Konekansan asiantuntijoiden yksimielisestä suosituksesta päätin asentaa tämän johtosarjan mukana tulleilla ryöstäjillä
No, omaansa voi tehdä mitä tahansa. Tosin tämä oli muutenkin empiirinen tutkimus, jos tämä pelaa minulla moittetta, niin uskallan asentaa muillekin. Uskoisin kuitenkin, että nämä ryöstäjät eivät ole se heikoin lenkki. Noiden läpi kulkee vain ohjausvirta, joka lienee jotain hituvirtaa (pitääkin mitata joku päivä). Tätä yleissarjan toimivuutta jo ehdittiin täällä epäillä. Voin vahvistaa, että se toimii moitteettomasti. Ja miksi ei toimisi. Laajennussarjan (34€) tuohon vielä ostan, jotta saan jatkuvan virran ja kytketyn virran perävaunuun (en tiedä tarviinko näitä).
Mutta jos palataan tämän johtosarjan asennukseen, niin tässä voi olla joitain sudenkuoppia matkassa. Eli tämä ei satavarmasti sovellu kaikkiin autoihin. Lähinnä leditakavalot voivat olla sellainen juttu, jos valoille ei tule 12 voltin jännitettä. Tässäkin autossa on vilkut ledeillä. Piti oikein oskilloskoopilla katsoa, että millä jännitteellä ne ledit vilkkuvat. Onneksi jännite oli normaali 12 volttia. En tosin tiedä, että millä ohjausjännitteellä tuo yleissarjan boksi toimisi. Tässä autossa muut takavalot tosiaan ovat hehkulamppuja, mutta seisontavaloja on kahdet puolellaan, joista toiset W5W lasikannalla ns. äärivalot. Ja toiset ovat ihan normaalilla P21W 12V 21W polttimoilla, mutta näissä on jännä juttu, sillä näille syötetään 2,8VDC jännite. Luultavasti nämä polttimot vilkkuvat kirkkaina hätäjarrutuksissa, en ole tarkistanut, mutta se selittäisi asian. Eli näiltäkin osin pitää olla tarkkana ja ryöstää ohjaus juurikin tuosta ns. äärivalojen johdosta. Pitkää ikää silmälläpitäen käsittelin kaikki liitokset ja kontaktit Multilubella.
Tässä on vielä oskilloskoopin kuvaa vilkkujen toiminnasta.
No niin. Seuraavaksi tarvis saada perään asuntovaunu...