Setor 25A 1954...ikuisuusprojekti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klappi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joskus tuli laitettua talteen tälläinen lehtileike. Muistelisin vain, että joku muu vastaava leike pitäisi vielä olla tallessa jossain.

20181117_100126.webp
 
Eipä se tuollainen vauhtilimpun mörökölli suostu pimeässä kytkinkopassa pyörimään, jos kahleet on muuten katki :hermot:
 
Kymmeniä kiloja painava vauhtipyörä:D....no voihan sen kymmenissäkin ilmoittaa 14.7 kymmentä:D
20181117_102523.webp
 
Uskaltaako tällä lähtee ollenkaa ajelulle:hermot:..huomen oli tarkotus jos vedet pysyy sisällä.
 
Oma 25 zetka on osaröykkiönä mettänreunassa, samoilla sijoillaan mihin se kolomisenkymmentä vuotta sitten kipattiin...maksoi muuten kossupullon silloin, kuljetus oli muistaakseni 50mk. :-)
 
"vaikka on kyse vanhasta traktorista, on siinä paljon tehoa"
Setorin tehoa ei voi verrata länsimaisten hapatusten tehoihin, se on setkassa paljon vähkevämpää laatua.
 
Vanhat Koneet lehdessä taisi olla tuosta räjähtäneestä Zetorista ja sen omistajasta taannoin juttu. Molemmat ajokunnossa nykyisin. Ellei ole sitten uudelleen räjähtänyt jutun jälkeen.
 
Pitäisköhän sen valurautavauhtipyörän päälle kuseskella kovastio_O.Niihän ne bemarin m10 valurautalohkot sitkistettiin seisottamalla niitä taivasalla ja kuseskeltiin päälle:D.Sitten kesti turbotella aika-ajoissa 1500 heppaa.
 
valurautalohkot sitkistettiin
..no sitkistettiin kusemalla tai ei, mutta ihan oikeesti vanhat esim. Rauten jyrsimien rungot yms. valukamaa seisotettiin vähintään vuosi ulkona ennenkuin alettiin konetta tekemään. Siellä erilaisissa lämmönvaihteluissa helteestä pakkasiin valu lopetti vetelynsä. Ei oo pitkää aikaa kun kyseltiin vanhoja, vähintää kuuskytlukulaisia tai vanhempia jyrsinkoneiden tms. vähintään 500 kg painavia valurautarunkoja kolmeeneljää kpl, firma on rakentamassa jotain tarkkuustyöstölaitteita, joissa sadasosamilli on jo katastrofi ja osa piloilla....
Myöhemmin sitten heille yhtä tarjosin, olivat jo löytäneet jonkun varaston jossa vanhoja valurunkoisia työstökoneita on kuulemma usseemipa kappaleita että oli oikein valinnan vaikeutta...
 
Urea oli käsittääkseni mukana niitten lohkojen "vanhentamisessa", sitä en tiiä tuliko se nahka vai kumi letkusta.
Käytettyjäkin ne lohkot saattoi olla.
Tulipa taas mielenkiintoinen aihe :)
 
Pitäis se vikatila ohjelmoida kokonaan pois käytöstä. Syöttö olis normaalia, vaikka pakoputkesta tulis muumeja...
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös