesurilla taitavat alottaa kun noita suuttimia alkavat korjaamaan ja olosuhteet on laboratorio tasoa vai pitäiskö verrata leikkaussaliin. Eikä paljain sormin kosketa.
 
Kirjoittelin tämän tarinan omaan Faceenkin ja kaveri joka noita joskus töikseen huolsi otti erikseen yhteyttä. Pesevät ensin messinkiharjalla rapsutellen, sitten kunnon huuhtelu. UÄ:tä tarvittaessa. Lindströmin kanssa oli soppari että heille tuli Vipperirätit aina uusina, kertaalleen pestyillä ei suuttimiin koskettu. Puhtaus vähän leikkaussalia parempaa tasoa, tuon kokoisia hitujahan menee ihmiskudokseen ongelmitta enemmänkin. Noista likaisista sormista tuli tosiaan aika paljon vittuilua. Lupasin jatkossa pitää kumihanskoja.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtä tollasta korjaus tilaa oon päässy kattoon ja siellä täysin eristetty tila noiden suuttimien pitelyyn vaikka melko puhdas paikka muutenkin oli pumppu ja suutin hommien takia. Vippereitä en nähnyt vaan oli jotain vitivalkoisia liinoja.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös