Pienehköt kakspyöräkysymykset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
IMG_20220723_105714.webp
Mikä kulkunen tuo on Kawa Väinön koneessa on?
Letkusta valui kuulemma öljyä, kun kuukunan irroitti.
 
Laitetaas tämä nyt muhimaan. Wanhan liiton aito Honda Monkey Z50j. Sen verran uudempaa (80-luvun lopulta), että on kytkimellä, 4-lovisella kirstulla ja järjettömällä sytkällä.

Elämän kipuna on hältä mennyt hukkaan seisoskelujen aikana. Mistäköhän pitäisi alkaa setviä vikaa ja onko ns. helppoja kympin-parin idioottikohteita, jotka ainakin kannattaa vaihtaa? Tulppa on melko uusi. Onko akulla merkitystä? Mun mielestä tuo ei käytä akkua kuin valoihin ja äänitorveen koska sieltä ei muuten riitä voimaa noille.

Joskus kun tämä ongelma alunperin ilmeni, tulin todenneeksi, että kaikki oli 90-luvulla paremmin kun näitä tuli ropailtua. Oli ihan selvää, että mitä mittailee ja miten mitäkin testailee löytääkseen vikakohdat. Nyt on näistä ihan kuutamolla. On tuo mottikin kyllä ihan sölö p.ska, mutta kyllä sen silti luulisi kynttilässä valkiaa lyövän.
 
Laitetaas tämä nyt muhimaan. Wanhan liiton aito Honda Monkey Z50j. Sen verran uudempaa (80-luvun lopulta), että on kytkimellä, 4-lovisella kirstulla ja järjettömällä sytkällä.

Elämän kipuna on hältä mennyt hukkaan seisoskelujen aikana. Mistäköhän pitäisi alkaa setviä vikaa ja onko ns. helppoja kympin-parin idioottikohteita, jotka ainakin kannattaa vaihtaa? Tulppa on melko uusi. Onko akulla merkitystä? Mun mielestä tuo ei käytä akkua kuin valoihin ja äänitorveen koska sieltä ei muuten riitä voimaa noille.

Joskus kun tämä ongelma alunperin ilmeni, tulin todenneeksi, että kaikki oli 90-luvulla paremmin kun näitä tuli ropailtua. Oli ihan selvää, että mitä mittailee ja miten mitäkin testailee löytääkseen vikakohdat. Nyt on näistä ihan kuutamolla. On tuo mottikin kyllä ihan sölö p.ska, mutta kyllä sen silti luulisi kynttilässä valkiaa lyövän.

Näin se kai suunnilleen oli useesti:

-Akku oikosessa
-kierroksien ohittimet pois, nää säätövastus jututhan parhaimmillaan estää kokonaan käynnistymisen.
-tulpanhattu
-tulppa ei ole se joka siinä pitäs olla
-CDI poksi happama.

Koskaan en CDI poksia ole ite ostellu, toisilla tuntu olevan käyttötavaraa, toimiva akku kaiketi parantaa käynnistysproseduuria mutta kyllä se ilmankin toimii.
 

Tästä kolmipyöräsestä on ollut juttua jossain lehdessä.
Tutustuin Paukepäivillä rakentajaan ja nimenkin sain selville muuta kautta mutta kuukle ei löydä...
Ihan muuten vaan kyselen...
 

Tästä kolmipyöräsestä on ollut juttua jossain lehdessä.
Tutustuin Paukepäivillä rakentajaan ja nimenkin sain selville muuta kautta mutta kuukle ei löydä...
Ihan muuten vaan kyselen...


"Kaverin puolesta kyselen"... Ei vaan, ootko kysynyt tietäiskö @AitO kun sehän noita tietoja ihmisiltä kyselee?
 
Ledeillä toteutettua takavaloa vailla, josta pitäisi jarrullekin ledit löytyä, ja saisi olla yksinkertaisella kytkimellä ohjattavissa:epätieto:

Ideoita? Tarkoitus käyttää sähköpyörän moottorin valolähtöä jarruvalolle releen(=yksinkertainen kytkin) kera(siis releen ohjaukseen).
 
Ledeillä toteutettua takavaloa vailla, josta pitäisi jarrullekin ledit löytyä, ja saisi olla yksinkertaisella kytkimellä ohjattavissa:epätieto:

Ideoita? Tarkoitus käyttää sähköpyörän moottorin valolähtöä jarruvalolle releen(=yksinkertainen kytkin) kera(siis releen ohjaukseen).
Eikös noissa kaikisaa mopon osia myyvissä nettikaupoissa noita mopon tuuninki takavaloja ole. Ja Biltemassa ja Motonetissa , ym...
 
Joo tämmöisellä tai vastaavalla tarkoitus nyt tehdä ensimmäinen versio.
Tilasin jo USB-C PD -> 12V johdon, ja ajattelin koittaa ottaa sillä Noco GBX55:sta virran:epätieto:.
Ja mikäli se toimii, niin hankkia sitten ihan oikean PD:tä tukevan powerbankin.
Vaihtoehtona vielä myös QC 3.0, josta sais kait myös valmiiks tehdyillä pienillä halvoilla kiinalaisilla
piirilevyillä sen 12V valoille irti, mutta niille en suamesta valmiita plug-and-pray kaapeleita löytänyt.

Lopullinen versio lienee joku ihan perus 5V usbilla normaalisti johdoton ladattava pyöriin tarkoitettu
takavalo jarruominaisuudella, josta sitten ohitan anturoinnin jarrutukselle suoraan piirilevyltä.
Ykkösvaihtoehto parhaillaan siihen mm. tokmanninkin verkkokaupasta löytyvä Fischer:
4008153029172.jpg
 
Sähkö ja minä :paniikki:
Sain patteriin hieman henkeä ja testaillut. Epäilys, että jotain on edelleen pielessä.
Onkohan oireita vai ominaisuuksia.
Tässä mitataan Ampeereita pääsulakkeen navoista. Käynnissä näyttää ~1. Sammuksissa 2,7A virrat päällä. Voiko tästä päätellä jotain?
Video: https://photos.app.goo.gl/Usc5aP8jnX8PLtCYA

Ja jännitettä mitattaessa jännite nousee moottorin käydessä, joten uskaltais ehkä luulla, että lataa. Ei nouse yli 10. Paitsi kun kuormittaa (töötti), jännite käy yli 12. Ja monesti matalilla kierroksilla sammuu, jos painaa tööttiä/jarrua.
Video: https://photos.app.goo.gl/v8iD7Bzg7kQr4o13A

Parhaan kykyni mukaan aikoinaan nuo piuhat yhdistelin ja jossain vaiheessa mielestäni kaikki toimikin, eilen valo paloi hetkittäin ja mielestäni todella kirkkaana. Nyt en ole tutkinut enempää, onko kaikki polttimot palanut vai mitä.

Että onko näistä oireista pääteltävissä yhtään mitään?
 
Ja näköjään sama homma, vaikka moottori ei käy. Kuormitettaessa, jännite tuplaantuu :paniikki:
Jos tässä testissä mittasit akusta suoraan jännitettä ja mittauslukema käyttäytyi noin niin kytke yleismittari sarjaan akun plussan ja irroitetun plussakaapelin väliin, huom 10A alueella ja mittarin johdot oikein myös mittarin päässä.
Pidän ihmeenä jos ei näytä huomattavaa vuotovirtaa.

Muutoin kommentoin vain, että monesti pyörien jännitteensäätimet ohjaavat tehot maihin kun jännite kasvaa liiaksi.
 
Jos tässä testissä mittasit akusta suoraan jännitettä ja mittauslukema käyttäytyi noin niin kytke yleismittari sarjaan akun plussan ja irroitetun plussakaapelin väliin, huom 10A alueella ja mittarin johdot oikein myös mittarin päässä.
Pidän ihmeenä jos ei näytä huomattavaa vuotovirtaa.

Muutoin kommentoin vain, että monesti pyörien jännitteensäätimet ohjaavat tehot maihin kun jännite kasvaa liiaksi.
Tuossa edellisen viestin ekassa videossa oli näin kytketty. Moottori sammuksissa, virrat päälle 2,7A näytti mittari, joka mielestäni aika kova lukema, kun mitään toimintoja ei ole päällä. Tuosta sytytyksen ottamasta virrasta en osaa sanoa, mutta tuskin noin paljoa vaatii, kun kone ei edes pyöri.
Kai se on vaan otettava uusiksi kaikki piuhat esille, kytkentäkaavio ja tyttö vierelle, jolta voi kysyä, minkä värinen mikäkin johto on 😏
 
Johonkin hittoon pitää tuossa tehoja mennä pirusti jos akkujännite 12V systeemissä menee kierroksillakin tuonne 10V tienoille. Mitenköhän ihmeessä töötin painaminen poistaa tuon ilmiön, onko sama jos kytkee ajovalot päälle?
Mitä itse noita vanhempia pyöriä olen ropannut niin lataussysteemeissä ei ihan mahdottomia tehoja ole ja ajovalot vie ison osan. Ilman valoja jännite kierroksilla voi olla hyvinkin sen lähelle 13V mutta tippuu sinne 12V ja rapiat kun valot kytkee.
Ehkäpä niitä kytkentöjä todellakin kannattaa sinun tapauksessasi syynäillä 🤣
 
Johonkin hittoon pitää tuossa tehoja mennä pirusti jos akkujännite 12V systeemissä menee kierroksillakin tuonne 10V tienoille. Mitenköhän ihmeessä töötin painaminen poistaa tuon ilmiön, onko sama jos kytkee ajovalot päälle?
Mitä itse noita vanhempia pyöriä olen ropannut niin lataussysteemeissä ei ihan mahdottomia tehoja ole ja ajovalot vie ison osan. Ilman valoja jännite kierroksilla voi olla hyvinkin sen lähelle 13V mutta tippuu sinne 12V ja rapiat kun valot kytkee.
Ehkäpä niitä kytkentöjä todellakin kannattaa sinun tapauksessasi syynäillä 🤣
Niin unohdin mainita, että 6v systeemi.
Edit: näköjään ihan samojen ongelmien kanssa taistellut 6 vuotta sitten ja saanut toimimaankin 😂
Taidan nyt ihan ekana varoiksi hakea uuden akun ennen isompia johtojen nyppimisiä.
Vmpk:n sivuilta kopsattu:
Akku on aivan uusi. Mutta nyt tuli sellainen fiilis, että ongelma ratkaistu
:D


Pengoin romuvarastoa ja löysin vanhan veneen katkaisinpaneelin, jolla pääsin testaamaan kytkentää. Ja ajovaloksi kytkin hyppylangoilla 12V polttimon. Ja sehän perhana toimii. Pitkät, pitkien merkkivalot ja lyhyet. Ja jännite pysyi ihan säädyllisissä lukemissa.
Kiitos kaikille auttaneille ja erityisesti Jussille seikkaperäisistä ohjeista!
 
Viimeksi muokattu:
Rekisterikilven pulttivalot. Mikäs tuote olisi matalin ulkonemaltaan? Onkohan kuinka kylmän sävyisiä? Veneeseen suunnittelin kansivaloja. Siis jotkut tämän linkin tapsiset. Nämä on ilmeisesti 13 mm, mikäli kysymykseen on oikein vastattu.

 
Etsinnässä Tunturi Sport, vm 71 tai uudempi. Mielellään keltainen.
Oisko kellään kansalaisella jouten??
Tulee isäukolle 75v lahjaksi.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös