Eurolavahäkin purkaminen kevytperäkärrystä

Viestiketju:
Eurolavahäkin purkaminen kevytperäkärrystä

sytem

Kansalainen
KK Plus pack
Liittynyt
5 Joulukuu 2011
Viestit
521
Tulipahan taas haettua tontille tekemistä. Suvun polttopuulogistiikka toimii IBC-häkkien avulla, ja nyt olisi pihassa kärryn kyydissä häkillinen paljupuita. Nostin siis lähtöpäässä trukkipiikeillä kyytiin, mutta kaupunkipihan varustelusta puuttuu sopiva piikkikone joten tarvii keksiä jotain muuta...

Viime syksynä tuli ensimmäinen häkki tuotua tontille, ja sen purin kyydistä parin lankun ja putkenpätkien avulla. Mutta tämä ei ollut ehkä se optimaalisin tapa, tai ainakin mulla oli liika vähän sopiva putkia rulliksi niin homma meni turhan punnertamiseksi. Jota ois kiva välttää, kyl tollainen keväällä pilkottua klapia täynnä oleva häkki vähän liikaa painaa nostettavaksi, oletus lienee jotain 300 ja 500 kilon väliin osuvaa (painavammaksi en halua sitä kuvitella kun kärryn kantavuus tulee vastaan...)

Kärry on perus jarruton kuomukärry, jossa on mekaaninen kippi ja ihan ok tuo suoraa akselin päälle lastattuna kippautuu, perälauta maata vasten eli kipattuna ei voi vetää alta pois. Ja kuomu on turhan hankala irrottaa eli voi yläpuolelta nostaa yhdellä ketjutaljalla. Ja häkit on tarkoitus palauttaa tyhjentämisen jälkeen (joskus ehkä keväällä) käyttökelpoisena eli pudottaminen kippaamattomasta kärrystä ei ole optio. Tänään lastatussa häkissä on puinen kuormalava pohjana, mut isompi osa noista on metallisella pohjalla.

Kahta eri vaihtoehtoa tässä olen nyt palloitellut, ja muitakin voi toki harkita. Ensimmäinen olisi tunkata lavaa hallitunkilla kuten viimeksi, mutta nyt lankkujen ja putkien sijaan olisi joku kuormaliinalla ja koukuilla tms häkkiin kiinnittyvät pyörät eteen ja taakse. Hitsaus-osaamista ei itsellä ole joten tää ois varmaan mallia kertopuurunko ja pyörät siihen joko ruuveilla tai sit jos on joku kottikärry-tyyppinen rengas niin läpiakselilla. Tähän siis sen verran maavaraa ja pyörän kokoa että häkki kulkee suoraan kärryn reunan yli ja betonilaatoilla perustettuun varastopaikkaan, eli muutaman lavanmitan verran siirtomatkaa alamäkeen.

Toinen optio olisi hyödyntää tontilla olevia rakennustelineitä, joista saisi kärryn molemmin puolin tason about lavalla olevan häkin yläreuna tasalle. Näiden väliin sitten häkin eteen ja taakse poikkipalkit, josta sitten kahdella ketjutaljalla lavaa sen verran irti kärrystä että kärryn saa vedettyä alta pois ja sitten laskettua lavan sille sijalleen alas. Poikkipalkeiksi joko jotain lankkua, josko moinen kestäisi tuon vajaan kahden metrin jännevälillä puolet tuon häkin painosta jänteen keskellä. Tai jos lankku arveluttaa niin sitten voisi lainata lasten keinun rungon (tai töistä vastaavaa kuranttia...) , tuo alumiiniristikko kestää helposti 2m jännevälillä toista tonnia keskipistekuormaa. Eli ton instant span-telineen kantokyky loppuisi helposti ensin, mutta pitäisi tähän riittää.

Ketjutaljoja tai noita sopivia pyöriä ei tällähetkellä nurkista löydy, mutta jonkun rahan tähän voi toki käyttää kun tarkoitus on noita häkkejä ihan säännölliseen tuoda tontille, ja se ois kiva tehdä itseään rikkomatta. Piha on lähinnä sepeliä eli mikään sisämallin pinkkari ei toimisi, pumppukärryjen kanssa voisi olla juuri ja juuri mahdollisuuksia mutta sellaisille ei kauheasti muuta käyttöä ole keksittävissä nykytiloissa, niin vähän hankala pala varastoitavaksi vaikka jostain halvalla saisikin.

Tuleeko mieleen jotain optiota jota en oo vielä keksinyt?
 
Jos yksi heittokuutio puuta kuluu vuoteen, niin varmaan käsin lemppaisin. Jättäisin sen häkinkin pois häiritsemästä ja heittelisin suoraan kärryyn ja kotona pinoon.
 
Jos ei ihan päivän-viikon päälle kiire ole, niin voin kyllä poiketa siinä teillä Mersun kanssa. Lavalla on pumppukärryt, kai niillä jotain saa sohlattua aikaan. Muitakin ajoja ois, hoituu siinä samalla.
 
Tälläisissä voisi kantavuus jäädä vähän hilkulla jos neljä laittaisi: https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/renkaat/kiintea-pyorat-210-mm-2000054667

Neljä tälläistä levyä riittäisi varmasti tasaisella, mutta betonikivellä voi pyörän rullautuvuus loppua kesken https://www.biltema.fi/autoilu---mp...okalut/karryt/kuljetusvaunu-200-kg-2000040831

Kahdet tälläiset voisi olla mahdollista kiinnittää tunkattuun häkkiin eteen ja taakse https://www.biltema.fi/autoilu---mp...t/nokkakarry-kokoontaittuva-200-kg-2000028487
 
Jos yksi heittokuutio puuta kuluu vuoteen, niin varmaan käsin lemppaisin. Jättäisin sen häkinkin pois häiritsemästä ja heittelisin suoraan kärryyn ja kotona pinoon.
Kyl noita ois tavoite jossain kohtaa kulua vähän enemmän kunhan takan saa aikaiseksi. Tympeää hommaa noiden edestakas heittely kun on metsässä klapikoneen vieressä hyvän pinon sinne häkkiin jo kerran tehnyt, niin mieluummin sitä vähän käyttää aikaa prosessin optimointiin jatkoa ajatellen. Ja tietty omavaraisuus ois tässä tavoitteena, pumppukärryt saisi toki töistä tai kerholta haettua lainaan mut koska siihen jäis merkittävä määrä niiden kärryjen käsin rempomista niin en pidä sitä ensimmäisenä vaihtoehtona pitkän tähtäimen ratkaisuksi.
 
Mut toki tää on kovasti pientä sivuvirtaa siihen mitä siskoilla puulämmiteisissä taloissa puuta kuluu. Monia kymmeniä häkkejä siellä taitaa olla kierrossa tällähetkellä kahteen taloon, nää meidän puut tulee suht helposti samoissa talkoissa tehtyä kuivumaan
 
Voihan sitä varovasti ja ujosti kysellä josko @klappi lainaa sitä Rocla-pinkkari yhdistelmää. Mikäli kenttäolosuhteet @sytem pihassa suo.
 
Puolitutun klapilavojen purkua kippaamattoman kärryn lavalta tartti oikein kurvata pihaan katsomaan, oisko joku 8-9 vuotta aikaa.
Oli hommannu moottorinostimen, modannu sen verran että laittanu joka kulmaan isommat pyörät, mahtu juur menemään kärryn alle akseliin asti.
Pikkasen oli joutunu nostokorkeutta lisäämään tekemällä nostosylinterille uudet korvakkeet pystytolppaan, silloin nosti liinoilla mutta työn alla oli nostohaarukka.
Hyvin tuo näky toimivan, pystytolpassa oli venevinssi jolla sai lavan etureunassa olevaa häkkiä vedettyä lähemmäksi ja tarpeen vaatiesaa koko härpäkettä vinssattua jos jumitti johonkin.
Ihan oli murskepiha, suunnitteli kyllä kivituhkan laittoa klapinkäsittelyalueelle.
 
Yön yli pohdittuna, josko ottaisi kaksi about puolitoistametristä lankkua, poraisi päihin reiät isolle kierretangolle ja pyöriksi 4 tälläistä per lankku https://www.puuilo.fi/tamforce-umpikumipyora-3-50-4-toispuoleinen-vanne eli lankku molemmissa päissä pyörien välissä.

Farmitunkki lavan nostamiseen niin että saa lankun ilman toisen pään pyöriä ujutettua lavan alle, pyörät paikoilleen ja sama toisella puolella. Tää toki tulee sit vähä ehkä haastavaksi niissä häkeissä joissa ei oo avoin eurolavatyypinen pohja vaan suljetut tunnelit trukkipiikeille. Pitäis joko nostaa aika paljon korkeammalle tai olla lankk tms joka mahtuisi niistä läpi.
 
Milläköhän hinnalla saisi käytettyä rullarataa? Sitä kärryn pohjalle.
 
Moponetti osui matkan varrelle ja heidän pyörävalikoima yllätti positiivisesti kantavuuslupauksilla hintaan nähdän. Ehkä näistä jotain saattaisi syntyä

IMG_3442.jpeg


Eli siis sekä valmiiksi rungollisia kalustepyöriä että samoja irtona, 125kg per fillarin ois lupaus, täytyy vähän mallailla miten noita sais kuus tai kahdeksan tonne alle kivasti.
 
IMG_3497.jpeg


Rullasukset tuli nyt tehtyä kokeiluun. Nimellisesti tossa ois nyt tonnin verran kantavuutta renkailla, mut vähän epäilen että saattaa toi M8 kierretanko joka noihin pyöriin akseliholkkien sisään sopii, notkahtaa kuorman alla kun ei oo pyörän molemmmilta puolilta tuettu. Olettaisin että toi kakkosnelonen, vaikka vähän vajaakanttinen onkin, kuorman ihan mukisematta lavan jalan alla kantaa.

Pituutta on nyt 150cm eli 15 yli molemmin puolin, vähän vielä harkinnassa että millasilla asioilla tota lähtisi tukemaan ettei luiskahda lavan alta, alapäähän ajattelin ruuvat lyhyet lankunpätkät stoppariksi ja ehkä jotkut kulmaraudat sivusuuntaan.

Avoin kysymys on myös vielä että pitääkö noi ruuvata toisiinsa jollain sivusuuntaisilla laudoilla sit kun ovat tunkatun lavan alle asemoitu.

Sunnuntaina voisi testailla kunhan on työhommat pois tieltä ensin. Sit tietää että pitääkö lähteä sorvaamaan paksumpaa akselia eli heittää mukana tulleet noin 15mm ulkomitalla olevat holkit mäkeen.
 
Kyllähä siinä iso riski on, että nuo nyrjätää kyljelleen, jollei ole toisiinsa kiinni liitettynä....
 
Mitäs, jos sitoisi liinan kiinni häkkiin ja toisen pään vaikka puuhun. sitten vain vetäisi kärryn alta pois? Näin minä olen tehnyt. Tosin traktorilla vedin häkkiä liinalla ja kärry oli paikallaan. Jos on karhea lava, niin pari laudanpätkää alle.
Tosin nopeammin saa, kun vain purkaa käsin. Oiskohan vartin homma? Suunnitteluun jo menee enemmän aikaa ja joku paikka kumminkin rikkoontuu, tai tulee tapaturma.
 
Pyörät ovat sivusuunnassa niin kaukana toisistaan, että ei ne kaadu. Mutta jokin laudanpätkä poikittain päälle, ettei häkki pysty liukumaan pyöriin kiinni.
 
Pyörät ovat sivusuunnassa niin kaukana toisistaan, että ei ne kaadu. Mutta jokin laudanpätkä poikittain päälle, ettei häkki pysty liukumaan pyöriin kiinni.
Mutta jos toinen rollaattorilankku pyrkii kurvaamaan vähän vasemmalle, ja toinen oikealle...
Juurikaan mikään muu, kuin kuormituspaino ei estä rakennetta kaatumasta kuorman alle = erittäin todennäköistä, että tulee nitkahtamaan.... ???
 
Filmivaneri rullasuksien päälle. Lavaa hieman leveempi. Sivuille rimat stoppariksi.
 
Takaisin
Ylös