Vetokoukun hankkiminen

Viestiketju:
Vetokoukun hankkiminen

Juu, kynnen kokoinen rikama tuli Dartin puskuriin kromipintaan kun eräs Nissan meni lunastukseen.
Tässä kohtaa voitais puhua 200-700-900 sarjan Volvoista :D. Näppituntuma on, että niistä mittelöistä lunariin ois menny se Tikka.
 
Konekansan asiantuntijoiden yksimielisestä suosituksesta päätin asentaa tämän johtosarjan mukana tulleilla ryöstäjillä :D No, omaansa voi tehdä mitä tahansa. Tosin tämä oli muutenkin empiirinen tutkimus, jos tämä pelaa minulla moittetta, niin uskallan asentaa muillekin. Uskoisin kuitenkin, että nämä ryöstäjät eivät ole se heikoin lenkki. Noiden läpi kulkee vain ohjausvirta, joka lienee jotain hituvirtaa (pitääkin mitata joku päivä). Tätä yleissarjan toimivuutta jo ehdittiin täällä epäillä. Voin vahvistaa, että se toimii moitteettomasti. Ja miksi ei toimisi. Laajennussarjan (34€) tuohon vielä ostan, jotta saan jatkuvan virran ja kytketyn virran perävaunuun (en tiedä tarviinko näitä).

IMG_20211109_174618.jpg


Mutta jos palataan tämän johtosarjan asennukseen, niin tässä voi olla joitain sudenkuoppia matkassa. Eli tämä ei satavarmasti sovellu kaikkiin autoihin. Lähinnä leditakavalot voivat olla sellainen juttu, jos valoille ei tule 12 voltin jännitettä. Tässäkin autossa on vilkut ledeillä. Piti oikein oskilloskoopilla katsoa, että millä jännitteellä ne ledit vilkkuvat. Onneksi jännite oli normaali 12 volttia. En tosin tiedä, että millä ohjausjännitteellä tuo yleissarjan boksi toimisi. Tässä autossa muut takavalot tosiaan ovat hehkulamppuja, mutta seisontavaloja on kahdet puolellaan, joista toiset W5W lasikannalla ns. äärivalot. Ja toiset ovat ihan normaalilla P21W 12V 21W polttimoilla, mutta näissä on jännä juttu, sillä näille syötetään 2,8VDC jännite. Luultavasti nämä polttimot vilkkuvat kirkkaina hätäjarrutuksissa, en ole tarkistanut, mutta se selittäisi asian. Eli näiltäkin osin pitää olla tarkkana ja ryöstää ohjaus juurikin tuosta ns. äärivalojen johdosta. Pitkää ikää silmälläpitäen käsittelin kaikki liitokset ja kontaktit Multilubella.

Tässä on vielä oskilloskoopin kuvaa vilkkujen toiminnasta.

IMG_20211109_154930.jpg



No niin. Seuraavaksi tarvis saada perään asuntovaunu... :D
 
Luulen ja veikkaan että autoissakin on pääsääntöisesti kuten ledi työvaloissa on että sisäänmeno on sen 12VDC ja "lamppuyksikössä" tehdään se jännitteen muutos.
 
Kyllä näissä CAN-väyläisissä voi olla jännitteet mitä vain. Tuleehan tässäkin 2,8VDC tuonne seisontavalolle.
 
Kyllä näissä CAN-väyläisissä voi olla jännitteet mitä vain. Tuleehan tässäkin 2,8VDC tuonne seisontavalolle.

Tarkoitin noita ledejä. Lankapolttimoiden ohjauksessa saattaa ollakin "kikkailuja".

Edit: siis että piirikortti lisäksi noissa led umpioissa sisällä.....
 
Kyllä rosmoliitin on mielestäni osittain turhaan parjattu liitin. Mainio keksintö, kun käytetään järki päässä. Niin kauan kun muistan, olen kaukovalojen herätteen ottanut tuollaisella ja koskaan mitään ongelmia ollut.
 
Kyllä rosmoliitin on mielestäni osittain turhaan parjattu liitin. Mainio keksintö, kun käytetään järki päässä. Niin kauan kun muistan, olen kaukovalojen herätteen ottanut tuollaisella ja koskaan mitään ongelmia ollut.

Samaa mieltä, onhan nuo "abiko" liittimetkin suurinta syntiä joittenkin mielestä, järkevästi asennettuna ihan toimivia.
 
Ja ainakin omasta mielestäni näiden liittimien laaduissakin on eroja
 
Toisaalta rosmo on liian vähän parjattu.
Entisellä työmaalla otettiin käytäntö että jos sellanen koneesta löyty niin sen laittanu pääsi sen myös vaihtaan. Voi voi jos kone oli ehtiny lähteen asiakkaalle. Siinähän ajelee toiseen päähän suomea. Koneita ei jätetty odottaan korjausta vaan lähti sovitusti asiakkaalle.
Noihin tehtiin ohjeistus millaisia liittimiä sai käyttää ja mistä sähköt otettiin.
Välillä kun noita muiden firmojen asennuksia katseli niin heräs ihmetys kuinka paskaa jälkeä muiden firmojen myymiin koneisiin oli tehty.
Itse en noita käytä, riittävästi korjaillu johtoja noiden takia.
 
Entisellä työmaalla otettiin käytäntö että jos sellanen koneesta löyty niin sen laittanu pääsi sen myös vaihtaan. Voi voi jos kone oli ehtiny lähteen asiakkaalle. Siinähän ajelee toiseen päähän suomea. Koneita ei jätetty odottaan korjausta vaan lähti sovitusti asiakkaalle.
Noihin tehtiin ohjeistus millaisia liittimiä sai käyttää ja mistä sähköt otettiin.
Välillä kun noita muiden firmojen asennuksia katseli niin heräs ihmetys kuinka paskaa jälkeä muiden firmojen myymiin koneisiin oli tehty.
Itse en noita käytä, riittävästi korjaillu johtoja noiden takia.

En kyllä kanssa ole rosmoja käyttänyt, abikoja niittenkin edestä ...... Ja joskus tinausta.
 
Entisellä työmaalla otettiin käytäntö että jos sellanen koneesta löyty niin sen laittanu pääsi sen myös vaihtaan. Voi voi jos kone oli ehtiny lähteen asiakkaalle. Siinähän ajelee toiseen päähän suomea. Koneita ei jätetty odottaan korjausta vaan lähti sovitusti asiakkaalle.
Noihin tehtiin ohjeistus millaisia liittimiä sai käyttää ja mistä sähköt otettiin.
Välillä kun noita muiden firmojen asennuksia katseli niin heräs ihmetys kuinka paskaa jälkeä muiden firmojen myymiin koneisiin oli tehty.
Itse en noita käytä, riittävästi korjaillu johtoja noiden takia.
Ei ne kyllä tuollaisiin paikkoihin sovellu. Normaalit puristettavat abikotkaan ei kestä.

Tuosta merssin takavalon pohjasta korjasin liitinvian hyppyjohdolla. Tinata se piti, on maadoitusjohto.
 
No näkisin näin, että johonkin työkoneeseen millä oikeasti tuottavaa työtä tehdään niin ei rosvoja, varsinkaan mihinkään mikä voisi huonon kontaktin takia haitata työtä tai lamauttaa laitteen kokonaan. Pitäisin tätä jopa itsestään selvänä. Mutta jos halpaan kauppakassiin haluaa laittaa lisävalon niin hyvä ryöstöliitin ei liene siinä tarkoituksessa hirveä synti.
 
No näkisin näin, että johonkin työkoneeseen millä oikeasti tuottavaa työtä tehdään niin ei rosvoja, varsinkaan mihinkään mikä voisi huonon kontaktin takia haitata työtä tai lamauttaa laitteen kokonaan. Pitäisin tätä jopa itsestään selvänä. Mutta jos halpaan kauppakassiin haluaa laittaa lisävalon niin hyvä ryöstöliitin ei liene siinä tarkoituksessa hirveä synti.
Olosuhteet ja virrat myös ovat hyvinkin erilaisia.

Voisin lonkalta veikata, että Suomessa on tällä hetkellä liikenteessä ainakin 300000 henkilö- ja pakettiautoa, joiden vetokoukun sähköistys on hoidettu yksinomaan ryöstäjillä. Yksinomaan tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että koko virtapiirin virta menee ko. ryöstäjän läpi (ei pelkästään ohjausvirta).

Muistan yhden Isuzu Troopperin, johon oli kytketty huomiovalot. Siinä meni kaikkien seisontavalojen, huomiovalojen ja perävaunun seisontavalojen virta yhden ryöstäjän läpi (koska huomiovalot oli kytketty syttymään automaattisesti). Tuossa kuormaa yhteensä lienee reilut 100W. Se ryöstäjä oli kestänyt 4-5 vuotta siinä vaiheessa kun minä muutin kytkentöjä, joten ei se ihan huono ole ollut. Toki 100W ei sinänsä paljoa ole, mutta viisi kertaa enemmän, mitä normaalisti tuollaisessa liitoksessa yleensä menee.
 
Viimeksi muokattu:
Voisin lonkalta veikata, että Suomessa on tällä hetkellä liikenteessä ainakin 300000 henkilö- ja pakettiautoa, joiden vetokoukun sähköistys on hoidettu yksinomaan ryöstäjillä. Yksinomaan tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että koko virtapiirin virta menee ko. ryöstäjän läpi (ei pelkästään ohjausvirta).
On se silti kerettiläistä.
 
Noilla rosvoliittimillä on toinenkin nimitys. Takuun raukeamis liitin.
En montaa vetokoukkua ole joutunu roplaan mutta pari tapausta jäi muistiin ihan järkevän systeemin takia. Yhdessä oli takavaloissa paikka kannen alla mihin sai tökätä liittimet. Toinen tapaus oli että oli liitin valmiina auton johtosarjassa.
@J.S Niinhän sitä voisi luulla mutta käytäntö on osottanu toisin. Monet lisälaitteet kun työmaalle tuli asennuksen kera niin näki kyllä kaikensorttista asennusta, sitten vielä koittavat piilottaa kötöstyksensä. Joillekin kohteliaasti sanottiin kun huomattiin ettei toi tule kelpaamaan niin vetivät herneen nenuun ja valittivat ettei anneta työrauhaa. Hyvin napsahti noihin omaan nilkkaan kun lähtivät työmaalle paskaseen koneeseen tekeen hommat uusiksi. Parhaimmat valehteli päin näköä että koneen ostajan kans on näin sovittu.
Olihan noita erinäisiä tapauksia mitä noista kötöstyksistä seuras, radio, lämppäri tai joku muu mökistä ja tosiaan joskus halvaantu konekkin.
Eräskin tapaus oli että oli otettu sähköt ajon sulakkeella vaikka vieressä oli erilliset sulakkeet lisätoiminnoille. No johtojen veto ei ihan nappiin ollu sitte menny joten jäivät puristuksiin aisastossa. No oikkarinhan se sai aikaan kun johdot kuoriutuneet ja otti runkoon kiinni. Sitten kun lisätoimintoo käytti niin palo sulake ja kone toppas siihen.
 
Mikä olisi oikea tapa ottaa virta johdotukselle. Jollei ole valmista kytkentä rasiaa, ei voi kaivaa takavalojen liitäntäpistokkeista (se on minusta ihan hullua) katkotaanko johdot ja rakennetaan sokeripaloilla liitokset. Tinaillen.
Kyllä noi toimii tuossa gardaanin tapauksessa puhtaassa auton sisätilassa ja kun käytetty oikean kokoisia liittimiä.
 
Kyllä minäkin vastustin ryöstäjiä 30 vuotta. Mutta näin ne vain asiat muuttuu.

Ryöstäjä on asianmukainen kytkentä, jos sähkösarjan valmistaja on niin tarkoittanut.

Mutta mihinkään varsinaiseen sähkönsyöttöön en sitä laittaisi. Alle 5A pitää olla virrat ja kuiva asennuspaikka. Auton alustaan ne eivät kuulu.
 
Mikä olisi oikea tapa ottaa virta johdotukselle. Jollei ole valmista kytkentä rasiaa, ei voi kaivaa takavalojen liitäntäpistokkeista (se on minusta ihan hullua) katkotaanko johdot ja rakennetaan sokeripaloilla liitokset. Tinaillen.
Kyllä noi toimii tuossa gardaanin tapauksessa puhtaassa auton sisätilassa ja kun käytetty oikean kokoisia liittimiä.

Ostettiin emännän autolle varaosa-auto, Nissan Primera -05. Purin siitä vetokoukun ja johtosarjan irti. Johtosarjassa oli pistokkeet valmiina niin että takavalojen pistokkeet irroitettava ja asennettava johtosarjaan josta sitten pistoke takavaloon takaisin. Eli plug in tyyppinen sarja. On muuten ylimääräinen meillä jos joku tarvitsee
 
Takaisin
Ylös