Aliexpress

Viestiketju:
Aliexpress

Tilasin Fanuc RS232 kaapelin samaan aikaan ebaysta englannista ja aliexpressistä kiinasta. Aliexpressin paketti on nyt automaatissa ja englannin paketista ei oo kuulunut vielä mitään. Kalliimpikin oli varmaan ~3x

Tilasin Fanuc RS232 kaapelin samaan aikaan ebaysta englannista ja aliexpressistä kiinasta. Aliexpressin paketti on nyt automaatissa ja englannin paketista ei oo kuulunut vielä mitään. Kalliimpikin oli varmaan ~3x
Se englannin kaapeli tuli kiinasta siinä samassa laivassa kuin se sun suoraan tilaama ja on nyt jossain Yorkshireläisessä pakettiautomaatissa odottamassa uudelleenlähetystä suomeen.

Näin se varmaan on, paitsi dropshippingiä tekevät firmatkin yleensä lähettää tavarat suoraan Kiinasta ilman mutkia.

Minä oon aina hakenu pussillisen päitä ja tinaillu johdot ite. :)
Sen verran halpa että ei viitsi ruveta. Varmaan tuohon sorviin pitää noin tehdä uusi kaapeli kun siinä pitää olla eri järjestys. Tuo vanha kaapeli en rupea sitä enää takas muuttamaan, on sen verran huonossa kunnossa päät ja 20 metriä liikaa pituutta

Ei siihe montoo minuuttia elämästä tuhraannu.
Saatko käännettyä kaapin puolelta johot oikein perin nii ei tarvi eri johtoo?

Ei siihe montoo minuuttia elämästä tuhraannu.
Saatko käännettyä kaapin puolelta johot oikein perin nii ei tarvi eri johtoo?
Varmaan jos tietäis missä kohtaa se pistoke on emolevyllä vois katsoa onnistuuko siitä siirtää 2 pinniä päikseen. Ei viitsi uudelleentinata siellä kun johdon paikka jää täyteen tinaa eikä mulla oo siihen mitään imuria niin ei saa yhtä hyvin takas enää niitä
Edit.
Ehkä yks vaihtoehto jos katkaisee johdot ja tinaa ne ristiin + kutistesukka niskaan

Viimeksi muokattu:
Varmaan jos tietäis missä kohtaa se pistoke on emolevyllä vois katsoa onnistuuko siitä siirtää 2 pinniä päikseen. Ei viitsi uudelleentinata siellä kun johdon paikka jää täyteen tinaa eikä mulla oo siihen mitään imuria niin ei saa yhtä hyvin takas enää niitä
Edit.
Ehkä yks vaihtoehto jos katkaisee johdot ja tinaa ne ristiin + kutistesukka niskaan
Entäs siinä koneen RS-portin perspuolella?

TAi jos johdoissa on mittaa, nipsaisee poikki ja liittää ristiin....

Muistaakseni toiseen niistä navoista tuli 2 piuhaa, en kyllä käsitä yhtään minkä takia mutta näin muistelen.

Muistaakseni toiseen niistä navoista tuli 2 piuhaa, en kyllä käsitä yhtään minkä takia mutta näin muistelen.
Tilaat näitä: https://www.elfadistrelec.fi/fi/sov...pqgcm8kpmVgqMMzkt3UaAgl1EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Tai näitä: https://www.aliexpress.com/item/100...7177681&spm=a2g0o.ppclist.product.mainProduct

Niin ei tarvitse tinailla kun kokeilee.

783A1455-6F6A-4F32-A087-E75723897B7D.jpeg

Mä en kyllä ihan hirveän mielellään alkaisi koneen sisällä johtoja silpomaan, tinaamaan ja sitten kutistesukalla peittelemään. Mieluummin koittais saada siitä liitinrungosta piuhat irti ja käännettyä tai piuhat tyvestä poikki ja juottaa uudelleen napoihin. Tollanen d-sub liitin on vielä ihan hyvällä peruskolvilla helppo juottaa ja jos tulee tinaa liikaa, niin ei sen poistoonkaan tarvii kolvia kummempaa.

Vähän toki voi vanhasta tinasta (lyijyä vai ei) johtuen vaatia pientä kosiskelua, mutta ei aiheuttane isoja toimenpiteitä tässä skenaariossa.

Jos menee johtojen silpomiseksi koneen sisällä, niin suosittelen Mersun korjausohjetta johtosarjoille. Eli johtojen tinaus yhteen, jonka päälle kutistesukka riittävin ulottuvuuksin, ja tämän päälle vastaavin ulottuvuuksin toinen kutistesukka.

En tiedä miten tuo liitin koneessa on ulkoapäin kiinni, mutta saattaisin itse äänestää esim. 20cm adapterijohdonpätkästä, joka on kiinnitetty siten, että vaatii perustasoa enemmän väkivaltaa ottaa tuo pätkä irti.

Tuo kaksi johtoa yhdessä data-pinnissä voi tarkoittaa myös sitä, että laitteessa on useampia piirejä, jotka haluavat kuunnella tai puhua väylään. Ei mitenkään kummallinen juttu. Tuossa omassa moottorinohjaimen reverse engineering hommassa on juuri näin. Perus moottorinohjaimen 8051 hoitaa pääohjelmat ja ahtopiirin 8051 ahtopuolen. Molemmille on yksi ja sama sarjaväylä, toimivat synkassa. Ite oon modannut noiden ohjelmat niin, että normitilassa floodaavat sarjaporttiin vuoronperään arvonsa (ahtopiiri hoitaa myös nakutustunnistuksen ja korjausennakot, säädön kannalta tärkeitä).

Niin ei tarvitse tinailla kun kokeilee.
Yhdessä masiinassa oli periaatteessa tommonen, oli vaan liittimeen tinattu johdonpätkät, noin 15 senttiset, jotka meni ihan tavan riviliittimeen....
Ku liitinlodjun avasin, oli ihan himppasen :eyepop::eyepop:, sitte vierestä kuului toteamus että täällähän on käynyt heidän sähködiplomiinsinööri tekemässä säätöjä....
Menihän siinä päivä että saatiin piuhat kohilleen, kone toimimaan ja juoteltua piuhat oikeeseen järjestykseen....

Mulla on se hyvä puoli että diplomi-insinöörejä ei käy säätelemässä sähkökaapissa ja on perin todennäköistä että noita koneita ei minun lisäksi eikä jälkeen kukaan tule ikinä rassaamaan tai käyttämään. Käytän niitä sen aikaa että joko ohjaus on "paahtoleipää" tai jotain muuta kauhiaa tapahtuu.

Takaisin