Käyttövesikierukan puhdistus sitruunahapolla on tehokas ja ympäristöystävällinen tapa poistaa kalkkisaostumia, erityisesti jos käytössä on kovaa vettä. Tässä selkeä ja käytännönläheinen ohje, joka sopii hyvin Ilkan kaltaiselle tee-se-itse-osaajalle:
Vinkki: Jos kierukka on erittäin tukossa, toisto voi olla tarpeen. Sitruunahappo on hellävarainen mutta tehokas, eikä syövytä kuparia lyhytaikaisessa käytössä.
Haluatko että teen tästä visuaalisen kaavion tai tarkistuslistan? Se voisi helpottaa työvaiheiden hahmottamista.
Tuollaisen ohjeen antoi Copilot. Olen työmaalla putsaillu vaihtimia siihen tarkoitetuilla myrkyillä, olikohan jotain Caloxs tms. joten sitruunahaposta ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Tarvikkeet
- Sitruunahappoa (esim. apteekista tai marketista, 2–4 pussia)
- Pieni uppopumppu tai kiertovesipumppu
- Sanko tai ämpäri
- Letkuja kierukan tulo- ja paluupuolelle
- Kirkas jakoavain tai lasi veden värin tarkkailuun
Puhdistusohjeet
- Katkaise veden tulo ja irrota kierukka kattilasta tulo- ja paluuyhteyksistä.
- Valmista liuos: sekoita noin 100 g sitruunahappoa 5 litraan lämmintä vettä.
- Kierrätysmenetelmä:
- Aseta uppopumppu sankoon, jossa on sitruunahappoliuos.
- Liitä letkut kierukan molempiin päihin: toinen pumppuun, toinen takaisin sankoon.
- Kierrätä liuosta kierukan läpi noin 2 tuntia.
- Tarkkaile veden väriä: kun liuoksessa alkaa näkyä kuparin vivahteita, kalkki on irronnut.
- Huuhtele kierukka huolellisesti puhtaalla vedellä ennen takaisin asennusta.
- Vaihtoehtoisesti: jos kierukka on pystyasennossa, voit kaataa liuoksen sisään ja antaa vaikuttaa yön yli, sitten huuhdella.
Haluatko että teen tästä visuaalisen kaavion tai tarkistuslistan? Se voisi helpottaa työvaiheiden hahmottamista.
Tuollaisen ohjeen antoi Copilot. Olen työmaalla putsaillu vaihtimia siihen tarkoitetuilla myrkyillä, olikohan jotain Caloxs tms. joten sitruunahaposta ei ole omakohtaisia kokemuksia.