Ruohoraivurin käynnistysongelmia

Viestiketju:
Ruohoraivurin käynnistysongelmia

Toi että lämpimänä toimii on aina hyvä merkki eli ei siellä mitään vakavaa ole. Joku pikkujuttu.. pilotit kannattaa unohtaa. Turhia ja potentiaalisesti vahingollisia.
 
Nyt olis viisaampien mielipiteet tarpeen. Eli kertauksena, ensimmäisen viestin mukainen Mcculloch B43BT ruohoraivuri. Alusta asti ollut huono lähtemään käyntiin. Saanu nykiä ryypyn kanssa ja ilman lukemattomia kertoja välillä hörähdellen ja sammuen kunnes lopulta sitten on jäänyt käyntiin ja sen jälkeen on kyllä aina toiminu ja saanu hommat homman hoidettua. No nyt sitten ajattelin ottaa sytytystulpan irti ja kattoo miltä näyttää, tarviiko vaihtaa. Kun katsoin tulpanreiästä sylinteriin ja näin männänlaen, niin ensimmäinen ajatus oli mitä v….a ! Männässä oleva nuoli ( tässä tapauksessa kolmion kärki ) osoitti kaasuttimeen päin! Minun ymmärtääkseni se pitäisi osoittaa pakoaukkoon päin? Tuli mieleen että, jos mäntä on väärinpäin, niin voiko se aiheuttaa sen että on h……n huono lähtemään käyntiin? Jos jollakin tämän viestin lukevalla sattuu olemaan kyseinen laite, niin olisiko mahdollista ottaa tulppa irti ja katsoa mihin se nuoli osottaa männässä?
 
Onko se sytytys tulppa vaihdettu? Sen vikoja ei päällisin puolin näy, sitten kaasutin pöydälle ja letkujen tarkastus venyttämällä. Nyt en tiedä tuleeko bensapumpun kalvoa liikuttava imbulssi runkokanavia pitkin vai letkulla, sen tarkastus kuin kalvojenkin. Bensan vaihto tuoreempaan ja ei kun nykimään, jos mikään käyntiin lähtöön liittyvä asia ei ole muuttunut. Epäilisin jo kampiakselin stefoja?
 
Sytytystulpan vaihdoin nyt samalla uuden, mutta sen vaikutusta en ole vielä kokeillu, kun jäi vaivaamaan tuo mäntä. Jos se on väärinpäin, kun nuoli osoittaa kaasuttimeen päin, niin voisko se aiheuttaa tällästa ongelmaa? Ja kun tämä on ollut uudesta lähtien vaikea saada käynnistymään, eli ongelma ei ole tullu käytön myötä. Uuden kaasuttimen ehdin jo tilaamaan ja se odottaakin jo hyllyssä vaihtamista. Kaasutin on tällänen https://www.tuontitukku.fi/pienkone...rin-ja-raivaussahan-kaasutin/p/6438159115056/ ja alkuperänen on samanlainen mutta ruixingin tekemä.
 
Männässä oleva nuoli ( tässä tapauksessa kolmion kärki ) osoitti kaasuttimeen päin! Minun ymmärtääkseni se pitäisi osoittaa pakoaukkoon päin? Tuli mieleen että, jos mäntä on väärinpäin, niin voiko se aiheuttaa sen että on h……n huono lähtemään käyntiin?
Pääosin se nuoli on siitä syystä, että männärenkaissa olevat katkosraot tulevat oikeaan kohtaa sylinterinaukkoihin nähden. En tunne tapausta, mutta luultavasti ei ole juuri muuta eroa, (jollei männäntappia ole siirretty hieman sivuun). Joka tapauksessa tuskin selittää huonon käynnistyvyyden.
 
Luulisi tuollaisessa 2-t koneen männässä olevan lukitustapit männänrenkaille, että tulevat oikeaan asentoon ja pysyvät myös varmasti siinä.
 
Luulisi tuollaisessa 2-t koneen männässä olevan lukitustapit männänrenkaille, että tulevat oikeaan asentoon ja pysyvät myös varmasti siinä.
No niinhän ne on. Ja männässä nuoli, että asennetaan oikein päin, ettei ne lukitustapit osu kanaviin. Eikös tuolla niin juuri mainittu.
 
Toisessa ketjussa 'mootorisahat' kerroin pariviikkoa sitten mökki raivuri Macullopin ongelmasta, oli lähtenyt käyntiin aina hyvin ja nyt ei sitten oikein millään. Eihän se auttanut kun viedä verstaan pöydälle, jo pikainen tutkimus paljasti syyn, bensan tulo kuin paluuletkukin oli täysin paskana. Vanhasta tietämyksestä kopeloin ensimmäiseksi tankin läpivienti kohtaa ja sieltähän se murtuma sitten löytyi.
Kun joskus huvikseni korjailen pienkone pärisköjä mm työpaikan lehtipuhaltimia harjakoneita,,, olen huommannut että vaikkapa vuoden aikana kuivuneiden kaasuttimien kalvot ovat kovonneet liikumattomiksi, pieneen astiaan wd-40 ja vuorokauden liotus yleensä on ne notkistanut. Ei tarvitse aina uusia lähteä metsästämään, mutta sitä bensaletkua ja tulppia kannattaa pitää varastossa mieli näiden kanssa touhuta
 
Ei siinä suurempia vikoja ole, koska lämpimänä toimii hyvin. Tuolla pariin kertaan jo mainittu, ryyppyläpän sulkeutuminen. Se jos jää himpunkin raoleen, saa kyllä nyhtää tosissaan ,kylmänä. Ylejään en turhaan kalvoja vaihtele, kuitenkin tapauksia on ollut, pumppukalvo mennyt turhan huonoon kuntoon, ei nosta kunnolla pensaa, alkaa sitten revityttämään enempi.
 
Täytyypä tutkia sen ryyppyläpän toimntaa tarkemmin seuraavan kerran kun pääsen laitetta tutkimaan. Aikasemmin olen vaan kattonu että se sulkeutuu, mutta en niin tarkkaan jääkö sinne pientä rakoa. Jos sinne jää pieni rako, niin mites sen korjaa?
 
TAi tehä ilmanputsariin reikä ja suhauttaa siitä bräkliiniä ja nykästä kone käyntiin....
 
Noissa on usein kiertoluisti kaasari. Niillä on omat temput mitä ei jostain ihme syystä käyttöohjeissakaan neuvota.. Mutta siellä ei nyt sitten vissiin ollut luistia tai sitten luistia ei luistiksi tunnistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa on usein kiertoluisti kaasari. Niillä on omat temput mitä ei jostain ihme syystä käyttöohjeissakaan neuvota.. Mutta siellä ei nyt sitten vissiin ollut luistia tai sitten luistia ei luistiksi tunnistettu.

Totta, vastasin sillon aikasemmin kirjottamaasi kommenttiin ettei luistia löydy. Nyt täytyy kuitenkin tunnustaa etten kyseisen mallisten kaasuttimien sielunelämää tunne sen paremmin, kun en tällästä kaasutinta ole koskaan joutunu purkamaan. Tossa tänään aikasemmassa viestissä laitoinkin linkin josta löytyy samanlainen kaasutin. Pyydän Seppisalolta anteeksi ja myönnän etten tiedä onko luistia vai ei. Jos Seppisalolla on tietoa tälläsen kaasuttimen toiminnasta ja mahdollisista tempuista, niin olisin kiitollinen jos kertoisit
 
Linkissä ainakin oli luistikaasutin. Käynnistetään kaasu pohjassa ja saatetaan kuristimella kunnes käy itsekseen. Vaatii joskus vähän temppuilua ja sorminäppäryyttä. Kaasun voi sitoa jos se helpottaa. En tiedä mikä on vaikuttava tekijä. Nostaa neulaa vai lisää virtausta venturissa tms. Säädöissä sen tietysti pitäisi silti olla.
Malli vaikutti kiinalaiselta. Voi olla että huski on ostanut suoraan linjalta omiin väreihin. Jos siinä on tommonen letku suodatinkotelossa niin sitten ei ole.
Noita kuluu. Niissä on muutaman vuoden itsetuhomekanismi. Aika usein trimmeri romutetaan siinä kohtaa. Ruotsalaiset on suunitelleet sen niin.

 
Linkissä ainakin oli luistikaasutin. Käynnistetään kaasu pohjassa ja saatetaan kuristimella kunnes käy itsekseen. Vaatii joskus vähän temppuilua ja sorminäppäryyttä. Kaasun voi sitoa jos se helpottaa. En tiedä mikä on vaikuttava tekijä. Nostaa neulaa vai lisää virtausta venturissa tms. Säädöissä sen tietysti pitäisi silti olla.
Malli vaikutti kiinalaiselta. Voi olla että huski on ostanut suoraan linjalta omiin väreihin. Jos siinä on tommonen letku suodatinkotelossa niin sitten ei ole.
Noita kuluu. Niissä on muutaman vuoden itsetuhomekanismi. Aika usein trimmeri romutetaan siinä kohtaa. Ruotsalaiset on suunitelleet sen niin.

Ei ole tässä mallissa tollasta letkua suodatinkotelossa. Tässä on tuo käynnistyskaasun lukitusnappi jonka pitäisi kylmänä käynnistäessä lukita tuo kaasu, mutta täytyypä vielä tarkistaa senkin toiminta että se myös tekee sen.
 
Seppisalolle ISO KIITOS 🙏 autoit löytämään syyn huonoon käynnistyvyyteen kylmänä. Eli se käynnistyskaasun lukitus ei toimikaan. Kun painaa lukitusnappia ja päästää kaasulipasimesta irti, niin vaijeri löystyy ja tässä tapauksessa ilmeisesti luisti? kiertyy takasin kiinni. No nyt kokeilin käynnistystä niin, että toisella kädellä pidin kaasuliipasimen painettuna ja kolmannella nykäsyllä käyntiin! Tämän kun olis älynny aikasemmin, niin olis säästyny monta voimasanaa
 
Mulla joku Partnerin pieni polttomoottoritrimmeri.
Sen ohjekirjassa käsketään käynnistämään kaasuliipaisin pohjaan painettuna... niin kylmänä kuin lämpimänä käynnistettäessä.

1695118007276.png
 
Takaisin
Ylös